Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Dag allen,

Zojuist is mijn Picanto 1.0 (2018) naar de dealer geweest voor de 'fitness check'. Jammer genoeg rijd ie er niks sneller door:chinese:

Maar nu het volgende, sinds de aflevering maakt de airco(pomp) een sterk jankend geluid wat in toerental toe-/ afneemt.

Airco uit--> geluid weg. De dealer heeft hier een poos geleden naar gekeken en constateerde dat dit echt niet goed was. Mocht eigenlijk niet meer met airco aan rijden tot nader onderzoek.

Bij dit nader onderzoek constateerde men dat de druk in het aircosysteem te hoog was, deze hebben ze naar beneden gebracht. Nu is het geluid wel iets minder geworden maar nog steeds duidelijk hoorbaar.

Ook schokt de auto iets bij het optrekken (airco aan) net of tie d'r nogal aan moet trekken. Vandaag hebben ze dr weer naar gekeken en geconstateerd dat het geluid ook voorkomt bij een Picanto die nog op voorraad staat.

Eigenlijk zeggen ze dat het geluid normaal is, maar ze gaan nu wel de importeur mailen met de vraag of dit normaal is. :hammer:

Voor mij is iig duidelijk dat mijn Picanto 2 (2017) dit geluid absoluut NIET had. Dat is nu even mijn referentie.

Hebben jullie dit geluid ook bij je Picanto 3 ??

Edited by de Hunter
Posted

Goedemorgen

ik had een Picanto uit 2017 ( Picanto 3 ) maar de climate control/airco maakte geen “jankend” geluid

Posted

Een airco hoort, naar mijn weten en ervaring, alleen een licht ronkend geluid te hebben dat vaak van binnen niet eens hoorbaar is. Kan me niet herinneren dat de pica3 die ik als leenauto kreeg dit deed.

• 3 weeks later...
Posted

Vooralsnog wordt het opgepakt. Heeft vlgns importeur te maken met de hoeveelheid olie in de aircocompressor. Auto gaat begin sept uit logeren bij Kia dealer

• 3 weeks later...
Posted

Auto is gisteren bij de dealer geweest. Ze hebben geluidsopnames gemaakt van het geluid. (erkennen dat het geluid aanwezig is)

Ze hebben vervolgens contact met de importeur gehad, maar die geeft niet thuis. Producteigenschap meneer.......

Dealer geeft aan dat ze niks kunnen/ mogen doen. 'We hopen dat de aircopomp snel stuk gaat, dan mogen we hem vervangen'.

Voelt niet goed:(

• 8 months later...
Posted (edited)

Ik blaas even nieuw leven in dit topic omdat ik dezelfde klacht heb. 

Ik rij sinds een maand in een nieuwe Picanto 3 (Km-stand 1050) 

Nu viel mij vandaag ineens op dat er een ratelend/brommend geluid hoorbaar is (voorheen niet aanwezig) wat verdwijnt als ik mijn airco uit zet. 

Omdat ik zelf werkzaam ben als automonteur weet ik dat dit geluid door het (voorste)lager van de  compressor of door het "pomphuis" van de compressor veroorzaakt kan worden.

Het verbaast mij dan ook dat Kia(in het bericht hiervoor) hier niet direct op reageert door een nieuwe compressor te monteren? 

Ik ga mijn Picanto bij de dealer aanbieden en ben toch wel erg benieuwd wat ze hier mee gaan doen.

Edited by Bandy
Posted

Ik ben heel benieuwd. Laat het weten aub:dup:

Posted (edited)

Ik hoor sinds de laatste twee maanden nu ook een ratel onder de motorkap van dan komen.

Als ik gas geef wordt het iets luider. Als ik gas los laat verdwijnt het weer. Ik dacht dat het de distributie ketting was dus ik negeerde het. Nu lees ik dat het ook aan de compressor kan liggen. Ik zal vandaag eens testen of het geluid weg gaat als de airco uitgeschakeld is.

Edited by Goldy
Posted
4 uur geleden, de Hunter zei:

Ik ben heel benieuwd. Laat het weten aub:dup:

Zal ik zeker doen! Maandag ochtend gelijk even met de lokale Kia dealer (Haag zeeuw) bellen voor een afspraak... 

• 3 weeks later...
Posted
Op 18-5-2019 om 12:36, Bandy zei:

Zal ik zeker doen! Maandag ochtend gelijk even met de lokale Kia dealer (Haag zeeuw) bellen voor een afspraak... 

en?

• 2 weeks later...
Posted
Op 3-6-2019 om 08:54, de Hunter zei:

en?

Excuses. Durf het bijna niet te melden maar ben helaas nog niet in de gelegenheid geweest om bij de dealer langs te gaan (druk op werk e.d) 

Komende maandag gaat mijn geliefde Picanto eerst voor een paar dagen naar een schade bedrijf, hierna wil ik direct langs bij de dealer!

De belofte dat ik iets laat horen staat nog steeds.... 

• 4 weeks later...
Posted

Nou we zijn wat verder maar ik ben inmiddels vandaag bij de lokale Kia dealer geweest(waar ik bij mijn eerste bezoek overigens niet tevreden over ben, maar dat is één ander verhaal). Die kwam met de mededeling dat mijn airco compressor defect is. Vrijdag 26 juli wordt de compressor vervangen.... 

• 2 weeks later...
Posted

Gisteren is mijn Picanto bij de dealer geweest voor het vervangen van de airco compressor. Het geluid is nu totaal niet meer te horen. 

Posted
Op 18-5-2019 om 09:10, Goldy zei:

Ik hoor sinds de laatste twee maanden nu ook een ratel onder de motorkap van dan komen.

Als ik gas geef wordt het iets luider. Als ik gas los laat verdwijnt het weer. Ik dacht dat het de distributie ketting was dus ik negeerde het. Nu lees ik dat het ook aan de compressor kan liggen. Ik zal vandaag eens testen of het geluid weg gaat als de airco uitgeschakeld is.

Excuus u rijd door als u distributie ketting rateld en u het kan horen bij gas geven? Ik adviseer u dan toch snel naar een garage te gaan. De ketting mag je niet horen... dan is hij of uitgerekt of de spanners zijn stuk. 

Posted
8 uur geleden, arnold.klokman zei:

Excuus u rijd door als u distributie ketting rateld en u het kan horen bij gas geven? Ik adviseer u dan toch snel naar een garage te gaan. De ketting mag je niet horen... dan is hij of uitgerekt of de spanners zijn stuk. 

Zo erg klonk het nou ook weer niet. Als het stil in de auto was dan hoorde je het. Of het de ketting was, geen idee. Ik vermoedde dat. En bij een 1 jaar oude auto leek het mij sterk dat de ketting uitgerekt zou zijn.

Maar ik heb er geen last meer van. Ik rij ondertussen in een andere auto. 

• 3 months later...
Posted

maar de dealer zegt toch dat het een producteigenschap is:hammer: