KCG Posted June 5, 2013 Posted June 5, 2013 Onderstaand een officieel bericht van Kia Motors Nederland (KMNL) n.a.v. het gesprek dat wij als Kia Contact Groep (KCG) hadden met de directie van Kia op vrijdag 26 april 2013. Het betreft de definitieve antwoorden op de door ons ingebrachte agendapunten. Allereerst onze welgemeende excuses voor het late aanleveren van de uitkomst van het betreffende overleg, deze hebben wij gistermiddag mogen ontvangen. Hierbij waren wij geheel en al afhankelijk van de door Kia aan te leveren teksten. In het vervolg zullen wij proberen het overleg en de uitkomsten daarvan dichter bij elkaar te houden om jullie maximaal te informeren. Hiermee wordt voorkomen dat wij achterhaald worden door de werkelijkheid. Agenda Punt 1. VSM Rio IV KCG: Dit onderwerp is genoeg besproken en beschreven. Kia heeft nog enkele rechtszaken voor de boeg, maar weet zich echter gesteund door recente uitspraken van de ANWB en een onafhankelijke adviescommissie. De leden die zich tijdelijk hebben aangemeld op het forum, die hebben gedacht mee te liften op de kleine groep leden die een voorstel voor een nieuwe Rio met geringe afschrijving én alsnog het VSM-pakket ontvingen, hebben hetzelfde voorstel ontvangen als de grootste groep Rio IV rijders. Men ontving waardebonnen met een totale waarde van € 450,00. KMNL: KMNL gaf ons een korte evaluatie, zoals ook door ons was gevraagd. Deze is echter niet voor publicatie geschikt. Punt 2. Communicatie Dealer - Klant en Klant - KMNL KCG: Er moet meer consensus komen tussen dealers onderling, zodat er meer eenduidigheid komt in de afwikkeling van problemen. Te vaak wordt té solistisch opgetreden, waardoor klanten hun heil elders zoeken (shopgedrag). Als voorbeeld: het doorvoeren van updates en terugroepacties (recall). Wij vinden dat KMNL hier het voortouw in zou moeten nemen. KMNL neemt hier echter geen duidelijk standpunt in. Zij is van mening dat de dealers autonoom zijn en daarnaar mogen handelen. Wel is KMNL van mening dat de aanpak van de VSM problemen een wisselend beeld van oplossingen liet zien waar zij geen hand in hebben gehad. Dit kwam de duidelijkheid richting de klant zeker niet ten goede. Terugroepacties met betrekking tot veiligheid zal altijd direct aan de klant worden voorgelegd, het overige gebeurt vaak ongezien bij een kleine of grote beurt. Punt 3. Loslaten ‘vaste’ reparatie- en onderhoudstarieven dealers. KCG: Bij Kia houden wij niet van onaangename verrassingen! Oh, maar de klant toch zeker ook niet! Is hier sprake van druk door de dealers? KCG constateert dat voor dezelfde vaste onderhoudsbeurt verschillende rekeningen worden gepresenteerd aan klanten. Dit is onacceptabel en weerspreekt de gedachte die erachter zit. De reparatie- en onderhoudstarieven zijn inmiddels ook al verdwenen van de Kia site! KMNL: KMNL heeft in het afgelopen jaar veel activiteiten uitgevoerd om de reparatie- en onderhoudstarieven transparant te maken en de kosten aan te passen. Er is een algemene prijsverlaging van 20% doorgevoerd op alle onderhoudsonderdelen per 1 januari 2012. Daarnaast zijn de onderhoudsintervallen aangepast, met name het vervangen van het interieurfilter en remvloeistof is aangepast. Vanaf 1 januari 2013 is het onderhoud op maat geïntroduceerd op basis van de gereden kilometers per jaar. De nieuwe brochure is inmiddels weer te raadplegen op de Kia site en bij 'MijnKia'. Edit: Wij als KCG vinden het antwoord van KMNL ruim