Niek63 Posted June 19, 2013 Posted June 19, 2013 "Vaste prijzen: u weet dus waar u aan toe bent." Zo staat het op de site van KIA. Mijn Ceed SW 1.6 CVVT naar de dealer gebracht voor grote beurt. Extra kosten o.a 32 euro aan lampjes. Ook vervangen zijn o.a. bougies, luchtfilter, interieurfilter en motorolie. Bovenop dit alles wordt mij aangeraden de airco te laten reinigen a 70 euro (zie bijlage rekening bij bericht). Al met al tik ik aan het eind van de dag geen 280 (de 'vaste prijs' zoals die in de folder prijzen 1/3/13 staat) maar 579 ! euro af. Ook als je de airco en de lampjes er afhaalt wordt het echt geen 280 euro uit de folder. Tuurlijk, dit is mij halverwege de dag keurig telefonisch door de dealer doorgebeld. Veel keus heb je dan als klant niet: "nou, laat dat luchtfilter vervangen maar zitten hoor" Wat is het nut van met 'vaste onderhoudsprijzen' schermen? Graag advies/jullie mening: ben ik nou te kritisch? Quote
Smart Posted June 19, 2013 Posted June 19, 2013 Ik zie even geen bijlage! Wat betreft de kosten had je kunnen weten dat je moet uitgaan van de basisbeurt. Daarnaast wordt, afhankelijk van de gereden kilometers of leeftijd van de auto gekeken naar een aantal vervangingsposten, zoals luchtfilter, interieurfilter, bougies, remblokken e.d. Daarnaast staat het jou uiteraard vrij om te willen betalen voor een airco-reiniging. Was het echt nodig? En wat voor een lampjes kosten € 32,00? Ik ben het met je eens dat de totaalprijs schrikbarend hoog is. Quote
@Mike Posted June 19, 2013 Posted June 19, 2013 Bij een beurt hoort toch altijd olie verversen of ben ik nou gek???? En wat kost nou eenmaal een paar bougies en een interieur en luchtfilter?? belachelijk duur. Airco reinigen kan je ook zelf hoor ze zetten er een spuitbus in en zetten alles aan en dan een half uurtje wachten klaar. 32 euro lampjes ???hebben ze een xenon vervangen dan?? Quote
Niek63 Posted June 19, 2013 Author Posted June 19, 2013 Ik zie even geen bijlage! Wat betreft de kosten had je kunnen weten dat je moet uitgaan van de basisbeurt. Daarnaast wordt, afhankelijk van de gereden kilometers of leeftijd van de auto gekeken naar een aantal vervangingsposten, zoals luchtfilter, interieurfilter, bougies, remblokken e.d. Daarnaast staat het jou uiteraard vrij om te willen betalen voor een airco-reiniging. Was het echt nodig? En wat voor een lampjes kosten € 32,00? Ik ben het met je eens dat de totaalprijs schrikbarend hoog is. Ik zie even geen bijlage! Wat betreft de kosten had je kunnen weten dat je moet uitgaan van de basisbeurt. Daarnaast wordt, afhankelijk van de gereden kilometers of leeftijd van de auto gekeken naar een aantal vervangingsposten, zoals luchtfilter, interieurfilter, bougies, remblokken e.d. Daarnaast staat het jou uiteraard vrij om te willen betalen voor een airco-reiniging. Was het echt nodig? En wat voor een lampjes kosten € 32,00? Ik ben het met je eens dat de totaalprijs schrikbarend hoog is. Dank voor snelle reactie KCG en Mike. Wat er mis ging met bijlage weet ik niet. Dus ik type grootste bedragen (>5 euro) even over: alles ex btw - arbeid 218 - 5w30 motorolie HELIX 38,78 - motorreiniger emissiesysteem (3,3 'stuks') 17,24 - bougie (4) 40,68 - interieurfilter 21,41 - luchtfilter 20,90 - remvloeistof 5,36 - kleinmateriaal 5 - milieutoeslag 5 - testapparatuur 6,30 - lamp 'verlichting' 15,97 - lamp H7 Long Life 12,45 - airco reinigen 31,66 - forte air conditionaer 25,50 Ik/wij zijn 'normale rijders'. Inderdaad, geen mensen die ' zelf onder de auto kruipen' . Dus wij moeten op de dealer vertrouwen. Als die zegt dat het verstandig is de airco te reinigen dan heb ik niet de kennis in huis om te zeggen 'doe maar niet'. Quote
