ceedje Geplaatst 17 November, 2018 Geplaatst 17 November, 2018 Vraagje, Heb een Kia Niro HEV januari 2018. Ben dik tevreden over de auto en heb 8000 km nu op de teller staan. Mijn gemiddelde verbruik over de afgelopen periode is 1: 22. Wat me opvalt is dat de remmen soms wat happerig (schokkerig) aanvoelen. Dit heb ik alleen in de ochtend en vooral in de herfst en winter (vochtig). Meestal heeft de auto dan ook enige dagen stilgestaan (buiten). Na enige tijd rijden is het probleem weer weg. Is dit herkenbaar? Zou het met vocht te maken kunnen hebben? groeten, Ceedje 1 Quote
casper Geplaatst 17 November, 2018 Geplaatst 17 November, 2018 Mijn is ook van 2018 en het valt me al een tijdje op dat idd in de ochtend de auto niet mooi geleidelijk remt. ik ben er nog niet achter wanneer hij dit doet. Maar zal er ook wat meer op gaan letten. Het kan vocht zijn die even weg geremd moet worden, zal eens vaker opletten of het alleen bij vochtig weer is. Quote
ceedje Geplaatst 17 November, 2018 Topic Starter Geplaatst 17 November, 2018 Hallo Casper, Bedankt voor je snelle reactie. Lijkt mij ook een vochtprobleem. Zal het probleem zeker aan de dealer voorleggen. Januari 2019 krijgt de auto een beurt. Verder remt de auto uitstekend. We houden het in de gaten. Quote
gjcvro Geplaatst 17 November, 2018 Geplaatst 17 November, 2018 Misschien wat roest op de remschijven. Keertje goed aanremmen en het is weg, maar omdat de Niro eerst op de elektromotor afremt kan ik me voorstellen dat je er langer last van houdt. Quote
HansG Geplaatst 21 November, 2018 Geplaatst 21 November, 2018 Volgens mij is dit een gevalletje hybride: de remmen worden niet bedient met het rempedaal. Die bedient alleen een schakelaar. Een computer stuurt het remmen en zorgt voor de juiste mix opladen accu en echt remmen. Er wordt dan in het remsysteem een tegendruk opgewekt waardoor het lijkt of je zelf remt. Als het koud is wil de accu helemaal niet, of maar beperkt opgeladen worden. Dan is het remgevoel ook anders. Bij mijn Honda Hybride was dat verschil heel groot en duidelijk te merken, bij de Niro merk je daar veel minder van. Roest op de remschijven kan het niet zijn omdat je zelf niet remt. Het is gewoon een producteigenschap. Het hoort erbij. 1 Quote
ceedje Geplaatst 21 November, 2018 Topic Starter Geplaatst 21 November, 2018 Hallo HansG en Gjcvro, Bedankt voor jullie reacties. De uitleg van HansG klinkt heel overtuigend. Duidelijk is dat het alleen optreedt bij een koude motor en in mijn beleving als het wat vochtig weer is. Het is mijn eerste Hybride auto en moet toegeven dat het remmen nu heel anders aanvoelt dan bij mijn vorige auto's. Raar dat ik daar hier zo weinig over lees, want dat moet toch meer mensen zijn opgevallen. De laatste keer ging het remmen echt met hakkelen. Het voelde een beetje alsof de ABS aan het werk was. Ik zal dit verder ook nog bespreken met mijn dealer. Mogelijk kan er aan de instelling nog wat gedaan worden. Kan niet anders zeggen dat ik deze Niro een geweldige auto vind waar ik dagelijks enorm van geniet. Quote
