Jump to content

Radio werkt niet meer na loskoppelen

Go to solution Solved by xtra40,

Recommended Posts

Posted (edited)

Hoi allemaal,

Ik hoop echt dat iemand een idee heeft wat hier gaande is. 

Een tijd geleden had ik bij de Kia dealer een underseat subwoofer laten installeren. Deze was aangesloten door hen d.m.v. de voeding en speaker aansluiten van de radio af te tappen met krimpkousjes. Een JBL BassPro 2 trouwens. 

Vandaag heb ik de subwoofer uit te auto gehaald, dus de accu is los geweest. We hebben alle kabeltjes die afgetapt waren ook weer goed vast gezet, ook tig keer opnieuw gedaan omdat het niet werkte. 

Probleem is dus dat de radio helaas niet meer aan gaat! :( de dashboard lampjes in de radio werken wel dus het lijkt mij aannemelijk dat hij wel voeding krijg van de accu. Het beeld blijft alleen zwart.. ook de usb aansluiting werkt niet meer onderin het dashboard.

Nu las ik via google dat het zou kúnnen dat er een anti diefstal beveiliging is ingeschakeld wanneer de accu is los geweest. Er zou dan een toetsencombinatie moeten worden gebruikt om dat te fixen of een code (heb alleen geen cijfers op dat ding)

Klopt deze theorie of is er een ander dingetje wat mis kan zijn? 

Het is de over head unit die standaard in de GT-Line zit overigens. Geen alternatief Android Auto ding.

Thanks alvast!!!

Edited by QuagmireNL
Iets vergeten te vermelden
Posted

Check eerst even de zekeringen waarschijnlijk kortsluiting gemaakt met afkoppelen als het goed is is het een van de zekeringen die in het midden van de zekering kast zitten in dat gele blok i is voor de binnen verlichting en de. Ander voor de radio 

ps radio heeft geen code als het een originelen is maar ook een radio met code. Moet gewoon aan gaan en vragen om de code 

Posted
56 minuten geleden, zei xtra40:

Check eerst even de zekeringen waarschijnlijk kortsluiting gemaakt met afkoppelen als het goed is is het een van de zekeringen die in het midden van de zekering kast zitten in dat gele blok i is voor de binnen verlichting en de. Ander voor de radio 

ps radio heeft geen code als het een originelen is maar ook een radio met code. Moet gewoon aan gaan en vragen om de code 

Alle zekeringen zien er oké uit helaas :( had inderdaad gehoopt dat dat het was. Die van de radio zitten onder het stuur in een vakje en alles wat met de radio te maken zou moeten hebben is in orde. 

Daarom vind het zo raar. De kabels expres een voor een in een nieuw krimpkousje gedaan zodat we zeker wisten dat deze goed zaten, zekeringen goed, accu aangesloten en het werkt niet meer.. 

Morgen toch maar even de dealer bellen vrees ik. Ze zullen er wel de hoofdprijs voor gaan rekenen..

• Solution
Posted
1 minuut geleden, zei QuagmireNL:

Alle zekeringen zien er oké uit helaas :( had inderdaad gehoopt dat dat het was. Die van de radio zitten onder het stuur in een vakje en alles wat met de radio te maken zou moeten hebben is in orde. 

Daarom vind het zo raar. De kabels expres een voor een in een nieuw krimpkousje gedaan zodat we zeker wisten dat deze goed zaten, zekeringen goed, accu aangesloten en het werkt niet meer.. 

Morgen toch maar even de dealer bellen vrees ik. Ze zullen er wel de hoofdprijs voor gaan rekenen..

zekeringen moet je niet bekijken maar door meten desnoods met een 12volts test lampje

• Like 2
Posted
10 minuten geleden, zei xtra40:

zekeringen moet je niet bekijken maar door meten desnoods met een 12volts test lampje

Dat is ook wel weer zo ja. Ik ga zsm kijken of ik m'n broer z'n multimeter even kan lenen, heb ik zelf nog niet 😅 

Keep you posted

Posted

En zit er in de radio zelf trouwens ook nog een zekering? Die zou ik natuurlijk ook nog kunnen checken. Is wel weer even een klusje om dat halve dashboard uit elkaar te trekken haha

Posted
Zojuist, zei QuagmireNL:

En zit er in de radio zelf trouwens ook nog een zekering? Die zou ik natuurlijk ook nog kunnen checken. Is wel weer even een klusje om dat halve dashboard uit elkaar te trekken haha

en als je dan toch naar de dealer moet scheelt het weer geld als je zelf al je dachbord los hebt :dup:

