Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Even inhaken op dit interessante topic.

Wat betreft forum-zijde: Indien de persoon niet herkenbaar wenst te zijn maar wel op de foto staat (of indien de persoon geen toestemming geeft) dan even het gezicht onherkenbaar maken?

Voor een auto geld wat mij betreft altijd: Kenteken onleesbaar maken. Of je dit nu doet middels een zwart balkje, of dat je de kleur van de kentekenplaat gebruikt en daarmee een balkje maakt, is mij om het even. Maar een kenteken zomaar op internet weergeven LIJKT onschuldig, maar wij maken het voor het dievengilde erg makkelijk. Ook zij hebben immers internet en kunnen zo met kenteken en al zien waar een auto staat. Natuurlijk is het een doorgeslagen gegeven, maar het is niet anders. Steeds meer zaken hangen nadrukkelijker aan internet en er word ook steeds meer gecontroleerd, en niet alleen door de overheid.

Wat betreft de talloze (ongewenste) toezichtcamera's, beveiligings camera's e.d.: Ik persoonlijk vind een webcam wel leuk, van bijvoorbeeld een plein ofzo, maar wel van hoogte en zodanig dat mensen niet te identificeren zijn. De gebruikte toezicht en beveiligingscamera's zijn echter tegenwoordig vaak van een kwaliteit dat ze flink KUNNEN zoomen en vaak zijn ze juist bedoeld om voertuigen, personen, etc. te identificeren. Maar is ons ooit gevraagd of wij dat willen? Of wij die inbreuk op de privacy waarderen?

Mij niet! En als het aan mij ligt, hoef ik niet zo nodig in beeld. Maar wat doe je er tegen? Helemaal niets! Steeds meer steden hebben zelfs op vrijwel alle toegangswegen camera's hangen die de kentekenplaten registreren van ALLE voertuigen die de stad in en/of uit gaan. Zo weten ze precies waar jij je bevind!

Ik denk dat je een lijn moet trekken tussen wat de overheid doet en wat je als fotograaf doet. Als fotograaf vind ik (en ik ben zelf hobby-fotograaf) een vorm van respect om privacy te waarborgen. Geeft iemand geen toestemming of heb je dat niet gevraagd, dan moet je dingen niet zomaar herkenbaar publiceren.

Heb je wel toestemming, dan word het natuurlijk een compleet ander verhaal...

Geplaatst

Ik denk dat onderstaande uit vermelde link meer dan genoeg zegt:

Mag ik iemand op de openbare weg fotograferen?

Je mag fotograferen wie en wat je wilt. De enige uitzonderingen zijn staatsgeheime objecten (al zul je die niet snel voor je lens krijgen) en situaties waarin je vooraf afgesproken hebt dat je geen foto's mag maken. Denk bijvoorbeeld aan een rondleiding in een fabriek of een bezoek aan een discotheek. Die toestemming hoeft niet op papier met een handtekening te worden vastgelegd; een bordje aan de deur is al genoeg.

De volgende vraag is natuurlijk, mag ik die foto dan publiceren? Normaliter mag een foto niet openbaar gemaakt worden zonder toestemming van de geportretteerde: hij heeft, zoals dat heet, een portretrecht op de foto. Echter, dit geldt alleen voor foto's die in opdracht zijn vervaardigd (artikel 20).

Een foto van een persoon op de openbare weg is meestal te kwalificeren als "een portret dat vervaardigd is zonder daartoe strekkende opdracht". In dat geval is openbaarmaking daarvan door de fotograaf niet geoorloofd als de geportretteerde (of zijn nabestaanden) een redelijk belang heeft tegen publicatie (artikel 21). Dit gaat overigens alleen op als de gelaatstrekken van de geportretteerde hier herkenbaar op staan. Een foto van een menigte in een voetbalstadion mag dus gepubliceerd worden zonder dat de individuele supporters hier iets tegen kunnen doen.

Wat mensen er persoonlijk van vinden is een andere vraag. Maar wettelijk mag je in het openbaar dus iedereen fotograferen zonder toestemming!

Geplaatst

Ik snap de link niet tussen diefstal en het wel of niet zichtbaar maken van een kenteken?

Een auto wordt toch gestolen om de auto. Wat voegt een zichtbaar kenteken daar aan toe ? Dat een auto op een bepaalde plek staat kun je ook zien zonder dat een kenteken zichtbaar is.

Geplaatst

Het idee is dat men via het kenteken achter het adres van betreffende bestuurder kan komen om zijn of haar wagen te stelen. Zoals bekend kan je bijv bij de RDW als particulier al voertuig gegevens opvragen, maar niet de adresgegevens. Hiervoor moet je speciale toegang hebben en dat heb je volgens mij alleen maar als je kentekens op naam kan zetten. Correct me if i'm wrong.

