Niro-17 Posted July 11, 2017 Posted July 11, 2017 Sinds een week rijd ik een Niro Executive met 18" wielen. Ik vind vanaf het begin al dat deze banden heel veel geluid maken bij het remmen en (normaal) ingaan van een bocht (denk aan bochten in een stad, niet snelweg) . Ik heb ook het idee dat de remmen veel geluid maken. Nu heb ik vandaag even een leenauto (ook een Niro) met 16" wielen. Dat scheelt behoorlijk; geen herrie van zowel de banden alsook de remmen. Hebben meer mensen hier last van? Quote
Dutchman Posted July 11, 2017 Posted July 11, 2017 Sinds een week rijd ik een Niro Executive met 18" wielen. Ik vind vanaf het begin al dat deze banden heel veel geluid maken bij het remmen en (normaal) ingaan van een bocht (denk aan bochten in een stad, niet snelweg) . Ik heb ook het idee dat de remmen veel geluid maken. Nu heb ik vandaag even een leenauto (ook een Niro) met 16" wielen. Dat scheelt behoorlijk; geen herrie van zowel de banden alsook de remmen. Hebben meer mensen hier last van?Toentertijd een proefrit gemaakt met een Niro voorzien van 18" banden en toen viel mij dat inderdaad ook op! Nu na bijna 11 maanden en zo'n 11000 km verder zeer tevreden met de Niro op 16" sloffen. Destijds dus de juiste keus gemaakt lijkt mij. Verstuurd vanaf mijn EVA-L09 met Tapatalk Quote
HansH Posted July 11, 2017 Posted July 11, 2017 1 uur geleden zei Niro-17: Sinds een week rijd ik een Niro Executive met 18" wielen. Ik vind vanaf het begin al dat deze banden heel veel geluid maken bij het remmen en (normaal) ingaan van een bocht (denk aan bochten in een stad, niet snelweg) . Ik heb ook het idee dat de remmen veel geluid maken. Nu heb ik vandaag even een leenauto (ook een Niro) met 16" wielen. Dat scheelt behoorlijk; geen herrie van zowel de banden alsook de remmen. Hebben meer mensen hier last van? Waarschijnlijk liggen er Michelin Pilot Sport 4 banden onder? Dat zijn namelijk niet echt "stille" banden en daarom heb ik bij de koop bedongen dat die van mij met Dunlop Sportmaxx RT2 afgeleverd zou worden. Die zijn namelijk een stuk stiller. Voor de Michelins geven ze, als ik het goed heb, 71dB op terwijl de Dunlops 68 (of was het 69dB) zijn. 3dB verschil lijkt niet veel maar het is wel een verdubbeling van het geluid..... ( https://www.oorcheck.nl/gehoorschade/hoe-ontstaat-schade/wat-te-hard/ ) Quote
Ron Penguin Posted July 11, 2017 Posted July 11, 2017 2 uur geleden zei HansH: Waarschijnlijk liggen er Michelin Pilot Sport 4 banden onder? Dat zijn namelijk niet echt "stille" banden en daarom heb ik bij de koop bedongen dat die van mij met Dunlop Sportmaxx RT2 afgeleverd zou worden. Die zijn namelijk een stuk stiller. Voor de Michelins geven ze, als ik het goed heb, 71dB op terwijl de Dunlops 68 (of was het 69dB) zijn. 3dB verschil lijkt niet veel maar het is wel een verdubbeling van het geluid..... ( https://www.oorcheck.nl/gehoorschade/hoe-ontstaat-schade/wat-te-hard/ ) 3 dB is een verdubbeling van de geluidsdruk, geluid is namelijk logaritmisch. 3 dB is een verschil wat voor de meeste mensen een hoorbaar verschil is, maar 10 dB ervaren mensen als een verdubbeling van het geluid. 3 dB verschil lijkt dus erger dan het is. Overigens is 71 dB(A) niet echt een stille autoband. Verder kan ik niks zeggen over de 18 " omdat ik zelf naar tevredenheid rijd met 16"banden van Michelin die standaard meegeleverd worden. Quote
