Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ben aan het vergelijken tussen een Kia C'eed en een Kia Niro.
De Niro is duurder is aanschaf maar door het gunstiger verbruik denk ik hier een stuk van 'terug te kunnen verdienen.

Wat voor mij een vraagteken is hoe lang gaan de accu's van de Niro mee en wanneer moet ik rekening houden met vervanging en de kosten daarvan?

Heeft iemand hier naar geïnformeerd bij de aanschaf van de Niro?

Guest Nirofan
Posted

Op de accu zit ook 7 jaar garantie. Daarnaast heb ik onlangs gelezen dat moderne accus zijn opgebouwd met vele kleine accus die afzonderlijk vervangen kunnen worden als die stuk zijn. Of dit bij de Niro accu ook het geval is weet ik echter niet. Daarnaast denk ik dat door de toename van accu's in auto's er ook een reparatie en een vervangingsmarkt op gang gaat komen.

Posted

De accu’s gaan heel lang mee. Waarschijnlijk een autoleven. Hoe kan dat?

De accu’s worden nooit helemaal opgeladen en gaan nooit helemaal leeg. Normaal is de lading tussen de 25% en 75%.

De accu's heeft een actieve koeling om de kans op oververhitting uit te sluiten.

De accu’s worden bewaakt door het accu - management systeem. Deze zorgt er voor dat de accu op de juiste manier opgeladen wordt en dat alle cellen even vaak opgeladen worden.

Bovenstaande zorgt ervoor dat de accu’s tot 4000 keer opgeladen kunnen worden. En dan is nog 80% van de capaciteit aanwezig. De accu gaat ongeveer vier keer zo lang mee als in een gewone laptop.

De capaciteit van de accu is 1,5 kmh. Dat is genoeg voor 10 km elektrisch rijden. Als je er vanuit gaat dat de accu’s elke week 5 keer volledig opgeladen worden dan hebben de accu’s na 15 jaar nog 80% van hun capaciteit.

Er is 1 maar: er moet regelmatig met de auto gereden worden. Als je er een aantal maanden niet mee rijd lopen de accu’s langzaam leeg. Dat is niet goed voor de levensduur. 

 

Posted

Wat het vervangen kost is wat moeilijker te zeggen.  Als je er aan toe bent ben je al minstens 7 jaar verder en zal de prijs lager zijn dan nu bekend. Bovendien zijn, zoals Nirofan aangeeft, de cellen afzonderlijk te vervangen. Let wel: dit is ook niet goedkoop en een specialistisch klusje. De cellen zijn aan elkaar gekoppeld en staan ieder in verbinding met het accumanagement systeem. De auto waar het meeste ervaring mee is  is de Prius van Toyota. Kilometerstanden van 400.000 km zijn geen uitzondering zonder dat het accupakket gewisseld is.

Posted
5 uur geleden zei metbril:

Waarom vraag je niet gewoon een dealer naar de kosten? Die weet dat best. Bij een Prius is dat zo'n €1500 meen ik. 

De dealer weet het niet. Er is geen prijs bekend want het is (voorlopig) altijd garantie.

Bij Toyota is de prijs in een paar jaar gedaald van Euri 9000 naar Euri 1500.

En voor de Niro over 6 jaar? 

Posted

Ik heb het gevraagd bij de aankoop.

Kost +/- 3000 euro tegen inderdaad 1500 euro bij Toyota.

Bovendien kon je bij Toyota C-HR een verzekering nemen van 69 euro per jaar. Bij Kia is die er niet.

Die vond ik niet prettig rijden dus toch voor de Niro gekozen maar dat is Off Topic.

 

Posted
3 uur geleden zei Frans:

Ik heb het gevraagd bij de aankoop.

Kost +/- 3000 euro tegen inderdaad 1500 euro bij Toyota.

Bovendien kon je bij Toyota C-HR een verzekering nemen van 69 euro per jaar. Bij Kia is die er niet.

Die vond ik niet prettig rijden dus toch voor de Niro gekozen maar dat is Off Topic.

 

Dat voorstel van de dealer lijkt mij een wilde gok. De eerste auto’s die er mee te maken zouden kunnen krijgen zijn pas over zes jaar aan de beurt als de garantie afgelopen is. En niemand weet wat een pakket dan kost. Ook de dealer niet.

  • Like 1
Posted

Die verzekering heb je bij de Niro ook helemaal niet nodig. ER zit 7 jaar garantie op het accupakket!

