HenkM Geplaatst 7 Mei, 2017 Geplaatst 7 Mei, 2017 2 uur geleden zei Dudeljo: gebruik van de REset knop Waarschijnlijk ten overvloede maar de RE+ knop is zeker geen reset knop. Dit is de Resume knop waarbij de laatst ingestelde snelheid wordt hervat. Afhankelijk van het snelheidsverschil zal de auto accelereren en mogelijk terugschakelen waarbij het toerental oploopt. Dit gedrag ervaar ik ook als storend (het terugschakelen), zelf rustig meer gas geven tot de gewenste snelheid (voorkomt het terugschakelen) en dan op de Set knop drukken resulteert in een soepelere indruk. Snelheid vermeerderen (als CC is ingeschakeld met de Set knop) d.m.v. RES+ resulteert ook vaak in (onnodig) terugschakelen. Ook dit ervaar ik als "nerveus". Eigenlijk gebruik ik alleen nog maar de SET knop, de rest doe ik lekker zelf met het rechter voetje. 1 Quote
Dudeljo Geplaatst 7 Mei, 2017 Geplaatst 7 Mei, 2017 Waarschijnlijk ten overvloede maar de RE+ knop is zeker geen reset knop. Dit is de Resume knop waarbij de laatst ingestelde snelheid wordt hervat. Afhankelijk van het snelheidsverschil zal de auto accelereren en mogelijk terugschakelen waarbij het toerental oploopt. Dit gedrag ervaar ik ook als storend (het terugschakelen), zelf rustig meer gas geven tot de gewenste snelheid (voorkomt het terugschakelen) en dan op de Set knop drukken resulteert in een soepelere indruk. Snelheid vermeerderen (als CC is ingeschakeld met de Set knop) d.m.v. RES+ resulteert ook vaak in (onnodig) terugschakelen. Ook dit ervaar ik als "nerveus". Eigenlijk gebruik ik alleen nog maar de SET knop, de rest doe ik lekker zelf met het rechter voetje.Het gebruik van de CC in mijn Niro doet mij terug denken aan de tijd toen ikzonder CC reed, maar met een koordje aan het gaspedaald,welke ik in een klemmetje vast zette, maar dan zonder het nerveuze rijgedrag en geen schommelingen in snelheid van 15 km/h.Gelukkig heb ik de ervaring dat een CC ook anders te gebruiken is, dus maar hopen dat dit snel goed komt. 1 Quote
RonaldFZ Geplaatst 17 Mei, 2017 Geplaatst 17 Mei, 2017 Re cruise control - wie heeft ook dit probleem? Inschakelen CC functioneert, maar de automaat schakelt dan van 6 naar 4 en de motor begint uiteraard te loeien. Dan schakelt de automaat na enkele seconden terug naar 6 en dan naar 5 en blijft in 5 rijden. Bij KIA wordt, naar zeggen van dealer en importeur aan dit probleem gewerkt, maar een oplossing laat inmiddels een half jaar op zich wachten. 1 Quote
Ron Penguin Geplaatst 18 Mei, 2017 Topic Starter Geplaatst 18 Mei, 2017 19 uur geleden zei RonaldFZ: Re cruise control - wie heeft ook dit probleem? Inschakelen CC functioneert, maar de automaat schakelt dan van 6 naar 4 en de motor begint uiteraard te loeien. Dan schakelt de automaat na enkele seconden terug naar 6 en dan naar 5 en blijft in 5 rijden. Bij KIA wordt, naar zeggen van dealer en importeur aan dit probleem gewerkt, maar een oplossing laat inmiddels een half jaar op zich wachten. Hallo RonaldFZ, Wat jij noemt is één van de symptomen van de CC-bug. Hij schakelt terug, maakt gang en je rijdt ineens harder, schakelt dan weer op, maar houdt zijn snelheid dan ook niet goed vast, dus zakt langzaam aan af. Er is volgens zeggen in april een update, maar nog niet beschikbaar, omdat ie eerst nog goedgekeurd moet worden voor de typegoedkeuring. Dat schijnt niet zo een vlot proces te zijn. Blijft dus afwachten tot de definitieve beschikbaarheid 2 Quote
JosV Geplaatst 19 Mei, 2017 Geplaatst 19 Mei, 2017 15 uur geleden zei Ron Penguin: Er is volgens zeggen in april een update, maar nog niet beschikbaar, omdat ie eerst nog goedgekeurd moet worden voor de typegoedkeuring. Dat schijnt niet zo een vlot proces te zijn. Blijft dus afwachten tot de definitieve beschikbaarheid Die planning is nogal wisselend. Volgens Kia Nederland (via de Kia site) komt er geen update omdat er geen probleem is. Ze verwijzen naar de dealer, die vervolgens zegt dat hij afhankelijk is van Kia (Nederland) en er geen datum of planning of update bekend is. Vreemde is ook dat niet alle Kia First Edition (probleem lijkt zich te beperken tot First Edition modellen) het probleem lijken te hebben, waardoor Kia het blijkbaar niet serieus neemt. 1 Quote
