Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Goedemiddag kia lovers. 

Na dat mijn bovag garantie is verlopen, kwam ik achter dat mijn kia hooge olie verbruik heeft. Eerste 15000km zijn zonder olie verbruik verlopen. Maar na dat heb ik olie peil eruit getrokken en ja hoor leeg. Olie bijgevuld en gecontroleerd, dan komt olie verbruik op bijna een liter op 3000km. Auto is erg zuinig, trekt goed, start en rijdt als een nieuwe. Geen druppel lekkage te zien. Wel heb ik zwarte uitlaat. Kia dealer wil een onderzoek doen maar wel op me eigen kosten natuurlijk. Ik wil de auto niet weg doen maar wil ook niet duzienden euros aan reparatie geven. Heeft er iemand ervaring met olieverbruik bij sportage 2005-2010 bennzine? Alvast bedankt.

• 2 weken later...
Geplaatst

Ondanks het hoge verbruik valt dit nog binnen de norm. ( belachelijk )

Carterventilatie controleren en eventueel reinigen.

Compressie test laten uitvoeren.

En mocht je altijd erg rustig rijden en weinig km maakt laat de auto eens even een paar uur uit op de duitse autobahn als de gelegenheid daar is.

Controleer ook of de juiste olie gebruikt wordt.

• 2 maanden later...
Geplaatst

1) Carterventilatie en diens verbinding (slang) goed controleren op prut. Als dat verstopt zit krijg je overdruk die olie langs zaken als de zuigerveren en klepstelen drukt en hoog verbruik veroorzaakt zonder dat de motor versleten is. 

2) Als er geen volsynthetische olie in zat dat erin gieten en doen wat Timo zei : even goed schoon laten branden door de motor flink te laten werken. Er zijn ook additieven voor in je brandstof voor dat. Voor beste effect misschien beide tegelijk proberen. Grote kans dat je daarna weer olie mag bijvullen maar kans is dat koolaanslag die evt de olieschraapveren vast laat zitten dan is opgelost en het hoge verbruik verminderd. Het kan echter ook de zaak verergeren,  aanslag kan ook lekken hebben dichtgehouden

3) Indien dat niet gewenste resultaat geeft kun je nog proberen of je iets dikkere olie kunt gebruiken. Moet wel mogen ivm wel of geen hydraulische klepstoters. En het is wel een lapmiddel, maar wel eentje die evt een revisie wel een jaartje of wat kan uitstellen

Beter is idd een compressietest, dan weet je of de zuigerveren versleten zijn of de klepafdichters zijn gaan lekken. Dikkere olie zou verlies kunnen verminderen. Revisie zal wel niet goedkoop zijn met 2 cylinderkoppen. 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...