Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

De winterbanden staan weer in de opslag, de sleurhutten van stal gehaald, de trekhaken worden ingevet, tomtoms worden voorzien van de laatste updates, tolwegenvrije routes uitgestippeld, routeplanners vervloekt, op forums wordt verhit gedebatteerd waar de beste frikadellen speciaal op de plaats van bestemming zijn te krijgen, met kratjes bier en zakjes aardappels wordt de kogeldruk geoptimaliseerd, ANWB reisboekjes doorgespit met waar je vooral niet moet zijn, op zoover.nl wordt om de haverklap het weer op de plaats van bestemming gecontroleerd, 2ehands vignetten van marktplaats gekocht.....kortom NEDERLAND GAAT DE KOMENDE TIJD OP VAKANTIE!!!!!! En wat ons betreft met de SP3 natuurlijk.

Post hier uw routes, afgelegde afstanden, gemiddeld verbruik, belevenissen, ervaringen, ruzies, huilbuien, problemen, tegenslagen en vooral.....foto's!!!....van uw trip. Mag ook als het leuk was.

Ik zal aftrappen. Afgelopen tijd ben ik in Kroatie geweest, om precies te zijn in een klein dorpje buiten Porec (Istrie). 1.6GDI, geen caravan er achter, huis daar gehuurd. De route ging als volgt: bij Arnhem de grens over. Dan Keulen, Frankfurt, Nurnberg, Ingolstadt en Munchen. In Oostenrijk bij Kufstein van de snelweg af en toen de Felbertaurnstrasse / Felbertaurntunnel genomen, richting Lienz. Op deze manier voorkom je de kosten van het vignet in Oostenrijk, maar je moet wel tol betalen in die tunnel. Overigens prachtige route door Oostenrijk, het is daar echt schitterend. Overnacht in de buurt van Lienz (bizar veel pensions daar) en de dag daarna doorgereden naar Italie, de snelweg weer op richting Trieste. Daar de grens over naar Slovenie. Dat was een heel klein stukje Slovenie (geen vignet gekocht, voor zo'n stukje niet nodig) en vervolgens aangekomen in Kroatie.

route-1.jpg

Bij elkaar was dit een strakke 1440 kilometer. Als ik de koffie en lunchpauzes alsmede het nodige benengestrek en mars consumpties buiten beschouwing laat, ongeveer 14 uur rijden. In Duitsland kon ik even goed doorknallen op de autobahn. Ik noem dat altijd 'schoonbranden'. Tanken kan je het goedkoopst in Oostenrijk en Slovenie/Kroatie.

Hoe deed de SP3 het: heel erg goed. Meestal snelheden aangehouden van rond de 140-150 op de cruise. Harder is met zo'n 1.6GDI niet heel praktisch, duurt gewoon even voordat je weer op snelheid bent na afremmen, ondanks frequent terugschakelen. Als de omgeving vlak bleef kon ik goed meekomen, maar als het sterk heuvelachtig werd voelde ik de auto terugvallen, de 1.6 komt dan eigenlijk wat adem te kort en er zit geen kracht in de 5 en 6. Ik vraag mij af hoe dat zou gaan met een sleurhut er achter, volgens mij is dat geen goede combo, wat ik al eens eerder heb gezegd. Wellicht een vouwwagentje, maar dan houdt het ook echt wel op.

Paar keer de topsnelheid uitgeprobeerd en was met een 180 km/u wel bekeken, nadat het een flinke tijd kostte voordat deze daar was. De auto rijdt dan trouwens niet zo heel fijn, beetje zweverig in de voortrein. Maar daar is het de auto ook niet voor.

Gemiddeld verbruik tijdens de heen en terug rit: ongeveer 1:11,2 a 1:11,5 en dat is helemaal niet verkeerd. Tijdens mijn vakantie daar scoorde ik zelfs 1:13,5 maar daar ben ik niet boven de 110 km/u gekomen.

De foto's. Hieronder zie je de auto op de Felbertaurnstrasse in Oostenrijk. Een adembenemend uitzicht:

DSC02970-1.jpg

DSC02967_nb.jpg

Onderstaande foto is genomen in een natuurpark in het uiterste zuiden van Istrie. Hier konden de offroad kwaliteiten van de SP3 getest worden en die viel mij lang niet tegen (ondanks het ontbreken van AWD op deze uitvoering). De hoge bodemvrijheid kwam hier zeker van pas en de 1.6 motor gaf genoeg druk op de voortrein voor voldoende tractie:

DSC02989-1.jpg

Je had daar trouwens ook prachtige baaitjes waar boten voor anker lagen:

DSC02993_nb.jpg

Hoe is Kroatie bevallen: ook dat viel mij niet tegen. Hoewel het erg toeristisch was aan de westkust van Istrie was het een mooie groene omgeving met hele aardige mensen en leuke plaatsjes. Je kon er erg goed en lekker eten voor relatief weinig geld (als je tenminste niet eet in die typische toeristenplaatsen). Sowieso was het behoorlijk betaalbaar daar. Nog geen Spaanse toestanden, maar daar kan je op gaan wachten dat het op een gegeven moment net zo vergiftigd raakt als de typisch Spaanse costa's.

Erg goed weer gehad, vrijwel elke dag zon, droog en temperaturen van rond de 25,26 graden. Was blij met een goede airco.

De hoofdwegen in Kroatie zijn van goede kwaliteit maar de binnenwegen daar kunnen soms bar en boos zijn. Was blij met zo'n semi terrein auto als ik weer eens de berm in moest bij een tegenlegger. In de Audi A3 zat ik altijd met samengeknepen billen als het onderstel weer een enorme klap kreeg bij een kuil of richel, of schrapend met de onderkant over stenen, de sportage trekt zich nergens wat van aan.

In totaal is er 3500km met de auto afgelegd en de auto gaf geen krimp, of ik nu op topsnelheid over de autobaan knalde of stapvoets in kuilen knalde in een zinderend heet natuurpark.

Kroatie is volgende keer zeker weer een te overwegen optie als vakantiebestemming!

• Like 1
Gast Timo0103
Geplaatst

Alleen jammer dat elke keer die auto in de weg staat op die prachtige foto's. :D :D :D

Geplaatst

@Elmerblues,

Leuk initiatief hoor. Erg goede weergave van de reis en meer specifiek

het rijden met de SP3. Ook de aanvulling middels foto's doet het goed.

Grtz.

Specialmade

Geplaatst

Die tripverhalen zijn idd leuk, maar dat maakt toch geen reedt uit met wat voor Kia.

Algemeen is dus een stuk leuker.

Of het moet zo zijn dat je niks met de andere Kia types te maken wilt hebben.

Sommige Rio gasten denken er ook zo over.

Het maakt het forum algemeen niet echt leuker.

Gast Warmentuuter
Geplaatst

Elmerblues. Dan pakt je door Oostenrijk wel een mooie route over de Plöckenpass naar Italië.

Deze heb ik ook meerdere keren gereden naar Caorle met mijn vorige auto.

Wat tijd aangaat verlies je niet zoveel als over de snelweg via Salzburg -Villach.

Het stikt er alleen van de flitskasten en snelheidscontroles tussen Mittersil t/m de Plockenpass.

De Tom tom gaf ze keurig aan (wat natuurlijk eigenlijk verboden is :-) :-) )

Als ik weer naar Italie ga neem ik weer die route maar dan met de Venga.

Geplaatst
Die tripverhalen zijn idd leuk, maar dat maakt toch geen reedt uit met wat voor Kia.

Algemeen is dus een stuk leuker.

Of het moet zo zijn dat je niks met de andere Kia types te maken wilt hebben.

Sommige Rio gasten denken er ook zo over.

Het maakt het forum algemeen niet echt leuker.

V.w.b dat laatste: je weet gerust wel dat ik ook regelmatig antwoord in niet-SP3 topics, dus ik heb echt geen oogkleppen op v.w.b. mijn eigen Kia. Ik heb echter mijn stukje specifiek geschreven voor de SP3 (hoe is hij bevallen, verbruik etc) dus de SP3 corner leek mij voor de hand liggend. Ook kijkt niet iedereen in die algemene topics, valt mij op, veel mensen kijken alleen in hun auto specifieke topics. Zie opmerking Timo. En die zou je dan missen met het specifieke SP3 gedeelte van de trip.

Ik ben het met bw eens. Door dit topic in het algemeen gedeelte te plaatsen bereik je meer forumleden en krijg je dus meer vakantieverhalen (hopelijk) met nog meer mooie foto's etc. Dus als je het niet erg vindt verplaatsen we dit topic naar het algemeen gedeelte om zo een groter bereik te hebben.

Liever niet om bovenstaande redenen, maar jij bent de moderator.

Dan pakt je door Oostenrijk wel een mooie route over de Plöckenpass naar Italië.

Deze heb ik ook meerdere keren gereden naar Caorle met mijn vorige auto.

Wat tijd aangaat verlies je niet zoveel als over de snelweg via Salzburg -Villach.

Het stikt er alleen van de flitskasten en snelheidscontroles tussen Mittersil t/m de Plockenpass.

