Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Hoe (On)tevreden ben jij over het verbruik?

verbruik kia rio  

208 leden hebben gestemd

1. 1. Hoe tevreden zijn we over het verbruik van de auto ?

• zeer tevreden ( ik rij tegen fabrieksopgave aan )
      6
    • tevreden ( haal dan wel geen fabrieksopgaaf maar in de buurt )
      64
    • gemiddeld ( net wel/niet tevreden
      51
    • ontevreden ( hij haalt niet wat ik wil )
      66
    • zeer ontevreden ( het gaat nergens over, verbruik is dramatisch!! )
      21

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Als windjes-deskundige zou ik je zo met een paar enorm ingewikkelde formules kunnen voorrekenen dat het rendement van een wind-installatie op je otootje zowel voordelen als nadelen biedt. Denk eens aan de semi-inductieve mastweerstand bij tegen- of halve wind. Ga je wat dieper in op de theoretiese materie dat kan je maar ene conclusie trekken:

..........................jouw motto onderaan elke posting is, filosofies gezien,de enige juiste benadering  :boat: ......................,

Geplaatst

vraag me af of je met een zeil op je auto wel genoeg ruimte heb op de weg om te laveren, en over windjes gesproken ze zijn morgen allemaal weg die ouwe scheten :P

• 1 maand later...
Geplaatst

Mn Cee'd heeft n brandstof- opmeet-afwijking van 20% ... geeft dus te zuunig aan. Bij de garage zei men datdit bijna niet te verhelpen is ... offe ... misschien de buzzinetankvlotter vervange. Voorlopig is de boordcomputer gereset.  We gaan weer s n tijdje mete. k Vraag me eigelijk ook af hoe t meetsysteem in de KIA Ceed werkt. Met een vloeistofhoeveelheidsmeting (dure oplossing) of toch gekoppeld aan de tankvlotter?  :confused:

Geplaatst

Bij veel moderne auto's berekenen ze volgens mij het verbruik op basis van de injector-tijden icm de vastliggende flowrate per injector en wellicht de actuele brandstofdruk op de injectorrail...

Geplaatst

Ik ben niet tevreden over het verbruik, mijn Honda Civic uit 2006 (2.2 diesel) verbruikt pakken minder dan mijn Kia Carens (1.7 diesel) uit 2013, met de Carens zit ik op 7 liter. Bij de Honda na meer dan 100000 km rond de 5 liter, hetzelfde gebruik in verkeer (gemengd). Dit terwijl er toch 6-7 jaar technologie tussen zit. Maar de Honda was dan ook motor van het jaar, deze loopt ook veel verfijnder dan de diesel pitter van de Carens. Dus kwa verbruik en sturen, schakelen is de Honda superieur.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Geplaatst

Mijn GT (met nu 14000KM op de teller) gebruikt ca. 8.5 tot 9 liter op 100KM. Ik rijd dan wel elke morgen de file voor Maastricht in, dus wat dat betreft denk ik dat ik niet kan/mag klagen. Alles zuiniger als 1 op 10 met 200+ PK vind ik niet slecht..

Als je lange stukken op de autobaan rijd, kom ik uit rond de 7 a 7.5 liter, wat ik zeer netjes vind (constante snelheid tussen de 100 - 140km/h).

Gast Rio_Brazil
Geplaatst

Het zal ongetwijfeld al een keer genoemd zijn (maar volgens de zoek-functie niet); ik rij daadwerkelijk zuiniger met BP Ultimate 98. 

Eerst V-Power geprobeerd, dat gaf geen enkel verschil, maar na enig onderzoek kwam ik er achter dat die ook geen 98 octaan is.

Het verschil in verbruik is zodanig dat ik meer dan het prijsverschil terugverdien. Verder is de auto soepeler in lage toeren en geeft hij betere prestaties bij hogere toeren.

Ik ben nu met de 3e tank Ultimate 98 bezig en de verschillen blijven constant. 

Geplaatst

Bij veel moderne auto's berekenen ze volgens mij het verbruik op basis van de injector-tijden icm de vastliggende flowrate per injector en wellicht de actuele brandstofdruk op de injectorrail...

Indat geval is alles kompjoetergestuurd: dan kan je a-k-e-l-i-g nauwkeurig het verbruik registreren. Dan ist toch zonde om daar een misrekening van 20% aan te hange? Das dan dus express gedaan. Moet dus ook te corrigere zijn met n update.

