Paul Z Geplaatst 1 September, 2019 Geplaatst 1 September, 2019 Beste Kia rijders, binnenkort ben ik van plan een nieuwe youngtimer op mijn zaak te kopen. Een Sorento 1 (van voor 2005) staat voorlopig op nummer 1 van mijn wensenlijstje. Vanuit kostenperspectief maakt het niet heel veel uit of ik een benzine of een diesel ga rijden (met een geschat kilometrage rond de 20k per jaar ontloopt dat elkaar nauwelijks). Ik zou daarom graag de keuze maken op basis van betrouwbaarheid van het blok. Natuurlijk begrijp ik dat de staat per exemplaar kan verschillen en dat een goede onderhoudshistorie een hoop zegt. Toch vraag ik me af: Is er in zijn algemeenheid iets te zeggen over de betrouwbaarheid van de benzine t.o.v. de diesels? Vanwege het verbruik mik ik voor een benzine eerder op een 2.4 dan een V6. Alvast bedankt, ik ben erg benieuwd. Vriendelijke groet, Paul Quote
spostma85 Geplaatst 1 September, 2019 Geplaatst 1 September, 2019 @Paul Z Wat leuk dat je voor de Sorento JC gaat. Als je voor benzine gaat dan kun je beter de 3.5 boven de 2.4 verkiezen. Check deze oude discussie op het forum: https://www.kiaclub.nl/topic/6370-aankoop-sorento-24-ex-2005/ Diesel weet ik zo niet. Succes met je keuze. Quote
Paul Z Geplaatst 1 September, 2019 Topic Starter Geplaatst 1 September, 2019 Bedankt voor je reactie. Ik heb eens wat verder gelezen over die 2.4 blokken en dat is niet zo geruststellend inderdaad. Zo'n 6-cilinder is mooi maar dat zie ik qua verbruik niet echt zitten. Mogelijk dat iemand nog iets kan toevoegen over het 2.5 crdi blok? Quote
spostma85 Geplaatst 3 September, 2019 Geplaatst 3 September, 2019 @Paul Z Gebruik de zoekfunctie maar eens. Zo vind je dit topic bijv. Lijkt best wel een goede keuze te zijn die crdi als je weet waar op te letten. Onderhoudshistorie goed bekijken i.v.m. veel smerende delen van 4x4 systeem. Turbo, tankcoating, verstuivers lijken sowieso aandachtspunten. Quote
ArjanS Geplaatst 12 September, 2019 Geplaatst 12 September, 2019 Dit vindt de Wegenwacht De Sorento is bij normaal gebruik vrijwel storingsvrij. Bij de dieselmotoren komt het voor dat de stroomdraad van één van de injectoren lostrilt, waardoor de motor op drie cilinders gaat lopen. Bij heel ruw gebruik kan het bij de diesels gebeuren dat de versnellingsbak in twee versnellingen tegelijk komt te staan. De wegenwacht kan dat tijdelijk verhelpen, maar een dure reparatie volgt wel. Misschien helpt dat qua info ? Lijkt me ook dat diesel-Sorento's nog meer dan andere waarschijnlijk zijn gebruikt onder zware omstandigheden ( zware aanhangers trekken of off-road rijden ) juist ook omdat Sorento 1 niet heel comfortabel rijden in vergelijk met de vele moderne soft roader SUV's vanwege de springende zware starre achteras. Kilometervreten doe je dus niet zo makkelijk met een Sorento 1 en ze zijn erg zwaar wat nogal een hoge diesel-wegenbelasting veroorzaakt. Als je dus niet makkelijk kilometers vreet maar wel de wegenbelasting voor lief neemt heeft zo'n Sorento waarschijnlijk dus hard gewerkt. Verder heeft de diesel volgens mij geen roetfilter en is Euro 2 wat betekend dat ie steeds minder steden en gebieden in Europa in mag. In Duitsland zul je geen grote stad of omgeving van een grote stad in mogen. Dat kan van betekenis zijn afhankelijk wat je ermee wilt. De V6 was bedoel als alternatief voor de diesel, is een relatief betrouwbare* Mitsubishi motor die in tal van andere voertuigen is gebruikt ( o.a. de Mitsubishi Pajero ) en volgens Kia een gemiddelde levensduur heeft van 5000 draaiuren ( x je meest gereden snelheid = max kilometers levensduur ) ( voor mij is dat 5000 x 100 km/u = half miljoen km wat niet heel goed is maar ook niet heel slecht ) Danweer beter dan 1:7 l/km ga je niet rijden met een 3.5 V6 dus 20 k km rijden op benzine gaat je heel wat kosten. Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.