domingo Posted September 8, 2017 Posted September 8, 2017 Hallo kia fans, ik heb even wat vraagjes ben sinds kort in het bezit van een kia rio uit 2003 1.5 gls nu heb ik wat probleempjes mij mist licht achter blijft steeds branden kan hem niet meer uitzetten en ook niet als ik de connector uit de schakelaar haalt blkijft deze branden .. en me alarmlichten doen het niet als ik op de schakelaar drukt wie kan me helpen aub mvg domingo Quote
bigwade Posted September 8, 2017 Posted September 8, 2017 Hoi ! Welkom hier. Er lopen wel wat techneuten rond hier maar het kan even duren. Vul je avatar even aan w.b.gegevens zoals locatie. Dan kan je beter geholpen worden. Succes ! Quote
Murcielaygo Posted September 9, 2017 Posted September 9, 2017 Mistachterlicht zou kunnen dat het relais blijft plakken. Bij mijn Picanto is de bediening van het mistachterlicht een puls-knop, met een relais, ik kan me voorstellen dat jouw Rio zo ook werkt.De alarmlichten hebben vaak een eigen zekering, heb je die al bekeken? Als die goed is is meestal de schakelaar de boosdoener. Quote
domingo Posted September 11, 2017 Author Posted September 11, 2017 hallo dankuwel voor de reacties gister nog even gekeken maar waar zitten de relais van mistachterlicht en alarmlichten ik hoor graag van u mvg domingo Quote
domingo Posted September 11, 2017 Author Posted September 11, 2017 Waar kan ik de relais vinden en zien welke van mijn alarm lichten en mistachterlicht is heb de dealer gebeld maar die willen niks blootgeven en moet persee me wagen bij hun brengen willen ze wat vertellen dus hoop dat jullie me verder kunnen helpen mvg Quote
domingo Posted September 11, 2017 Author Posted September 11, 2017 me alarm lichten die heb ik gevonden bleek een zekering gesprongen te zijn maar met het oog niet te zien nu alleen de mist achterlampen nog ik heb de zekering van de mist achter achterlicht(in de motor ruimte "rr fog"er uit gehaald maar dan nog blijft me mist achterlicht branden zou dit aan de schakelaar van het mist achterlicht kunnen liggen ook deze heb ik verwijderd maar blijft nog steeds branden mvg Quote
Murcielaygo Posted September 12, 2017 Posted September 12, 2017 Ik weet niet waar de onderdelen zitten, ik ga "gewoon" uit van ervaring en gevoel.Als het mistachterlicht zonder schakelaar blijft branden is het vrijwel zeker niet de schakelaar. Zeker omdat normaal bij uitzetten van het contact de lamp uit hoort te gaan.Je zou kunnen zoeken met Google op jouw type auto icm "relay rear fog". Bewust in het Engels, dat geeft vaak meer hits.Ik zit nu mobiel op mijn werk, anders zou ik zelf wel evengoed je zoeken. Quote
domingo Posted September 13, 2017 Author Posted September 13, 2017 murcielaygo dankje voor je reactie heb net even gekeken op google maar als ik dat in typ komen er alleen maar schakelaars voor bij kan het niet zo zijn dat me schakelaar kapot is en daarom niet meer uitgezet kan worden want ik hoor de schakelaar ook niet meer vast klikkken net als alarmlichten etc?? ik hoor graag van jullie Quote
Murcielaygo Posted September 13, 2017 Posted September 13, 2017 Ik weet niet hoe het bij de Rio 1 zit, maar bij mijn Picanto klikt de schakelaar voor het mistachterlicht niet vast, maar gedraagt zich als een toets; 1 puls zet de lamp aan, een tweede puls schakelt hem uit.Het echte schakelen van de lamp gebeurt dan door een relais, zonder dat de schakelaar iets doet.Omdat jouw lamp aanblijft EN je de schakelaar kunt demonteren zonder dat dat invloed heeft blijft mijn verdenking op het relais.Ik zal wel eens kijken of ik misschien voor je kan zoeken, maar even geen garanties! Quote
Murcielaygo Posted September 13, 2017 Posted September 13, 2017 Even wat plaatjes zitten kijken, maar nu rijst mijn vraag; heb jij een ring op de linker hendel of een (tweedelige) knop links op het dashboard boven je knie? Quote
Crum Posted September 13, 2017 Posted September 13, 2017 Rio 1 heeft de schakelaars voor de mistlampen in het middenconsole zitte dacht ik.. Zit er een trekhaak op de auto? Quote
domingo Posted September 13, 2017 Author Posted September 13, 2017 ja er zit een trekhaak op de auto dat klopt en ja idd schakelaar op mijn middeconsole bij me radio Quote
Crum Posted September 13, 2017 Posted September 13, 2017 Wel eens meegemaakt dat storing in verlichting werd veroorzaakt door een geoxideerde stekkerdoos van de trekhaak. Anders, het relais zit links achter dashbord, een plakkend relais zou ook kunnen. Als je de zekering eruit haalt (zekeringkast motorruimte), dan gaat het licht wvoeding laat maar, lees t net terug... Dus zonder zekering krijgen de lampen alsnog voeding Quote
domingo Posted September 13, 2017 Author Posted September 13, 2017 3 minuten geleden zei Crum: Wel eens meegemaakt dat storing in verlichting werd veroorzaakt door een geoxideerde stekkerdoos van de trekhaak. Anders, het relais zit links achter dashbord, een plakkend relais zou ook kunnen. Als je de zekering eruit haalt (zekeringkast motorruimte), dan gaat het licht wel uit? heb de rr fog zekering er uitgehaald maar blijft nog steeds branden hoe herken ik het relais van de mist achterlicht ? Quote
Crum Posted September 13, 2017 Posted September 13, 2017 K zou eerst na je bedrading van je trekhaak kijken, zoals gezegt al meerdere malen meegemaakt dat door slechte vochtige stekkerverbindingen er rare dingen gebeuren met de verlichting, zeker als er bv een constante plus is gebruikt voor een carvan. Ik zou verder niet weten hoe je t relais kan herkennen. Brand trouwens je controle lampje ook op t dashbord? Quote
domingo Posted September 13, 2017 Author Posted September 13, 2017 1 minuut geleden zei Crum: K zou eerst na je bedrading van je trekhaak kijken, zoals gezegt al meerdere malen meegemaakt dat door slechte vochtige stekkerverbindingen er rare dingen gebeuren met de verlichting, zeker als er bv een constante plus is gebruikt voor een carvan. Ik zou verder niet weten hoe je t relais kan herkennen. Brand trouwens je controle lampje ook op t dashbord? ja dat klopt die brand en als ik de schakelaar in druk gaat die iets veller of zwakker branden maar blijft constant branden nu heb ik me lampje uit de unit gehaald om een boete te verkomen wat kan ik met me trekhaak stekker doen?? Quote
Sharkster Posted September 13, 2017 Posted September 13, 2017 Ik denk inderdaad ook aan oxidatie in de stekkerdoos van de trekhaak, zie je veel vaker... dan gaan er bij het aanzetten van de richtingaanwijzer een aantal andere lampen a-synchroon mee branden. Mijn advies: Demonteer de stekkerdoos, let goed op welke (kleur) draad op welke pin-aansluiting van de stekkerdoos zit. Controleer en reinig de stekkerdoos grondig op oxidatie (roest) en verwijder dit of NOG BETER: koop gewoon een nieuwe stekkerdoos en sluit de draden hier precies hetzelfde aan als bij de oude stekkerdoos. Let wel op dat je dezelfde stekkerdoos koopt als er nu op zit, dus een 7 of 13 pins stekkerdoos. Succes met de klus! M.v.g. Martin Quote
Derrek Posted September 14, 2017 Posted September 14, 2017 Ik zou eerlijk gezegd toch over denken om dan meteen maar over te gaan naar een 13-polige stekkerdoos. Die biedt voordelen zoals meer aansluitingen waaronder bijvoorbeeld een aansluiting voor een verplicht mistachterlicht op je aanhanger en ook voor een achteruitrijlicht op je aanhanger/fietsdrager. Bij een 7-polige stekkerdoos is officieel geen aansluiting voor je mistachterlicht omdat er simpelweg niet genoeg aansluitpinnen voor zijn maar daar wordt noodgedwongen de vaste stroomaansluiting voor gebruikt. Dat leidt nogal eens tot het onbedoeld blijven branden van het mistachterlicht op je aanhanger/fietsdrager of anderzijds dat je geen vaste aansluiting meer hebt voor je caravan. Maar het grootste voordeel van de moderne 13-polige Jaeger is de verminderde storingsgevoeligheid door de veel betere connector die je met een bajonetslag goed vast in je stekkerdoos steekt. 1 Quote
domingo Posted September 14, 2017 Author Posted September 14, 2017 dankjewel voor de reacties ik zal dit maar eens gaan controleren kijken of dit helpt bedankt ik laat het jullie weten Quote
domingo Posted September 14, 2017 Author Posted September 14, 2017 Daar ben ik weer vandaag ondanks het weer even naar me rio'tje gekeken nu lag het idd aan de stekkerdoos van de trekhaak het probleem van me mistlicht er waren kabels los geraakt van de stekkerdoos dus alles vastgemaakt zoals het hoort en probleem opgelost. mensen harstikke bedankt voor de tips en hulp mvg domingo 1 2 Quote
Murcielaygo Posted September 14, 2017 Posted September 14, 2017 Fijn dat het is opgelost en top dat je dat laat weten! 1 Quote
Recommended Posts