Jerrot Geplaatst 15 Mei, 2013 Geplaatst 15 Mei, 2013 Hallo, Pas geleden heb ik mijn proceed 1.4 op de testbank gehad en nu kwam er helaas maar een schamele 82.6 pk eruit op de testbank terwijl de motor 109 pk zou moeten leveren. Komt dit door dat Kia een hele andere formule gebruikt en dat dit dus kan kloppen qua vermogen of zou er iets niet kloppen aan mijn auto ? Ik zit ook eraan te denken om een 57 i luchtfilter kit van K&N in de auto te plaatsen, en vroeg me af of dit een fatsoenlijke verbetering op zou leveren. En is er iemand die ervaring heeft met dezelfde auto met een 57 i kit ? Bvd Jeroen Quote
bigwade Geplaatst 15 Mei, 2013 Geplaatst 15 Mei, 2013 U geeft aan dat dat was op een testbank van een kennis. U is van België ? Hoe geloofwaardig is die kennis en wat merk je zelf aan het tekort van ca 20% van je vermogen. In NL hebben we de ANWB waar je onafhankelijke testen kunt laten doen, met certificaat. Ik neem aan dat in BE hetzelfde is. Quote
Jerrot Geplaatst 15 Mei, 2013 Topic Starter Geplaatst 15 Mei, 2013 Hallo Bigwade, Ik heb de test laten doen bij Tovami tuning bedrijf in Goes (in Nederland), deze doen vaker auto's en motors chip tunen dus wel ervaren bedrijf. En is zeker geloofwaardig want heb meegekeken bij de vermogen test. En ik merk van mijn vermogen tekort dat hij pas vanaf 3500 toeren een beetje door begint te trekken en met een aanhanger achter de auto moet ik hem wat meer op toeren trekken om vlot weg te komen met de aanhanger.Hoofdzakelijke punt is meer dat ik gewoon schrok van dat hij maar 82.6 pk levert en of dit zou kunnen kloppen en wat ik naast chip tuning hier aan zou kunnen doen. Quote
Creative Name Geplaatst 22 Mei, 2013 Geplaatst 22 Mei, 2013 De 109pk waar jij over praat is aan de krukas, de vermogensbank waar je auto op gestaan heeft meet het vermogen aan de wielen vandaar het verschil. Voordat het vermogen vanaf de krukas door je versnellingsbak en differentieel op straat beland is er het nodige verloren gegaan, 20% verlies/verschil is heel normaal. Quote
bigwade Geplaatst 22 Mei, 2013 Geplaatst 22 Mei, 2013 En hoe doet autoweek dit bij die "klokjes rond" Die auto's staan toch ook op de rollenbank ? Quote
Creative Name Geplaatst 23 Mei, 2013 Geplaatst 23 Mei, 2013 Daar wordt een standaard rekensommetje op los gelaten, niet echt iets spannends. Het vermogenverlies in de transmissie bedraagt 6,5 tot 14%, in de versnellingsbak gaat 2 tot 7% verloren, in de eindoverbrenging 2 tot 4% en in de aandrijfassen ongeveer 2%. De echte goede rollenbanken kunnen tegenwoordig het 'verlies' meten door de aangedreven wielen de maximale snelheid te laten draaien in de hoogste versnelling en dan ineens de koppeling in te trappen. De 'weerstand' die dan optreed is voor de rollenbank dan om te zetten naar verlies en kan dus ook het maximale vermogen aan de krukas uitgerekend worden. Quote
Smart Geplaatst 23 Mei, 2013 Geplaatst 23 Mei, 2013 ........je probeert het allemaal wel te volgen hé! Quote
Creative Name Geplaatst 25 Mei, 2013 Geplaatst 25 Mei, 2013 @ Smart Was dat je slimme opmerking van vandaag of heb je ook nog een bijdrage die wel ergens aan bijdraagt aan dit topic? Quote
Specialmade Geplaatst 25 Mei, 2013 Geplaatst 25 Mei, 2013 @Creative Name, Dit was slechts één van zijn slimme opmerkingen hoor !!!!! Maar jij kan er ook wat van, je doet er niets voor onder.....zie hier Jij ook fijn weekend. Grtz. Specialmade Quote
Smart Geplaatst 25 Mei, 2013 Geplaatst 25 Mei, 2013 @ Smart Was dat je slimme opmerking van vandaag of heb je ook nog een bijdrage die wel ergens aan bijdraagt aan dit topic? Ik weet nu zeker dat je absoluut geen gevoel voor humor hebt, maar ook dat je nogal erg ingenomen bent met jezelf en nogal belerend naar anderen. Het is daarom des te jammer te moeten constateren dat jouw bijdragen soms kunnen verzanden in negativisme ten aanzien van andere forumleden. Gelukkig is jouw aanhang niet zo groot en gebeuren er op dit forum toch wel heel veel positieve dingen. Mijn bijdrage is overigens enkel vermaak.... Opmerkelijk genoeg is jouw aanmelding van 1 april 2013 op dit forum toch wel de grootste grap..... 4 Quote