HansG Geplaatst 19 Mei, 2017 Geplaatst 19 Mei, 2017 12 uur geleden zei JosV: Die planning is nogal wisselend. Volgens Kia Nederland (via de Kia site) komt er geen update omdat er geen probleem is. Ze verwijzen naar de dealer, die vervolgens zegt dat hij afhankelijk is van Kia (Nederland) en er geen datum of planning of update bekend is. Vreemde is ook dat niet alle Kia First Edition (probleem lijkt zich te beperken tot First Edition modellen) het probleem lijken te hebben, waardoor Kia het blijkbaar niet serieus neemt. Het probleem kan ook door iedereen verschillend ervaren worden. Het geschetste gedrag is er bij mijn auto wel, maar ik stoor mij er niet aan. Ik kan er goed mee leven. Betekend dus ook dat ik er niet mee naar de dealer ga. Maar het betekend niet dat het er niet is. Quote
PeterSelie Geplaatst 21 Mei, 2017 Geplaatst 21 Mei, 2017 Ik ben 1 maand geleden bij dealer geweest voor "updates" van navigatie en software van o.a. CC. Tot nu toe erg teleurstellend. CC: Zoals hier al eerder vermeld is ook bij mijn Niro Business de CC een droevenis. Bij 100-110 inschakelen ben je je leven eigenlijk niet zeker. Inschakelen met Set houd ik even voetje rustig op gaspedaal om deze daarna los te laten. Auto gaat loeien (terugschakelen?) en snelheid gaat van 110 naar 120 om daarna af te zakken naar 112 (dus geen 110!!) Leuk als je achter andere auto's rijdt. Heb andere merken met CC gehad en nooit iets meegemaakt. NavigatieUpdate: Is uitgevoerd, datum op 12-2016 maar wat een oude kaart. A15 Botlek gewoon de oude weg. Botlekbrug wat is dat? A4 nieuwe verbinding vanaf Benelux r. A'dam 1 groene massa op je scherm. Vind dit alles eigenlijk KIA onwaardig. 1 Quote
Specialmade Geplaatst 21 Mei, 2017 Geplaatst 21 Mei, 2017 Wat gebeurt er als je de ACC inschakelt. heb je dan ook deze verschillen. En wat betreft de kaart update ben ik bang dat je niet de laatste versie hebt want die is in medio april vrijgegeven. als je een foto plaatst van de navigatie software kunnen we zien of je inderdaad de nieuwste software hebt. Quote
HansG Geplaatst 22 Mei, 2017 Geplaatst 22 Mei, 2017 Op 21-5-2017 om 15:17 zei PeterSelie: Ik ben 1 maand geleden bij dealer geweest voor "updates" van navigatie en software van o.a. CC. Tot nu toe erg teleurstellend. CC: Zoals hier al eerder vermeld is ook bij mijn Niro Business de CC een droevenis. Bij 100-110 inschakelen ben je je leven eigenlijk niet zeker. Inschakelen met Set houd ik even voetje rustig op gaspedaal om deze daarna los te laten. Auto gaat loeien (terugschakelen?) en snelheid gaat van 110 naar 120 om daarna af te zakken naar 112 (dus geen 110!!) Leuk als je achter andere auto's rijdt. Heb andere merken met CC gehad en nooit iets meegemaakt. NavigatieUpdate: Is uitgevoerd, datum op 12-2016 maar wat een oude kaart. A15 Botlek gewoon de oude weg. Botlekbrug wat is dat? A4 nieuwe verbinding vanaf Benelux r. A'dam 1 groene massa op je scherm. Vind dit alles eigenlijk KIA onwaardig. Het kan ongeveer 2 jaar duren voordat een weg of brug opgenomen is in een nieuwe kaart(meestal 1 voor heel Europa, een behoorlijk grote klus!!). Dat is bij vrijwel elke vaste navigatie hetzelfde. Ook mijn Audi had een gloednieuwe kaart van 2015 maar die miste ook het een en ander. Het klop dus dat bovengenoemde punten nog niet meegenomen zijn. Het is niet typisch Kia. Bij de telefoon en losse navigatie zie je dat de kaarten vaak wel iets actueler zijn. Ik gebruik meestal Apple CarPlay. Maar die is ook niet zonder nadelen. Maar ja, hoe vaak kocht je een nieuwe wegenkaart vroeger? En die had alleen maar de hoofdwegen. Voor een straat in een klein dorp mocht je zoeken. 2 Quote