HenkM Geplaatst 21 November, 2018 Geplaatst 21 November, 2018 (aangepast) 11 minuten geleden, ceedje zei: De laatste keer ging het remmen echt met hakkelen. Bij normaal remmen mag dat zeker niet met hakkelen gepaard gaan. Ik zou zeker de dealer raadplegen. Roest op schijven manifesteert zich meestal met een schurend geluid en moet snel weg zijn (2 keer gewoon stoppen). Onder een bepaalde snelheid (welke weet ik niet) rem je gewoon met de schijfremmen tot stilstand. Wel kunnen de remmen kraken als je met trekkende motor (kruipende auto) de rem langzaam lost. Dit fenomeen is bekend bij meerdere auto's en merken en is afhankelijk van het gebruikte frictie materiaal van de blokken (gesinterde blokken zouden dit minder doen maar zijn weer wat minder vriendelijk voor de schijven). Schokkerig tot stilstand komen zou voor mij een rede zijn om snel naar de dealer te gaan. 21 November, 2018 aangepast door HenkM Quote
bert111bel Geplaatst 22 November, 2018 Geplaatst 22 November, 2018 het kraken en piepen van de remmen bij " kruipen " valt mij ook op ( en mijn passagiers ook ) tot het punt dat ze vragen ' wat ben je nu weer aan het doen ' hahah Quote
BvE Geplaatst 22 November, 2018 Geplaatst 22 November, 2018 Zie het draadje schurende remmen !!!! Quote
dropje Geplaatst 22 November, 2018 Geplaatst 22 November, 2018 2 uren geleden, bert111bel zei: het kraken en piepen van de remmen bij " kruipen " valt mij ook op ( en mijn passagiers ook ) tot het punt dat ze vragen ' wat ben je nu weer aan het doen ' hahah Hoort denk ik ook een beetje bij automaat. Ik rijd nogal eens in een automaat Audi A4 1.8 TFSI, maar die kan dat ook goed als je hem met slepende rem voort kruipt. Quote
HansG Geplaatst 22 November, 2018 Geplaatst 22 November, 2018 20 uren geleden, HenkM zei: Bij normaal remmen mag dat zeker niet met hakkelen gepaard gaan. Ik zou zeker de dealer raadplegen. Roest op schijven manifesteert zich meestal met een schurend geluid en moet snel weg zijn (2 keer gewoon stoppen). Onder een bepaalde snelheid (welke weet ik niet) rem je gewoon met de schijfremmen tot stilstand. Wel kunnen de remmen kraken als je met trekkende motor (kruipende auto) de rem langzaam lost. Dit fenomeen is bekend bij meerdere auto's en merken en is afhankelijk van het gebruikte frictie materiaal van de blokken (gesinterde blokken zouden dit minder doen maar zijn weer wat minder vriendelijk voor de schijven). Schokkerig tot stilstand komen zou voor mij een rede zijn om snel naar de dealer te gaan. De auto remt wel met de remschijven maar er is geen directe verbinding met het rempedaal, dus kan je niet voelen wat er gebeurt. Alleen als de stroom uitvalt(noodsituatie) komt er wel een directe verbinding tot stand. Als het papperige gevoel in het pedaal zit komt het van de regeling door de computer. Daar zal de dealer niet veel aan kunnen doen. Daar is een update voor nodig. Als het aan het aangrijpen van de schijven licht is het wellicht een mechanisch probleem wat meestal wel op te lossen is. Maar remmen met een hybride blijft een moeilijk verhaal omdat je in feite alleen contact hebt met een draadje. Quote
ceedje Geplaatst 22 November, 2018 Topic Starter Geplaatst 22 November, 2018 Hallo HansG, Bedankt voor je heldere uitleg. Ik heb ook dat mijn remmen piepen of knarsen als ik het rempedaal zachtjes intrap of loslaat als de auto tot stilstand komt of net gaat rijden. Daar val ik niet over dat hoort bij de automaat. Nee het lijkt dat het remmen soms niet vloeiend gaat. Alsof hij afwisselend niet goed pakt (schokkerig remmen bij stoplicht). Het voelt als een vuile of vochtige remschijf. Het komt soms voor bij koude motor en nat weer. Door jouw verhaal krijg ik steeds meer het gevoel dat het een mechanisch probleem is. Het vreemde is dat ik het probleem nu niet heb. Het komt maar zelden voor en dat maakt het ook lastig voor de monteur om de oorzaak op te sporen. Quote
