Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst
Een andere vraag over cruise control.

Ik rijd sinds kort in een Kia Rio Comfort Pack. Ik had graag cruise control willen hebben, maar had niet de financiele middelen om speciaal daarvoor het Super Pack aan te schaffen.

Ik heb toen ik de auto kocht wel gevraagd of het mogelijk was om cruise control later in te bouwen. Dat was/is mogelijk, maar dan komt er wel extra stick op je stuur.

Dat vind ik niet de meest mooie oplossing.

Na wat surfen op internet kwam ik een filmpje op YouTube (http://www.youtube.com/watch?v=e1in8Hxhw2c) tegen over een kit waarmee je je stuur kunt ombouwen, zodat je gebruik kunt maken van de in de auto aanwezige CC.

Omdat ik niet zo handig ben, toch nog even verder gezocht. 

Ik dacht eraan om een aansturing te maken via de OBD, alleen zal ik daar echt de internen van de auto moeten leren. (Zou dit soort informatie in een Service/Workshop Manual te vinden zijn?)

Maar..... ik kwam op een ander Kia forum (http://www.kia-forums.com/3g-2011-rio/88729-ebay-cruise-control-query-3.html) andere interessante informatie tegen.

Hier werd een suggestie gedaan om het complete stuur te vervangen door 1 MET cruise control aansturing.

Maar voordat ik besluit om naar de dealer te stappen en een (lederen :)) stuurwiel met CC aansturing te bestellen en te laten installeren, dacht ik eerst hier maar eens vragen :)

Is er iemand op dit forum die ervaring heeft met het achteraf inbouwen van CC?

En dan liefst zonder een extra stick op de stuurkolom.
Geplaatst

ja hoor dit is geen probleem stuur omwisselen en het werkt heb dit zelf al eens bij een forum lid (hopenlijk krijg ik me stuur nog eens terug) gedaan heb ik mijn oude stuur in gemonteerd en dat werkte perfect

ook zijn er losse schakelaars te koop net als bij de picanto die je dan in je eigen stuur kunt monteren

stuur zou ik niet bij de dealer kopen die kost een gods vermogen ze vroegen aan mij 700 euro voor een nieuwe ik heb een nieuwe gekocht bij een sloperij

• Like 1
Geplaatst

Xtra betekent dit dat verder alles al aanwezig is of moet er buiten het stuur nog andere zaken geplaatst aangepast worden ?

Geplaatst

bij de rio is alles aanwezig is plug en play stekkers inpluggen en gaan

Dank je voor je snelle reactie(s) xtra40!

Zou het vervangen van een stuur invloed hebben op de garantie?

Ik zal toch ook eens informeren bij de dealer. Kan op internet geen tweedehands stuur vinden. Ook niet bij een sloop. (Of ik zoek natuurlijk niet goed :))

Geplaatst

ik heb zelf mijn stuur (verwarmd heerlijk et dit koude weer) geimporteerd uitpolen 

daar staat ook nog eentje te koop voor 400 sloty is zo een 100 euro ex verzenden ik zeg waag er eens een paar mailtjes aan 

http://allegro.pl/kierownica-skorzana-skora-kia-rio-iv-2012-idealna-i3892171166.html

en deze heeft ook de telefoon knoppen

http://allegro.pl/kia-rio-4-iv-2012-kierownica-skorzana-multifunkcja-i3912312255.html

• 2 weken later...
Geplaatst

Hey! Bedankt voor de info. Ik heb net een week mijn Rio en nu al spijt dat ik er geen CC op  heb laten zetten vanuit de fabriek. De Poolse sites zijn interessant. Echter rest mij nog een vraag die hier ook al eerder gegeven/gesteld is, maar nog even voor de duidelijkheid. Hoe zit het met de fabrieksgarantie als ik zelf mijn stuur vervang door eentje met CC knoppen? Zit zelf in de techniek, dus installeren is geen probleem, maar zit even met de garantie. Zou zonde zijn als deze met nog 6 jaar en 50 weken komt te vervallen ;)

Geplaatst

o ja op alles wat jij er bij zet zit zeker geen garantie meer 

en voor de rest moet je even aan je dealer vragen wat zij daar van zeggen 

normaal gesproken kunnen ze zeggen dat de garantie vervalt maar ja als je net als ik monteur bent dan willen ze daar nog weleens anders mee omspringen 

Geplaatst

o ja op alles wat jij er bij zet zit zeker geen garantie meer 

en voor de rest moet je even aan je dealer vragen wat zij daar van zeggen 

normaal gesproken kunnen ze zeggen dat de garantie vervalt maar ja als je net als ik monteur bent dan willen ze daar nog weleens anders mee omspringen 

Bedankt voor je snelle reactie. Sleutelen is voor ons inderdaad geen probleem dan, haha. Ik zal morgen even naar de dealer rijden om het te vragen. Zal je op de hoogte houden.