Geplaatst

Ik ben niet tevreden over het verbruik, mijn Honda Civic uit 2006 (2.2 diesel) verbruikt pakken minder dan mijn Kia Carens (1.7 diesel) uit 2013, met de Carens zit ik op 7 liter. Bij de Honda na meer dan 100000 km rond de 5 liter, hetzelfde gebruik in verkeer (gemengd). Dit terwijl er toch 6-7 jaar technologie tussen zit. Maar de Honda was dan ook motor van het jaar, deze loopt ook veel verfijnder dan de diesel pitter van de Carens. Dus kwa verbruik en sturen, schakelen is de Honda superieur.

Dat je tevrede bent over de Honda kan ik me voorstelle. Als ik sleutel aan n Honda motorfiets, wat zelden voorkomt, sta ik steeds weer versteld van de technische uitvoering en verzorging van t geheel, juist de ouwere machines.  Perfekkie gewoon. Maarruh ... wat ik vooral intressant vind: wijkt de meting in jouw Carens af van wat de pomp aangeef?

Geplaatst

Bij de meeste gaat het echt nog met de vlotter hoor, lekker ouderwets gokken ja toch :)

Geplaatst

Dat je tevrede bent over de Honda kan ik me voorstelle. Als ik sleutel aan n Honda motorfiets, wat zelden voorkomt, sta ik steeds weer versteld van de technische uitvoering en verzorging van t geheel, juist de ouwere machines.  Perfekkie gewoon. Maarruh ... wat ik vooral intressant vind: wijkt de meting in jouw Carens af van wat de pomp aangeef?

Mijn Honda wijkt toch wel stevig af, de Carens zit er zo goed als boenk op!

• 1 maand later...
Geplaatst

Gisteren heeft mijn dealer een testrit gedaan van 50km en het verbruik dat hij had was 4.4l.
Zelf heb ik een verbruik van 7.5l. Nu bompa style en heb ik een vebruik van 4.8l kom nog geen eens aan 2000 tpm uit nu!
Raar dat die boven de 2000 tpm zoveel vebruikt en eronder nog geen 5l. Aangenaam rijden is wel wat anders maar bon....

Bigwade en Smartie doe geen moeite te reageren ik lees het toch niet hetzelfde voor jackie_z.

Geplaatst

@Urbanfoto Zit jij nog wel goed op dit forum? Je probeert iedereen zo'n beetje af te zeiken!

En dan doe je het ook nog niet eens correct: Smartie is iemand anders als Smart en ik denk dat je ook Jack_z bedoelt. 

En ja... kom maar weer op met je kleuteropmerkingen... zet mij ook maar op je negeerlijstje.

• Like 1
Geplaatst

ik heb een 1.1cdri rio:

ik rij snelweg 1:20 als ik niet boven de 105km/h kom. en mijn route bevat maar 5km snelweg met een snelheidslimiet van 130km/h. ik heb zelfs een keer 1:22 gehaald.

kortom, niet de 1:30 wat ze beloven maar ik had alles beter dan de 1:20 gehoopt.

zodra je boven de 105km/h komt, gaat het verbruik sneller omhoog. dat is jammer want de auto blijft lekker rijden bij 130km/h.

mijn oude 2.3 benzine mercedes maakt het niet uit of je 80 of 140 rijdt. het verbruik blijft vreemd genoeg hetzelfde..........

Geplaatst

Ook even van mij uit een update over het verbruik. Ik rij dus met de 1.4 in combinatie met 17" phantoms, en rij behoorlijk stevig door, maar ook zuinig (op tijd gas loslaten, anticiperen op het verkeer). Ondanks het hoge verbruik in mijn signature, rij ik nu 6,1L/100km volgens de boordmonitor en 6,55L/100km volgens Spritmonitor (1 op 15,2). Ik rij de laatste tijd iedere dag in de Rio voor mijn werk en merk sinds 1,5 maand dat het verbruik nu echt begint te zakken. De auto gaat steeds zuiniger rijden (6690km op de teller). Bij iedere tankbeurt is de auto weer een stukje zuiniger geworden en kan ik weer meer kilometers op 1 tank rijden (logisch natuurlijk). Bij het hoge verbruik in het begin had ik wel zoiets van: als dit maar niet zo blijft, maar ik ben blij dat het nu zakt. Ik ben echt benieuwd waar het gaat stabiliseren.

