Jump to content

Howto: zelf interieurfilter vervangen SP3

elmerblues

Recommended Posts

Het vervangen van een interieurfilter dient elke 30.000 kilometer te gebeuren. De garage rekent hier zo 30 euro of meer voor en dit kan er voor zorgen dat de kleine of grote beurt behoorlijk duurder uitvalt. De filters zijn echter op internet veel goedkoper te vinden (rond de 9 dollar, dus iets van 7 euro)  zoals bijv. hier:

Ja, je hoeft niet op zoek naar een specifiek SP3 filter. Het filter van een Hyundai Elantra is identiek. Voor het vervangen maakt het verder niet uit.

Het vervangen van het filter is echt ontzettend simpel en heel makkelijk zelf te doen. Hierbij een uitleg met foto's.

Het filter zit achter het dashboardkastje:

DSC03123.jpg

Als je het opent zie je links en rechts 2 draaiknoppen zitten:

DSC03124.jpg

Draai de knoppen linksom (je moet soms flink kracht zetten) om ze er uit te halen:

DSC03125.jpg

DSC03127.jpg

DSC03128.jpg

Aan de rechterkant van het dashboardkastje zit een demper:

DSC03129.jpg

Druk het nokje voorzichtig in en trek de demper los. Ondersteun tegelijkertijd het dashboardkastje, het klapt nu gelijk helemaal open:

DSC03130.jpg

Je hoeft het dashboardkastje NIET te verwijderen:

DSC03131.jpg

Hierachter zie je het zwarte afdekkapje waar het interieurfilter achter zit:

DSC03132.jpg

Rechts zitten 2 clipjes die je indrukt:

DSC03133.jpg

Neem het afdekkapje weg en daarachter zie je het filter:

DSC03134.jpg

Trek het filter er uit:

DSC03136.jpg

Aan de zijkant zie je hoe de luchtstroom door het filter gaat, let hier op bij het monteren van het nieuwe filter:

DSC03137.jpg

DSC03141.jpg

Oude filter na bijna 30.000 kilometer:

DSC03140.jpg

Oud filter versus nieuw filter. Je ziet dat het oude originele filter wat meer lamellen heeft dan het nieuwe aftermarket filter dus het aftermarket filter zal je wellicht wat vaker moeten vervangen:

DSC03139.jpg

Schrijf datum en kilometerstand op nieuw filter (indien gewenst)

DSC03142.jpg

Druk het nieuwe filter naar binnen toe, zonder heel veel kracht te zetten moet deze makkelijk naar binnen gaan. Let op dat de pijlen van de luchtstroom naar beneden wijzen:

DSC03137.jpg\

DSC03143.jpg

DSC03144.jpg

Monteer het afdekklepje weer, klap het dashboardkastje omhoog, klik de rechterdemper vast en klik de 2 knoppen weer vast. Klaar!

Groet, ElmerBlues

• Like 1

Oude filter na bijna 30.000 kilometer:

Oud filter versus nieuw filter:

Schrijf datum en kilometerstand op nieuw filter (indien gewenst)

Druk het nieuwe filter naar binnen toe, zonder heel veel kracht te zetten moet deze makkelijk naar binnen gaan. Let op dat de pijlen van de luchtstroom naar beneden wijzen:

\

Monteer het afdekklepje weer, klap het dashboardkastje omhoog, klik de rechterdemper vast en klik de 2 knoppen weer vast. Klaar!

Groet, ElmerBlues

..... Eentje om te onthouden!

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Dit gaat ik dus vanaf nu ook zelf doen, alleen.....waar kan ik goedkoop een interieurfilter voor een Kia Venga vinden Elmerblues......?

Voor de C1 van mijn vrouw vragen ze € 49,00 voor het interieurfilter en € 45,00 voor het luchtfilter...!!

Voor de C1 van mijn vrouw vragen ze € 49,00 voor het interieurfilter en € 45,00 voor het luchtfilter...!!

Dat is echt belachelijk: die koop je bij de betere automaterialen zaak voor ongeveer twee tientjes per stuk.

Soms zit er zelfs nog verschil in prijs voor die van een C1, Aygo of 107, terwijl die alledrie EXACT hetzelfde zijn!

Ik heb vandaag een how-to gevonden voor het vervangen van het interieurfilter voor de C1/Aygo/107.

Hij zit onder het dashboardkastje. Twee lipjes indrukken en hij is eruit. Vervangen kost 30 seconden!!

Het laaste stukje marge.....ja ja! :hammer:

Moet je even op ebay.com kijken. Als je daar 'hyundai ix20 cabin filter' of 'venga cabin filter' intikt, komt er wel e.e.a. boven water.

Dit gaat ik dus vanaf nu ook zelf doen, alleen.....waar kan ik goedkoop een interieurfilter voor een Kia Venga vinden Elmerblues......?

Ik had 5 seconden nodig om het interieurfilter van de C1 eruit te halen en 15 seconden om hem terug te plaatsen.

Hij is in ieder geval aan vervanging toe. Dat doen we van het weekend even zelf. Ook het luchtfilter ga ik zelf proberen.

Volgende week de grote beurt van de C1, maar zonder deze twee filters......t.w.v. € 94,00!

Oh ja, en nog één ruitenwisser en de garage doet feitelijk een kleine beurt......hahaha!

Ik ben naar de citybugclub....!

Hahahahaaha ik maar vragen of het moeilijk is !! toppie weer wat winst ....................................................................................voor de kiarijder. :adanku:

Ik heb ook wat andere howto's bekeken, maar van Picanto tot Sorento lijkt het allemaal een identieke procedure van vervangen van het interieurfilter. Overal zitten ze achter het dashboardkastje op precies dezelfde manier gemonteerd als de Sportage.

online bij miste rauto voor een tientje  http://www.mister-auto.nl/fl/interieurfilter/citroen-c1-pm-pn-1-0-68pk_v18584_g424.html

Dat is echt belachelijk: die koop je bij de betere automaterialen zaak voor ongeveer twee tientjes per stuk.

Soms zit er zelfs nog verschil in prijs voor die van een C1, Aygo of 107, terwijl die alledrie EXACT hetzelfde zijn!

Ik heb vrijdag binnen tien minuten het luchtfilter en het interieurfilter van de C1 vervangen. Kosten € 32,72.

Bij de dealer kosten beiden incl. montage € 94,00. Met het kopen erbij heb ik in een half uur dus ruim € 61,00 uitgespaard!

Het vervangen van het interieurfilter voor de Venga doen we dus ook zelf.

Ik heb gezien dat het bij mijn Pro-Cee'd uit 2010 precies zo gemonteerd zit.

Is het filter toevallig ook hetzelfde als die van eBay?

Scheelt toch weer bij de volgende beurt :wink: