Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Hallo Kia rijders. 

Ik ga een nieuwe auto bestellen en overweeg een 1.6 T-GDi MHEV DynamicLine 5D 110kW.

Nu rijd ik sinds 2011 al in Skoda Octavia's en nu sinds dat diesel niet meer mag in de lease blijkt dat het criteria opeens anders zijn en dus een ruimere keus qua type autos.

Ik twijfel tussen dus deze Kia en eventueel weer een Octavia (ik had de T-roc ook op het lijstje maar die is wel een stuk kleiner)

Kia Sportage

Voordelen
- Weer eens wat anders, iets nieuws. Nu ben ik vrij conservatief (ik hoef niet perse het nieuwste van het nieuwste)
- Trekgewicht 1650kg grote plus!!

Nadelen
- Af fabriek slechte/geen keuze in opties 

Octavia
Voordelen:
- Bekend recept 
- Bussinisplus edition (zelfde budget) is luxer dan de Kia
Nadeel:
Ik rijd al 10 jaar in dezelfde auto, word dan we een beetje saai (is misschien ook wel iets wat past bij de octavia)

Misschien nog tips/ideeen iemand?

Edited by Pascal de Ruiter
Posted
12 uur geleden, zei Jim Gubbels:

Garantie bij Kia 7 jaar, Skoda 4 jaar!

Das waar als ik m prive zou kopen.  Nu is het een zakelijke leasauto, dus ik heb m max 5 jaar ;-)

Posted

Ik heb er trouwens in gereden.

Wat mij opviel is dat ik het lastig vond om het aangrijppunt van de koppeling en gaspedaal te voelen waardoor het wat hakkerig werd. 

Kan aan mij liggen aangezien ik dus al 10 jaar (3 x octavia, 1 x Superb) heb gereden met een 90 pk (luie) diesel. Maar mijn vrouw had het ook en die heeft een benzine auto.
De verkoper zei dat het kwam omdat je hoger zit en de hoek met je benen anders is als in een lagere auto. 

(ik heb heel vroeger diverse echte SUV's gehad om trailers te trekken zoals de eerste gen Sorento, Nissan Terrano, Opel frontera, Isuzu trooper, allen benzine en toen had ik het niet)

Kortom is dit normaal en een kwestie van wennen?

Posted
2 uur geleden, zei Pascal de Ruiter:

Ik heb er trouwens in gereden.

Wat mij opviel is dat ik het lastig vond om het aangrijppunt van de koppeling en gaspedaal te voelen waardoor het wat hakkerig werd. 

Kan aan mij liggen aangezien ik dus al 10 jaar (3 x octavia, 1 x Superb) heb gereden met een 90 pk (luie) diesel. Maar mijn vrouw had het ook en die heeft een benzine auto.
De verkoper zei dat het kwam omdat je hoger zit en de hoek met je benen anders is als in een lagere auto. 

(ik heb heel vroeger diverse echte SUV's gehad om trailers te trekken zoals de eerste gen Sorento, Nissan Terrano, Opel frontera, Isuzu trooper, allen benzine en toen had ik het niet)

Kortom is dit normaal en een kwestie van wennen?

Ik zou voor de HEV gaan. 230 pk, automaat, lager benzine verbruik.

• Like 1
Posted (edited)
Op 22-7-2022 om 12:42, zei Pascal de Ruiter:

Hallo Kia rijders. 

Ik ga een nieuwe auto bestellen en overweeg een 1.6 T-GDi MHEV DynamicLine 5D 110kW.

Nu rijd ik sinds 2011 al in Skoda Octavia's en nu sinds dat diesel niet meer mag in de lease blijkt dat het criteria opeens anders zijn en dus een ruimere keus qua type autos.

Ik twijfel tussen dus deze Kia en eventueel weer een Octavia (ik had de T-roc ook op het lijstje maar die is wel een stuk kleiner)

Kia Sportage

Voordelen
- Weer eens wat anders, iets nieuws. Nu ben ik vrij conservatief (ik hoef niet perse het nieuwste van het nieuwste)
- Trekgewicht 1650kg grote plus!!

Nadelen
- Af fabriek slechte/geen keuze in opties 

Octavia
Voordelen:
- Bekend recept 
- Bussinisplus edition (zelfde budget) is luxer dan de Kia
Nadeel:
Ik rijd al 10 jaar in dezelfde auto, word dan we een beetje saai (is misschien ook wel iets wat past bij de octavia)

Misschien nog tips/ideeen iemand?

