RalphvN Geplaatst 21 April, 2019 Geplaatst 21 April, 2019 Geachte dames en heren, Ik plugde in bij een FastNed en zag dat mijn niet sneller laden dan ca. 50 kW. 175 kW (3 fase) Bij het laden met 175 kW/uur (FastNed CCS aansluiting) haalt hij maar 50 kW/uur. Dit zou to ca 77 kW moeten kunnen zijn ? Waar zou dit aan kunnen liggen ? Bj voorbaat dank voor jullie reacties, Ralph van Nijnatten Quote
korsowito Geplaatst 21 April, 2019 Geplaatst 21 April, 2019 Welkom! Kan aan een aantal dingen liggen:- temperatuur van de accu (hoe lang en hoe snel heb je gereden voordat je ging laden?- Wat was de State of Charge (SoC) van je accu toen je ging laden? (Hoe vol zat die?) Bij een warmer accu icm een lagere SoC (15 tot 20%)zal die sneller die 77 kW halen. De 77 is overigens niet van begin tot eind, er is een grafiek op de website van fastned die de opbouw/afbouw mooi laat zien. Het begint wat trager en piekt rond de 40% (dacht ik) en vanaf 57% ongeveer zal die al wat minder worden. Rond de 70% weer minder en van 80 tot 100% heeft het geen zin om bij de fastcharger te blijven hangen.Kun je hier wat mee? Quote
meeder Geplaatst 22 April, 2019 Geplaatst 22 April, 2019 Om goed te begrijpen hoe het laden van Li-ion en LiFePO4 accu's gaat kan je naar de basis laadregeling kijken.De nominale spanning van een Li-ion accu is 3,7V maar de laadspanning is 4,2V.De laadregeling volgt het CC/CV principe.Los van de temperatuur bewaking die ook invloed heeft begint de laadcyclus met een constante stroom te laden, als de laadspanning van 4,2V per cel is gehaald neemt de laadstroom af om de spanning op 4,2V te houden. Is de laadstroom aan het eind van de cyclus beneden een bepaalde drempelwaarde is de accu vol en stopt de cyclus. 1 1 Quote
Prlwytzkofsky Geplaatst 22 April, 2019 Geplaatst 22 April, 2019 (aangepast) Zie ook dit handige grafiekje: https://support.fastned.nl/hc/en-gb/articles/360007699174-Charging-with-a-Kia-e-Niro Ik heb wel eens gehad dat ie maar 50kW deed terwijl ik meer had verwacht (bij 30% en ruim boven 5 graden). Andere keren ging het in een keer goed. Ik vermoed dat het met de accu temperatuur te maken had. Overigens is het niet 175kW 3 fase. Snelladers zijn gelijkstroom, dus gewoon 175kW. 22 April, 2019 aangepast door Prlwytzkofsky 1 Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.