Geplaatst

Bedankt voor je snelle reactie. Sleutelen is voor ons inderdaad geen probleem dan, haha. Ik zal morgen even naar de dealer rijden om het te vragen. Zal je op de hoogte houden.

Net bij de Duitse Dealer (een andere dan waar ik mijn auto gekocht heb) en deze zeggen dat het niet mogelijk is om CC in te bouwen...?!?! Terwijl mijn eigen dealer, die helaas 150 naar het noorden zit, en dit mooie forum wel zeggen dat het mogelijk is. Wel weet ik nu dat, volgens deze dealer, de garantie vervalt met alles dat je zelf doet aan de auto, ook al gebeurt het correct. Maar niet zelf gaan doen dus. Als ik van de week weer naar NL ga zal ik bij mijn eigen dealer langs rijden of ik ga naar een dealer in NL. Ik laat nog weten hoe alles afloopt.

Geplaatst

ben benieuwd wat die zeggen 

weet zeker dat het kan omdat ik het al eens heb gedaan dus ben benieuwd 

weet wel dat er niet veel dealers hier mee lezen en dit dus niet weten en dan een aftermarket pook er in zetten wat dus geen gezicht is 

en lang niet zo lekker werkt als het orgineel

• 2 weken later...
Geplaatst

Vorige week mijn eigen dealer maar even gebeld en die doen het wel. Vaag verhaal, maar goed. Kost me 500 euro. Is wel een bak geld, maar dan weet ik zeker dat de garantie blijft... ben misschien een beetje n muts ;) 10 maart afspraak bij de dealer. 2 uurtjes werk. Dit is trouwens wel 219 euro minder dan dat de NL'se dealer vraagt. Mocht iemand het in willen laten bouwen bij de dealer, neem even de moeite om naar Duitsland te rijden.

Geplaatst

Dan heb je zeker een hendeltje bij het stuur erbij, ikzelf zou persoonlijk voor xtra zijn oplossing gegaan zijn, geen dealer die daar op let.. Zo wel, dan heb je geen garantie meer op het stuur... K verwacht niet al te grote problemen meteen stuur.. Hahah mAr ieder voor zich..

Geplaatst

nee heb het stuur en nu al een paar keer afgehaald is echt een simpel klusje even een paar knopjes er bij 

is beter dan dat stomme handeltje maar ik snap niet dat de dealer die stuur knoppen los verkoopt en die er tegen een leuke prijs even in maakt 

ben je met een uur weer weg en alles blijft orgineel 

Geplaatst

Ik dacht dat de garantie op de hele auto dan zou vervallen, maar dit is dus alleen op het stuur? De dealer in NL had het er ook over dat er een speed-puls op de motor ingebouwd moet worden?!?! En dat hij het daarom afraadde om het zelf te doen. Begrijp dat dit natuurlijk ook een verkooppraatje kan zijn. Maar het is dus alleen plug and play? Knoppen installeren, inpluggen en cruisen maar? Dan moet ik het nog eens bekijken denk ik...

• 3 weken later...
Geplaatst

Afgelopen week een ombouw set gekocht op:www.koraps.com

Hij kost ongeveer 60 euro, dus voor dat geld heb je een complete cruisecontrol ombouw en dus gewoon origineel!

Ik heb inderdaad uitgezocht of het zal werken en dat klopt..

Als het binnen is zal ik verslag doen hoe het inbouwen is verlopen

• Like 1
Geplaatst

gaat je lukken is echt een simpel klusje 

als je je stuur er afhaald (dit moet der zitten 6 schroeven aan de achterkant) en je moet de stekker van je airbag los halen moet je in het midden van die plug een lipje omhoog trekken 

pas dan op dat je dit voorzichtig doet en dat je deze niet per ongeluk afbreekt

zie de 2 fotos voor de details

.830321_158333954323474_1208250890_o.jpg

859507_158333990990137_426615956_o.jpg

• 4 weken later...
Geplaatst

als ik het goed begrijp uit eerdere reacties zijn de stuurknoppen die op eBay staan zijn dus gewoon op een plus pack te monteren en dan zou het ook gelijk moeten werken? Dan zou 105 eur natuurlijk geen geld zijn want dat kosten ze.

Geplaatst

Klopt helemaal even je stuur er uit halen en knoppen en kabelgoot installeren en gaan met die knoppen

Verstuurd vanaf mijn GT-N7100 met Tapatalk

Geplaatst

Ja is heerlijk cruisecontrol

Zo lang je maar erg voorzichtig doet met de plug uit je airbag halen

Verstuurd vanaf mijn GT-N7100 met Tapatalk

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...