Nirotwijfelaar Posted April 1, 2018 Posted April 1, 2018 We overwegen een Niro, maar twijfelen over de geschiktheid in combinatie met een 1,5-paardstrailer. Maximum trekvermogen is 1300 kg en onze Williams trailer weegt volgens de brochure 767 kg. Het paard is een E-pony met 154 cm schofthoogte. Op basis van de buikomvang wordt deze ingeschat op 420 kg (maar dit kan gedurende het seizoen variëren en ze is nooit gewogen). Tijdens het rijden komt daar nog bij: dekens, zadelkast, zadel, hooi en stro. Ik schat dit op maximaal 35 kg. Bij elkaar dus onder 1300 kg (de trailer mag tot 1600 kg), maar marginaal. Af te leggen afstanden: maximaal 30 km en misschien ooit een keer 100 km. Tijdens het rijden streven we naar een zo gelijkmatig mogelijke snelheid. Als we stilstaan bij een verkeerslicht voelen we onze medepassagier wel eens (we staan te schudden) Het paard verlaat de trailer via de voorkant en op dat moment zakt de auto wel even in (nooit er aan gedacht om het wiel op de dissel uit te draaien). We hebben de volgende vraag: heeft iemand ervaringen met een paardentrailer achter de Niro? Hoe waren deze? En ja, om de massa echt te weten wat we nu trekken "meten is weten". Quote
xtra40 Posted April 1, 2018 Posted April 1, 2018 Maar goed je geeft zelf al aan dat de trailer 1600 kilo max mag wegen en de niro mag maar 1300 kilo trekken dus mag de trailer eigenlijk niet achter de niro hangen van oom agent Quote
gjcvro Posted April 1, 2018 Posted April 1, 2018 Zou je aan kunnen geven waar dat staat? Volgens mij hangt e.e.a. af van je rijbewijs en het daadwerkelijke gewicht. Quote
Guest PeterW61 Posted April 1, 2018 Posted April 1, 2018 Klopt, is al eens uitgezocht in de discussies over caravan trekken Quote
Guest PeterW61 Posted April 1, 2018 Posted April 1, 2018 https://www.caravantrekker.nl/info/maximaal_trekgewicht_auto.php Hierbij ook de link waar het staat. Het echte gewicht bepaald of je een overtreding maakt. Quote
Derrek Posted April 1, 2018 Posted April 1, 2018 Heb zelf met een 2-paards (polyester) trailer gereden met 1 paard er in. Rijden met een levend wezen achter je is anders dan met een aanhanger stenen of een caravan. Je voelt inderdaad het paard bewegen, zeker als je stilstaat. Maar je rijdt vooral rustig en voorzichtiger. Dan is het prima te doen, zeker met het rustige optrekken door het hybride systeem en de rustige automaat, mits het (werkelijke) totaalgewicht niet boven het toegestane maximum uit komt. Ik zou voor alle zekerheid toch de aanhanger met paard even een keertje wegen. Ik woon dicht bij een weegbrug (voor vrachtvervoer) en had dat zowel met paardentrailer + paard als met m'n boottrailer + boot gedaan. Je gaat 2 x wegen: eerst met de hele combinatie en dan met afgekoppelde aanhanger zodat je het verschil (en dus het gewicht van de combinatie) weet. Kosten waren Euri 5,- dus daarvoor hoef je het niet te laten. Quote
Arjan 2 Posted April 1, 2018 Posted April 1, 2018 Wij rijden met een 2 paards trailer. Welke is terug gekeurd tot 1300kg. (Dit voor mijn vrouw die geen E rijbewijs heeft.) trailer weegt 880, met een klein paard mee ga ik wel net over de 1300kg heen. Je mist met tegenwind en een lege accu wel vermogen. Maar heel veel snelweg kilometers met paard maken we niet ook max 30km. Bevalt mij heel goed. Zuinige auto maar ook prima met trailer. Tip ik rij met trailer in de sportstand. Dan houdt hij het accu nivea op peil voor als je het nodig hebt. Quote
Derrek Posted April 2, 2018 Posted April 2, 2018 15 uur geleden zei Arjan 2: Wij rijden met een 2 paards trailer. Welke is terug gekeurd tot 1300kg. (Dit voor mijn vrouw die geen E rijbewijs heeft.) Van dat E-rijbewijs begrijp ik niet helemaal. Zonder E-rijbewijs mag je toch alleen (ongeremde) aanhangers trekken tot 750 kg (dus zonder eigen kenteken)? Dan helpt het terug keuren tot 1300 kg. niet. Het zou dan tot 750 kg. moeten zijn en ook de oplooprem moet er dan af.... 15 uur geleden zei Arjan 2: Quote
