@Mike Posted June 21, 2013 Share Posted June 21, 2013 Ik begin dit topic over bandenspanning omdat ik benieuwd ben of we daarmee het verbruik wat kunnen terug dingen. Ik heb 17" calgary velgen met Kumho banden. Voor de winter heb ik de originele 15"stalen velgen met vredestein snowtrac 3. Zomer set staat op 2.3 bar. Winter set staat op 2.3 bar. Wie heeft hier een mening of een theorie over???? Laat maar horen aub. Ik ga mijn bandenspanning voor de zomervakantie verhogen naar 2.5 bar voor een betere rolweerstand en de zwaardere belading. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Druppel Posted June 21, 2013 Share Posted June 21, 2013 Bij mijn Cee'd SW (16") staat 2,2 bar voorgeschreven. Kijk voor alle zekerheid je instructieboekje of de sticker op het portier maar eens na. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bigwade Posted June 21, 2013 Share Posted June 21, 2013 Ik ga mijn bandenspanning voor de zomervakantie verhogen naar 2.5 bar voor een betere rolweerstand en de zwaardere belading. Ik zou vooral voor een mindere rolweerstand gaan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Warmentuuter Posted June 21, 2013 Share Posted June 21, 2013 Ik denk dat 2.5 bar geen kwaad kan. Vond bij Conti een tabel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
@Mike Posted June 21, 2013 Author Share Posted June 21, 2013 Onder mijn vectra zat de zelfde maat banden. En die had ik met zware belasting op 2.6/2,7 bar staan dat stond in het boekje. En zeker met de caravan erachter was dat geen overbodige luxe. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Albert jan & Brigitte Posted June 21, 2013 Share Posted June 21, 2013 Wij hebben de cee'd op 2.2 staan en dat bevalt goed, ook met de caravan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
@Mike Posted June 21, 2013 Author Share Posted June 21, 2013 Wij hebben geen caravan meer. Als ik die achter deze auto moet hangen kom je helmaal niet meer vooruit voor mijn gevoel hahaha Ik vind de ceed erg tam en traag eerlijk gezegd. Absoluut niet te vergelijken met wat we hiervoor hadden. Maar dat geeft niet ik heb hem niet nodig voor een caravan. Voor dagelijks verkeer gaat het wel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smart Posted June 21, 2013 Share Posted June 21, 2013 Ik heb mijn 17 inch velgen met 225/45/R17 banden voor/achter op 2.3 bar staan. Bevalt mij prima. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bigmac Posted June 22, 2013 Share Posted June 22, 2013 MythBusters: Tire Pressure Test : Video : Discovery ChannelTV Review: Mythbusters 8.23 – “MiniMyth Madness” | FandomaniaControl, 35psi (manufacturer recomendation) tyres at 10psi = 3.7% increase in consumption tyres at 30psi = 1.2% increase in consumption tyres at 40psi = 6.2% decrease in consumption tyres at 60psi = 7.6% decrease in consumption Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Albert jan & Brigitte Posted June 22, 2013 Share Posted June 22, 2013 Wij hebben geen caravan meer. Als ik die achter deze auto moet hangen kom je helmaal niet meer vooruit voor mijn gevoel hahaha Ik vind de ceed erg tam en traag eerlijk gezegd. Absoluut niet te vergelijken met wat we hiervoor hadden. Maar dat geeft niet ik heb hem niet nodig voor een caravan. Voor dagelijks verkeer gaat het wel. Nou dat valt reuze mee, dat was ook onze twijfel omdat we voorheen een diesel hadden maar hij heeft er geen moeite mee. Bij luik bv kom je gewoon met 100 km de klim op (caravan weegt 1350kg).Het is iets meer schakelen als wat ik gewend was maar hij doet het goed met caravan. Nou weer ot sorry Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
