Jump to content

slechte ontvangst radio

Robkro

Recommended Posts

Heb  een nieuwe(Caliber) radio ingebouwd nadat ik bij de vorige (Blaupunkt) radio ook al slechte ontvangst had. Dacht na enig zoek werk dat het aan de vorige radio lag dat de ontvangst zo slecht was. Vandaar de aankoop. Na inbouw bleek ook van de nieuwe radio ondanks juiste aansluiting via isostekkers wederom zeer slecht. Na enig zoekwerk bleek dat de kia cerato een versterkte antenne heeft. Het probleem ligt dus daar. Heb inmiddels een phantoom voeding adapter/versterker uitgeprobeerd.  Deze aangesloten op de remote(blauwe )draad van de iso stekker met de bedoeling de 12v door de kern van de coax richting de dakantenne(zoals bij VW,Skoda,Audi) te sturen. Dit had geen enkel effect. Na nog meer en verder internetspeurwerk bleek de dakantenne van de Kia via een apart 12 v draad zijn voeding krijgt. 

Wie kan mij nu verder helpen ,hier loop ik vast. Weet niet waar de voeding voor dakantenne wegkomt, en/of waar die draad naar toegaat. Naar het dashboard??? Welke kleur heeft deze draad??

Nu lag er achter het radio compartiment een zwart kabeltje /stekkertje los. Zwart is toch de kleur van de aarde in de auto. Is onmogelijk de 12v draad!!! Is het nu zo dat die zwarte draad de aarde van de dakantenne betreft?? Dacht dat de dakantenne zijn aarde via de bevestigingsbout wel kwijt kon.

Ben zelfs al naar de Kia dealer (Bleeker Hengelo) geweest. Zij wisten ook niet hoe het zat met de kleur van de voedingskabel van de dakantenne.

Graag jullie hulp en /of elektrisch schema van een en ander.

bvd Robert

Als er tussen de draad en massa minder dan 1 ohm weerstand is heb je waarschijnlijk toch massa te pakken.

Is het meer dan iets van 20 ohm dan zou je kunnen proberen +12V op de draad te zetten via een 5W gloeilampje (in serie dus). Als het lampje helder oplicht meteen contact verbreken, dan loopt er ongeveer een half Ampère en dat is meer dan wat ik voor een versterker zou verwachten.

Licht het lampje niet op, vervang dan het lampje door je multimeter in Ampère-stand, is dat een nette meting (ik schat 50 tot 150mA) dan zou ik de gok wagen en de radio op de antenne aansluiten en testen.

Gaat het nu goed, sluit dan het zwarte draadje aan op de Remote-draad van de radio, meestal is die blauw met een wit streepje.

Nogmaals bedankt voor je snelle reactie Had de zwarte draad al aan de remote(blauwe) kabel aangesloten . Geen enkel effect. Gek genoeg gaat er op dat moment geen spanning meer door de remote kabel, terwijl dat daarvoor wel zo was.

ff  zwarte draad kort aan de 12v gehouden, een kleine vonk en gelijk zekering erdoor. Verder geen schade behalve dan een kapotte zekering. 

Een wat rigoureuze methode weet ik, maar volgens mij moet ik dan wel concluderen dat het de aarde van de antenne versterker.

Morgen proberen die zwarte kabel aan de aarde op de iso-stekker te verbinden.  Als dat werkelijk zo is snap ik niet dat die niet standaard verbonden is met de aarde op de iso. Fingers crossed!!!!