Jump to content
Vibravis

Kleine ergernissen Proceed

Recommended Posts

Net als bij de Niro rijders heb ook ik kleine ergernissen bij de Proceed. Wellicht kunnen meerdere mensen hun ergernissen plaatsen en wellicht heeft iemand ergens een oplossing voor

Dan zal ik zelf maar aftrappen:

-Radio die pas uitgaat bij het openen van de deur ipv afzetten motor

-Auto hold functie steeds handmatig moeten inschakelen

-Ineens vage meldingen over tegenmoet komend verkeer met rem actie als gevolg

-ACC vind ik teveel afstand houden bij 1 blokje. Kruipen steeds auto’s tussen

-Niet kunnen kiezen voor DAB only bij de radio

Dat zijn mijn grootste ergernissen na de eerste 5000km

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Lol... wel lachen dit..

- de afstand van de ACC herken ik wel, maar het is een veiligheidssysteem.

dat eigenlijk juist heel goed werkt. Veel beter dan de overige weggebruikers...

Meeste mensen hebben echt geen idee hoeveel afstand je nodig hebt om tot stilstand te komen als het er op aan komt.

(anders kropen er ook veel minder mensen tussen en waren er veel minder kop/staart botsingen...)

Geloof me, als er veel meer mensen ACC hadden ging alles en vlotter en veiliger..

staat ook erg slordig als de veiligheidssystemen het toelaten dat het fout kan gaan ivm aansprakelijkheid en zo...

bovendien kun je zelf altijd wat gas bij geven als je korter op je toch perse korter op je voorganger wil rijden.

- de aanwezigheid van de auto hold is al een luxe op zich. Veel auto’s hebben dat niet en dan is het altijd voet of de rem of neutraal  inschakelen.

- de af en toe rare remmomenten is herkenbaar. Maar ook dat is een veiligheidssysteem.  Dat niet kan anticiperen. Zal dus eerder te snel dan te laat ergens op  reageren.

- de radio heb ik me niet eens druk over gemaakt. Misschien is aanblijven onderdeel van het follow me home gedeelte?

mijn kleine ergernissen tot nu toe;

- de overdreven snelle “handen aan het stuur houden” lijkt minder te zijn geworden. Of ik ben onbewust braaf gaan luisteren :lol:

- dode hoek waarschuwing is ook erg fanatiek voor onze drukke Nederlandse wegen. Dan kun je zowat nooit “veilig” inhalen of weer invoegen 

Die handen aan het stuur klopt. Ik was dat zo beu dat ik gewoon bij het starten meteen de lane assist uitzet. Dat bemoeien van die auto stoort me mateloos.

Het is een hele batterij aan knoppen die ik moet indrukken na het starten steeds. Auto hold, lane assist uit, start stop uit. Je drukt je wezenloos soms

Kop staart op alleen waarschuwen niet te vergeten. Scheelt je de ongevraagde remacties

Ik vind het juist fijn dat de radio aan blijft staan als de auto al uit staat, maar het portier nog dicht zit. Zo zie je maar weer, iedere gek zijn gebrek ;-)  Dat van Lane Assist is wel erg storend ja, die zou wat mij betreft ook vast in- of uitgeschakeld moeten kunnen worden via een menu of de knop (laatste keuze onthouden).

Je radio gaat automatisch uit na een tijdje als je de motor af zet hoor ;)

1 uur geleden, DeluxZ zei:

Je radio gaat automatisch uit na een tijdje als je de motor af zet hoor ;)

Klopt. Dan is de accu leeg :tt2:    (geintje natuurlijk!)

• Haha 1

Met name de afstand van de acc vind ik erg groot. Bij 150-200 meter remt de auto af, dus ga je maar alvast naar links om in te gaan halen. Maar dan duurt het vaak minimaal 10 seconden voordat je bij de andere auto bent.

Dus ga je vaak onnodig links of zet je de acc maar uit.

Ik heb ook af en toe ruzie met de sloten.

Oa de klep en andere portieren blijven op slot als de motor draait. Wat ik precies fout doe of juist moet doen ben ik nog niet uit.

Je kunt gewoon gas blijven geven en zelf de afstand bepalen tot voorganger als de auto eerder remt dan gewenst hoor...

wat bedoel je precies met sloten blijven op slot als de motor draait? 

Na het instappen en starten? Bij tot stilstand komen? Bij bestuurdersportier openen? Anders?

Je kunt gewoon gas blijven geven en zelf de afstand bepalen tot voorganger als de auto eerder remt dan gewenst hoor...

Dan is het hele nut van de acc weg. Een acc moet afstand houden en versnellen als er ruimte is. Bij mijn vorige auto was de kortste afstand perfect. Kon wel een auto tussen maar afgezien van een enkele aso gebeurde dat nooit.