De Tom tom gaf ze keurig aan (wat natuurlijk eigenlijk verboden is :-) :-) )

Klopt! Het was de Plockenpass! Ik overwoog nog via Salzburg-Villach-Lubljana, dan rij je alleen maar snelweg, maar dit was een mooiere route en had geen vignet nodig (tenminste, dat nam ik aan). Ook de doorreis in slovenie beperk je zo tot een minimum. Wel was het oppassen in Trieste, ondanks TomTom toch 1 keertje een verkeerde afslag genomen.

Ik was hierdoor inderdaad ietsje langer onderweg, maar met de snelweg moet je voor je gevoel weer behoorlijk omrijden. Maar hoeveel (of hoe weinig) het scheelt...

In ieder geval zie je door deze plockenpas route wel hoe vreselijk mooi Oostenrijk is.

Geplaatst

Kroatie staat bij mij ook nog op de lijst om heen te gaan alleen denk ik dat ik de Rio thuis laat en het vliegtuig pak. Al moet ik zeggen dat dit verhaal mij ook wel inspireerd om de auto te pakken.

En BW heeft misschien wel gelijk want ik kom nooit in het sportage gedeelte en deze viel mij nu net weer wel op omdat ik in het algemene deel zit. ( normaal kijk ik net als heel veel anderen niet echt veel buiten het rio deel moet ik eerlijk zeggen en deel ik ook de mening van timo dat ik weinig heb met andere modellen )

Geplaatst

Ik ben er vorig jaar (juli) met de SP3 geweest

Heen in 3 etappes van 6-7 uur en terug in 2 etappes van ruim 8 uur.

Wel door de tunnels met tol.

Oostenrijk was niet zo duur dacht ik, Slovenië was w.b. vignet wel aan de prijs.

Kroatië is erg mooi, het is een tijd Italiaans geweest en dat zie je.

Vriendelijke mensen en je kunt er met DE/ENG/IT terecht w.b. taal.

Niet missen : Porec, Rovinj en Motovun.

Massa toerisme ala Spaanse Costa's zal er niet snel komen vanwege het ontbreken van echt fraaie zandstranden.

Het blijft een beetje behelpen met rotsblokken en betonplaten.

Toen wij er waren hadden ze net 3 weken een hittegolf gehad en dat was erg zichtbaar aan dor gras en meer.

Ik vermoed dat EB het in de lente veel fraaier heeft gezien/ervaren.

Wegen in Kroatië zijn bovengemiddeld w.b. kwaliteit, maar dat is mijn ervaring van vorig jaar.

Iig beter dan in BE.

In DE/Oost/Slov. was het erg druk zowel heen als terug.

Harder dan 110 ging het vaak niet.

w.b. de SP3 (2.0 aut)

De automaat icm de cruisecontrol schakelt snel terug, soms wel tot de 3 bij hellingen en dat maakt een hoop kabaal.

Het is ook niet lekker rijden omdat veel mede weggebruikers geen gebruik maken van de CC.

Het kan dus voorkomen dat je een Polootje met 110 aan het inhalen bent heuvel-op en net op de top van de heuvel wil je weer naar rechts maar dan rijdt dat polootje ineens weer 140, erg vermoeiend.

Heen met z'n 2en, de bagage kon onder het rolscherm.

Terug met 4 m/v en toen kon dat scherm nergens anders dan op de bedachte plek op de vloer van de kofferruimte.

Beetje onhandig maar het werkt en kan niet eens anders.

W.B. sturen.., vanwege dat rond de 100 rijden was het ronduit vervelend de boel tussen de lijnen te houden (met laatste stuurupdate, juni 2011)

Met 2 of 4 m/v maakte niet echt uit.

Als ik nu zo'n zelfde rit zou moeten doen met dezelfde auto zou ik daar nogal tegen op zien.

@EB Leuk die alternatieve route, vast een stuk leuker dan die tunnels :wink:

grtz!

Geplaatst

Kroatie staat bij mij ook nog op de lijst om heen te gaan alleen denk ik dat ik de Rio thuis laat en het vliegtuig pak. Al moet ik zeggen dat dit verhaal mij ook wel inspireerd om de auto te pakken.

Dat vliegen die kant op is nog niet eens zo eenvoudig.

Duur en je komt aan waar je niet wilt zijn.

Alternatief is een tourincar van de Jong intratours, die rijden voor ca 140 eu retour (!) in 1 ruk naar Porec (vrij-za)

Als je geen haast hebt is een tourtje met tussenstops in Beieren/Oostenrijk veel leuker met je Rio :wink:

Geplaatst

Even een reactie op BW zijn reactie op mijn bericht :P ivm sluiting andere topic doe ik het even zo.

Gepost Gisteren , 19:43

PRESIOZO:

BIGWADE:

Dat vliegen die kant op is nog niet eens zo eenvoudig.