@Mike Posted June 22, 2013 Author Share Posted June 22, 2013 Nou albert jan ik had eigenlijk wel wat meer verwacht van een 136 pk motor. Als je die vergelijkt met de 1.4 turbo 140 pk van de opel astra dan is dit maar een zundapp motortje voor mijn gevoel. Ik dacht dat komt wel als die los is gereden maar helaas hij blijft erg tam en slecht reageren als je wilt inhalen(dan moet je gewoon naar z'n 4e als je snel een beetje gang wilt hebben) Maar nogmaals we zijn dik tevreden met de ceed super mooie auto die verschrikkelijk lekker rijdt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Albert jan & Brigitte Posted June 22, 2013 Share Posted June 22, 2013 @mike, Nee die 1.4 turbo zal sneller zijn maar die hebben een veel hoger koppel bij ongeveer 2000 toeren (uit mijn hoofd, voorheen altijd opel gereden). En die van ons bereikt zijn max vermogen richting de 5000 toeren. Ja de turbo he hahaha. Wij vinden hem ook geweldig rijden, met de juiste bandenspanning hahaha. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
@Mike Posted June 22, 2013 Author Share Posted June 22, 2013 Je hebt helemaal gelijk hoor super auto maar het is ff wennen. Ik zit naar de bandenspannings sticker te kijken aan de binnenkant van de deur. Maar daar zie ik geen indicatie van spanning met volle belasting zoals je meestal ziet. Bijvoorbeeld 2.2 met 3 personen en 2.6 met 4 personen en bagage. Ik ga het boekje nog maar eens goed doorspitten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Druppel Posted June 22, 2013 Share Posted June 22, 2013 Je hebt helemaal gelijk hoor super auto maar het is ff wennen. Ik zit naar de bandenspannings sticker te kijken aan de binnenkant van de deur. Maar daar zie ik geen indicatie van spanning met volle belasting zoals je meestal ziet. Bijvoorbeeld 2.2 met 3 personen en 2.6 met 4 personen en bagage. Ik ga het boekje nog maar eens goed doorspitten. Inderdaad, als ik op die sticker mag afgaan dan is het in alle omstandigheden 2,2 bar en dat lijkt me nou ook niet logisch. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OutOfFocus Posted June 22, 2013 Share Posted June 22, 2013 Ik begin dit topic over bandenspanning omdat ik benieuwd ben of we daarmee het verbruik wat kunnen terug dingen. Ik heb 17" calgary velgen met Kumho banden. Voor de winter heb ik de originele 15"stalen velgen met vredestein snowtrac 3. Zomer set staat op 2.3 bar. Winter set staat op 2.3 bar. Wie heeft hier een mening of een theorie over???? Laat maar horen aub. Ik ga mijn bandenspanning voor de zomervakantie verhogen naar 2.5 bar voor een betere rolweerstand en de zwaardere belading. In de vakantie (met veel belading en/of aanhanger) zou ik zeker 2.4 voor en 2.6 achter aanhouden. Als het goed is staat op de MijnKia site een pdf met geadviseerde bandenspanning voor alle KIA's. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
@Mike Posted June 22, 2013 Author Share Posted June 22, 2013 Kijk daar hebben we wat aan bedankt Outoffocus. Ik ga hem op zoeken en gelijk bij dit topic plaatsen. Of kan jij een linkje plaatsen hier misschien???? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Druppel Posted June 22, 2013 Share Posted June 22, 2013 http://media.kia.nl/mijnkia/Overzicht_Kia_bandenspanningen.pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
