Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Banden spanning C'eed.

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Ik zou niet hoger dan 0,2 bar dan je voorgeschreven bandenspanning gaan, heel de geometrie van je wielophanging is afgesteld op een bepaalde 'tegendruk' vanuit je banden en meer is gewoon niet aan te raden. Leuk dat kilometertje extra uit je liter benzine totdat je met je gezinnetje in de auto vol op je rem moet gaan staan tussen de vrachtwagens op de snelweg, vooral in de regen en in het buitenland. Benzineverbruik lijkt mij persoonlijk onderschikt aan veiligheid. 

Ik ben het volledig met je eens. Voorgeschreven bandenspanning is 2,2. Plus 0,2 is 2,4 bar en de wagen heeft zich voorbeeldig gedragen. Het verbruik is mooi meegenomen. Alle andere automerken schrijven een iets hogere bandenspanning voor bij een zwaardere last en KIA niet en dat vind ik toch een beetje raar.

Geplaatst

Nou dat weet ik wel zeker van niet.

De dealer heeft het voor mij uit gezocht en ik rij met volle bepakking 2.7 achter en 2.5 voor.

Wat wel raar is dat de orginele velgen en banden dan weer op 2.5 bar moeten staan voor dagelijke gebruik.

Je geometrie gaat er zeker niet aan dat is complete onzin.

Geplaatst

De geometrie van je ophanging misschien niet, maar het gedrag van (het loopvalk van) je banden zal wel

degelijk anders zijn. En uiteindelijk is de ophanging afgestemd op "normale" banden, niet op hardere/bollere...

Geplaatst

Nou dat weet ik wel zeker van niet.

De dealer heeft het voor mij uit gezocht en ik rij met volle bepakking 2.7 achter en 2.5 voor.

Wat wel raar is dat de orginele velgen en banden dan weer op 2.5 bar moeten staan voor dagelijke gebruik.

Begin eens met goed lezen...

Ik zei niet dat de geometrie veranderd, ik zei dat die is afgesteld op een bepaalde tegendruk. Logisch dat als een band te zacht is en het weggedrag ernstig nadelig wordt beïnvloed datzelfde ook op gaat voor een te harde band. Het loopvlak van de band maakt geen goed contact meer met het wegdek waardoor er minder remvermogen/grip aanwezig is. Daarbij komt ook nog eens dat je veren en schokdempers progressief zijn en samen met de rest van je wielophanging vele testkilometers heeft afgelegd om tot deze afstelling te komen (ideale verhouding veiligheid/comfort), je dealer kan wel van alles roepen maar ze zijn heus niet achterlijk bij Kia. Anyway, geloof vooral in je dealer, ik speel liever op veilig. Vind ik iets belangrijker dan 500 meter verder rijden op een liter. 

Geplaatst

CN, Je trekt er wel een apart gezicht bij hoor...., maar ik onderschrijf jouw verhaal. Ik vermoed de meesten wel op dit forum. Veiligheid voorop.

• Like 1
Geplaatst

Ow sorry man, die ouwe van me die ligt in z'n laatste dagen dus ben niet echt vrolijk. Zal m'n toon ff aanpassen. 

CN,

Niet je toon maar je gezicht (foto van je avatar) trekt een vreemd gezicht  :-)  :-)  :-)

overigens sterkte met je vader !

Grtz.

Specialmade

Geplaatst

CN, ik doelde inderdaad op jouw avatar....  Maar heel veel sterkte met je vader.

Geplaatst

Je bent ook veel zwaarder beladen dus er zit geen vervorming in je banden Je hebt immers tig kilo in die kia gepropt.

Als je ze op 2.2 laat staan dan vervormen je banden juist en krijg je daardoor een hogere temparatuur in je banden.

Wel als je zonder zware belasting gaat rijden met een te hoge spanning dan heb je gelijk.

Maar ja ik zal het wel niet snappen vandaar dat ik dit topic ben begonnen.

Bij al mijn andere auto's moest altijd de banden spanning aangepast worden als je met vollast rijd.

En ook de ANWB zegt dit maar ja die zullen alle maal wel gek zijn he Creative Name!

Geplaatst

Ik denk dat CN het anders bedoelt

We hebben het hier over leeg rijden met hoge bandenspanning (geen goed idee) en niet met: volle ballast rijden met hogere bandenspanning (goed idee)

Geplaatst

"Wel als je zonder zware belasting gaat rijden met een te hoge spanning dan heb je gelijk."

Dus met een zwaar beladen auto gaat het hele te hoge bandenspanningsverhaal niet op, beetje raar verhaal vind je niet? Lijkt mij dat als je auto zo zwaar beladen is dat je banden vervormen bij de maximale spanning + 0,2 bar je gewoon simpelweg te zwaar beladen ben en je over de laadindex van je banden zit. Ik wens je een veilige vakantie toe. 

Geplaatst

Ik denk dat CN het anders bedoelt

We hebben het hier over leeg rijden met hoge bandenspanning (geen goed idee) en niet met: volle ballast rijden met hogere bandenspanning (goed idee)

Hangt er vanaf wat je met een hoge spanning bedoelt BW. Je band heeft een laadindex, zodra je daarboven komt kun je lucht erin pompen tot je een ons weegt (...) maar of dat nou de oplossing is... 

Geplaatst

Hallo wij rijden een cee'd sw en geen picanto.

Een cee'd kan een beetje meer hebben.

615 kg per band en max 51 psi per band.

51 psi is ruim 3.5 bar.

Dus het is zeker dat de veiligheid niet in het geding komt.

Geplaatst

Dat de band 3,5 Bar kan hebben wil zeggen dat 'ie bij die druk zeker niet uit zichzelf zal ontploffen.

Het is echter op geen enkele wijze een indicatie dat het veilig zou zijn om met die bandenspanning te gaan rijden.

Geplaatst

Dat de band 3,5 Bar kan hebben wil zeggen dat 'ie bij die druk zeker niet uit zichzelf zal ontploffen.

Het is echter op geen enkele wijze een indicatie dat het veilig zou zijn om met die bandenspanning te gaan rijden

Hmm zeg ik dat dan????

Natuurlijk rij je niet met 3.5 bar.

Maar ze zeggen hier dat 2.7 bar te veel is voor deze banden en dat is dus niet waar.

Misschien kunnen die wieltjes van een picanto dat niet hebben maar dat weet ik niet dan moet je op de zijkant van je band kijken.

Geplaatst

Ik vraag me af waarom je een topic hebt geopend eerlijk gezegd...

Er is je nou al een paar keer uitgelegd hoe de vork in de steel zit en je blijft maar eigenwijs doen. Wat wil je nou eigenlijk horen dan, dat je gelijk hebt?

• Like 1
Geplaatst

Niemand zegt dat 2.7 teveel is voor de band, het is teveel voor een veilige wegligging van jouw auto.

Maar verder sluit ik me nu aan bij mijn bovenbuurman...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...