Posted (edited)
Op 23-1-2022 om 19:35, zei xtra40:

Dit was het! You saved my day! Ik ging met de multimeter allerlei zekeringen af met het piepje, alles piepte. Toen zag ik ineens een geel clipje zitten wat ik er deels uit kon trekken, even wat beter gekeken. Zie ik toch zekeringen verstopt zitten. Toen ik op de onderkant van de klep bekeek waar het voor dient, staat het daar met koeienletters.... AUDIO. Dus na wat priegelen de clip eraf, zekering audio gaf geen piepje op de multimeter. Eruit gehaald en snel onder de motorkap een reserve 20A zekering gepakt uit het zekeringen kapje. Ik steek hem erin en de speaker naast me begint meteen in m'n oor te pompen. 

Wat voel ik me dom achteraf, haha.

YES!! 

Ja, ik moet nodig de auto stofzuigen 😅

Super bedankt xtra40! 

20220124_193823.jpg

20220124_193505.jpg

20220124_193509.jpg

20220124_195241.jpg

Edited by QuagmireNL
Tekst toevoeging
  • Like 1
  • Thanks 1
Posted

Mooi dat het is opgelost!
Als Xtra40 het niet gezegd had was mijn reactie ook geweest om de zekeringen te meten, omdat kijken niks zegt...

Maarre, heb je de zekeringen nu geprobeeed door te meten met de weerstandsmeting? Tip voor een volgende keer; niet doen als de zekeringen nog in de houders zitten!
Dat KAN je namelijk je meter kosten, omdat sommige circuits onder spanning blijven staan en er over een defecte zekering de volle voedingsspanning staat; spanning een meter in jagen in de weerstandsmeting/doorpiep is iets waar niet alle meters tegen kunnen.

Posted
2 minuten geleden, zei Murcielaygo:

Mooi dat het is opgelost!
Als Xtra40 het niet gezegd had was mijn reactie ook geweest om de zekeringen te meten, omdat kijken niks zegt...

Maarre, heb je de zekeringen nu geprobeeed door te meten met de weerstandsmeting? Tip voor een volgende keer; niet doen als de zekeringen nog in de houders zitten!
Dat KAN je namelijk je meter kosten, omdat sommige circuits onder spanning blijven staan en er over een defecte zekering de volle voedingsspanning staat; spanning een meter in jagen in de weerstandsmeting/doorpiep is iets waar niet alle meters tegen kunnen.

Ik heb inderdaad de doorpiep methode gebruikt, met het elektrotechnische logootje van een diode. De zekeringen had ik inderdaad nog erin zitten, op die twee onder dat gele kapje na want die konden niet gemeten worden terwijl ze erin zaten. Waarschijnlijk met een goede reden dat ze verstopt zitten?

Moet eerlijk zeggen dat ik daar niet eens bij had nagedacht haha. Sterker nog, ik had 2 keer op de startknop gedrukt voor de accessoire modus juist om overal spanning op te zetten. Eigenlijk een beetje een domme zet inderdaad, voor iemand met een elektrotechniek diploma heb ik hard gefaald de afgelopen 2 dagen 😅 

Thanks voor de tip, ga ik onthouden!

• Like 2
Posted
34 minuten geleden, zei QuagmireNL:

Ik heb inderdaad de doorpiep methode gebruikt, met het elektrotechnische logootje van een diode. De zekeringen had ik inderdaad nog erin zitten, op die twee onder dat gele kapje na want die konden niet gemeten worden terwijl ze erin zaten. Waarschijnlijk met een goede reden dat ze verstopt zitten?

Moet eerlijk zeggen dat ik daar niet eens bij had nagedacht haha. Sterker nog, ik had 2 keer op de startknop gedrukt voor de accessoire modus juist om overal spanning op te zetten. Eigenlijk een beetje een domme zet inderdaad, voor iemand met een elektrotechniek diploma heb ik hard gefaald de afgelopen 2 dagen 😅 

Thanks voor de tip, ga ik onthouden!

Het probleem is opgelost en daar ging het om 

en dit gebeurt je maar 1 keer 🤣🤣

• Like 1
Posted
voor iemand met een elektrotechniek diploma heb ik hard gefaald de afgelopen 2 dagen  

Nee hoor; je hebt wat geleerd EN je probleem opgelost. Mooi toch!?
  • Like 1