Ik heb ook af en toe ruzie met de sloten.
Oa de klep en andere portieren blijven op slot als de motor draait. Wat ik precies fout doe of juist moet doen ben ik nog niet uit.

Klopt, de portieren bijven gesloten als de auto heeft gereden. Bij vw kun je aangeven wat er met de overige portieren moet gebeuren als je de bestuurders deur opent. Die functie heeft Kia niet.

Ik druk voortaan altijd op de sleutel knop als ik uitstap met een draaiende motor.

Je radio gaat automatisch uit na een tijdje als je de motor af zet hoor

Kan best maar ik wil gewoon radio uit bij het uitschakelen. Ik heb meestal de muziek redelijk hard staan en dat is al helemaal goed hoorbaar als de motor uitgeschakeld word. Ben je net zo’n sjonnie

• Haha 1

Gelukkig zit er ook een uit knop op ;) ... Maar als je straat in rijdt dan zet je het volume toch wel zachter? Veel mensen denken dat een auto geluid dicht is aan de buitenkant kennelijk namelijk en dat valt vies tegen.

Nee ik zet mijn radio niet zachter in de straat. Ik denk daar pas aan als ik de auto uitzet. Voordeel van radio aan is wel dat ik het gekraak van de portier greep nu niet hoor

1 uur geleden, Vibravis zei:

Klopt, de portieren bijven gesloten als de auto heeft gereden. Bij vw kun je aangeven wat er met de overige portieren moet gebeuren als je de bestuurders deur opent. Die functie heeft Kia niet.

Ik druk voortaan altijd op de sleutel knop als ik uitstap met een draaiende motor.

Kunt instellen dat zodra je hem in de parkeerstand zet, de deuren worden ontgrendeld (automaat)

Hoe het bij de handbak werkt weet ik niet 

De LKA heeft wel 'trekjes' inderdaad. Op de eerste dag dat ik 'm had stuurde ik op een achterafweggetje (waar wel 2 auto's naast elkaar passen) de auto naar de berm om uit te wijken voor een tegenligger, de LKA was het daar niet mee eens en stuurde de auto weer terug naar het midden van de weg... Dat was wel even... 'wennen' zegmaar. Vandaag met LKA direct uit gereden en dat is wel fijner. SCC doet het prima voor de snelweg (wat voor mij toch het meeste is voor woon-werk).

Verder vind ik het zicht naar achteren echt waardeloos. Ik snap dat dat bij de vorm van de auto hoort (die ik juist heel mooi vind), maar ik moet ook hier wel even aan wennen.

Rammelende achterklep, dit heb ik sinds ophalen afgelopen week. Zal de dopjes nog maar eens een slag of wat verder draaien, want het is nog niet verholpen.

Bandenspanning stond bij aflevering rond de 2.9 bar. Ik denk dat ze daarmee op de boot worden gezet, wat zijn jullie ervaringen daarmee en met hoeveel bar rijden jullie rond?

Dimlicht, ik reed op standje 0 rond en kreeg in het donker direct commentaar van mijn tegenliggers. Heb de afstelling maar even veranderd voor nu, later maar even verder naar kijken.

Maar wat een fijne en mooie auto is het! Ben er echt blij mee :-)

Oh, ik vergeet nog 1 ding: vanmorgen dak open gehad op de 'kierstand'. Dak sloot niet bij afsluiten van de auto of langer/2x op de 'op slot' knop van de AB. Doe ik iets verkeerd of moet de auto echt op contact om het raam dicht te doen?

14 uur geleden, Haystack zei:

De LKA heeft wel 'trekjes' inderdaad. Op de eerste dag dat ik 'm had stuurde ik op een achterafweggetje (waar wel 2 auto's naast elkaar passen) de auto naar de berm om uit te wijken voor een tegenligger, de LKA was het daar niet mee eens en stuurde de auto weer terug naar het midden van de weg... Dat was wel even... 'wennen' zegmaar. Vandaag met LKA direct uit gereden en dat is wel fijner. SCC doet het prima voor de snelweg (wat voor mij toch het meeste is voor woon-werk).

Verder vind ik het zicht naar achteren echt waardeloos. Ik snap dat dat bij de vorm van de auto hoort (die ik juist heel mooi vind), maar ik moet ook hier wel even aan wennen.

Rammelende achterklep, dit heb ik sinds ophalen afgelopen week. Zal de dopjes nog maar eens een slag of wat verder draaien, want het is nog niet verholpen.

Bandenspanning stond bij aflevering rond de 2.9 bar. Ik denk dat ze daarmee op de boot worden gezet, wat zijn jullie ervaringen daarmee en met hoeveel bar rijden jullie rond?

Dimlicht, ik reed op standje 0 rond en kreeg in het donker direct commentaar van mijn tegenliggers. Heb de afstelling maar even veranderd voor nu, later maar even verder naar kijken.