HenkM Geplaatst 22 November, 2018 Geplaatst 22 November, 2018 (aangepast) 3 uren geleden, ceedje zei: Nee het lijkt dat het remmen soms niet vloeiend gaat. Zolang als ik de Niro heb voelt het remmen als iedere andere auto die ik heb gehad (ik stam nog uit onbekrachtigd-rem-tijdperk). In alle situaties goed te doseren en voorspelbaar. Ongeacht de techniek die er achter zit lijkt het me niet normaal dat een rem niet dat doet wat ervan verwacht wordt. Een papperig (of sponzig) gevoel in een remsysteem zou nooit mogen, dit kan veroorzaakt worden door lucht of (te veel) water in het hydraulisch systeem. Bij te veel vocht in de remvloeistof zou je dit alleen mogen merken als de remmen heet worden (vapour-lock t.g.v. koken van de remvloeistof). Gezien de leeftijd van onze auto's is dit onwaarschijnlijk. Quote Het komt maar zelden voor en dat maakt het ook lastig voor de monteur om de oorzaak op te sporen. Lucht in het circuit is lastiger omdat het een complex remsysteem is met nogal wat klepjes. Ik weet niet of het probleem afhankelijk kan zijn van welke klep hoe staat. Essentieel dat het systeem 100% ontlucht is. Voor de dealer niet meer als de werkplaats manual te volgen (30 min werk). Als het mechanisch is (remcylinders, blokken of schijven) kan de dealer dit eenvoudig controleren (30 min werk). Mocht het software zijn: vreemd. Mijn auto heeft dit probleem niet en met mij velen niet. Zou jij dan net toevallig andere software in het systeem hebben zitten? Ook dat lijkt me door de dealer te controleren. 22 November, 2018 aangepast door HenkM Quote
h.smit1946 Geplaatst 26 November, 2018 Geplaatst 26 November, 2018 dat is normaal als een auto kout is Quote
HansH Geplaatst 26 November, 2018 Geplaatst 26 November, 2018 Bij mijn Niro het zelfde "probleem". Ik kwam er al snel achter wat de oorzaak is (bij mij in ieder geval) De "schokjes" bij het rustig afremmen worden veroorzaakt door het terugschakelen naar een lagere versnelling. Bij koud weer is in het begin de motorolie wat aan de stroperige kant en daardoor werkt de dubbel koppeling nog niet optimaal. Als de motor- en dus de olietemperatuur oploopt wordt het effect van lieverlee minder totdat het uiteindelijk helemaal verdwijnt en alles weer soepeltjes verloopt. Quote
casper Geplaatst 26 November, 2018 Geplaatst 26 November, 2018 Daar zou je wel eens een punt kunnen hebben. Ik heb ook het gevoel dat de moter in ochtend tijdens het remmen terug schakelt. Dat geeft een schokkerig gevoel tijdens het remmen. Zeker als je even wat hard moet remmen dan merk je het. Quote
Brat Pit Geplaatst 26 November, 2018 Geplaatst 26 November, 2018 Ik denk zelf dat het antwoord al gegeven is: De auto heeft twee remsystemen. De eerste laadt de batterij op de tweede werkt bij normaal remmen op het laatste moment. Hij schakelt dus vanuit de "dynamo stand" naar de rem stand. Ik weet de exacte getallen niet, maar als je van af 50km remt, gaat hij eerst ladend remmen an dan vanaf circa 5 a 10km remmen. Ik moet goed opletten om die overschakeling te merken, maar soms is het merkbaar. Quote