controle Geplaatst 23 Mei, 2017 Geplaatst 23 Mei, 2017 Ik heb te horen gekregen dat er een update is voor het cruis control probleem. Maar ja dat heb al 1x eerder gehoord. Deze wordt er deze week opgezet en de lease maatschappij gaat het zelf testen. Ik heb in ieder geval geen veilig gevoel meer in deze auto, en de 7 jaar garantie sticker is nog steeds niks waard. 1 Quote
Ron Penguin Geplaatst 23 Mei, 2017 Topic Starter Geplaatst 23 Mei, 2017 2 uur geleden zei controle: Ik heb te horen gekregen dat er een update is voor het cruis control probleem. Maar ja dat heb al 1x eerder gehoord. Deze wordt er deze week opgezet en de lease maatschappij gaat het zelf testen. Ik heb in ieder geval geen veilig gevoel meer in deze auto, en de 7 jaar garantie sticker is nog steeds niks waard. Ben dan heel benieuwd welke software versie(s) je er op hebt staan na de update. Van eerdere updates werd ook gezegd dat dit voor de CC was. Maar hoop het van harte dat dit de echte is. 1 Quote
mae Geplaatst 24 Mei, 2017 Geplaatst 24 Mei, 2017 14 uur geleden zei controle: Ik heb te horen gekregen dat er een update is voor het cruis control probleem. Maar ja dat heb al 1x eerder gehoord. Deze wordt er deze week opgezet en de lease maatschappij gaat het zelf testen. Ik heb in ieder geval geen veilig gevoel meer in deze auto, en de 7 jaar garantie sticker is nog steeds niks waard. Ik ben heel erg benieuwd of het gaat werken! Ik heb een Niro besteld, maar las achteraf pas over dit probleem... en voel me nu niet echt gerust... Quote
Derrek Geplaatst 24 Mei, 2017 Geplaatst 24 Mei, 2017 21 uur geleden zei controle: Ik heb in ieder geval geen veilig gevoel meer in deze auto, en de 7 jaar garantie sticker is nog steeds niks waard. Begrijp dat er Niro rijders geïrriteerd zijn vanwege de problemen met de CC en in het bijzonder met de trage update van de software maar vooral toch met de gebrekkige communicatie van de importeur (ik had dat ook wel met de Navigatie kaarten), maar om de wagen daarom nu onveilig te noemen gaat toch veel te ver. Je hoeft de CC niet te gebruiken en dat kun je dan ook beter niet doen totdat het is opgelost. Dan kun je weer genieten van het autorijden in een verder geweldige auto! 1 Quote
Ron Penguin Geplaatst 24 Mei, 2017 Topic Starter Geplaatst 24 Mei, 2017 5 minuten geleden zei Derrek: Begrijp dat er Niro rijders geïrriteerd zijn vanwege de problemen met de CC en in het bijzonder met de trage update van de software maar vooral toch met de gebrekkige communicatie van de importeur (ik had dat ook wel met de Navigatie kaarten), maar om de wagen daarom nu onveilig te noemen gaat toch veel te ver. Je hoeft de CC niet te gebruiken en dat kun je dan ook beter niet doen totdat het is opgelost. Dan kun je weer genieten van het autorijden in een verder geweldige auto! Zonder cc heb je er inderdaad geen last van, maar ik koop een auto met cc omdat ik die heel veel gebruik. Dus om te zeggen, je hoeft hem toch niet te gebruiken, vind ik te kort door de bocht. Dat is voor mij net zoiets als ik heb een electrische fiets maar je kan er ook gewoon op fietsen. Ik heb er overigens nog wel vertrouwen in dat het wordt opgelost, maar duurt echt veel te lang ondertussen. 2 Quote
HenkM Geplaatst 24 Mei, 2017 Geplaatst 24 Mei, 2017 Bij mij treed het fenomeen alleen op bij belastingwissel (steile helling) en bij gebruik van de Resume functie. Het lijkt er op dat de CC dan maar zo snel mogelijk naar de (eerdere) snelheid wil m.a.g. dat de kick-down (automatisch terugschakelen) wordt geactiveerd. Vaak maar enkele seconden en totaal onnodig maar wel met overshoot van de snelheid tot gevolg. Het fenomeen is erg voorspelbaar en ik begrijp dan ook niet dat de oplossing zo lang duurt (voorkomen of minder snel activeren van de kick-down zou wat mij betreft de zaak een stuk rustiger maken). Voor de rest gebruik ik de CC bijna altijd (heb een zware rechter voet). De Resume functie gebruik ik dus nooit, die is immers heftiger dan mijn rechter voet. 1 Quote
