Jump to content

Welke maat olie aftapplug verdeelbak

Musky
Go to solution Solved by Crum,

Recommended Posts

Wie weet de juiste maat van de olie aftapplug van de verdeelbak bij een Sorento 3.3 V6

Ik wil de dopsleutel voor deze plug gaan bestellen maar weet de maat niet.

Het gaat om de aftap plug die lijkt op een inbus maar dan met 4 kanten.

Zie foto.

Groeten John

post-639-0-66812400-1396947678_thumb.png

Vandaag maar even onder de Sorento gekropen om uit te zoeken wat de maat van de olie aftapplug van de 4x4 verdeelbak is.

De verloop voor de ratelsleutel paste erop. (1/2 naar 3/8 inch)

De maat van de aftapplug is dus 3/8 inch, het voordeel om de verloop van de ratelsleutel te gebruiken is dat de olie aftapplug aan de verloop blijft hangen door het kogeltje dat normaal de dop vasthoud. Hierdoor kan hij ook niet in de olieopvang bak vallen.

Het verversen van de 4x4 verdeelbak olie is verder vrij eenvoudig, Nadat je de 2 dikke zware metalen schijven loshaalt die voor de verdeelbak hangt (4 bouten met sleutel 13) kun je gemakkelijk bij de bovenste vulplug komen.

Deze vulplug als eerste losdraaien. Je hebt namelijk een probleem als je eerst de aftapplug losdraait en daarna de vulplug niet los zou kunnen krijgen.

Daarna de aftapplug eruit draaien en alle olie er goed uit laten lekken, hierna de aftapplug weer vastzetten.

Vervolgens met de juiste olie (volgens het boekje 1,42 liter maar bij mij ging er iets meer in) de bak weer vullen tot het via de vulopening eruit begint te lopen.

Dit is direct het juiste niveau. Voor het vullen heb ik een grote injectiespuit (apotheek) met een stukje slang (aquaria winkel) gebruikt.

De vulplug vervolgens weer vastzetten en de metalen schijven monteren (doe een klein beetje koper vet op de 4 bouten)

Allemaal bedankt voor de info,

Groeten John

Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Create New...