HansG Geplaatst 27 November, 2018 Geplaatst 27 November, 2018 Op 26 november 2018 om 21:44, Brat Pit zei: Ik denk zelf dat het antwoord al gegeven is: De auto heeft twee remsystemen. De eerste laadt de batterij op de tweede werkt bij normaal remmen op het laatste moment. Hij schakelt dus vanuit de "dynamo stand" naar de rem stand. Ik weet de exacte getallen niet, maar als je van af 50km remt, gaat hij eerst ladend remmen an dan vanaf circa 5 a 10km remmen. Ik moet goed opletten om die overschakeling te merken, maar soms is het merkbaar. Voor de duidelijkheid: er is 1 remsysteem. Het rempedaal bedient niet het remsysteem, zoals bij een normale auto, maar stuurt een computer aan(brake by wire) Er is GEEN verbinding tussen het rempedaal en het remsysteem. De remdruk die je voelt komt uit de simulator, die door een computer gestuurd wordt. De computer controleert of de vertraging door de elektromotor in te zetten als dynamo voldoende is. Zo niet dan worden de wielremmen ingezet. Van dat samenspel merk je niets in het rempedaal. Quote
Brat Pit Geplaatst 27 November, 2018 Geplaatst 27 November, 2018 1 uur terug, HansG zei: Op 26-11-2018 om 21:44, Brat Pit zei: Ik moet goed opletten om die overschakeling te merken, maar soms is het merkbaar. 1 uur terug, HansG zei: Zo niet dan worden de wielremmen ingezet. Van dat samenspel merk je niets in het rempedaal. Voor de duidelijkheid: ik merk het wel eens, zoals gezegd. Quote
h.smit1946 Geplaatst 28 November, 2018 Geplaatst 28 November, 2018 nu het koude wort gaat het gebruik ook om hoog Quote
dropje Geplaatst 28 November, 2018 Geplaatst 28 November, 2018 4 uren geleden, h.smit1946 zei: nu het koude wort gaat het gebruik ook om hoog Dat is een bekend gegeven toch? Maar afgelopen weekend getankt, uitgerekend en nog 1;20,4 gereden, ik vind het netjes, geen klachten ! Quote
HansG Geplaatst 28 November, 2018 Geplaatst 28 November, 2018 (aangepast) 18 uren geleden, Brat Pit zei: Voor de duidelijkheid: ik merk het wel eens, zoals gezegd. In het rempedaal kan je het niet voelen omdat er simpelweg geen verbinding is met de remmen. Als je goed luistert hoor je het wel. De auto remt veel minder met de remmen dan je zou denken. De remmen gaan zo maar 3 ton mee zonder vervanging. Dat betekend dat er gewoon heel veel elektrisch terug gewonnen wordt. In een normale situatie worden de remmen pas gebruikt bij +/- 15 km/uur tot stilstand. Alleen als er stevig geremd wordt of de accu vol is zullen de remmen eerder ingrijpen. 28 November, 2018 aangepast door HansG Quote
HenkM Geplaatst 28 November, 2018 Geplaatst 28 November, 2018 12 minuten geleden, HansG zei: De remmen gaan zo maar 3 ton mee zonder vervanging. Misschien moeten de remmen (geleiders van de blokken) hierdoor wel "geregeld" worden gereinigd en gesmeerd zodat ze niet vast gaan zitten. Normaal gebeurt dit iig bij blokken wissel. Als ze inderdaad zo lang mee zouden gaan is onderhoud toch noodzakelijk. Quote
Nir00tje Geplaatst 28 November, 2018 Geplaatst 28 November, 2018 9 uren geleden, h.smit1946 zei: nu het koude wort gaat het gebruik ook om hoog Ik gebruik de Niro met het koude weer ook vaker Quote
Brat Pit Geplaatst 28 November, 2018 Geplaatst 28 November, 2018 (aangepast) 1 uur geleden, HansG zei: In het rempedaal kan je het niet voelen omdat er simpelweg geen verbinding is met de remmen. Als je goed luistert hoor je het wel. De auto remt veel minder met de remmen dan je zou denken. De remmen gaan zo maar 3 ton mee zonder vervanging. Dat betekend dat er gewoon heel veel elektrisch terug gewonnen wordt. In een normale situatie worden de remmen pas gebruikt bij +/- 15 km/uur tot stilstand. Alleen als er stevig geremd wordt of de accu vol is zullen de remmen eerder ingrijpen. Ik heb het toch nergens over het rempedaal? 28 November, 2018 aangepast door Brat Pit Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.