onvoldoende. Waarom zijn al deze veranderingen niet duidelijk gecommuniceerd richting de klant? Waarom werd zomaar de brochure met reparatie- en onderhoudstarieven verwijderd, zonder daarvoor een nieuwe te plaatsen? Hoe weet de klant dat hij het juiste heeft betaald en daarnaast welke invloed heeft het verkeerd opgeven van je jaarkilometrage op de uiteindelijk kosten van je kleine/grote beurt? Kortom, dit verdiende meer aandacht en daarbij is absoluut geen sprake geweest van enige transparantie! Dit zullen wij ook zo terugkoppelen naar KMNL. Punt 4. Verwachte levertijden klantauto (toegezegd auto-volgsysteem) KCG: Door KMNL is reeds in 2011 toegezegd dat de dealers de beschikking krijgen over een dealersysteem, waarbij vrij nauwkeurig is vast te stellen wanneer welke klantauto geleverd gaat worden. Hoe staat het ervoor? KMNL: Op dit moment zijn er ontwikkelingen op het gebied van automatisering, waardoor een verbeterde verwachte leverdatum kan worden opgegeven in de toekomst. Het proces blijft een kwestie van vraag en aanbod in het juiste modellenprogramma. Punt 5. Vochtproblemen c.q. bevroren ramen binnenkant Rio IV en Cee'd (SW), daarnaast blijvende problemen aircogeuren Rio IV KMNL: Indien er sprake is van lekkage (water) zijn er enkele meldingen van niet goed aangebrachte kit op sommige locaties. Dit is eenvoudig te herkennen aan overmatig vochtige ondermatten. Indien er geen sprake is van lekkage, kan dit fenomeen toch optreden; het aanslaan van de ruiten is een normaal, natuurlijk verschijnsel. Met name als het koud en vochtig weer is kan dit optreden. Algemeen betreffende condens: - Zorg er voor dat de ramen ECHT goed vet-vrij zijn. Enkele malen reinigen met lauw water en een klein beetje (goed) afwasmiddel geeft het beste resultaat; - Indien relevant; zorg er voor dat de airco wordt uitgezet 5-10 minuten voordat u uw autorit beëindigd. Dit reduceert de hoeveelheid vocht die achterblijft in airco/kachelhuis. De geur uit het aircosysteem heeft een rechtstreeks verband met de vorming van vocht in het kachelsysteem/aircosysteem. De aanwezigheid van vocht op de aircodelen in het kachelhuis kan schimmelvorming geven met een muffe lucht als gevolg. Zoals hiervoor omschreven: let er op dat de airco tijdig wordt uitgeschakeld voordat de auto wordt afgezet. Punt 6. Problemen (kunst)leren zijkant bestuurdersstoel Sportage III KCG: Het probleem doet zich voor in binnen- en buitenland. Ligt het aan het (kunst)leer of heeft het mogelijk te maken met de binnenkant van de stoel? Dit probleem heeft de KCG reeds in 2011 aangegeven inclusief fotomateriaal. De fabrikant had dus genoeg tijd om dit in het productieproces aan te passen. KMNL: Het verweren van leer is onderdeel van een natuurlijk proces en valt daarmee niet onder garantie voorwaarden. In het verleden kwam het voor dat het leer beschadigd raakte door de kunststof beschermkap. Dit kan binnen de garantie worden opgelost. Indien er sprake is van overmatige slijtage, die niet onder bovenstaande twee oorzaken vallen, verzoeken wij de berijder om hierover contact op te nemen met de Kia dealer. Punt 7. Problemen laklaag Rio IV KCG: Enkele Rio rijders geven aan te kampen met problemen die mogelijk te wijten zijn aan een te 'zachte' laklaag. KMNL: KMNL is niet bekend met de aangehaalde problemen inzake de laklaag van de Rio IV. Graag komt zij in contact met KiaClubleden die hier last van ondervinden. Mogelijk dat er fotomateriaal kan worden aangeleverd om een eerste diagnose te kunnen stellen. Edit: de door KiaClubleden toegezonden foto's aan KMNL bieden voor hen onvoldoende aanleiding om een juiste uitspraak te doen over de oorzaak van de problemen met de laklaag bij de Rio IV. KMNL komt daarom graag in contact met de dealer en de klant. Inmiddels zijn de namen van twee KiaClubleden doorgegeven aan KMNL. Wordt vervolgd! Graag jullie reacties! Met vriendelijke groet, Namens Kia Contact Groep, Smart Warmentuuter Specialmade 1 Quote