Wel merk ik dat op de snelweg het verbruik wisselt. De actuele verbruiksmeter geeft vaak 9L/100km aan op de cruise control, terwijl dit in werkelijkheid niet klopt (eerder 6,5L/100km). Op 80-kilometer wegen komt de 6e versnelling echt goed van pas, het verbruik zakt dan naar 5L/100km, bij 80 km/u op de cruise control. Bij 70 km/u is het nog iets zuiniger. Ook op de snelweg scheelt de 6e versnelling wat in het verbruik. 

Een tijdje geleden ben ik bij een ander tankstation gaan tanken, en dacht even dat het gunstigere verbruik aan de andere brandstof lag. Maar de laatste 3 tankbeurten heb ik weer bij de Tango om de hoek getankt, en het verbruik blijft dalen. Ik ben nog altijd super tevreden over de aanschaf, de Rio is een fijne auto om in te rijden en is van alle gemakken voorzien. Ik heb ook zeker geen spijt om voor de 1.4 te gaan (die trouwens in de nieuwe modellen alleen nog maar op de 5-deurs met executive pack leverbaar is). Mochten er nog specifieke vragen zijn, dan hoor ik ze graag.

• 3 weken later...
Geplaatst

Kia Rio 1.2 plus pack.

Nu 30000 op de teller.

Gemiddeld zo'n 80% snelweg (woon/werk)

Afgelopen weken wat rustiger gaan rijden, veel snelweg, uit laten rollen en gewoon radio, dagrijverlichting en airco (op zijn tijd) aan.

Ik zorg er dan voor dat ik tussen de 100/115 km per uur rij.

Ik haal sinds kort 5.1L á 5.2L/100 km.

Ben ik zeer tevreden over.

Lijkt wel of de auto wat zuiniger is geworden????

Boordcomputer gaf ook aan (na tank beurt) dat ik ruim 680km kon behalen op een volle tank.

Dat was voorheen zo'n 615km op een volle tank.???

Ééns kijken wat deze maand brengt. :wink:

Geplaatst

Kia Pro'ceed 1.6 crdi (110pk)

8500 km ongeveer op de teller nu.

Ik rij 50% snelweg en 50% rond de kerktoren. Het rare is dat ik met mijn zomerbanden, een heel pak meer verbruik dan met mijn winterbanden

Met mijn winterbanden dunlop sportmaxx behaal ik zonder al te veel moeite een 5,2 à 5,6L/100km, wat ik best goed vind.

Nu met mijn zomerbanden, de fabrieksstandaard zit op ongeveer 7L/100km.

Dus met zomerbanden verbruikt hij zelfs een liter meer dan mijn audi a4 1.9tdi deed, en dat was nog een automaat. Zijn er mensen die ook dit stevige verschil merken in verbruik bij de bandenwissel?

Geplaatst

Kia Pro'ceed 1.6 crdi (110pk)

8500 km ongeveer op de teller nu.

Ik rij 50% snelweg en 50% rond de kerktoren. Het rare is dat ik met mijn zomerbanden, een heel pak meer verbruik dan met mijn winterbanden

Met mijn winterbanden dunlop sportmaxx behaal ik zonder al te veel moeite een 5,2 à 5,6L/100km, wat ik best goed vind.

Nu met mijn zomerbanden, de fabrieksstandaard zit op ongeveer 7L/100km.

Dus met zomerbanden verbruikt hij zelfs een liter meer dan mijn audi a4 1.9tdi deed, en dat was nog een automaat. Zijn er mensen die ook dit stevige verschil merken in verbruik bij de bandenwissel?

Heb je tijdens het rijden en met een warme motor het verbruik al is gereset?

Doe ik steeds met mijn huidige wagen, en dat geeft wel een verschil van een liter of 4 bijna.

Mijn huidige wagen zonder reset is wel geen Kia die komt later deze maand zou ik een verbruik hebben van bijna 9l, na een reset terwijl ik aan het rijden ben met warme motor heb ik een verbruik van 5l.

Rij ik op de autostrade een 110km dan zakt mijn verbruik naar 4l.

Dat geeft het boekje ook aan, en ik hoop dat verbruik met mijn toekomstige pro cee'd ook te halen, maar zo te lezen hierboven zal dat niet het geval worden :'(.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...