Geplaatst

mensen als de echte profs en auto willen stelen is die weg en zie of hoor je er nooit meer wat van die hebben echt geen kenteken nodig om een bepaalde auto te stelen

Geplaatst

mensen als de echte profs en auto willen stelen is die weg en zie of hoor je er nooit meer wat van die hebben echt geen kenteken nodig om een bepaalde auto te stelen

klopt helemaal daarom heb ik ook al eens geopert om je chassis nummer af te dekken

weet niet hoe het bij een kia werkt maar ik heb vernomen dat de goeie dief met het cassis nummer

van een V W deze kan open maken en dus kan meenemen

dus drvan zou ik dan niet graag een foto hebben zeker niet samen met je kenteken

Geplaatst

Persoonlijk vind ik het raar dat mensen zo'n heisa maken als hun kenteken op het internet verschijnt met hun wagen eraan terwijl zw op bijv Facebook of Hyves alles open en bloot vertellen en zo het risico lopen hun baan te verliezen of hun relatie te beeindigen etc..

Geplaatst

Ik geloof nog steeds niet dat het kwaad kan om een kenteken te plaatsen. Ik zou zeggen.. we spotten lekker verder ;)

Geplaatst

Ik geloof er ook geen *** van dat het kwaad kan. zoals al eerder aangegeven een kia rio van maximaal 25K die gaan ze heus niet via internet opsporen en stelen... ga 3 uur rond rijden in willekeurige woonwijken en je komt er wel een aantal tegen. en dan nog, ik heb op het forum nog maar weinig kunnen zien dat er ook echt adres wordt genoemd. Tegenwoordig ontkom je er gewoon niet meer aan dat je auto of huis een keer op internet komt te staan. misschien staat je auto ergens waar iemand net een foto maakt en het op facebook zet.

Een hoop gedoe om niks en om het topic gespot nou onzin te noemen en dat het niks toevoegd dat vraag ik me af aangezien er heel wat reacties op zijn gekomen.

Wat wel een idee is is om dit forum alleen toegankelijk te maken voor leden. niet dat een dief dat zal afschrikken want die meld zich dan ook gewoon aan maar dan ziet niet iedereen je auto + kenteken.

Geplaatst

Ik denk dat het spotten wel zal doodbloeden als er eenmaal meer Kia's op de weg zijn.

Ik bedoel: als je er 5 per dag ziet is het geen bijzonderheid meer, zoals het in de eerste maanden na de introductie van een nieuw model nog wel was.

Wat privacy op het internet betreft: ik schrijf nergens onder mijn volledige naam of kenteken.

Gast Warmentuuter
Geplaatst

Het zal met de Kia misschien wel los lopen dat deze worden opgespoord maar er zijn andere merken zoals een Golf GTI.

Als die op een forum staan met kenteken maakt het wel heel makkelijk. Dus in dat verhaal geloof ik wel in.

Maar dan kom ik met een ander punt.

Als we er geen probleem mee hebben om onze kenteken op internet te zetten waarom werken we dan op een forum onder een Nickname??

En waarom niet onder je eigen naam.

Is dat niet een beetje hetzelfde verhaal?

Zo zie je dat er vele voorstanders en tegenstanders zijn.

Privacy is al een schaars bezit aan het worden.

Ik snap best de voorstanders dat het leuk is om in een gespot topic het kenteken en de plaats te noemen maar hou ook rekening met mensen die dit niet willen.

Die dat kleine beetje privacy willen houden.

Respect noemen ze dat.

Ik las gisteren dit stukje.

http://www.trosradar.nl/column_detail/bericht/big-brother-is-googling-you-1/

Als je dit gelezen hebt over wat ze in Engeland van plan zijn.

Dan vraag ik me af of er nog privacy over blijft.

Geplaatst

haha oei... laten wij nou net een golf gti op de pad hebben staan...

Moeten ze alleen eerst mijn rio eraf halen haha :D

Geplaatst

Persoonlijk vind ik het raar dat mensen zo'n heisa maken als hun kenteken op het internet verschijnt met hun wagen eraan terwijl zw op bijv Facebook of Hyves alles open en bloot vertellen en zo het risico lopen hun baan te verliezen of hun relatie te beeindigen etc..

Daar zou je je idd drukker over moeten maken.

Ik heb dan ook geen FB account buiten een fake om toch toegang te kunnen hebben.

Er rijden/lopen zat mannetjes rond om auto's te spotten voor "hergebruik" al dan niet in delen en die kijken niet naar kentekens.

Heb je geen kiaclub voor nodig..

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...