Jump to content

offroad kwaliteiten sorento

frankd

Recommended Posts

Momenteel rijd ik, naast een sportage, een Hyundai galloper als trekwagen. Omdat deze (bijna)aan vervanging toe is ben ik aan het rondkijken voor iets anders.

Mijn eisen zijn simpel,4x4,wat luxe en minimaal 2500kg trekgewicht. Ook rijdt ik regelmatig offroad puzzelritten, niets extreems maar met soms een flinke modderpoel.

De sorento voldoet aan alle eisen, alleen hoe de offroad kwaliteiten zijn weet ik niet. Iemand hier meer ervaring mee?

Mijn voorkeur gaat uit naar een benzine versie. Is de 4cilinder sterk genoeg of beter de V6 kiezen? Benzine verbruik maakt me niet zoveel uit.

Momenteel rijd ik, naast een sportage, een Hyundai galloper als trekwagen. Omdat deze (bijna)aan vervanging toe is ben ik aan het rondkijken voor iets anders.

Mijn eisen zijn simpel,4x4,wat luxe en minimaal 2500kg trekgewicht. Ook rijdt ik regelmatig offroad puzzelritten, niets extreems maar met soms een flinke modderpoel.

De sorento voldoet aan alle eisen, alleen hoe de offroad kwaliteiten zijn weet ik niet. Iemand hier meer ervaring mee?

Mijn voorkeur gaat uit naar een benzine versie. Is de 4cilinder sterk genoeg of beter de V6 kiezen? Benzine verbruik maakt me niet zoveel uit.

Als het om trek kracht gaat,dan toch niet beter voor een diesel gaan ?

Als het verbruik niet boeiend is zou ik de V6 nemen. De gewone benzine is een beetje een schaap in wolfskleren.

Om de off road kwaliteiten te beoordelen verwijs ik graag door naar onze russische vrienden, die hebben er ruimschoots ervaring mee. 

Modderige landwegen en pakken sneeuw zijn voor mijn sorento ook nooit een probleem geweest. Alleen een drijfnat klei-akker was ooit een keer "een brug te ver".

Maar over dat pad waar ik weer neergezet werd ben ik wel heen en terug gegaan. Ik dacht alleen even een hoek af te snijden door het grasland, wat eigenlijk geen grasland was.

• Like 2

Als het verbruik niet boeiend is zou ik de V6 nemen. De gewone benzine is een beetje een schaap in wolfskleren.

Om de off road kwaliteiten te beoordelen verwijs ik graag door naar onze russische vrienden, die hebben er ruimschoots ervaring mee. 

Modderige landwegen en pakken sneeuw zijn voor mijn sorento ook nooit een probleem geweest. Alleen een drijfnat klei-akker was ooit een keer "een brug te ver".

Maar over dat pad waar ik weer neergezet werd ben ik wel heen en terug gegaan. Ik dacht alleen even een hoek af te snijden door het grasland, wat eigenlijk geen grasland was.

Flinke hulp heb je daar gekregen... :wink:

De 2.4  is een beetje een gok door een ontwerpfout met te harde zuigerveren. Veel blokken hebben daardoor schade aan katalysatoren ( hoog olieverbruik ) en cylinderwanden opgelopen en dus dure revisie nodig gehad of moeten dat nog hebben. ( pas op met aankoop dus )  Danweer de 3.5 V6 is bekend met losrakende vlinderklep moertjes die eveneens de cylinderwand beschadigen en afbrekende krukaspoeliebouten. Sommige dingen zijn opgelost door terugroepacties en onderhoud en sommige niet...Een betere motor is de 3.3 V6 maar die is weer meer gericht op wegprestaties. ( maar meer dan sterk genoeg voor off road )

Sinds het verbruik van de 2.4 niet zuiniger is dan de V6 ( komt door het hoge autogewicht en parasitaire weerstand van meedraaiende differentieels en assen ) en de motor voor het gewicht toch een stuk minder krachtig is, is een V6 toch wel aan te raden denk ik. Minpunt van zo'n V6 zijn de hogere kosten ( aan werkuren of geld ) van werkzaamheden en onderhoud aan de motor ( zelf onlangs ondervonden ) Voor de automaat hoef je niet bang te zijn, die kan 2.8 ton echt aan. Schakelversies ( geen V6 ) mogen wel nog meer trekken.

De Sorento I is gebouwd als een off road voertuig met een heel sterk ladderframe, zeer stevige wielophanging en bodembescherming met stalen platen voor onderdelen zoals de brandstoftank. Dat maakt hem geschikt voor de meest extreme omstandigheden. De diesels zijn het het meest geschikt maar Kia heeft niet zomaar de 3.5 V6 in de Sorento gegooid, het moest een goede optie zijn voor de diesel en is dat ook met 300 NM bij slechts 3000 tpm. ( vandaar die vlinderkleppen in het 2 weg inlaatspruitstuk  )  In Amerika waren diesel Sorento I's ook erg zeldzaam.

Er zijn 3 punten die hem tot SUV maken en geen echte off road : de grondspeling is niet zo ruim als echte off road auto's, hij heeft geen sperdifferentieels op alle assen en onder de auto zit een electronicabox die de tussenbak e.d regelt die beschadigd kan raken en uit kan vallen als ie langduriger onder water komt. Die zul je dus zelf nog beter moeten dicht kitten als je perse dat toch wilt, maar het blijft een kwestbare vreemde plaats.