@Mike Posted June 22, 2013 Author Share Posted June 22, 2013 Super bedankt Druppel. Jammer dat het KIA lijstje niet up to date is. Deze lijst is van 2010. C'eed van 2006 tot nu. tot 2010 dus het oude model. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerrot Posted June 22, 2013 Share Posted June 22, 2013 Hoi, Ik rijd mijn kia proceed uit 2008 met 2.3 bar voor en 2.4 achteren, k weet niet of dit goed is maar heb hem achteren wat harder gezet omdat ik af en toe met een tandemasser kar weg moet met een huif er op.Bandenmaat is 205/65/16. En de 1.4 zonder turbo is inderdaad een slak Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OutOfFocus Posted June 25, 2013 Share Posted June 25, 2013 Super bedankt Druppel. Jammer dat het KIA lijstje niet up to date is. Deze lijst is van 2010. C'eed van 2006 tot nu. tot 2010 dus het oude model. Ik denk dat de banden niet veel veranderd zijn. Ik had ook 205/50R16 banden erom. Alleen even het gewicht van de modellen vergelijken. Als dat bijna gelijk is kun je het lijstje prima aanhouden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bigmac Posted June 25, 2013 Share Posted June 25, 2013 Ik begin dit topic over bandenspanning omdat ik benieuwd ben of we daarmee het verbruik wat kunnen terug dingen.Wie heeft hier een mening of een theorie over????Ik ga mijn bandenspanning voor de zomervakantie verhogen naar 2.5 bar voor een betere rolweerstand en de zwaardere belading. Ik rijd dan wel een Picanto, maar dat doet aan het onderwerp geen afbreuk; ik reed vorig jaar met 2,7 bar en nu, sinds 3000 km met 3,0 bar voor en achter. Benzineverbruik is actueel 4,5 L gemiddeld volgens boordcomputer en dat was voor de laatste verhoging meestal 4,7 gemiddeld. Zoals je in mijn eerdere antwoord hebt kunnen lezen, hebben de Mythbusters op TV hier een uitzending over gehad; of het waar is dat je zuiniger rijdt met een hogere bandenspanning. 15% hoger dan voorgeschreven zou 6% lager verbruik opleveren. dus 2,6 ipv 2,3 zou betekenen 1 op 15 ipv 1 ipv 14. Meer effect heeft het gebruik van je airco (10%) of rustiger rijden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Druppel Posted June 26, 2013 Share Posted June 26, 2013 Ik heb de handleiding van mijn auto er even bij gepakt en daar staat 2,2 bar zowel voor minimum als maximum belasting. Lijkt mij toch niet logisch. Ik ga de spanning toch ook wat verhogen wanneer ik vrijdag op vakantie vertrek met 4 personen en volle koffer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
@Mike Posted July 7, 2013 Author Share Posted July 7, 2013 Ik heb de voorbanden op 2.5 bar en achter op 2.7 bar gezet. We hebben bijna 1200 km gereden naar zuid frankrijk en op de snelweg 130 km p/u op de cruise control gereden. Het verbruik op de boordcomputer kwam uit op 1:13.8 en aan de pomp gemeten 1:14.2. Wie weet doet hij het op de terug weg beter. Ik hou julie op de hoogte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Druppel Posted July 15, 2013 Share Posted July 15, 2013 Mijn banden stonden op 2,4 bar en heb me aan de reglementaire snelheden gehouden, 1,6CRDI met automatische versnellingsbak, volle koffer, 4 personen en 1260km naar Frankrijk. Verbruik van 5,6l/100km oftewel 1:17.8. Op de secundaire wegen in Frankrijk, van rond punt naar rond punt 1:14.3 en in de bergen 1:10. Gisteren in Luxemburg getankt en over de laatste 260km naar huis 1:18.5 met 70% autostrade en 30% secundaire wegen en dat is wat mij betreft een zeer mooi verbruik, zeker voor een automaat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Creative Name Posted July 15, 2013 Share Posted July 15, 2013 Ik zou niet hoger dan 0,2 bar dan je voorgeschreven bandenspanning gaan, heel de geometrie van je wielophanging is afgesteld op een bepaalde 'tegendruk' vanuit je banden en meer is gewoon niet aan te raden. Leuk dat kilometertje extra uit je liter benzine totdat je met je gezinnetje in de auto vol op je rem moet gaan staan tussen de vrachtwagens op de snelweg, vooral in de regen en in het buitenland. Benzineverbruik lijkt mij persoonlijk onderschikt aan veiligheid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts