Woldcity Geplaatst 3 Mei, 2013 Geplaatst 3 Mei, 2013 Ik heb een vraag over het start/stop systeem. Ik heb een Picanto 1.0 design edition sinds eind februari van dit jaar en het start/stop systeem heeft nog geen enkele keer gewerkt. Ik maak dagelijks een rit van 13km, dat is misschien te kort om de accu boven de 80% op te laden, maar op een rit van 30km werkt het ook niet.Ik heb gelezen dat de accu ook oplaad door veel op de motor af te remmen, maar wat is veel? Ik ben 1 keer naar de garage geweest in de periode dat het steeds rondom het vriespunt was, en ze zeiden toen dat het systeem niet werkt onder de 7 graden, maar met de temperatuur van deze week, boven de 15 graden, werkt het ook niet.Zijn er hier meer mensen met hetzelfde probleem? Of heeft iemand een oplossing?Gr. Peter Iedereen bedankt voor de antwoorden en oplossingen. Het is nu iedereen wel duidelijk denk ik hoe het start/stop systeem werkt in de Picanto, de ontwaseming mag dus niet op de voorruit staan, nu werkt het perfect, ook na korte ritten. Quote
jeroen66475 Geplaatst 3 Mei, 2013 Geplaatst 3 Mei, 2013 De eerste 1000 km heeft het bij mij sowieso niet gewerkt. Voor de andere voorwaarden zie hier. Ik denk dat je te weinig rijdt om de accu boven de 80% lading te krijgen. Quote
Cerba Geplaatst 4 Mei, 2013 Geplaatst 4 Mei, 2013 Mijn wagentje gekocht in jan jl, toen was het te koud voor de start/stop maar eenmaal boven de 5 graden én 5 km van huis doet hij het zeg maar vanaf het begin. Ver vóór de 1000 km. Ze (...) staat soms dagenlang te niksen dus naar de lading van de accu kan ik alleen maar raden.. @Peter, je maakt vast wel eens een langere rit dan 30 km. Dan doet hij het ook niet? Gebruik je veel accessoires die stroom gebruiken? Je gaat je bijna afvragen op het wel aanstaat. Quote
The Wizard Geplaatst 4 Mei, 2013 Geplaatst 4 Mei, 2013 Je moet echt veel rijden wil je de accu boven de 80% krijgen, bij mijn woonwerk (25 km enkele reis) is het ook niet mogelijk om de accu voldoende op spanning te krijgen. Een rit van > 50 km is wel nodig met veel afremmen op de motor. Quote
Woldcity Geplaatst 4 Mei, 2013 Topic Starter Geplaatst 4 Mei, 2013 Mijn wagentje gekocht in jan jl, toen was het te koud voor de start/stop maar eenmaal boven de 5 graden én 5 km van huis doet hij het zeg maar vanaf het begin. Ver vóór de 1000 km. Ze (...) staat soms dagenlang te niksen dus naar de lading van de accu kan ik alleen maar raden.. @Peter, je maakt vast wel eens een langere rit dan 30 km. Dan doet hij het ook niet? Gebruik je veel accessoires die stroom gebruiken? Je gaat je bijna afvragen op het wel aanstaat. Ik heb tot nu toe nog geen langere rit gemaakt dan een km of 40 maar dan werkt het nog steeds niet. Zodra ik stil sta komt er in beeld, deactivated en brandt het lampje geel linksonder bij het stuur. Ik heb altijd de radio aan staan met een actieve subwoofer in de kofferbak, verder niks. Quote
slim673 Geplaatst 5 Mei, 2013 Geplaatst 5 Mei, 2013 Ik rij dagelijks 100 kilometer voor mijn werk, meest snelweg. Laatste stuk in de stad heeft veel stoplichten e.d. en tot mijn frustratie werkt ISG nauwelijks. Picanto van juni 2012, inmiddels ruim 26000 km op de klok. Het systeem is ondoorzichtelijk, want je hebt geen idee van de status van de accu. Ik heb ISG er gratis bij gekregen, anders zou ik me wel bekocht voelen. Quote
irma Geplaatst 5 Mei, 2013 Geplaatst 5 Mei, 2013 Mijn ISG werkt naar tevredenheid. Pica van januari 2013. Elke dag 33 km enkel naar werk. Met koud weer deed het niet maar nu het warm is slaat het bij elke stoplicht als ik hem op zijn vrij zet het wel af. Hoop dat je wel weet dat je de versnelling op zijn vrij moet zetten en voeten van pedalen af moet halen:) ( behalve op hellingen, voet meteen op rem weer zetten) Quote