mika kjelld Posted June 6, 2013 Posted June 6, 2013 beste heren het feit dat jullie zich hier voor inzetten verdiend al een hele grote pluim en ik zal niet de enigste zijn die er zo over denkt mijn dank hiervoor wat betreft het verhaal hierboven ik heb gelukkig tot op heden nog geen klachten over mijn auto op welk punt dan ook maar ik hoop dat de andere leden die wel klachten hebben nu wat meer duidelijkheid hebben gekregen .wat betreft de klachten hierboven nogmaals bedankt voor jullie inzet gr patrick 1 Quote
KCG Posted June 6, 2013 Author Posted June 6, 2013 Graag het verzoek aan één van de moderatoren om dit bericht te pinnen. Quote
LED-Lightning Posted June 6, 2013 Posted June 6, 2013 Mooi dat jullie je hier zo voor inzetten! Bedankt hiervoor! Quote
Albert jan & Brigitte Posted June 6, 2013 Posted June 6, 2013 Ik ben het volledig met bovenstaande antwoorden eens voor wat betreft jullie inzet en tijd, dat is een bedankje waard. Wel vind ik de antwoorden die jullie krijgen niet echt bevredigend Punt 2. Hoe kan een importeur nou zeggen dat dealers autonoom zijn bij een update of terugroepactie, volgens mij is een importeur degene die zulke zaken hoort aan te sturen (lees de lijnen uit te zetten richting klant). Punt 4. Wat zijn de ontwikkelingen op het gebied van automatisering? Is dat de ontwikkelingen waar men momenteel mee bezig is tot 10 juni (nieuw automatiserings programma)? Of duurt dit nog weken, maanden? Dit is geen verwijt naar de KCG maar zaken die ik dan graag zou willen weten. Mannen nogmaals bedankt. Groet Albert jan. Quote
Remko .me Posted June 6, 2013 Posted June 6, 2013 Heren, super bedankt voor jullie inzet! Jullie zijn toppers!!! De geur uit het aircosysteem heeft een rechtstreeks verband met de vorming van vocht in het kachelsysteem/aircosysteem. De aanwezigheid van vocht op de aircodelen in het kachelhuis kan schimmelvorming geven met een muffe lucht als gevolg. Zoals hiervoor omschreven: let er op dat de airco tijdig wordt uitgeschakeld voordat de auto wordt afgezet. Dit punt is dus steeds wat wordt gezegd op ons stink probleem, bij mij is dat dus schoongemaakt en toch komt het luchtje terug. Geen lekkageprobleem want dat is allemaal bekeken/aangepakt. Quote
PatrickPR Posted June 7, 2013 Posted June 7, 2013 Punt 4. Wat zijn de ontwikkelingen op het gebied van automatisering? Is dat de ontwikkelingen waar men momenteel mee bezig is tot 10 juni (nieuw automatiserings programma)? Of duurt dit nog weken, maanden? Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Als mij iets heeft gestoord in de levering is het wel de onwetendheid van de klant (en ook wel van de dealer) over de verwachte productiedatum en leverdatum. Ik heb afgelopen dinsdag, na 11 weken wachten, van de dealer gehoord dat de auto op de boot staat (dat was de status voordat de systemen plat gingen, er was op dat moment geen chassisnummer bekend) en dat ze nu geen informatie beschikbaar hebben. Dit kan pas weer op 10 juni als alle systemen weer operationeel zijn (hopen we). Zowiezo vind ik het vreemd dat een dergelijk systeem (waar alle dealers hun informatie uit halen) voor een week plat kan gaan om de boel te migreren. Daarnaast vraag ik me af waarom het bij andere merken wel mogelijk is om de productie nauwlettend te volgen en een verwachte afleverdatum te geven met een zeer kleine bandbreedte, waarbij de levertijd ook nog eens een stuk korter is. Ik kan me niet voorstellen dat dergelijke systemen niet bestaan en snap daarom ook niet dat Kia hier geen gebruik van maakt. Quote
Baggio Posted June 7, 2013 Posted June 7, 2013 Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Als mij iets heeft gestoord in de levering is het wel de onwetendheid van de klant (en ook wel van de dealer) over de verwachte productiedatum en leverdatum. Ik heb afgelopen dinsdag, na 11 weken wachten, van de dealer gehoord dat de auto op de boot staat (dat was de status voordat de systemen plat gingen, er was op dat moment geen chassisnummer bekend) en dat ze nu geen informatie beschikbaar hebben. Dit kan pas weer op 10 juni als alle systemen weer operationeel zijn (hopen we). Zowiezo vind ik het vreemd dat een dergelijk systeem (waar alle dealers hun informatie uit halen) voor een week plat kan gaan om de boel te migreren. Daarnaast vraag ik me af waarom het bij andere merken wel mogelijk is om de productie nauwlettend te volgen en een verwachte afleverdatum te geven met een zeer kleine bandbreedte, waarbij de levertijd ook nog eens een stuk korter is. Ik kan me niet voorstellen dat dergelijke systemen niet bestaan en snap daarom ook niet dat Kia hier geen gebruik van maakt. Mijn auto stond gepland voor levering eind maart 2012 en is uiteindelijk 8 juni 2012 geleverd, onbegrijpelijk. Quote
Forest Posted June 7, 2013 Posted June 7, 2013 De Heren van de KCG, dank voor de inzet voor de Kia rijder !! Voor wat betreft punt 5, heb ik wat moeite met de opmerking om de airco 5 tot 10 min voor aankomst uit te zetten. Ik rij veel korte ritjes en het zou er dan op neer komen dat je de airco dus eigenlijk niet kunt gebruiken. Vooral met vochtig weer schakelt de airco zelf in (ontwasemen) en dan is het helemaal lastig om dit te voorkomen. Heb de auto nu 1 jaar en airco ruikt ook, ben daar niet blij mee want dat zou betekenen dat je hem elk jaar kunt laten reinigen Quote
bigwade Posted June 7, 2013 Posted June 7, 2013 Voor wat betreft punt 5, heb ik wat moeite met de opmerking om de airco 5 tot 10 min voor aankomst uit te zetten. Ik rij veel korte ritjes en het zou er dan op neer komen dat je de airco dus eigenlijk niet kunt gebruiken. Dat laatste is juist en is een natuurkundig verschijnsel. Daar kan Kia of welk merk dan ook niks aan doen. Quote
Remko .me Posted June 7, 2013 Posted June 7, 2013 Maar Bigwade, dat natuurkundig verschijnsel is gewoon een probleem bij de Rio, wat dus ook voordoet als je doet wat Kia zegt.. Anyway... even terugkomend op wat hij dus zegt:Je kunt het NIET uitzetten, het is een software fout dat ontwasemen, de Airco sprint automatisch aan.. en dat doet hij vaak ook. Daarnaast vind ik het antwoord onvoldoende en brengt het geen oplossing aan. Als ze mijn systeem als tig keer schoon gemaakt hebben en binnen no-time terugkomt.. dan is het probleem gewoon niet het probleem die benoemd wordt. Quote
