Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Hoi,

kan iemand mij vertellen hoe ik een subwoofer aansluit op de orginele radio bijv moet de radio er uit of moet ik een andere stekker kopen moet ik kabelboom zoeken moet ik wat solderen er staat veel op dit forum maar ik mis eigenlijk wat ik nou precies moet doen daar zit ik mee want ik wil het zelf proberen maar welke stappen ik moet onder nemen weet ik nog niet.

Bedankt alvast voor jullie reacties

Geplaatst

Hoi,

kan iemand mij vertellen hoe ik een subwoofer aansluit op de orginele radio bijv moet de radio er uit of moet ik een andere stekker kopen moet ik kabelboom zoeken moet ik wat solderen er staat veel op dit forum maar ik mis eigenlijk wat ik nou precies moet doen daar zit ik mee want ik wil het zelf proberen maar welke stappen ik moet onder nemen weet ik nog niet.

Bedankt alvast voor jullie reacties

Het werkt hetzelfde als een extra versterker aansluiten.

De standaard radio heeft geen aparte uitgang voor een sub of versterker.

Je zal dus moeten solderen.

Radio eruit, draden voor de achterspeakers opsporen en gedeeltelijk bloot leggen (dus niet knippen).

Daarop de aansluiting van de sub solderen en goed isoleren.

Geplaatst

Hoi,

Perfect geholpen,

Nu weet ik hoe ik ieder geval de boxen en de sub moet aansluiten ik had namelijk alles in huis maar dan hoe verder omdat er geen uitgang op de radio zit wist ik het niet ook de kleuren van de bedrading is nu duidelijk ff zoeken hoe het front van de radio eruit moet dan kan ik beginnen. :-)

Bedankt Jordan.

Gr Eddomania

Geplaatst

Graag gedaan.

Om het front eraf te halen moet je eerst je stuurkolom in de laagste stand zetten.

Dan kun je daar vanaf voorzichtig het paneel lostrekken.

Ik heb gewoon een soeplepel gebruikt die aan het uiteinde een haak heeft (om op te hangen).

Klinkt heel amateuristisch maar werkt prima.

Dan voorzichtig rondom de klemmen van het paneel los halen.

Even de stekkertjes van de gevarenlichten en airbag indicator loshalen en het paneel is los.

De radio zit met 4 schroeven vast. Die zijn zo los.

En dan schuif je zo de radio eruit en kom je bij de bedrading. Stelt echt niets voor.

Geplaatst

Hoi,

Perfect geholpen,

Nu weet ik hoe ik ieder geval de boxen en de sub moet aansluiten ik had namelijk alles in huis maar dan hoe verder omdat er geen uitgang op de radio zit wist ik het niet ook de kleuren van de bedrading is nu duidelijk ff zoeken hoe het front van de radio eruit moet dan kan ik beginnen. :-)

Bedankt Jordan.

Gr Eddomania

Hier een link naar de definitie van de kleuren speakerdraden.

http://www.kiaclub.nl/topic/8680-audio-installatie-kia-rio/page-24

Jordan wat moet ik kopen?Op de speakers zit speaker draad en op de sub zitten tulp aansluitingen wat heb ik daar voor nodig?

Ik ben lastig maar bedankt.

Geplaatst

Je hebt sowieso een tulpkabel nodig voor naar je sub toe. Standaard zitten aan beide zijden tulpstekkers.

Je sub heeft als het goed is een Hi en een Low input. Hi input is als je je sub rechtstreeks vanaf je speakeruitgang aanstuurt. Low is voor een standaard sub uitgang.

Daarop kun je je aansluiting passend maken.

Ik heb er bewust voor gekozen om de tulpkabel en stekkers origineel te laten.

Alleen heb ik bij een automaterialenzaak deze gekocht http://m.ebay.com/itm/230844150500?_mwBanner=1

De heb ik afgetakt van de achterspeakers zodat ik een extra uitgang creëer en de sub gewoon via tulp kan aansluiten.

Geplaatst

Zonder dit kastje zul je de stekkers van de tulpkabel af moeten knippen en rechtstreeks op de speakeruitgang solderen. Als je dit doet is het wel verstandig om je Hi input op je sub te gebruiken.

