Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Ik weet het is al vaker voorbijgekomen, maar echt concreet heb ik nog geen antwoord gevonden.

Wanneer het reservelampje gaat branden, geeft de BC elke keer aan dat ik nog ruim 100km kan rijden (10ltr reserve inhoud)?.

Is het zo dat als ik zou doorrijden pas bij ca 0km mijn motor afslaat of moet ik dit met een korrel zout nemen?

Geplaatst

Ik weet het is al vaker voorbijgekomen, maar echt concreet heb ik nog geen antwoord gevonden.

Wanneer het reservelampje gaat branden, geeft de BC elke keer aan dat ik nog ruim 100km kan rijden (10ltr reserve inhoud)?.

Is het zo dat als ik zou doorrijden pas bij ca 0km mijn motor afslaat of moet ik dit met een korrel zout nemen?

Mmmm, 1 x een eind doorgereden nadat het reservelampje was gaan branden, dacht dat hij bij mij toen aangaf dat ik nog een kilometer of 60 zou kunnen rijden(de aanduiding is afhankelijk van de laatste gebruiksomstandigheden) , geloof me of niet, maar hij blijft maar aanduiden tot een kilometer of 30 nog te gaan om daarna plots --- 3 streepjes te laten zien, je kunt dan nog wel even rijden, heb zelf nog zo'n 20km met de streepjes gereden, en heb toen echt een pomp opgezocht mbv de Tom Tom :cool:

Dus om je vraag echt concreet te beantwoorden, nee je motor slaat niet af bij 000, je krijgt namelijk geen 00 in beeld maar 3 streepjes en op het moment dat die verschijnen kun je al naar gelang de omstandigheden ook nog wel even doorrijden, een kilometerje of 30 als ze net verschenen, wel rustig rijden dan!

Heb dit in de praktijk nog niet verder uitgetest, ik heb geen jerrycan bij me en om daar nu de ANWB voor te laten komen is me ook weer te gek....... dus als de streepjes komen, geen paniek, maar wel serieus opletten naar een benzinestation :wink:

Geplaatst

Volgens is het volledig leeg rijden van je benzinetank niet goed ivm het aanzuigen van het bezinksel

in de benzine tank waardoor er vervuiling in het injectiesysteem kan ontstaan.

Ook is het belangrijk de tank niet geheel leeg te rijden tot de motor afslaat want dan schijnt de motor

ontlucht te moeten worden. (SP3 1.6) Alleen bijvullen van de benzinetank heeft dan geen zin.

Bij dieselmotoren schijnt dit ook zo te zijn.

Grtz.

Specialmade

Geplaatst

Een hogedrukpomp bij een moderne common-rail dieselmotor kan onherstelbare schade oplopen als ze lucht trekt doordat de plunjers niet meer gesmeerd (mazout) zijn, ook bij verkeerd tanken als ze dus benzine aanzuigt kan ze schade oplopen, heb je dus door een verstrooidheid benzine ipv diesel in je sportage crdi gekapt en je realiseert het tijdig start dan zeker de motor niet!!! Zo moet enkel je tank geledigd worden...

In geval van Sportage benzineversies is het echter ook niet aan te raden je tank leeg te rijden tot je motor afslaat, er kan niet alleen bezinksel meekomen die je filter of verstuivers verstoppen maar de meest recentste benzinemotoren zijn nu ook met directe inspuiting én dus met hoge drukpomp (ongeveer 200 bar), deze zien dus liever ook geen lucht, ik kan echter niet beamen of de sportage benzine (1.6 en 2.0) al van dit type inspuiting voorzien zijn, misschien weet iemand dit hier???

Geplaatst

Mijn ervaring:

Als het lampje gaat branden nog minimaal 8 liter in de tank.

(Overigens nooit uitgeprobeerd door hem leeg te rijden; dat zou ook niet gezond zijn begrijp ik van Azzaro)

De boordcomputer vervangt de aanduiding van nog te rijden km's bij 50 km door streepjes (althans bij mij).

De boordcomputer blijft overigens aan de voorzichtige kant met de schatting van de nog te rijden km's.

Geplaatst

Dat je tank niet geheel leeg mag en kan worden gereden heeft ook als reden

Dat als je je tank leeg rijd je brandstof pomp in de tank droog gaat lopen

En dan is er kans op voming en dan kan je je wel indenken wat er gebeurt in je tank

En dat is een heele harde klap dus het dient als smeering en koeling voor je pomp

Ook bij diesels is dit het geval alen duurt het dan langer voor de klap in je tank komt

Gast Timo0103
Geplaatst

Dan zit er toch wel een flinke tank in.

Gister getankt toen het lampje brandde en heb er 61 liter in geduwd met heel veel geduld.

Er kan dus bijna 70 liter in.

Geplaatst

Heb ik twee weken geleden ook gedaan. Een kleine 30 km nadat het lampje is beginnen branden de tank gevuld totdat ik er met de vinger aankon: auto 61,06 liter zwaarder en portefeuille 87,87 € lichter :(

Geplaatst

Als je reservelampje aangaat, en je nog 100 km kunt rijden volgens de boordcomputer, dan is die 100 km een gemiddelde waarde; want je kunt je voorstellen dat je met je reserve-liters minder ver komt als je dwars door Parijs aan het ploeteren bent,

dan met 80 kmh cruisend op een uitgestorven hoogvlakte in Noorwegen.

• Like 1
Geplaatst

Heb ik twee weken geleden ook gedaan. Een kleine 30 km nadat het lampje is beginnen branden de tank gevuld totdat ik er met de vinger aankon: auto 61,06 liter zwaarder en portefeuille 87,87 € lichter :(

Valt wel mee toch...... ben met datzelfde aantal liters meer dan 110 euro kwijt en kan er dan ook nog eens minder kilometers mee maken, toch weerhoud me dat niet om van de Sportage te genieten :D

Geplaatst

Als je reservelampje aangaat, en je nog 100 km kunt rijden volgens de boordcomputer, dan is die 100 km een gemiddelde waarde; want je kunt je voorstellen dat je met je reserve-liters minder ver komt als je dwars door Parijs aan het ploeteren bent,

dan met 80 kmh cruisend op een uitgestorven hoogvlakte in Noorwegen.

Dat is duidelijk, zolang de BC het aantal km's maar blijft aanpassen is het niet zo'n probleem. Ik was overigens ook niet van plan echt de hele tank tot de laatste druppel leeg te rijden, echter het is wel fijn om te weten hoeveel km's je nou eigenlijk nog kunt rijden.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...