bigwade Posted June 7, 2013 Posted June 7, 2013 Ik reageer alleen op Forest. Van de Rio airco problemen heb ik geen verstand. Ik weet wel dat een motor met 10-15 minuten ritjes niet op (warmte) temperatuur komt en een airco niet op koude temperatuur. Voor de rest kunnen we terug naar de discussie van de uitkomst van dit overleg. Quote
Forest Posted June 7, 2013 Posted June 7, 2013 Ik reageer alleen op Forest. Van de Rio airco problemen heb ik geen verstand. Dat blijkt ook uit je antwoord. Ik zet de airco eigenlijk nooit aan bij korte ritjes, maar dat doet de auto dan zelf, waardoor dit probleem gaat optreden. Ik zie het meer als een constructie foutje, daarom vind ik het antwoord van Kia ook erg matig (kan daar niet veel mee) en ben ik het eens met Remko .me Verder: een fijne auto ! Quote
bigwade Posted June 7, 2013 Posted June 7, 2013 Dat kun je bij mijn weten uitzetten/resetten, maar daar zijn andere topics voor. Quote
Forest Posted June 8, 2013 Posted June 8, 2013 Dat kun je bij mijn weten uitzetten/resetten, maar daar zijn andere topics voor. Klopt, daar zijn andere topics voor, maar de bedoeling van dit topic is (dacht ik) om te reageren op een antwoord van Kia op een probleem en aan dat antwoord heb je dus eigenlijk weinig (niks)! 1 Quote
Guest Warmentuuter Posted June 8, 2013 Posted June 8, 2013 Klopt, daar zijn andere topics voor, maar de bedoeling van dit topic is (dacht ik) om te reageren op een antwoord van Kia op een probleem en aan dat antwoord heb je dus eigenlijk weinig (niks)! Forest jammer dat je niet gereageerd hebt op onze oproep. http://www.kiaclub.nl/topic/13184-oproep-aircoproblemen-kia-rio-iv-type-ub/ KMNL wil namelijk dit toch uitzoeken. Hier kwamen twee reactie's op waar Kia verder mee gaat. Dus als je die problemen ervaart ga dan naar je dealer en doe je beklag of meldt het als nog bij KMNL. Misschien kunnen ze jou probleem meenemen. De tips die gegeven zijn algemene tips hoe je met een airco het beste om kan gaan. Quote
Guest Warmentuuter Posted June 8, 2013 Posted June 8, 2013 Verder zie ik dat Bigwade op alle vragen al een antwoord heeft gegeven. Quote
Forest Posted June 8, 2013 Posted June 8, 2013 Forest jammer dat je niet gereageerd hebt op onze oproep. http://www.kiaclub.nl/topic/13184-oproep-aircoproblemen-kia-rio-iv-type-ub/ KMNL wil namelijk dit toch uitzoeken. Hier kwamen twee reactie's op waar Kia verder mee gaat. Dus als je die problemen ervaart ga dan naar je dealer en doe je beklag of meldt het als nog bij KMNL. Misschien kunnen ze jou probleem meenemen. De tips die gegeven zijn algemene tip hoe je met een airco het beste om kan gaan. Dankjewel Warmentuuter, dat heb ik dus even gemist ga daar zeker wat mee doen. Quote
dikkeeric Posted June 8, 2013 Posted June 8, 2013 mischien dat ik achterlijk wordt (zeg het mij alsjeblieft) maar ik kan nu de onderhoudstarieven weer zien op mijn kia. en waarom moet bijv het lucht en interieurfilter bij de rio een jaar later dan de picanto vervangen worden? (klik voor groot) Quote
Guest Warmentuuter Posted June 8, 2013 Posted June 8, 2013 @ dikkeeric je bent niet achterlijk geworden maar dit is op verzoek weer op de site gezet. http://www.kia.com/nl/kia-rijders/home/reparatie-onderhoudstarieven/ Quote
oude Posted June 8, 2013 Posted June 8, 2013 Dames/heren, Kan iemand mij vertellen waarom de bougies picanto 1ltr. na 45000km vervangen moeten worden en bij de 1.2ltr is dat volgens de tabel niet van toepassing. Zeker een drukfoutje? grt. oude Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.