gjcvro Posted April 2, 2018 Posted April 2, 2018 Nee hoor, ook zonder B-E (of B+)- rijbewijs mag je zwaardere aanhangers rijden. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/vraag-en-antwoord/rijbewijs-auto En geremd of ongeremd heeft er ook niets mee te maken. Ik heb een ongekentekende geremde tandemasser.. die mag max 750 zijn, want geen kenteken. Quote
Derrek Posted April 3, 2018 Posted April 3, 2018 23 uur geleden zei gjcvro: Nee hoor, ook zonder B-E (of B+)- rijbewijs mag je zwaardere aanhangers rijden. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/vraag-en-antwoord/rijbewijs-auto En geremd of ongeremd heeft er ook niets mee te maken. Ik heb een ongekentekende geremde tandemasser.. die mag max 750 zijn, want geen kenteken. Je hebt inderdaad gelijk. Het totaal toegestane gewicht van een Niro is 1930 kg. Dat betekent inderdaad dat je met een B-rijbewijs een aanhanger met een laadvermogen tot 1570 kg. mag trekken. Maximaal mag het op het kenteen tot 1300 kg dus iedereen met een rijbewijs mag met de Niro maximaal 1300 kg. trekken. Maar hoe krijg je het voor elkaar om "terug te keuren"? Dat kon vroeger niet zonder aanpassingen om het laadvermogen daadwerkelijk te verminderen. Heb je er bijv. lichtere assen onder gezet? Of hebben ze gewoon het kenteken aangepast? En is dat tegenwoordig legaal? Een geremde aanhanger moet overigens een kenteken hebben (link: Boven de 750kg dient de aanhangwagen geremd te zijn, gekeurd, en voorzien van een eigen kenteken. De RDW voert de keuring uit en geeft nadat de aanhangwagen is goedgekeurd een kentekenbewijs af.). Een geremde aanhanger met "witte plaat" is dus illegaal. Je loopt niet alleen kans op een bekeuring maar, erger nog, bij een ongeval kan de verzekering moeilijk doen en niet uitkeren. Het is bijvoorbeeld ook niet zo dat je van een aanhanger/caravan/(paarden)trailer met kenteken dit kenteken weg kan gooien, er vervolgens een witte plaat op mag hangen als zijnde "max. 750 kg.") en dat je er dan zomaar met een B-rijbewijs mee mag rijden. Quote
gjcvro Posted April 3, 2018 Posted April 3, 2018 En ook niet of hij geremd is. En terugkeuren is gewoon een rdw aanpassing, niet meer niet minder. Ja mag zelf het kenteken inleveren, en dan is het een aanganger die totaal met lading niet meer mag wegen dan 750kg. Lees je tekst zelf nog maar eens, nergens staat dat een geremde aanhanger een kenteken MOET hebben. Quote
Derrek Posted April 4, 2018 Posted April 4, 2018 Op 3-4-2018 om 12:32 zei KiaNiro: Een geremde aanhangen kan lichter zijn dan 750 kg. Deze heeft dan ( < 750 kg) geen kenteken nodig. Het gewicht is relevant, niet het aantal assen. Het gaat niet om het gewicht van de aanhanger maar om de "toegestane maximum massa" (bron RDW). Hiermee wordt bedoeld het gewicht plus het laadvermogen. Als het gewicht plus het laadvermogen (het laadvermogen is niet het eigen gewicht plus de lading die er op dat moment in zit maar wat er maximaal in kan) minder is dan 750 kg. alleen dan is geen kenteken nodig, volstaat een witte plaat en ben je verzekerd. Een aanhanger met een as die is goedgekeurd voor een aslast maximaal 750 kg (dat staat vermeldt op het typeplaatje van de as onder de aanhanger) dan is dit het geval. Maar zit er een as onder die meer dan 750 kg. kan dragen dan moet er een kenteken op zitten. Dit geldt ook voor de som van de assen bij een tandemasser waarbij het totale draagvermogen niet hoger mag zijn dan die 750 kg. Zit er bijvoorbeeld een as onder die 1000 kg. kan dragen, dan is een kenteken verplicht. Je kunt dan niet het kenteken wegdoen en zeggen "zo, nu kan de aanhanger nog maar 750 kg. dragen". Het is zoals bij vrachtwagens. Is de "toegestane maximum massa" meer dan 3500 kg. dan heb je een rijbewijs C nodig. Dus ook als de wagen zelf 2500 kg. weegt en er 1500 kg lading kan worden vervoerd. Het totaal is dan 4000 kg en rijbewijs C. Als er geen lading in zit dan mag je nog niet met een rijbewijs B in deze vrachtwagen gaan rijden en ben je niet verzekerd, ook als is het gewicht op dat moment minder dan 3500 kg. Quote