Niro-17 Posted July 11, 2017 Author Posted July 11, 2017 Er liggen inderdaad Michelin Pilot Sport 4 banden onder. Probleem is opgelost; een beetje lucht eruit laten doet wonderen. Kon vandaag goed vergelijken met de Niro 16"; geluidsniveau is nu nagenoeg gelijk. Staan nu op 40psi (2,75bar) ipv 43psi (2,96bar). Dus heb je een Niro 18" waarvan de banden wat teveel geluid maken; even kijken naar je bandendruk. Quote
Guest niro Posted July 13, 2017 Posted July 13, 2017 Als ik kijk naar de bandenspanning dan wordt er geadviseerd 2,5. Waarom stonden die van jou dan op 2,95 bar ? Quote
HenkM Posted July 13, 2017 Posted July 13, 2017 Citaat Als ik kijk naar de bandenspanning dan wordt er geadviseerd 2,5 Klopt, 2,5 staat op de sticker in de auto. Mijn Sportage was ook geleverd met een hogere druk dan op de sticker stond, uiteindelijk kwam ik uit op 0,15 boven advies. Na 50000 km mooi vlak slijtende banden (zomer en winterbanden waarbij de winterbanden 0.3 harder waren gepompt). Mijn Niro (16") was afgeleverd op 2,8 bar. Na verlaging naar 2,5 vond ik de zij stabiliteit (snel links rechts sturen wat minder). Na wat testjes ben ik uiteindelijk weer uitgekomen op die 2,8 bar. Een hogere bandenspanning geeft minder rolweerstand en dus een lager brandstof verbruik. Bij een te hoge bandenspanning kunnen de banden bij korte hobbels gaan stuiteren en hebben dan minder grip, tevens gaan de banden dan in het midden meer slijten als aan de wangen. Het comfort zal er ook onder leiden, mogelijk valt dit meer op bij de 18" uitvoeringen vanwege de andere afstelling van het onderstel. 1 Quote
Derrek Posted July 13, 2017 Posted July 13, 2017 Ik heb 18" Michelin Cross Climates (all season) banden onder mijn Niro maar heb absoluut geen last van geluid. Quote
P4pp1ll0n Posted July 16, 2017 Posted July 16, 2017 Ik heb de 18" Michelins sport eronder zitten (standaard levering op de executiveline) en vind hem geen herrie maken! Onze Captur maakte met allseasons banden veel meer geluid Quote
Guest niro Posted July 17, 2017 Posted July 17, 2017 20 uur geleden zei P4pp1ll0n: Ik heb de 18" Michelins sport eronder zitten (standaard levering op de executiveline) en vind hem geen herrie maken! Welke bandenspanning hanteer jij ? Quote
Derrek Posted July 17, 2017 Posted July 17, 2017 Onze Captur maakte met allseasons banden veel meer geluidDe ene allseason is de andere niet. Ik had op mijn vorige Kia Rio Continentals en die later vervangen door CrossClimates. Flink verschil in geluid. Het is dus moeilijk te zeggen, maar maar de CrossClimates bevielen me zo goed dat ik ze meteen onder de Niro heb laten zetten. Heb dus geen ervaring met de standaard Michelin Sports. Maar hoef in ieder geval niet meer te wisselen.... Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk 1 Quote
HenkM Posted July 17, 2017 Posted July 17, 2017 Citaat Maar hoef in ieder geval niet meer te wisselen.... Denk er aan dat in de landen waar winterbanden verplicht zijn de minimale profieldiepte 4 mm is voor de banden. Is de profieldiepte minder de gelden ze dus niet meer als winterbanden. Je kunt dan juridisch aansprakelijk gesteld worden en / of een boete krijgen. Quote
