Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Ik heb een Kia Sorento 3.3; bouwjaar maart 2008. Ik rijd er met veel plezier mee. Hij trekt een tweepaards koetstrailer. De auto is echter onbetrouwbaar

Al geruime tijd heb ik last van het volgende probleem:

De motor springt  onregelmatig in de noodloop (ESP lampje brandt). Dit kan tijdens een rit van 20 km 5 keer gebeuren, maar ook slechts één keer of helemaal niet. Het kan zelfs zo zijn dat tijdens een rit van Wijk bij Duurstede naar Drenthe het helemaal niet gebeurt. Na opnieuw starten kan ik dan weer stuk (lang of kort) vooruit. 

De computer geeft de volgende foutmelding: P2138 en P2106. Dit wijst op een mogelijk probleem met het gasklephuis of de gasklepsensor. Na resetten van de computer door mijn garage kan ik weer een tijdje zonder problemen rijden.

Dit kan zo maar variëren van pakweg 1 dag tot een week of langer. Er is dus geen peil op te trekken.

Als er echt iets serieus defect is zou je denken dat de motor direct na het resetten weer in de noodloop valt. Het gasklephuis is door de garage geheel gereinigd.

Heeft iemand zoiets eerder meegemaakt en wat was toen de oplossing?

Geplaatst

Ik hoop voor je dat hier ieman hetzelfde probleem heeft gehad. Ik niet..

Kan vanalles zijn, de sensor, de stekker (slecht contact) bedrading, aarde, of gewoon een defect gasklephuis. Of iets anders wat de zaak beinvloed/misleid. En doet het zoch pas voor als motor warm is?

Probeer stapsgewijs te werken. Zoek eerst op waar de codes op wijzen en wat ermee verband houdt. Electronische problemen zijn vaak niet concreet/geissoleerd. Pas als laatste het gasklephuis te vervangen.

Zoek ook naar andere zaken die gasklep en sensor eventueel kunnen beinvloeden of die iets kunnen aantonen.

Bijvoorveeld of het LMM signaal gelijk loopt met gaskleppositie signaal tijdens rijden. Handig te meten met bluetooth OBD stekker en de Torque pro app op je telefoon. 

Mocht dat zoeken/testen/meten niet voor jou zijn dan zal de garage verder moeten zoeken wat helaas best wat tijd en geld kan kosten.

Geplaatst (aangepast)

Code p2138 is waar je op moet richten. De andere code, p2106 is van de ecu die als gevolg van de andere code de noodloop activeert.

Denk ook nog aan de gaspedaalsensor. Je kan die stekker ook doormeten. Ook kunnen de stekkers op gasklephuis en van gaspedaal vervuilde, gecorrodeerde, gebogen of gebroken  contactpunten hebben. 

aangepast door spostma85
Geplaatst
36 minuten geleden, spostma85 zei:

Code p2138 is waar je op moet richten. De andere code, p2106 is van de ecu die als gevolg van de andere code de noodloop activeert.

Denk ook nog aan de gaspedaalsensor. Je kan die stekker ook doormeten. Ook kunnen de stekkers op gasklephuis en van gaspedaal vervuilde, gecorrodeerde, gebogen of gebroken  contactpunten hebben. 

Als de auto al heel wat km’s gelopen heeft, dan denk ik ook dat er misschien iets met een sensor kan zijn. Heb zelf met een andere auto ook een probleem gehad en uiteindelijk lag het aan een sensor. 

Succes in ieder geval. 

• 1 jaar later...
Geplaatst

hallo,

Ik ben in het bezit van een  sorento 3.3 v6 4*4 2007  en heb ook deze melding p2138, en bij een uitlezing door de garage doet hij het weer.

de gaspedaalsensor is het probleem kosten 750.00 euro, Daar schrok ik van , Bij verschillende sloop handels kost hij 100 a 150 euro ,echter is dat bij dit model 

lastig te verkrijgen ze hebben hem allemaal niet. Is die sensor ook los te verkrijgen ?? Hij doet het nu weer, hopende weer voor twee jaar dan is uitlezen geen probleem

maar iedere keer 80 euro uitleeskosten is ook geen optie. Gaarne reactie...

Geplaatst

Als het met een reset weer een tijd werkt kun je ook een OBD-tool overwegen om dit zelf te doen.
Ik heb al een dikke 10 jaar een ScanGauge II, waarmee ik waarden kan uitlezen, codes kan opvragen EN resetten.
Was destijds iets van €150, maar er zullen nu vast goedkopere opties verkrijgbaar zijn.

Mijn keus voor een dedicated device Ipv een BT-dongle is oa ingegeven doordat ik een iPhone heb EN graag niet afhankelijk ben van een ander apparaat extra.

Geplaatst (aangepast)

Een bluetooth OBDII dongel bij bijv bol.com kost 8 euro.....

Maar wat de app op je telefoon of tablet kan doen zal vaak wel achter een "premium" versie zitten die je moet betalen.  Geen punt als het dure apparaten moet vervangen, maar net zo goed werkt lijkt me.

Ik geloof dat veel eenvoudige apps ( soms gratis ) wel simpele dingen kunnen als codes uitlezen en fout codes resetten.

aangepast door ArjanS
Geplaatst
Een bluetooth OBDII dongel bij bijv bol.com kost 8 euro....

Alleen is de gemiddelde BT-dongle niet te koppelen met een iPhone :-(

Mooie aan de ScanGauge is ook dat ik die op een mooi beugeltje boven de binnenspiegel kon plaatsen, zodat ik daar 4 waarden altijd kan uitlezen.
Sommige waarden zijn aanwezig in de BC, maar kan ik niet tegelijk bekijken, sommige geeft de auto gewoon niet weer, zoals motortemperatuur.
En daarvoor wil ik niet telkens een app moeten starten.

Maar ieder zijn ding, wil je toch een dongle en heb je een iPhone, lees je dan goed in welke werken en met welke apps!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...