Guest Warmentuuter Posted June 19, 2013 Posted June 19, 2013 Tegenwoordig vallen alleen nog onder de beurt de controles en olie en koelvloeistof als je de prijslijst door leest en daar staat je 270 euro voor. Bougie's, filters, v-snaren, airco reinigen moet je extra voor betalen. Dat is een beetje misleidend want je denkt dat het er allemaal bij in zit. Het oude boekje van 2011 geeft aan dat de grote beurt 415 euro kost. En dan die extra dingen erbij opgeteld kom je beter in de buurt van dat bedrag wat je uiteindelijk moest betalen. Maar leuk is het niet als je denkt de beurt 270 euro kost. Net op de site van Opel en VW gekeken maar deze hanteren dezelfde werkwijze. Of dit is om te laten lijken of ze goedkoper zijn dan de bovag garage....... Het had al de aandacht van de KCG Want duidelijk is het niet Quote
@Mike Posted June 20, 2013 Posted June 20, 2013 Ik heb vorig jaar nog een grote beurt bij mijn vectra 150 pk diesel uit 2009 laten uitvoeren bij de opel dealer. Daar zaten zelfs remblokken voor bij en remolie vervangen en alle filters en de airco en ik was nog geen 500 euro kwijt. En iedereen weet dat onderhoud ven een dikke diesel duurder is dan een benzine auto. Belachelijk bij een voorgescheven grote beurt is het toch normaal dat alle filters,olie,bougies enz. enz. vervangen dient te worden!!!!!! Dat schrijven ze toch zelf voor bij de KIA!!!! Goed dat ik het weet dan vraag ik het eerst eens na wat het precies gaat kosten. MAAR JA JE HAD HET KUNNEN WETEN DE SLOGAN IS NIET VOOR NIETS "THE POWER TO SUPRISE" 1 Quote
Guest Warmentuuter Posted June 20, 2013 Posted June 20, 2013 @Mike, je hebt een punt dat je denkt dat bij een grote beurt er alles in zit. Als je even op internet kijkt zie je dat een VW en een Opel dit op dezelfde manier doen als Kia. Ook wij als KCG vinden dit onduidelijk en hebben hier een topic over gemaakt met de nodige briefwisseling. http://www.kiaclub.nl/topic/13426-vaste-reparatie-en-onderhoudstarieven/#entry129361 Op de website kan je altijd zien wat je beurt gaat kosten dmv het invullen van de offerteaanvraag. De dealer controleerd en corrigeerd dit als je het niet goed ingevuld hebt en koppelt dit terug aan jou. Dus je kan het van te voren weten wat de beurt je gaat kosten. En je kan er ook natuurlijk vooraf om vragen. Dan heb je achteraf geen surprice. Waarom je al deze keuze's hebt is voor mij ook even de vraag. Misschien is het wel een voordeel als je minder kilometers rijd. Dat de dealer zegt van bijvoorbeeld de bougie's of benzinefiltertje is nog niet noodzakelijk om te vervangen. Quote
@Mike Posted June 20, 2013 Posted June 20, 2013 Je hebt gelijk warmentuuter. Ik vraag het altijd welke beurt er nodig is en wat het gaat kosten. Zelf had ik gedacht dat kia wat goedkoper zou zijn dan opel bijvoorbeeld. Maar dat is het niet als ik het allemaal zo eens bekijk en bij elkaar optel. DUS IEDEREEN LAAT HET EERST ALLEMAAL EVEN VOORREKENEN DAN HEB JE LATER OOK GEEN DISCUSSIE. Quote
Niek63 Posted June 20, 2013 Author Posted June 20, 2013 Voor alle duidelijkheid: de dealer heeft - nadat ze een eerste controle hadden gedaan - keurig doorgebeld wat het zou gaan kosten. Maar veel 'kan' je daar niet mee natuurlijk. Als hij aangeeft dat het wenselijk/noodzakelijk is het luchtfilter te vervangen, dan volg ik dat advies. Ik denk dat de meeste klanten dat doen, je wil je auto in goede staat houden. Verder begrijp ik uit het bovenstaande - dank voor alle reacties - dat dit de werkwijze is die meerdere merken hanteren. Niet echt klantvriendelijk. En de prijs, daar moet ik mee leven blijkbaar. Ga maar vast sparen voor de kleine beurt volgend jaar 1 Quote