Duur en je komt aan waar je niet wilt zijn.

Alternatief is een tourincar van de Jong intratours, die rijden voor ca 140 eu retour (!) in 1 ruk naar Porec (vrij-za)

Als je geen haast hebt is een tourtje met tussenstops in Beieren/Oostenrijk veel leuker met je Rio :wink:

MIJN REACTIE:

Thnx voor de tip. maar een touringcar daar heb ik in gezeten toen ik op schoolreis ging met school en daar wil ik het echt bij houden, ik kan daar altijd zo slecht tegen en je wilt mij de dag erna niet meemaken haha... echt helemaal GEK wordt ik van een touringcar...al die mensen op elkaar gepropt, lucht van alle pakjes drinken al dan niet op de grond, en als er dan 1 over zijn nek moet is het helemaal gedaan. maar genoeg over die bussen ik wordt al gek bij de gedachte :D

Ik denk inderdaad dat ik lekker de auto pak na mijn trouwdag ( 7 sept ) en dan een weekje weg ga ( al is dat misschien weer te kort ). Eerst goed wassen die bak en dan de bergen in :P ik laat het verhaal dan wel weten in dit topic. En misschien pak ik dan de trouwauto wel als ik die voor een goede prijs nog een weekje kan huren. ( er is nog niet besloten welke maar zal een maserati / aston martin o.i.d. zijn ) liefst een lambo maar dat is niet te betalen.

Geplaatst

misschien pak ik dan de trouwauto wel .... ( er is nog niet besloten welke maar zal een maserati / aston martin o.i.d. zijn )

Ik had op mijn trouwdag mijn eigen gloednieuwe (witte) auto gereden, die ik net de avond ervoor gekregen had.

50 km op de teller en 's morgens naar de bloemist voor een bloemstuk op de motorkap (met zo'n zuignap).

Daardoor, (en door de zenuwen?) had ik niet de gaten dat ik vlak voor een amsterdammertje (paaltje) geparkeerd stond en reed daar toen ik wegreed dus prompt tegenaan. Deuk in de bumper, gril, voorspatbord; en daarna nog de bruid ophalen!

• Like 1
Geplaatst

Ik had op mijn trouwdag mijn eigen gloednieuwe (witte) auto gereden, die ik net de avond ervoor gekregen had.

50 km op de teller en 's morgens naar de bloemist voor een bloemstuk op de motorkap (met zo'n zuignap).

Daardoor, (en door de zenuwen?) had ik niet de gaten dat ik vlak voor een amsterdammertje (paaltje) geparkeerd stond en reed daar toen ik wegreed dus prompt tegenaan. Deuk in de bumper, gril, voorspatbord; en daarna nog de bruid ophalen!

haha, zal ze leuk hebben gevonden :P

ik zat er ook aan te denken om onder het mom van de trouwerij voor 500-600 euro aan mijn auto te laten sleutelen en dan mijn eigen auto gebruiken. :) niet dat ik dat zo 1,2,3 kan verzinnen wat ik nog kan doen eraan voor dat bedrag maar toch :P Het liefst een dikke sportbak :D

Geplaatst

Hoort dit niet gewoon in het SP3 topic?

Zocht me een ongeluk, dit is niet bepaald het deel van het forum waar ik normaal kom of belangstelling voor heb....

Kan me niet echt boeien hoe ze met z'n 5ven in een Picanto met 1200kg caravan erachter naar Rusland tuffen.....

Gast Warmentuuter
Geplaatst

Hoort dit niet gewoon in het SP3 topic?

Zocht me een ongeluk, dit is niet bepaald het deel van het forum waar ik normaal kom of belangstelling voor heb....

Kan me niet echt boeien hoe ze met z'n 5ven in een Picanto met 1200kg caravan erachter naar Rusland tuffen.....

Het is een heel mooie vakantieverhaal van Elmerblues dat ook nog eens gaat over een route gaat die ik ook met meerdere type auto's hebt gereden.

Een echte aanrader om die route eens te rijden want je ziet een heel mooi stukje van Oostenrijk en Italie.

Of dit in de SP3 topic thuis hoort waar vragen over ruitenwissers, teveel olie, update's denk ik van niet.

We hebben ook de topic reisverslagen of maak er eventueel een blog van. (doe ik zelf ook)

Daar hoort het meer thuis.

Al deze ophef geeft een negatieve lading dit leuke stukje van EB.

De moderator heeft besloten om het in een andere topic te zetten waar het meer thuis hoort.

Ik zou zeggen respecteerd dit.

Snap ook de frustratie maar reageer dit niet af op een Picanto.

Dat kan ook best leuk geschreven zijn.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...