Maar wat een fijne en mooie auto is het! Ben er echt blij mee :-)

Ik heb de banden op 2.4 bar ingesteld, dat rijdt prima. Dimlicht heb ik ook al vrij snel van 0 naar 1 gesteld, sindsdien geen 'knippertjes' meer gehad. En nog steeds meer dan voldoende zicht bij dimlicht.

Dopjes uitdraaien is NIET de fix voor de achterklep, dat is dit: 

On 3/2/2020 at 8:36 AM, Haystack said:

Oh, ik vergeet nog 1 ding: vanmorgen dak open gehad op de 'kierstand'. Dak sloot niet bij afsluiten van de auto of langer/2x op de 'op slot' knop van de AB. Doe ik iets verkeerd of moet de auto echt op contact om het raam dicht te doen?

Zit deze functie wel op de kia? Ik krijg het ook niet voor elkaar..

Wat ik heb begrepen is dat dit alleen werkt voor de ramen en niet voor het dak.

Zit deze functie wel op de kia? Ik krijg het ook niet voor elkaar..

Nee zit er niet op helaas.

Zitten wel meer blunders waar ik me kapot aan erger helaas. De dealer kan me niet helpen en Kia nederland geeft ook geen antwoorden.

Ik heb werkelijk ieder hulpsysteem wat ook maar iets met veiligheid te maken heeft uitstaan. Waarom? Ik ben nu al 2x voor een hele goeie verrast omdat de auto vol op de rem gaat omdat er zogenaamd gevaar is. De eerste keer geen ongelukken echter de tweede keer ramde er een auto aan de achterkant in.

Ja die had meer afstand moeten houden maar in de spits op de snelweg is voldoende afstand houden een utopie. Daarnaast was de rem actie totaal onnodig omdat ik genoeg afstand hield en het makkelijk kon bijremmen.

Maar goed, zelfs met alle systemen uit krijgt de auto het voor elkaar om in de ankers te vliegen bij dreigend gevaar. Bijvoorbeeld bij het slalommen wanneer er ergens auto’s geparkeerd staan tegenover elkaar. Of wanneer je richting een auto aan het rijden bent die aan het afdraaien is. Dan kom je te snel dichterbij en gaat de auto in de remmen.

Veiligheid is prima maar ik wil het zelf in de hand hebben en dat is bij kia niet mogelijk.

Daarnaast de gebruikelijk ergernissen.
-Lkas bij iedere keer starten handmatig uitzetten
-autohold iedere keer handmatig aanzetten
-olieniveau niet afleesbaar in boardcomputer?
-dct is toch wel aan de trage kant om vlot te kunnen rijden. Duurt soms echt veel te lang bij terugschakelen voor er vaart inkomt.
-slechte isolatie. Mensen die beweren dat dit niet waar is die hebben echt iets aan hun gehoor. Ga maar eens 130 rijden over de snelweg. Mag binnenkort toch niet meer maar goed....

Verder wel tevreden

Op 3-3-2020 om 20:31, Vibravis zei:

Ik heb werkelijk ieder hulpsysteem wat ook maar iets met veiligheid te maken heeft uitstaan. Waarom? Ik ben nu al 2x voor een hele goeie verrast omdat de auto vol op de rem gaat omdat er zogenaamd gevaar is. De eerste keer geen ongelukken echter de tweede keer ramde er een auto aan de achterkant in.

Ja die had meer afstand moeten houden maar in de spits op de snelweg is voldoende afstand houden een utopie. Daarnaast was de rem actie totaal onnodig omdat ik genoeg afstand hield en het makkelijk kon bijremmen.

Dat automatische remmen heb ik ook heel snel uitgezet na zo'n actie. Ik was voornemens om te proberen te wennen aan zulke hulpsystemen, maar na ook een bijna aanrijding van achteren door zo'n geintje ben ik daar wel klaar mee. Hij staat nu op nog enkel waarschuwen.

Hmm ik had gisteren ook al zo'n noodrem actie vol in de ankers bij naderende file. Ik had dit zeker op tijd gezien en er was nog voldoende tijd om te remmen (stevig weliswaar maar geen noodremactie!). Gevolg was een busje die ook flink in de ankers moest en uitwijken. Gelukkig had diegene goed opgelet anders had ik hem ook achterin hangen :(. Wellicht wordt dit nog bijgesteld met een update als er meer klachten hierover komen maar dan moet het wel gemeld worden bij de dealer (die kunnen een service ticket daarvoor aanmaken.

Weet je zeker dat het een noodrem was van het systeem dat aanrijdingen kan helpen te voorkomen of was het gewoon stevig remmen van de adaptieve cruise control. Dat zijn namelijk twee dingen.