Pro_Ceed Posted June 20, 2013 Posted June 20, 2013 Tegenwoordig vallen alleen nog onder de beurt de controles en olie en koelvloeistof als je de prijslijst door leest en daar staat je 270 euro voor. Is dit niet wat absurd? Oliewissel met filter plus vloeistoffen bijvullen duurt 30 min. En dat voor 270 euro??? Gaat er dan vloeibaar goud in de motor? Quote
bigwade Posted June 20, 2013 Posted June 20, 2013 Is dit niet wat absurd? Oliewissel met filter plus vloeistoffen bijvullen duurt 30 min. En dat voor 270 euro??? Gaat er dan vloeibaar goud in de motor? Klopt, maar voor controle remmen moeten de wieltjes er af en meer. Is gewoon uurtje factuurtje; Leuk is anders, dat wel. Quote
Pro_Ceed Posted June 20, 2013 Posted June 20, 2013 Ok, een uur dan. Uurloon zit tegen de 100 euro per uur maar dan kom ik nog niet aan 170 euro aan materiaal. Mijn BMW kostte me afgelopen jaar voor een kleine beurt (olie, filter, vloeistoffen) 195 euro. Dus nog lang geen 270 euro Quote
Guest Warmentuuter Posted June 20, 2013 Posted June 20, 2013 Ok, een uur dan. Uurloon zit tegen de 100 euro per uur maar dan kom ik nog niet aan 170 euro aan materiaal. Mijn BMW kostte me afgelopen jaar voor een kleine beurt (olie, filter, vloeistoffen) 195 euro. Dus nog lang geen 270 euro Ho,ho een kleine beurt is een andere prijs. 270 Euro is voor de grote beurt. Quote
Pro_Ceed Posted June 20, 2013 Posted June 20, 2013 Maar de basis van 270 euro is oliewissel, oliefilter, en vloeistoffen bijvullen en wat controle. Veel geld voor die paar dingen. Zijn die prijzen zo hoog omdat die 7 jaar garantie er uit moet komen? Ik ga volgend maand rijden met de Pro Ceed GT voor eventuele aanschaf maar hoop dat die onderhoudsprijzen niet nóg hoger liggen Quote
Guest Warmentuuter Posted June 20, 2013 Posted June 20, 2013 Ik ga volgend maand rijden met de Pro Ceed GT voor eventuele aanschaf maar hoop dat die onderhoudsprijzen niet nóg hoger liggen Dat is geen verkeerde Kia die hebt aangeschaft. Als je de Pro Ceed GT hebt even een foto-tje plaatsen want daar zijn we gek op . En zoals de merken en ook Kia hun beurten aanbieden is onduidelijk. Maar hier zijn we volop mee bezig als KCG om die duidelijkheid er wel te krijgen. Autorijden moet wel leuk blijven Quote
Pro_Ceed Posted June 20, 2013 Posted June 20, 2013 Hoho, ik heb hem nog niet aangeschaft Eerst eens rijden en dan wikken en wegen. De gewone Pro_Ceed viel af door zeer vage besturing en een te tamme 1.6 GDI motor. Maar ik wil dit topic over onderhoudsprijzen niet bevuilen dus back on topic maar weer Quote
@Mike Posted June 21, 2013 Posted June 21, 2013 Bij een kleine beurt gaan de wiel er niet eens af volgens mij. Quote
The Wizard Posted June 21, 2013 Posted June 21, 2013 Bij een kleine beurt gaan de wiel er niet eens af volgens mij. dat hoop ik toch wel. Is normaal gesproken wel gebruikelijk bij de meeste garages. Quote
Erasmus Posted May 29 Posted May 29 (edited) De prijs voor een beurt bij de Kia dealer is nu éénmaal stevig. Na de garantie periode dus gewoon naar de onafhankelijke garage en dan één die veel ervaring met Kia heeft, scheelt bakken geld. Edited May 29 by Erasmus foutief Quote
Recommended Posts