dropje Posted April 4, 2018 Posted April 4, 2018 Alleen weegt een beetje knol al een eind richting die 750 kg en dan moet het eigen gewicht van de kar er nog eens bij. Bevriende knollenliefhebbers hebben mij eens verteld dat je auto toch wel minimaal 1800 kg moet kunnen slepen, wil je er een 2-paardstrailer met 2 knollen er in, achter willen hangen. (Hun hebben dus een Rav4 gekocht) Momenten waar ik weer blij ben dat ik werkelijk helemaal niks met die beesten heb, maar dat terzijde.... Quote
Murcielaygo Posted April 4, 2018 Posted April 4, 2018 Ik snap het terugkeuren even niet. En dan met name het "waarom".Naar mijn weten is een paar jaar geleden namelijk een aanpassing gedaan in de WVW, waardoor bij het samengesteld span het DAADWERKELIJK totaalgewicht van de aanhanger bepalend is.Dus een auto met trekgewicht van 1500kg mag dan TOCH een aanhanger met een MTT van bijv. 2500kg trekken. Op die manier mag mijn broer bijv. een tandemasser met een MTT van 2250kg WÈL trekken met zijn Peugeot 206 met een trekgewicht van 1300kg, zolang de aanhanger met lading daar niet overheen gaat.Onder de oude regels mocht hij de lege aanhanger (weegt 850kg) niet eens trekken, ook al kan en mag de auto dat prima.Maar het BLIJFT lastige materie, die menig agent zelf niet eens volledig begrijpt. Quote
gjcvro Posted April 4, 2018 Posted April 4, 2018 https://www.rdw.nl/particulier/voertuigen/aanhanger-of-caravan/wijzigen-of-restaureren/verlagen-gewicht-aanhangwagen-naar-750-kg-of-lager-geen-kentekenplicht Nergens staat iets over technische aanpassingen. Het is allemaal papierwerk. Wel staan er blijkbaar 2 gewichten op de kentekencard, technisch en toegestaan gewicht. En dat laatste kun je dus laten aanpassen naar wens. Quote
Derrek Posted April 5, 2018 Posted April 5, 2018 18 uur geleden zei Murcielaygo: Ik snap het terugkeuren even niet. En dan met name het "waarom". Naar mijn weten is een paar jaar geleden namelijk een aanpassing gedaan in de WVW, waardoor bij het samengesteld span het DAADWERKELIJK totaalgewicht van de aanhanger bepalend is. Dus een auto met trekgewicht van 1500kg mag dan TOCH een aanhanger met een MTT van bijv. 2500kg trekken. Op die manier mag mijn broer bijv. een tandemasser met een MTT van 2250kg WÈL trekken met zijn Peugeot 206 met een trekgewicht van 1300kg, zolang de aanhanger met lading daar niet overheen gaat. Onder de oude regels mocht hij de lege aanhanger (weegt 850kg) niet eens trekken, ook al kan en mag de auto dat prima. Maar het BLIJFT lastige materie, die menig agent zelf niet eens volledig begrijpt. Wat je zegt klopt helemaal. Het is verwarrend, maar er is verschil in het bepalen van het gewicht van een aanhanger. Voor je rijbewijs geldt het tmm (toegestane maximum massa) dat ook op het kenteken staat maar voor het bepalen van wat een auto maximaal mag trekken geldt het werkelijke gewicht. Het opmerkelijke is ook dat je met een te zwaar beladen aanhanger wel een boete kunt krijgen vanwege overbelading, maar niet voor je rijbewijs ook al komt het werkelijke gewicht boven het toegestane gewicht voor jouw rijbewijs uit. Maar rijdt je met een trailer waar niets in zit maar die een totaalgewicht (tmm) dat boven het toegestane gewicht voor jouw rijbewijs uitkomt dan krijg je weer wel een boete vanwege je rijbewijs (en kan de verzekering moeilijk doen!). Overigens moet ik de assen nog tegenkomen die een maximale aslast van minder dan 375 kg. heeft zodat je 2 van deze assen onder een tandemasser zonder kenteken kan monteren zonder boven de 750 kg. uit te komen. Daarnaast staat dus wel degelijk in de regelementen dat een aanhanger met (werkende) oplooprem een kenteken moet hebben. Daar is dan wel mee te knoeien door de kabel los te halen zodat de oplooprem niet werkt. Er wordt wat afgeklooid in aanhangerland.... Maar waar het om ging, ik het goede ervaring met het trekken van een gekeurde tandemasser 2-paards trailer met kenteken en 1 paard er in (ik vind knol een beetje respectloze uitdrukking naar paardenliefhebbers maar dat terzijde). Rijdt heel rustig en gemakkelijk weg, combinatie remt goed en geeft een veilig gevoel. Woef!! Quote
Toonvkr Posted April 5, 2018 Posted April 5, 2018 De opmerking ergens hierboven “ ik rij in de sportstand, dan bewaart hij het accuvermogen voor als het echt nodig is”, is dit correct? Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.