Derrek Posted July 17, 2017 Posted July 17, 2017 41 minuten geleden zei HenkM: Denk er aan dat in de landen waar winterbanden verplicht zijn de minimale profieldiepte 4 mm is voor de banden. Dank voor de waarschuwing. Wist het niet! Wij zijn geen wintersporters maar heb wel bijna 20 jaar winterbanden gebruikt vnl. in Nederland voor mijn eigen veiligheid en die van mijn familie (en natuurlijk die van de andere weggebruikers). Wat mij betreft mag het ook in Nederland verplicht worden. Het gaat immers niet alleen om sneeuw! Moest steeds wel een extra set velgen met winterbanden aanschaffen en en 2x per jaar wisselen, maar er waren tot voor een paar jaar gewoon geen goede veilige all season banden te koop. Maar nu er wel 2 goede allseasons zijn (naar mijn mening CrossClimates en Vredestein Quatrac) gebruik ik die sinds een paar jaar en naar alle tevredenheid. Quote
BvE Posted July 17, 2017 Posted July 17, 2017 Volgens mij moeten de winterbanden een minimale profieldiepte hebben van 1,6 mm, maar wordt aanbevolen 4 mm. (in Duitsland) Quote
Guest Nirofan Posted July 17, 2017 Posted July 17, 2017 Winterbanden mogen (officieel) ook max 6 jaar oud zijn, ook al hebben ze nog voldoende profiel. (hebben ze mij ooit wijsgemaakt). Quote
HenkM Posted July 17, 2017 Posted July 17, 2017 Citaat maar wordt aanbevolen 4 mm Klopt het is een advies wat door de Duitse justitie wordt gehanteerd. In de weg en verkeerswet (Duitsland) staat dat "een voertuig moet zijn toegerust voor de heersende omstandigheden". Een winterband met minder dan 4 mm wordt niet als voldoende bevonden en ben je dus aansprakelijk met alle mogelijke gevolgen van dien. Dit betekend ook dat wanneer je in de winter met schone droge wegen maar bv -5°C geen enkel probleem hebt met zomer banden, dit wordt niet gezien als winterse omstandigheden. Rij je echter in de sneeuw met winterbanden met 3 mm dan kun je de bekende Sjaak zijn of worden. Quote
HenkM Posted July 17, 2017 Posted July 17, 2017 Citaat Wat mij betreft mag het ook in Nederland verplicht worden Mogelijk volgt er hier een heftige discussie maar dan toch: Helemaal mee eens maar dan liefst wel het systeem dat Duitsland hanteert zoals boven (cursief) omschreven. Zelf ben ik (door ervaring) een voorstander van winterbanden. Hier in het Heuvelland eigenlijk een must in de winter. De Niro krijgt dan ook een mooi setje winter wieltjes. Door mijn werk moet ik de straat op als de strooiwagens nog slapen dus geen keus. De Picanto echter zal (als het aan mij ligt) NOOIT op winterbanden komen te staan. Hij maakt te weinig kilometers en als het echt bagger is of wordt dan blijft deze op zijn plek (sterker nog: hij haalt de oprit van 12% helling niet eens). Voor mensen die de auto kunnen laten staan als de wegen te slecht zijn zou dit alleen maar en onnodige kostenpost zijn. Tevens is het risico dat mensen met te oude banden blijven rijden dan groter volgens mij (thanks Nirofan). Quote
Derrek Posted July 18, 2017 Posted July 18, 2017 19 uur geleden zei HenkM: Tevens is het risico dat mensen met te oude banden blijven rijden dan groter volgens mij (thanks Nirofan). Daarom heb ik op de Picanto de Vredestein Quatrc 5 laten zetten. Die komen (naast de CrossClimates) altijd goed uit alle testen (ANWB, ADAC, UK) en kosten rond Euri 50,- per stuk en dat vind ik meevallen. De CrossClimate is er niet in de maat voor de Picanto dus is de keuze snel gemaakt. De remweg van goede all seasons (er is veel zooi in de handel) en van goede winterbanden is ook bij -5 een beter dan bij zomerbanden. Winterbanden zijn er dus niet alleen voor in de sneeuw. Juist in landen als Nederland en bijvoorbeeld Engeland zijn allseasons zinvol. Zou ik in Oostenrijk wonen dan nam ik winterbanden. Mijn dochter rijdt met de Picanto en ik ben zuinig op haar. Omdat er het hele jaar mee gereden wordt is de kans dat ze ouder dan 6 jaar worden nihil. 1 Quote
P4pp1ll0n Posted July 20, 2017 Posted July 20, 2017 Op 17-7-2017 om 10:15 zei niro: Welke bandenspanning hanteer jij ? De standaard bandenspanning Quote
P4pp1ll0n Posted July 20, 2017 Posted July 20, 2017 Op 17-7-2017 om 17:50 zei Derrek: De ene allseason is de andere niet. Ik had op mijn vorige Kia Rio Continentals en die later vervangen door CrossClimates. Flink verschil in geluid. Het is dus moeilijk te zeggen, maar maar de CrossClimates bevielen me zo goed dat ik ze meteen onder de Niro heb laten zetten. Heb dus geen ervaring met de standaard Michelin Sports. Maar hoef in ieder geval niet meer te wisselen.... Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk Onder onze Captur (Helly Hansen) zaten de CrossClimates... en die maakte toch echt veel meer herrie dan de 18" michelins die onder de Niro zitten. Maar goed, de ene beleving is de andere niet... Quote
chippie777 Posted July 22, 2017 Posted July 22, 2017 Ik kan natuurlijk niet het verschil tussen 16” en 18” vergelijken wel vind ik de Niro aanzienlijk stiller dan de Qashqai. Ik rij dus met 18” en vind het absoluut een stille auto. Quote
Frans Posted July 30, 2017 Posted July 30, 2017 Toevallig heb ik vrijdag nog een tweede proefrit gemaakt omdat ik de 18 inch wilde rijden en zelf ervaren. Een Demo Niro met 16 inch van W'veen naar Alphen gebracht en daarna terug naar W'veen met Demo Niro met 18 inch. Eigenlijk niets gemerkt gemerkt qua geluid of weggedrag. 18 inch is wel véél mooier. Bandenspanning maakt veel uit. 2 Quote
PenP Posted October 24, 2017 Posted October 24, 2017 Ook ik heb recentelijk een Niro Exec. aangeschaft en de standaard geleverde Mich. banden maken erg veel lawaai. De dealer wilde deze niet inruilen. Had al een set liggen. Bij een bandenboer advies ingewonnen en een rijder gevonden met Dunlop Sport Maxx RT2 en deze zijn beduidend stiller. (Mich. 71DB en Dunlop 67dB) De portemonnee maar getrokken en ik ben nu heel tevreden. De bandenman gaf nog een redelijk bedrag voor de Mich. banden terug. Wellicht dat Kia NL dit bericht leest en er iets mee doet. Quote
Ronald66 Posted October 24, 2017 Posted October 24, 2017 Mijn ExecutiveLine werd standaard afgeleverd met Dunlop Sport Maxx RT2 ipv Michelins. Nergens om gevraagd, ben ik dan de enige waar deze heerlijk stille banden standaard al onder zaten? Quote
HansH Posted October 24, 2017 Posted October 24, 2017 5 uur geleden zei Ronald66: Mijn ExecutiveLine werd standaard afgeleverd met Dunlop Sport Maxx RT2 ipv Michelins. Nergens om gevraagd, ben ik dan de enige waar deze heerlijk stille banden standaard al onder zaten? Het zou me niet verbazen dat je (tot nu toe ?) de enige bent. Ik had erg goede ervaring met deze banden onder de voorganger van de Niro dus heb ik bij de koop bedongen dat de Niro op de Dunlops afgeleverd zou worden. (zie hierboven mijn bericht van 11 juli). Nog geen moment spijt van gehad! Quote
Recommended Posts