dikkeeric Geplaatst 5 Mei, 2013 Geplaatst 5 Mei, 2013 werkt hier ook voor geen meter,zelfs niet na 100 km gereden te hebben laatst. sta ik een keer lang te wachten bij een brug werkt het niet,beetje jammer. Quote
bigmac Geplaatst 5 Mei, 2013 Geplaatst 5 Mei, 2013 Ik heb geen ISG, maar als ik bij een stoplicht kom waar ik weet of voorzie dat ik langer moet wachten zet de motor handmatig uit. Bij het Velperplein is de wachttijd 90 seconden. Quote
pjmaas Geplaatst 5 Mei, 2013 Geplaatst 5 Mei, 2013 Lekker dan. Ben dus niet de enige. Wij hebben onze Cee'd Sportswagon Cdti 2013 vorige week gehad. ISG werkte wel maar nu niet meer. Volgens mij is dit echt een raar verschijnsel. Best wel afstanden mee gereden en toch iedere keer 'de-activated'. Ik ga toch maar eens bellen van de week. Grt pierre Quote
xtra40 Geplaatst 5 Mei, 2013 Geplaatst 5 Mei, 2013 je moet probeeren om zo veel mogenlijk op de motor af te remmen dan pas geeft de computer een seintje aan de dynamo om vol vermogen te laden zo dat deze boven de 80% te komen en te houden met gewoon laden onder het rijden is het moeilijk om zo een hoge belading te bereiken en te behouden mischien even de auto aan de lader om te helpen naar de gewenste belading te komen Quote
Millgate Geplaatst 5 Mei, 2013 Geplaatst 5 Mei, 2013 Voor zover ik weet maakt het ISG-systeem gebruik van een speciale accu. Deze accu mag je niet met een gewone lader opladen omdat je dan het risico loopt de accu te beschadigen. Bij mijn Sportage heeft het ISG-systeem ook nog amper gewerkt. Koud weer,veel korte afstanden. Je zou gaag meer info willen zien m.b.t. de reden van het niet actief zijn van het ISG-systeem. Dat kan, zie voor meer info: http://www.kia-forums.com/kia-ceed-forum/84633-battery-charge-levle-dropping-deactivation-isg.html#post465023 Quote
Pici2011 Geplaatst 5 Mei, 2013 Geplaatst 5 Mei, 2013 Hoi allemaal, Mijn Pici uit begin 2012 heeft ook een ISG systeem, en dat werkt prima, maar er moet wel aan een drietal voorwaarden worden voldaan: 1. Niet te koud (zoals hiervoor reeds vermeld; in de winter doet het ISG systeem niets, vermoedelijk omdat de accu bij koude omstandigheden minder capaciteit heeft) 2. De airconditioning moet NIET aan staan 3. De ventilatie moet NIET op de stand voorruit-ontwaseming staan. Dit is wellicht een verwarrend puntje; ook als je vervolgens de airco uitzet (deze gaat automatisch aan als je de ventilatie op voorruit-ontwaseming zet) dan BLIJFT het ISG systeem niet werken. Elke andere ventilatie-stand is wel goed om het systeem te laten werken (En dan had ik tenslotte nog ergens begrepen dat de aanjager ook niet maximaal mag blazen, maar ikzelf heb nog nooit geconstateerd dat het ISG systeem dan niet zou werken) Mvgr, Ruud Overman Almere Quote
SlamJam Geplaatst 6 Mei, 2013 Geplaatst 6 Mei, 2013 Nou mijn ISG werkt ook vaker NIET dan wel.. auto heeft nu bijna 1700 kmter gelopen... Aardig ritje naar het Noorden van Nederland en nog zei de boord computer Start-Stop Gedeactiveerd... Wel jammer indd want ik keek afgelopen weekend 5th Gear en hier gingen ze het startstop systeem testen en kwamen ze uit dat ze 100 euro in het jaar konden besparen op brandstof kosten 100 euro in het jaar is misschien wat weinig maar toch de moeite vind ik... wie t kleine niet eert.. Bij de eerst volgende servicebeurt (15.000 kmter dus) zal ik het dus melden . Quote