Een Skoda of Kia Sportage van 11 jaar geleden is met geen enkel iets meer te vergelijken met dezelfde types nu uit 2022, dus saai rijden zal het met beide auto's zeker niet zijn/worden, ga in beide eerst maar is proefrijden en voelen en meemaken wat een doorstart een auto in 11 jaar heeft gemaakt, het zal overweldigend zijn wat je beleefd in de auto's van nu, ook wanneer je de standaard versie's neemt.🤔

Succes met je keuze.😉

Edited by BarneyRubble
  • Like 1
Posted
16 uur geleden, zei BarneyRubble:

Een Skoda of Kia Sportage van 11 jaar geleden is met geen enkel iets meer te vergelijken met dezelfde types nu uit 2022, dus saai rijden zal het met beide auto's zeker niet zijn/worden, ga in beide eerst maar is proefrijden en voelen en meemaken wat een doorstart een auto in 11 jaar heeft gemaakt, het zal overweldigend zijn wat je beleefd in de auto's van nu, ook wanneer je de standaard versie's neemt.🤔

Succes met je keuze.😉

Mijn huidige Octavia is van 2017. (ik zit nu aan mijn 3de octavia en heb tussendoor nog een Superb gereden. (allen bedrijfslease auto's)

Ik heb inmiddels in beide gereden (demo auto's bij de dealer).

De Sportage dus de handbak en die vond ik erg hakkerig doordat het aangrijpunt van koppeling/gas moeilijk te voelen was. Mijn vrouw had dit dus ook, dus de Kia is potentieel wel een auto waar ik als passagier misselijk in kan worden. 
(ik word snel wagenziek, vanaf kind al gehad)

Met de skoda's nooit last van gehad (die zijn ook wel heel erg op comfort afgeveerd). De nieuwe dus ook gereden maar dat is appels met peren vergelijk want dan heb ik 1.5 TSI MHEV met 7 traps automaat. En die reed heerlijk eerlijk gezegd.

Dus ik wil qua uiterlijk de Kia, vind het echt een mooie auto op 1 puntje na (dat is een rij met afdekdopjes voor knopjes onder het display maar dat is uiteraard geen dealbreaker)
Tja, tja, Kies ik de Skoda dan is dat een veilige keuze. Dan ga ik van een Octavia 3 bussines 1,6 diesel naar de huidige versie met meer vermogen en DSG en de Bussines+ uitvoering
Met de Kia kies ik iets nieuws en echt een moderne auto van het nieuwste design.

Onderbuik zeg Skoda, emotie zegt Kia................... ;-) 

Posted
21 uur geleden, zei Auke Riemsma:

Ik zou voor de HEV gaan. 230 pk, automaat, lager benzine verbruik.

Heb jij ervaring met beide modellen?  Die de MHEV 6 bak en de HEV automaat? 

Ik probeer nog wel even een proefrit te maken bij een dealer die de HEV heeft om te voelen hoe soepel die is.

Posted (edited)

Ik had hiervoor een Niro HEV, dit is standaard een automaat, daarvoor reed ik een Renault Capture ook een automaat. De Captur was mijn eerste automaat, we vonden dit geweldig rijden opeens kreeg je meer rust en tijd om nog meer op het verkeer te letten en bij deze vonden we deze automaat al heerlijk schakelen, totdat de Niro kwam, man wat een verschil in schakelen echt fantastisch. Kia dus.

In februari dit jaar kregen we interesse in de Nieuwe Sportage 2022, op het moment van proefrijden was er alleen een MHEV beschikbaar dus 6 versnellingen schakelen, ook dit was weer een fantastische beleving t.o.v de Niro, robuusk, stil en vooral erg ruim en een prachtig dashboard. Alleen het schakelen vonden we nu we een automaat gewend waren niet meer zo prettig, er moest weer meer opgelet worden met terug en opschakelen. Maar verder reed de MHEV ook echt geweldig dus wij de Sportage PHEV een beetje op de gok besteld want dat is immers een automaat wat zeker onze voorkeur weer had.

25 Mei konden we de PHEV DynamicPlus ophalen en daar gingen we, wat een comfort weer en belangrijk wat schakelde de automaat fantastisch, we voelden daar echt niets van, hij deed wat ie doen moest en liet dat zeker niet merken, rustig optrekken, snel accelereren, hij bepaald alles zelf en trekt daar zeker geen aandacht mee, hij rijd soepel en als het is nodig is om de volle 265PK te gebruiken door bv ff snel in te halen dan doet hij dat ook erg vloeibaar, kortom, tot nu toe net zo'n goeie automaat als de Niro maar toch net iets beter. 🤔.