Geplaatst

Een high-level-input heeft naar mijn ervaring meestal geen tulpaansluitingen.

Mijn Pioneer TS-WX11A heeft enkel tulp, maar krijgt een kabel met ingebouwde verzwakker meegeleverd...

Geplaatst

Een high-level-input heeft naar mijn ervaring meestal geen tulpaansluitingen.

Mijn Pioneer TS-WX11A heeft enkel tulp, maar krijgt een kabel met ingebouwde verzwakker meegeleverd...

Klopt Murcielaygo. In de praktijk is dat ook zo.

En persoonlijk vind ik het geluid via de Hi input minder. Daarom heb ik toen voor een tientje dat kastje gekocht. Werkt prima.

Maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Geplaatst

Ik heb maar eens op het bedank knopje gedrukt.

Mensen vergeten dat wel eens, die dingen worden geteld en het staat aardig in je avatar.

Geplaatst

Ik denk dat de meeste mensen alleen de mobiele versie gebruiken ipv de desktop versie. En daar is de 'bedankt' knop ver te zoeken.

Maar je bedankje wordt zeer gewaardeerd BW. Jij ook bedankt ;)

• Like 1
Geplaatst

Ik wil m'n sub in de kofferbak doen, maar is de geschakelde stroom ook te vinden daar? (Mogelijk trekhaak stroom waar t van af te tappen is? Weet niet eens of ik dat heb maar goed)?

Kan iemand mij helpen?

Geplaatst

Ik zou er een apart draadje voor trekken; je moet toch al naar achter met de signalen en voeding, dan is een extra draadje makkelijk mee te leggen.

Sowieso zou ik geen aftakking maken voor audio vanaf een licht-systeem. Als de audio een probleem oploopt heb je kans dat je licht het niet meer doet...

Misschien doemdenken, maar veiligheid voor alles!

Geplaatst

Ik zou er een apart draadje voor trekken; je moet toch al naar achter met de signalen en voeding, dan is een extra draadje makkelijk mee te leggen.

Sowieso zou ik geen aftakking maken voor audio vanaf een licht-systeem. Als de audio een probleem oploopt heb je kans dat je licht het niet meer doet...

Misschien doemdenken, maar veiligheid voor alles!

Ik snap wat je bedoelt, alleen wil ik een 'zwevende' zekering maken zodat het toch nog beveiligd is. 

Voor mijn gevoel is het een stuk moeilijker om vanachter de radio te werken, omdat de kabel naar achteren moet en dat wil je ook netjes wegwerken of lijkt het allemaal maar lastig / moeilijk?

Geplaatst

Heb ik met de kabels van mijn achteruitrijcamera ook gedaan is idd echt een eitje.

Geplaatst

Oke duidelijk verhaal, hoe hebben jullie dit gedaan? Wel de deur 'bekleding' eraf of niet?

Voor het trekken van een draadje naar achter hoeft de bekleding van het portier er niet af. Alleen als je de portierspeakers wil vervangen.

Geplaatst

Ik wil m'n sub in de kofferbak doen, maar is de geschakelde stroom ook te vinden daar?

Voor de schakeldraad naar mijn versterkers heb ik een aftakking gemaakt bij de sigarettenaansteker. Deze is al geschakeld via het contact, dus werkt perfect. Draad langs dorpel naar achter..., klaar.

Geplaatst

Voor de schakeldraad naar mijn versterkers heb ik een aftakking gemaakt bij de sigarettenaansteker. Deze is al geschakeld via het contact, dus werkt perfect. Draad langs dorpel naar achter..., klaar.

Toevallig, dat heb ik dus ook gedaan. Stroom van de achterspeakers en schakel van de sigarettenaansteker. Ik heb nu alleen dat als ik de auto uitschakel de radio een seconde later uitgaat dan voorheen?

Stuk beter het geluid nu, en wat een klik auto is dit toch! Ga volgende maand de speakers voor nog doen!

Geplaatst

Het zou kunnen dat er iets in de versterker zich nu weet te ontladen via de schakeldraad.

Dat kun je misschien ondervangen door er een diode tussen te zetten.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...