Jump to content
Sign in to follow this  
Jerom

Barst in front camera

Recommended Posts

De front camera van mijn Kia Optima GTLine vertoont een barst, waarschijnlijk door steenslag. Een nieuwe camera kost rond de 600 euro of meer. Nu lijkt het alsof er voor de werkelijke lens een afschroefbaar (dus vervangbaar) doorzichtig plaatje zit. Mijn vraag is dit of dit klopt? Hoeft niet de hele camera vervangen te worden. maar kan volstaan worden met het vervangen van het doorzichtige kapje? En zoja, waar kan dit besteld worden?  De camera werkt verder gewoon goed, maar met de barst zichtbaar in beeld.

192103120_20200218_1205471.thumb.jpg.7fe9fc91cd46bad23dcb854dca503f3c.jpg                                               1684468980_20200218_1207101.thumb.jpg.bbd6a15d72759df9dcb8697d99675aca.jpg

Dat zal de dealer vast wel kunnen vertellen of het los te bestellen is.

Verstuurd vanaf mijn LYA-L09 met Tapatalk

Natuurlijk heb ik dat de Kia dealer gevraagd. Die wil meteen de hele camera vervangen en dat kost zo'n 800 á 1000 euro inclusief montage en programmeren volgens hem. Ik twijfel daarover en denk dat het wellicht veel eenvoudiger is op te lossen en vraag het daarom hier.

Als je dat lensje er af kan schroeven zou je verwachten dat je die ook los kan vervangen. Misschien bij een andere dealer vragen of er een los artikelnummer voor is?
Die camera zal in de basis niet uniek voor Kia zijn, dus misschien uitzoeken of een ander merk dezelfde camera gebruikt.

Verstuurd vanaf mijn LYA-L09 met Tapatalk

Ik doe aan modelbouw. Ik zit te denken aan 3D printen? Of Carglas vragen? 

Is maar een suggestie

Edited by Frannk

Een beetje zoeken op Ebay en je vindt splinternieuwe voor een alleszins redelijke prijs (ongeveer 90 euro). Wel eerst even goed kijken of er nu Kia onderdeelnr 95780D4000 of 95780D5000 gemonteerd is.

• Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

• Similar Content

• By Loek Bongaarts
      Mijn Sportage II (2006) heeft een 2din android radio met de mogelijkheid een achteruitrijcamera aan te sluiten.
      Camera heb in de kentekenverlichting vastgezet. Is er iemand die ervaring heeft met het trekken van de videokabel?
      Onderlangs of boven via de hemel ? Heb wel Kia manuals gevonden op internet maar het loshalen van de bekleding kan ik nergens vinden.
      Bij voorbaat dank
    • By Cees1999
      Goedemiddag, daar ben ik weer
      Ik heb een Kia rio uit 2012 (Nu weet ik niet precies wat mijn modelnummer is, dus als je wilt kan je mijn Kentekenchecken.)
      Graag zou ik willen weten uit wat voor keuze radio fronts ik heb, en graag op www.aliexpress.nl
      aan gezien ik er zelf niet uit kom, qua verschillende opties en keuze's enz.
      Liefste heb ik navigatie en alles erop en eraan.

Ik hoor graag van jullie!

Cees.
    • By BarneyRubble
      Als ik zo in het donker achteruit de de voortuin in rijdt dan gaat natuurlijk de camera aan maar de verlichting daarvan vindt ik eigenlijk behoorlijk fel, zelfs zo fel dat zodra ik er even in kijk en daarna weer de buitenspiegels gebruik dat ik echt even verblind ben, is de verlichting van de camera eigenlijk nog wat te dimmen.?
    • By Zuan Hawlery
      Ik heb een 2014 Kia Rio 3 en zou graag een android head unit willen inbouwen. Echter lijken er 2 verschillende radio fronts te zijn (versie 1 links, versie 2 rechts):

Nu had ik versie 1 besteld en bleek dat ik versie 2 moest hebben. Helaas is versie 2 niet goed verkrijgbaar in Nederland (alleen modellen met minder goede specs), en bovendien zijn ze allemaal glossy, wat voor mij erg goedkoop oogt.
      Mijn vraag is als volgt: wat is het verschil tussen de 2 versies en welke Rio's hebben versie 1? Volgens verkopers zijn allebei de versies compitabel met een Kia Rio uit 2014, maar versie 1 bleek alsnog niet compitabel met de mijne.
      Het liefst zou ik versie 1 willen inbouwen, aangezien deze mooiere plastic heeft en goed verkrijgbaar is in Nederland, dus als iemand een oplossing heeft om die in te kunnen bouwen... misschien dat ik de waarschuwingsknop ervoor ergens vandaan zou kunnen halen als ik weet welke soort Rio het heeft.
      Hier is overigens ook een foto van mijn dashboard:

• By trombocite
      Ik heb op dit forum een topic van januari 2017 gezien waar 2 merken worden genoemd:
      Viofo A118 en Viofo A119.
      Ik weet niet of ik een vraag mag stellen in het (oude) topic van een ander. Vandaar een nieuw topic met mijn vragen:

1) Welke camera/'s is/zijn op dit moment te koop als originele KIA dashcam?
      2) Is deze uitbreidbaar met achtercamera?

• Create New...