LED-Lightning Geplaatst 6 Mei, 2013 Geplaatst 6 Mei, 2013 100 Euro in een jaar besparen? Ik denk dat dat wel heel erg hoog is ingeschat. Ik denk dat dit alleen kan als je precies weet hoe lang een stoplicht op rood blijft staan. Bij mijn Rio werkt de ISG vrijwel altijd (behalve in de koude maanden dan), en soms heb je geluk en laat je de auto uitschakelen en blijft het stoplicht lang op rood staan, maar het gebeurt me ook regelmatig dat ik de ISG activeer en dat prompt daarna het stoplicht weer op groen staat, en dan verbruik je effectief eigenlijk meer omdat je net wat meer brandstof gebruikt om weer meteen te starten. Bij mijn vorige auto werd in de handleiding gesteld dat dit start/stop systeem pas echt effect heeft als de motor 30 seconden of langer uit staat. Quote
jeroen66475 Geplaatst 6 Mei, 2013 Geplaatst 6 Mei, 2013 Voor €100 besparing moet je 365 dagen per jaar 10 minuten ISG aan hebben staan (3529 minuten), uitgaande van een literprijs van €1,70 en een verbruik van 1 liter brandstof per uur bij een stationair draaiende motor. Ik heb nu na 4 maanden net de 60 minuten vol gekregen (er loopt een klokje mee die de tijd bijhoudt hoelang ISG in werking is). Als ik dat een beetje doorreken dan zou ik uitkomen op ongeveer 360 minuten per jaar, rekening houdend met de wintermaanden dat ISG nauwelijks werkt. Dan kom ik op een besparing van 6 x €1,70 = €10,20 per jaar. Dan heb ik mijn investering van €100 voor ISG toch mooi in 9,8 jaar terugverdiend Quote
Woldcity Geplaatst 7 Mei, 2013 Topic Starter Geplaatst 7 Mei, 2013 Hoi allemaal, Mijn Pici uit begin 2012 heeft ook een ISG systeem, en dat werkt prima, maar er moet wel aan een drietal voorwaarden worden voldaan: 1. Niet te koud (zoals hiervoor reeds vermeld; in de winter doet het ISG systeem niets, vermoedelijk omdat de accu bij koude omstandigheden minder capaciteit heeft) 2. De airconditioning moet NIET aan staan 3. De ventilatie moet NIET op de stand voorruit-ontwaseming staan. Dit is wellicht een verwarrend puntje; ook als je vervolgens de airco uitzet (deze gaat automatisch aan als je de ventilatie op voorruit-ontwaseming zet) dan BLIJFT het ISG systeem niet werken. Elke andere ventilatie-stand is wel goed om het systeem te laten werken (En dan had ik tenslotte nog ergens begrepen dat de aanjager ook niet maximaal mag blazen, maar ikzelf heb nog nooit geconstateerd dat het ISG systeem dan niet zou werken) Mvgr, Ruud Overman Almere Ruud, bedankt voor de tip. Ik wist niet dat de ventilatie niet op de voorruit-ontwaseming mocht staan, als ik de ventilatie op een andere stand zet werkt het start/stop wel, ook als ik de airco aan heb staan ! Ik vind het wel een hele rare benadering van Kia om de ontwaseming te koppelen aan ISG. (De airco gaat automatisch aan als je de ventilatie op voorrruit-ontwaseming zet, zeg je, dat gebeurt bij mij niet, tenminste, het lampje van de airco gaat niet branden) Nu moet ik dus persé de ventilatie op mijn voeten of hoofd zetten, of voeten/voorruit anders werkt het niet. Ik heb hiervoor geen andere auto gehad met start/stop, maar ik heb altijd de ventilatie op de voorruit staan, dat vind ik de prettigste stand, dan merk je het minst van de ventilatie/airco. M.vr.gr, Peter Quote
jeroen66475 Geplaatst 7 Mei, 2013 Geplaatst 7 Mei, 2013 De airco gaat alleen automatisch aan als je Climate Control hebt. Alleen de uitvoering ''Super Pack'' en het oude ''Style Pack'' heeft Climate Control. Wellicht dat het voor die typen met ISG geldt dat het niet werkt wanneer de ventilatie op voorruitontwaseming staat maar voor jouw, en mijn, uitvoering geldt dat niet. Bij mij werkt ISG dan gewoon. Ik denk dat het echt toeval is dat ISG nu wel bij je werkt en heeft het niets met de stand van de ventilatie te maken (mits niet op stand 4 natuurlijk ). Het zou me echt verbazen als het wel zo zou zijn. Quote