Kortom mijn advies, ga zeker ook is in een PHEV of HEV proefrijden en vergelijk de rust en ontspanning en vooral het vloeibaar schakelen met die van de MHEV 6 bak schakel die idd soms best zijn aandacht nodig had om niet schokkerig maar vloeibaar te kunnen schakelen. 

En nee voordat de vragen komen, ik heb geen belang of aandelen bij KIA maar vertel gewoon mijn praktijk ervaringen, hopelijk kan je hier wat mee en succes met je keuze.😉

Edited by BarneyRubble
  • Like 1
Posted
9 uur geleden, zei BarneyRubble:

Ik had hiervoor een Niro HEV, dit is standaard een automaat, daarvoor reed ik een Renault Capture ook een automaat. De Captur was mijn eerste automaat, we vonden dit geweldig rijden opeens kreeg je meer rust en tijd om nog meer op het verkeer te letten en bij deze vonden we deze automaat al heerlijk schakelen, totdat de Niro kwam, man wat een verschil in schakelen echt fantastisch. Kia dus.

In februari dit jaar kregen we interesse in de Nieuwe Sportage 2022, op het moment van proefrijden was er alleen een MHEV beschikbaar dus 6 versnellingen schakelen, ook dit was weer een fantastische beleving t.o.v de Niro, robuusk, stil en vooral erg ruim en een prachtig dashboard. Alleen het schakelen vonden we nu we een automaat gewend waren niet meer zo prettig, er moest weer meer opgelet worden met terug en opschakelen. Maar verder reed de MHEV ook echt geweldig dus wij de Sportage PHEV een beetje op de gok besteld want dat is immers een automaat wat zeker onze voorkeur weer had.

25 Mei konden we de PHEV DynamicPlus ophalen en daar gingen we, wat een comfort weer en belangrijk wat schakelde de automaat fantastisch, we voelden daar echt niets van, hij deed wat ie doen moest en liet dat zeker niet merken, rustig optrekken, snel accelereren, hij bepaald alles zelf en trekt daar zeker geen aandacht mee, hij rijd soepel en als het is nodig is om de volle 265PK te gebruiken door bv ff snel in te halen dan doet hij dat ook erg vloeibaar, kortom, tot nu toe net zo'n goeie automaat als de Niro maar toch net iets beter. 🤔.

Kortom mijn advies, ga zeker ook is in een PHEV of HEV proefrijden en vergelijk de rust en ontspanning en vooral het vloeibaar schakelen met die van de MHEV 6 bak schakel die idd soms best zijn aandacht nodig had om niet schokkerig maar vloeibaar te kunnen schakelen. 

En nee voordat de vragen komen, ik heb geen belang of aandelen bij KIA maar vertel gewoon mijn praktijk ervaringen, hopelijk kan je hier wat mee en succes met je keuze.😉

Bedankt voor je uitgebreide reactie. 👍

Ik snap het van je opmerking over je KIA aandelen. Ik ben zelf ook wel eens onbewust een Skoda ambassadeur zonder dat ik het besef .........en buiten een gratis teddybeer🤣 (met de introductie van de Kodiaq) heb ik nog nooit wat gekregen van Skoda maar ik ben er niet mee getrouwd ;-)  dus sta open voor wat nieuws. 
Tijdelijk (tijdens mijn proefperiode ongeveer 10 jaar terug) een KIA Céed gereden en dat vond ik ook een fijne auto.

Het onrustige schakelen/gasreactie gedrag vind ik wel een dingetje, ik probeer vandaag nog ergens een proefrit te maken in een HEV versie (dus de 1,6 HEV dynamic).

Posted

Dat er af fabriek weinig/geen keuze is in opties is volstrekt logisch ......................................... Alles zit er namelijk al in 😉 (in mijn geval met een GTplus line zeer zeker).

• 3 weeks later...
Posted

Ik overweeg binnenkort een Kia sportage plug in hybride GT plus lijn te bestellen maar de dealer gaf aan meer dan een jaar levertijd. In die periode betaal je ook nog alle prijsverhogingen dus als straks de 2023 modellen uitkomen zit je nog te wachten op je 2022 levering…Ik twijfel! 

• 1 year later...