Herpie Geplaatst 24 Mei, 2017 Geplaatst 24 Mei, 2017 Sinds 2 maanden ook bezitter van een mooie Niro first edition met dezelfde CC problemen waar ik mijn eigen aardig aan begin te ergeren. Ik ga ook steeds meer denken dat Kia Nederland het allemaal wel best vind zolang we allemaal maar, ieder voor zichzelf, het probeer te regelen. Van Kia Nederland hoor je namelijk niks, waar ik me eigen aardig aan begin te ergeren. We hebben geen pakje boter gekocht. Ik denk dat we met ons allen eens een front moeten gaan vormen om meer druk bij Kia Nederland neer te leggen. 1 Quote
Derrek Geplaatst 26 Mei, 2017 Geplaatst 26 Mei, 2017 Op 2017-5-24 om 17:02 zei Ron Penguin: Zonder cc heb je er inderdaad geen last van, maar ik koop een auto met cc omdat ik die heel veel gebruik. Dus om te zeggen, je hoeft hem toch niet te gebruiken, vind ik te kort door de bocht. Dat is voor mij net zoiets als ik heb een electrische fiets maar je kan er ook gewoon op fietsen. Ik heb er overigens nog wel vertrouwen in dat het wordt opgelost, maar duurt echt veel te lang ondertussen. Het is niet mijn bedoeling om de problemen met de CC te bagatelliseren hoor en ik begrijp de irritatie zeker wel. En dat het probleem eindelijk moet worden opgelost en snel ook is evident. Helaas lijkt Kia er geen prioriteit aan te (willen) besteden en dat is zeer vervelend (blijkbaar te weinig commercieel belang?). Maar om de verder prachtige en heerlijk rijdende zuinige Niro dan als onveilig te betitelen is ver over de top. Wat ik wilde zeggen, laat je leven er toch niet zo erg door beïnvloeden. Om bij het vergelijk met de elektrische fiets te blijven, als je eens onderweg met een lege of defecte accu komt te staan dan kun je naast de fiets gaan staan jammeren, maar je kunt ook even doortrappen en genieten van het (hopelijk) zonnige weer. Aan ieder de keuze… 4 1 Quote
Ron Penguin Geplaatst 26 Mei, 2017 Topic Starter Geplaatst 26 Mei, 2017 1 minuut geleden zei Derrek: Het is niet mijn bedoeling om de problemen met de CC te bagatelliseren hoor en ik begrijp de irritatie zeker wel. En dat het probleem eindelijk moet worden opgelost en snel ook is evident. Helaas lijkt Kia er geen prioriteit aan te (willen) besteden en dat is zeer vervelend (blijkbaar te weinig commercieel belang?). Maar om de verder prachtige en heerlijk rijdende zuinige Niro dan als onveilig te betitelen is ver over de top. Wat ik wilde zeggen, laat je leven er toch niet zo erg door beïnvloeden. Om bij het vergelijk met de elektrische fiets te blijven, als je eens onderweg met een lege of defecte accu komt te staan dan kun je naast de fiets gaan staan jammeren, maar je kunt ook even doortrappen en genieten van het (hopelijk) zonnige weer. Aan ieder de keuze… Had het ook niet zo opgevat hoor Derrek, begreep ook wel dat het als een tijdelijke oplossing bedoeld was. En de één heeft er meer 'last' van dan de ander. Mijn vrouw gebruikt bijvoorbeeld de cc bijna niet, dus stoort zich er minder aan, ik ben zoals gezegd altijd een frequent gebruiker geweest van de cc. Blijft natuurlijk dat het 'gewoon' moet werken. De cc vind ik trouwens niet veilig maar de Niro is zeker geen onveilige auto. Komende dagen ga ik zeker genieten van het mooie weer. Wat betreft het doortrappen, ik zal wel moeten, heb zelf (nog) geen elektrische fiets 3 Quote