  • Like 1
  • 2 months later...
Posted
Op ‎4‎-‎10‎-‎2017 om 10:48 zei Euroliner:

Ben aan het vergelijken tussen een Kia C'eed en een Kia Niro.
De Niro is duurder is aanschaf maar door het gunstiger verbruik denk ik hier een stuk van 'terug te kunnen verdienen.

Omdat het wagenpark bij ons gehalveerd is van 2 naar 1 auto's en de Picanto dan net iets te klein is ben ik deze overweging ook aan het maken. Voor de Cee'd kijk ik dan naar een SportsWagon.

De Niro lijkt aantrekkelijk, maar je moet behoorlijk wat benzine verstoken om het prijsverschil te rechtvaardigen zuiver alleen vanuit kosten oogpunt gezien.

  • Het verschil in aanschafprijs is voor de instapper van beide 5000 euro, neem ik de meest uitgebreide 3000 euro. (uit dealervoorraad)
  • De Niro is flink zwaarder waardoor de houderschapsbelasting hoger uitvalt.
  • De cataloguswaarde van de Niro is hoger waardoor ook de verzekeringspremie hoger is.
  • De onderhoudskosten voor de Niro zijn hoger, neem daar nog bij andere maat banden (duurder)

Neem ik dan een verbruik van de Cee'd SW van 1 op 14, voor de Niro 1 op 19 dan kan ik heel wat benzine verstoken in de Cee'd voordat ik zelfs al in de buurt kom van de extra vaste kosten van de Niro.

De Niro ziet er, en dat is persoonlijk, wel beter uit en heeft meer speeltjes on-board. Echter is dat in het begin leuk, maar op een gegeven moment doe je daar weinig meer mee.

Aandachtspunten voor de Cee'd is vooralsnog de 1.0 Turbo motor, daarentegen heeft de Niro de levensduur van de accu's ook nog niet bewezen.

Posted (edited)
5 uur geleden zei Xinix:

Omdat het wagenpark bij ons gehalveerd is van 2 naar 1 auto's en de Picanto dan net iets te klein is ben ik deze overweging ook aan het maken. Voor de Cee'd kijk ik dan naar een SportsWagon.

De Niro lijkt aantrekkelijk, maar je moet behoorlijk wat benzine verstoken om het prijsverschil te rechtvaardigen zuiver alleen vanuit kosten oogpunt gezien.

  • Het verschil in aanschafprijs is voor de instapper van beide 5000 euro, neem ik de meest uitgebreide 3000 euro. (uit dealervoorraad)
  • De Niro is flink zwaarder waardoor de houderschapsbelasting hoger uitvalt.
  • De cataloguswaarde van de Niro is hoger waardoor ook de verzekeringspremie hoger is.
  • De onderhoudskosten voor de Niro zijn hoger, neem daar nog bij andere maat banden (duurder)

Neem ik dan een verbruik van de Cee'd SW van 1 op 14, voor de Niro 1 op 19 dan kan ik heel wat benzine verstoken in de Cee'd voordat ik zelfs al in de buurt kom van de extra vaste kosten van de Niro.

De Niro ziet er, en dat is persoonlijk, wel beter uit en heeft meer speeltjes on-board. Echter is dat in het begin leuk, maar op een gegeven moment doe je daar weinig meer mee.

Aandachtspunten voor de Cee'd is vooralsnog de 1.0 Turbo motor, daarentegen heeft de Niro de levensduur van de accu's ook nog niet bewezen.

@Beste Xinix: zet even de getalletjes ernaast. Dan blijkt de Niro helemaal niet zo duur. Als je uitgaat van 15.000 km/jaar:

Voordeel brandstof Niro 500 euro(verschil van 7ltr/100 km en 5ltr/100 km)

Nadeel wegenbelasting: 180 euro per jaar.

Nadeel verzekering: hooguit enkele tientjes. Zeg 70 euro per jaar.

Blijft het voordeel van de Niro dus 250 euro op jaarbasis. 

Onderhoudskosten van een hybride zijn juist lager omdat motor minder belast wordt, slijtage van banden en remmen minder zijn. 

Banden zullen niet duurder zijn, zeker als je uitgaat van de 16 inch.

Afschrijving: De Niro is nieuw niet aan te slepen, terwijl de Ceed nou niet echt dendert verkoopt. Dat heeft ook zijn invloed op de afschrijving. De afschrijving van de Niro zal niet echt hoger zijn.

Onder aan de streep is de Niro zeker niet duurder. Dan heb je standaard wel een automaat, elektrische airco(comfortabeler en koelt ook bij stilstand)  En toch wel een heel andere beleving als auto.

Kortom: als je het geld niet hoeft te lenen is de Niro de meest aantrekkelijke keuze op dit moment

Edited by HansG
Posted

Vink ook even 'automaat' aan bij de cee'd.

Geen must, maar als ik in de file rij waardeer ik die heel erg.

Daarentegen denk ik dat de station meer bagageruimte heeft.

Posted
8 uur geleden zei Xinix:

Omdat het wagenpark bij ons gehalveerd is van 2 naar 1 auto's en de Picanto dan net iets te klein is ben ik deze overweging ook aan het maken. Voor de Cee'd kijk ik dan naar een SportsWagon.

De Niro lijkt aantrekkelijk, maar je moet behoorlijk wat benzine verstoken om het prijsverschil te rechtvaardigen zuiver alleen vanuit kosten oogpunt gezien.

  • Het verschil in aanschafprijs is voor de instapper van beide 5000 euro, neem ik de meest uitgebreide 3000 euro. (uit dealervoorraad)
  • De Niro is flink zwaarder waardoor de houderschapsbelasting hoger uitvalt.
  • De cataloguswaarde van de Niro is hoger waardoor ook de verzekeringspremie hoger is.
  • De onderhoudskosten voor de Niro zijn hoger, neem daar nog bij andere maat banden (duurder)

Neem ik dan een verbruik van de Cee'd SW van 1 op 14, voor de Niro 1 op 19 dan kan ik heel wat benzine verstoken in de Cee'd voordat ik zelfs al in de buurt kom van de extra vaste kosten van de Niro.

De Niro ziet er, en dat is persoonlijk, wel beter uit en heeft meer speeltjes on-board. Echter is dat in het begin leuk, maar op een gegeven moment doe je daar weinig meer mee.

Aandachtspunten voor de Cee'd is vooralsnog de 1.0 Turbo motor, daarentegen heeft de Niro de levensduur van de accu's ook nog niet bewezen.

De vergelijking is lastig te maken: appels met peren. Je krijgt met de Niro een grotere auto met meer binnenruimte, ook achterin zit je als lange Nederlander zeer comfortabel. Het is een auto die die erg comfortabel rijdt. De hybride aandrijving zorgt naast milieu voordelen voor een circa 4000 Euro BPM voordeel ten opzichte van vergelijkbare benzine modellen. Daar worden al die goodies van bekostigd. In de wijk rij je vaak elektrisch, dus daar geen fijnstof. En vergeet de veiligheidsopties niet die je kunt bijbestellen, zou ik zeker doen. 

Maar aan de andere kant, het is een behoorlijke uitgave en dus het goed overwegen waard.

Posted

De meeste aangedragen punten ben ik het mee eens.

Ik bedacht me naderhand ook nog dat de Cee'd qua model wel aan vervanging toe zal zijn en de Niro vers is.

Voor mij zou de automaat ideaal zijn, mijn vrouw zal er aan moeten wennen. Ook de keren dat de auto op elektriek verder gaat (geen idee hoe soepel dit gaat en hoe je dat merkt) zal voor haar een schrikaktie opleveren.

Het punt van de afschrijving door populariteit is inderdaad wel een goeie...zeker omdat ik er zeker niet langer als  5 jaar mee zal doen.

Bedankt voor Uw aller mening.

Posted

Overschakelen benzine-elektrisch: normaal merk je het niet.. heel soms een klein schokje (alsof hij een andere versnelling kiest). Er reed iemand met me mee de een electrische auto gewend is, en zelf hij moest vaak nog op het beeldscherm kijken wat de auto nou deed, benzine of elektrisch..

Het grootste risico dat je loopt is dat je nooit meer naar een schakelauto wil, en de volgende auto volledig elektrisch.. heerlijk die stilte als je meen gangetje van 50 door de bebouwde kom rijd.

En wil je precies weten wat je kwijt bent, dan kun je nog voor private lease gaan. Alles doorrekenend niet eens zo gek veel duurder dan zelf kopen.

Posted

Mijn vrouw had aanvankelijk ook liever een schakelauto. Na drie keer rijden was ze gewend. Ze probeert zelfs economisch te rijden!

De auto is zo stil dat je vaak op de display moet kijken om het verschil tussen elektrisch en benzine rijden op te merken.

  • Thanks 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...