LED-Lightning Geplaatst 7 Mei, 2013 Geplaatst 7 Mei, 2013 Nu moet ik dus persé de ventilatie op mijn voeten of hoofd zetten, of voeten/voorruit anders werkt het niet. Ik heb hiervoor geen andere auto gehad met start/stop, maar ik heb altijd de ventilatie op de voorruit staan, dat vind ik de prettigste stand, dan merk je het minst van de ventilatie/airco. M.vr.gr, Peter Hoi Peter, ik heb hiervoor een Seat Ibiza gehad die een soortgelijk systeem had, en ik meen dat daar het zelfde geldde, de ventilatiestand mocht niet op voorruitontwaseming staan Quote
Woldcity Geplaatst 8 Mei, 2013 Topic Starter Geplaatst 8 Mei, 2013 De airco gaat alleen automatisch aan als je Climate Control hebt. Alleen de uitvoering ''Super Pack'' en het oude ''Style Pack'' heeft Climate Control. Wellicht dat het voor die typen met ISG geldt dat het niet werkt wanneer de ventilatie op voorruitontwaseming staat maar voor jouw, en mijn, uitvoering geldt dat niet. Bij mij werkt ISG dan gewoon. Ik denk dat het echt toeval is dat ISG nu wel bij je werkt en heeft het niets met de stand van de ventilatie te maken (mits niet op stand 4 natuurlijk ). Het zou me echt verbazen als het wel zo zou zijn. Hoi Jeroen, Ik heb het nog even nagekeken gisteren, start/stop werkt op alle standen van de ontwaseming behalve wanneer het alleen op de voorruit staat, zodra ik de draaischakelaar daarop zet gaat het start/stop systeem uit en komt er in beeld: deactivated. Quote
SlamJam Geplaatst 8 Mei, 2013 Geplaatst 8 Mei, 2013 De airco gaat alleen automatisch aan als je Climate Control hebt. Alleen de uitvoering ''Super Pack'' en het oude ''Style Pack'' heeft Climate Control. Wellicht dat het voor die typen met ISG geldt dat het niet werkt wanneer de ventilatie op voorruitontwaseming staat maar voor jouw, en mijn, uitvoering geldt dat niet. Bij mij werkt ISG dan gewoon. Ik denk dat het echt toeval is dat ISG nu wel bij je werkt en heeft het niets met de stand van de ventilatie te maken (mits niet op stand 4 natuurlijk ). Het zou me echt verbazen als het wel zo zou zijn. Ik heb de ventilatie op voeten en middenlichaam gericht nu en ik merk wel dat ISG het vaker wel doet dan wanneer je hem op de voorruitontwaseming zet... Of zit dit tussen mn oren... Quote
jeroen66475 Geplaatst 8 Mei, 2013 Geplaatst 8 Mei, 2013 Hoi Jeroen, Ik heb het nog even nagekeken gisteren, start/stop werkt op alle standen van de ontwaseming behalve wanneer het alleen op de voorruit staat, zodra ik de draaischakelaar daarop zet gaat het start/stop systeem uit en komt er in beeld: deactivated. Je hebt gelijk! Ik heb het vandaag ook even uitgeprobeerd en het klopt. Ik ben er wel enorm door verbaasd/verrast. Het was mij echt nog niet opgevallen omdat Ik de ontwasemingsstand eigenlijk nooit gebruik. Nou dan weten we dat ook weer Kia moet dan wel even de uitleg voor ISG aanpassen want dit staat er echt niet in Quote
jeroen66475 Geplaatst 8 Mei, 2013 Geplaatst 8 Mei, 2013 Ik heb de ventilatie op voeten en middenlichaam gericht nu en ik merk wel dat ISG het vaker wel doet dan wanneer je hem op de voorruitontwaseming zet... Of zit dit tussen mn oren... Nee het zit niet tussen je oren. Zie mijn vorige bericht. Quote
Murcielaygo Geplaatst 8 Mei, 2013 Geplaatst 8 Mei, 2013 Als ik in mijn Picanto de ontwasemingstoets indruk komt op de display meteen "A/C" in beeld en gaat de blower op maximaal. Ik heb geen ISG, maar denk dat DAT het probleem is; die blower kan met gemak 15 tot 20A verbruiken, dus dat kan reden zijn dat de motor niet uit "mag"... Quote
SlamJam Geplaatst 10 Mei, 2013 Geplaatst 10 Mei, 2013 Nee het zit niet tussen je oren. Zie mijn vorige bericht. Beste Jeroen, Toch niet denk ik. Ik heb namelijk getest gister en ik had hem eerst op Ontwasemings stand gezet vervolgens ging Start/Stop op gedeactiveerd vervolgens zetten ik de kachelknop om naar alleen het boven lichaam en toen ging het Start/Stop systeem ineens aan.. 1 Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.