bigwade Geplaatst 29 Mei, 2013 Geplaatst 29 Mei, 2013 Joh ga toch lekker ergens anders interessant lopen doen. Op zo'n VAG of BMW forum zitten ze vast met smart op je kennis, maar vooral je positieve insteek, te wachten. Toedels! 3 Quote
Jerrot Geplaatst 29 Mei, 2013 Topic Starter Geplaatst 29 Mei, 2013 Hou het gewoon gezellig mensen Maar om terug te komen op mijn probleem: reken ik 109 pk - 20% kom ik uit op 87 dus zou ik nog 4 pk verloren moeten zijn. Kan dit zijn omdat er bijna 80.000 km op de teller staan inmiddels dan? En zou ik wat terug kunnen winnen met een K&N 57i luchtfilter kit ? Quote
bigwade Geplaatst 29 Mei, 2013 Geplaatst 29 Mei, 2013 Ik denk het niet. Heb ook van die filters gehad en merkte er, buiten een iets sportiever geluidje, eigenlijk niks van. Quote
Creative Name Geplaatst 4 Juni, 2013 Geplaatst 4 Juni, 2013 Hou het gewoon gezellig mensen Maar om terug te komen op mijn probleem: reken ik 109 pk - 20% kom ik uit op 87 dus zou ik nog 4 pk verloren moeten zijn. Kan dit zijn omdat er bijna 80.000 km op de teller staan inmiddels dan? En zou ik wat terug kunnen winnen met een K&N 57i luchtfilter kit ? Als je 10 motoren van hetzelfde type en vermogen (zeg even 100pk) naast elkaar zet dan zal je zien dat 5 motoren 100pk afgeven en de rest er net boven of net onder dat vermogen zitten. Dat heeft te maken met toleranties tijdens het productieproces, vandaar de "verdwenen" 4 pk. Heeft niks me je kilometerstand te maken, ook niet met 'verkeerd' inrijden of zoiets dus geen zorgen. Mooi voorbeeld is dat BMW Motorsport voor de circuitauto's alle productiemotoren voor M3's op de testbank gooit om zo de 'beste' (lees meeste KW's leverende motoren) te selecteren voor dat doel, zelfs daar verdwijnen nog wel eens een paar pk's tijdens productie. Ik ben zelf geen fan van K&N, voornamelijk omdat de olie die in die filters zit de neiging heeft je inlaattraject te 'vervuilen' en je geen duidelijk waarneembaar verschil zal merken. Hou lekker je centjes in je zak en vergeet die 4 pk! Quote
Snorrie Geplaatst 4 Juni, 2013 Geplaatst 4 Juni, 2013 Als je zuiver wilt meten dan zal je moeten zorgen voor dezelfde condities als bij Kia. Iets simpels als een andere lucht temperatuur of atmosferische druk levert al een verschil op. Zie ook de site van een bankenbouwer http://www.hrengineering.nl/9vermogensbank.html Quote
Gast kaysem Geplaatst 4 Juni, 2013 Geplaatst 4 Juni, 2013 Hou het gewoon gezellig mensen Maar om terug te komen op mijn probleem: reken ik 109 pk - 20% kom ik uit op 87 dus zou ik nog 4 pk verloren moeten zijn. Kan dit zijn omdat er bijna 80.000 km op de teller staan inmiddels dan? En zou ik wat terug kunnen winnen met een K&N 57i luchtfilter kit ? Gekker nog die mannen van Wheeler Dealers hebben is bij een Subaru een sportuitlaat en sportfilter geplaatst en toen een test gedaan, motor liep slechter dan voorheen, pas na chiptuning werden er betere resultaten geboekt. 1 Quote
Jerrot Geplaatst 4 Juni, 2013 Topic Starter Geplaatst 4 Juni, 2013 Hmm als ik jullie goed begrijp valt er dus eigenlijk bijna niks te winnen voor mijn auto ? Blijf me nog steeds wel verbazen over dat er van de 109 pk maar 82.6 zijn ook al meten ze anders in de fabriek. En iets anders vreemds is dat op mijn motorblok 1.4 DOHC staat en op mijn autopapieren staat er 1.4 CVVT dus zou het kunnen zijn dat hier nog een fout in zit of is CVVT de codering van Kia voor die motor. Ik ga ook nog even contact opnemen met de dealer over de vermogenskwestie Quote
bigmac Geplaatst 5 Juni, 2013 Geplaatst 5 Juni, 2013 Dohc= double overhead camshaft (dubbele bovenliggende nokkenas) CVVT=continuously variable valve timing(variabele kleppen timing) Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.