JosV Geplaatst 26 Mei, 2017 Geplaatst 26 Mei, 2017 Op 5/23/2017 om 18:32 zei controle: Deze wordt er deze week opgezet en de lease maatschappij gaat het zelf testen. Ik ben echt heel erg benieuwd, is de update al geïnstalleerd...en wat is de ervaring? Ik ben het trouwens ermee eens dat de CC-bug onveilig is, alle opmerkingen die het probleem bagataliseren gaan voorbij aan het doel van de cruisecontrol (comfortabel en zuinig rijden) en aan het feit dat kopers voor deze niet onbelangrijke functie betaald hebben. Dat Kia dergelijke problemen niet wil of kan oplossen vind ik echt triest en zegt mij genoeg over het merk (dit is mijn eerste Kia). Om echt zuinig te rijden zou trouwens ook de update voor de ECO-DAS geïnstalleerd moeten worden, maar ook daarmee loopt Kia achter (volgens Kia Nederland zijn hier ook geen plannen voor). Wikipedia over 'cruisecontrol': Voordelen Men hoeft zelf geen gas te geven, waardoor de voet minder vermoeid raakt Door de constante snelheid wordt het brandstofverbruik geminimaliseerd Men hoeft niet continu de snelheid van het voertuig in de gaten te houden 1 Quote
JosV Geplaatst 26 Mei, 2017 Geplaatst 26 Mei, 2017 43 minuten geleden zei Derrek: Om bij het vergelijk met de elektrische fiets te blijven, als je eens onderweg met een lege of defecte accu komt te staan dan kun je naast de fiets gaan staan jammeren, maar je kunt ook even doortrappen en genieten van het (hopelijk) zonnige weer. Aan ieder de keuze… Belachelijk vergelijk. De CC is niet leeg en niet onderweg kapot gegaan. De CC heeft gewoon vanaf het begin niet naar gefunctioneerd. Het zou trouwens minder onveilig zijn als de CC helemaal niet zou werken, dat is beter dan 'door te schieten' naar onverantwoord hoge snelheden. Fijn voor jou dat je CC wel werkt, maar ga mensen die hinder hebben van het probleem niet afzeiken ! 1 Quote
Ron Penguin Geplaatst 26 Mei, 2017 Topic Starter Geplaatst 26 Mei, 2017 2 uur geleden zei JosV: Fijn voor jou dat je CC wel werkt, maar ga mensen die hinder hebben van het probleem niet afzeiken ! Ik heb ook last van de CC, dat is hier bij iedereen denk ik wel bekend, maar ben het niet eens met je dat Derrek hier iedereen loopt af te zeiken. Hij geeft aan hoe je kan voorkomen dat je het gevoel hebt dat je in een onveilige auto rijdt door de cc niet te gebruiken zolang dit probleem er is. En hij heeft helemaal gelijk dat de Niro geen onveilige auto is zonder gebruik van de CC. Ik heb alleen aangegeven dat de CC voor mij, en vele anderen met mij, belangrijk is en zoals jij zegt je voor deze functie (dik) betaald hebt. Maar ben er van overtuigd dat Derrek het daar ook mee eens is Hij geeft ook aan dat het belachelijk lang duurt voor de oplossing er is. Samengevat zegt Derrek niets anders dat de Niro an sich geen onveilige auto is, en dat ben ik volledig met hem eens. Vindt het persoonlijk dan ook jammer dat je deze laatste zin hebt toegevoegd (Maar vindt het wel fijn voor Derrek dat hij geen problemen heeft met de (A)CC ). 3 Quote
mae Geplaatst 26 Mei, 2017 Geplaatst 26 Mei, 2017 Op 23-5-2017 om 18:32 zei controle: Ik heb te horen gekregen dat er een update is voor het cruis control probleem. Maar ja dat heb al 1x eerder gehoord. Deze wordt er deze week opgezet en de lease maatschappij gaat het zelf testen. Ik heb in ieder geval geen veilig gevoel meer in deze auto, en de 7 jaar garantie sticker is nog steeds niks waard. Hai controle, ik ben nu vooral erg benieuwd of op jouw Niro al de nieuwe update zit en zo ja, hoe het bevalt c.q.of het werkt?! 2 Quote
controle Geplaatst 26 Mei, 2017 Geplaatst 26 Mei, 2017 Hier Controle Er zou maandag een update komen, maar tot op heden niets meer vernomen van de leasemaatschappij. Quote
mae Geplaatst 26 Mei, 2017 Geplaatst 26 Mei, 2017 1 uur geleden zei controle: Hier Controle Er zou maandag een update komen, maar tot op heden niets meer vernomen van de leasemaatschappij. Tja, dat schiet dus niet echt op... of Kia of de leasemaatschappij is traag... Jammer! Quote
Ron Penguin Geplaatst 26 Mei, 2017 Topic Starter Geplaatst 26 Mei, 2017 1 uur geleden zei mae: Tja, dat schiet dus niet echt op... of Kia of de leasemaatschappij is traag... Jammer! Ik gok op de eerste Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.