Geen sperdiffs  houdt in dat hij voor off road zo capababel is als de banden hem maken ( met wegprofiel banden zit je zo vast in modder, zogenaamde damschijven vol modder ) en bij heel ruw terrein raak je algauw met de bodem de grond of rotsblokken. Geen sperdifferentieels houd in dat je vast komt te zitten als een wiel voor en een wiel achter slipt. Sommige Sorento I's hebben nog een limited slip achterdifferentieel, dat iets zal helpen zelfs dan nog iets vooruit te komen totdat er weer meer wielen grip krijgen. Mijn 3,5 V6 ( uit 2005 ) heeft dat (volgens mij) niet en ik heb gelezen de gehele officiele Nederlandse import waarschijnlijk niet.

Toch zie je op Youtube dat een Sorento I vaak net zo goed presteert als echte terreinauto's. Zelfs in belachelijke omstandigheden zoals Siberische modder. Soms zelfs beter, ligt een beetje aan de ondergrond en de banden. Zo is er een achteruitglijdende Landrover Defender te zien op een steile begroeide heling waar de ( diesel ) Sorento zo tegenaan kruipt. Ongetwijfelt had de Sorento daar voordeel van veel bredere banden. Maar soms zijn smalle banden beter.

De Russen gebruikten ( hebben inmiddels andere speeltjes ) overigens wel Sorento's voorzien van sterke lieren achter de bumper om de tekortkomingen ( geen sperdiffs ) te compenseren in Siberische modderbaden. Ook hebben ze vaak een snorkel inlaat en dergelijk voor nog diepere doorwadingen. Bij hardcore off road wedstrijden zag je vaak gemodificeerde Sorento's die verhoogd zijn om meer bodemvrjheid te krijgen. Dergelijke modificaties maken van een SUV een echte terreinbeul.

Ik zelf ( zit op dit moment hoog in de Alpen lol ) gebruik hem als tractor voor de 1.5 ton caravan in gebergte. Op snelwegen van 6 % max is zo'n auto niet nodig maar op 12 % steile binnenwegen met haarspeldbochten waar je soms moet stoppen voor ander verkeer en dus uit stilstand op gang moet komen tegen 12 % met bijna 4 ton treingewicht voel je de voordelen van de extra grip van AWD ( TOD ) een koppelomvormer ( automaat ) en de grote motor en diens ontwerp qua koeling van motor en automaat. Ik heb hem nergens boven de 4000 tpm zien komen en normaliter zelfs maar iets boven de 3000 met ruime krachtreserves. Gezien door de ijle lucht motoren vermogen moeten inleveren is deze 'grotere' V6 zeer geschikt voor dit werk en de AWD ( TOD ) zeker niet voor niets. Het idee dat de aandrijfassen geen 'dunne stokjes' zijn zoals sommige normale voorwielaandrijvers maar meer lijken op die van een vrachtwagen vind ik ook een geruststelling :wink:

Ik zelf denk de low gear tussenbak en de manuele voor/achter lock nooit nodig te hebben, een alternatieve auto had best een modernere maar minder off road capabele SUV kunnen zijn. Maar ik heb die low gear en lock dus houd ze wel gangbaar met af en toe een ritje op een braakliggend terrein in de buurt. Erg diep wordt die modder daar bij regen nooit en mijn Pirelli wegbanden zijn/waren meer dan afdoende voor dat geploeg :-) Wegbanden omdat ik daar de auto voor gebruik, en geen luidere afrol geluiden wil horen aan snelweg snelheden.

• 3 months later...
Op 23-7-2016 om 18:52 zei frankd:

Hallo ik heb een  Sorento 2.5 CRDI aut/manuel deze doet het zeker niet slecht ik heb met Jeeps meegereden en militair voertuigen , soms was de Kia slimmer en kon ik niet in de diepe rommel vanwege beschadigingen maar denk ik dat hij het wel zou kunnen ik heb bergen en losse grond gereden slijk/blub van alles  maar terrein kan hij zeker goed geen twijfel ook het compas en navi zijn goed het is echter soms lastig de hogere opstakels over te gaan , de stuuras en het plastic randje links en recht voor onder raak je als eerst dus opletten boom knoesten enz maar er zit nog wel ook een plaat voor onder dus zand is niet het punt ! kijk anders op F.B. groep 4x4 Kia 

Als je die ( allemaal ) Russische filmpjes goed bekijkt is het best vrij indrukwekkend wat een Sorento kan maar je ziet ook al snel de beperkingen. Ze hebben heel vaak gespreid over meerdere filmpjes de hulp van meerijdende en betere terreinauto's zoals een Toyota landcruiser nodig, of hun lieren die de Sorento niet standaard heeft.

Dan blijkt wel dat ze gauw met de bodem ergens op vast zitten wegens te weinig bodemspeling en geen sperdiffs in diepe modder al heel snel een limiterende factor is ondanks het juiste type banden.

Ik vraag me af of je after market sperdiffs op de Sorento zou kunnen krijgen. Verhogen kan wel zag ik wel op het Amerikaanse forum. Het zou van de Sorento een extreem capabele off road maken. Maar goed daar zijn Sorent's helemaal niet voor bedoeld....het zijn SUV's.