Richard van Es Geplaatst 8 September, 2020 Geplaatst 8 September, 2020 Het gebeurde rond 17:45 uur op maandag 10 augustus 2020. Onze Kia e-Niro weigerde om stil te gaan staan voor de slagboom van het vakantiepark, ondanks verwoede pogingen om te remmen. De Kia had geen uit te lezen storing en daarna leek alles weer normaal, maar ik vertrouw er niet op dat dit iets eenmaligs was. Mijn gedachte dat de op dat moment op afstand bestuurde slagboom elektronisch het remsysteem van de auto beïnvloed zou hebben wordt door onze Kia dealer voor onmogelijk gehouden, maar ik geloof mijn dochter die de auto bestuurde en vertelde dat ze wel degelijk aan het remmen was en zelfs naar haar voeten gekeken heeft of ze wel op de juiste plek zat met haar voet (mijn vrouw die naast haar zat bevestigde dat). Als je naar het filmpjes kijkt in de link hieronder zie je dat ze in ieder geval niet op het gaspedaal zat. Op het moment dat de slagboom omhoog gaat werkt de rem wel weer en staat de auto meteen stil. https://drive.google.com/file/d/1M2REk_ps0F_S8K6CYCucl7NnKWok3Etc/view?usp=sharing Ik ben benieuwd of er Kia e-Niro rijders zijn die ook een dergelijke ervaring gehad hebben. Verder zou ik graag willen weten wat je moet doen als de rem plotseling weigert? Een normale handrem heeft onze Kia niet. De elektronische handrem werkt volgens mij alleen als de auto al stilstaat. Groeten van Richard van Es uit Leiden. Quote
Hippe lip Geplaatst 9 September, 2020 Geplaatst 9 September, 2020 Dat is schrikken! Je hebt het vast nóg een keer geprobeerd om te zien of het probleem reproduceerbaar is? En wat betreft alternatieven: ik weet dat je het knopje voor de handrem kunt gebruiken. Die heb ik per ongeluk wel eens bediend toen de auto nog niet echt stilstond. Daarns sta je zéker stil! Je kunt ook op de P-knop drukken, maar dat raad ik je niet aan. Er wordt dan een pal in een tandwiel gestoken. Je loopt het risico dat de pal (of iets anders) afbreekt of dat de boel krom gaat van binnen. Dat zal een flinke schade opleveren. 1 Quote
JvdBosch Geplaatst 9 September, 2020 Geplaatst 9 September, 2020 Dat is schrikken ja! Toch zou dat niet moeten kunnen. We hebben wel een throttle-by-wire, maar geen brake-by-wire, want voor zover ik weet is het rempedaal mechanisch verbonden met de remmen op de klassieke manier en wordt die alleen geassisteerd door electronica/ABS, maar kan die nooit de mechanische rem onbruikbaar maken. Die kan alleen extra remmen (of in geval ABS de remdruk pulserend verlagen). Logischerwijs is het dus óf een gevalletje user-error, óf een lek in het remsysteem (maar dan had je dat wel gemerkt denk ik). 1 Quote
Sigmasailor Geplaatst 9 September, 2020 Geplaatst 9 September, 2020 Dat is zeker schrikken geweest. Het filmpje zegt verder niet veel omdat je niet kunt zien wat er gedaan is in de auto. Zoals hierboven ook al staat; remmen doen het altijd; dat is een mechanisch/hydraulische harde verbinding. Ik vind het knap dat je in de korte tijd dat het duurde in staat bent naar je voeten te kijken of je wel op het goede pedaal trapt. Klinkt toch als 'operator error'. Misschien teveel gerekend op het zelf remmen van de Kia (wat nu niet werkt omdat de radar onder de slagboom heenkijkt). 1 Quote
Richard van Es Geplaatst 10 September, 2020 Topic Starter Geplaatst 10 September, 2020 (aangepast) @Hippe lip@Sigmasailor@JvdBosch Bedankt voor jullie reactie. De slagboom had automatisch via het kenteken open moeten gaan, maar dat gebeurde niet. Zowel mijn dochter als ik zijn meerdere keren tot vlak voor de slagboom gereden om te proberen of deze open ging. Toen hebben we via de intercom met de beheerder gesproken en hij ging de slagboom op afstand (volgens mij via zijn telefoon) voor ons openen. Mijn dochter stapt weer achter het stuur en er gebeurd wat op het filmpje te zien is. Ik snap dat het technisch onmogelijk lijkt, maar er zit elektronica in de auto die bij indrukken van de rem eerst op de moter gaat afremmen om stroom terug te winnen voordat de mechanische remmen mee gaan werken. Misschien dat hier iets mis gegaan is. Ik kan niet geloven dat mijn dochter, die ondertussen al vrij ervaren is, niet geremd heeft. Er was in het geheel geen panieksituatie of zo. Ze was alleen verbaasd en verbijsterd dat de auto maar door bleef rijden totdat de slagboom onze voorruit verbrijzelde en open ging. 10 September, 2020 aangepast door Richard van Es Quote
jwv Geplaatst 10 September, 2020 Geplaatst 10 September, 2020 (aangepast) Vind dit ook zeer onaannemelijk klinken, ten alle tijden kunnen remmen is een van de belangrijkste eigenschappen waarop een auto wordt ontworpen en getest. Maar het blijft een bult elektronica. Van die Stint (elektrische bolderkar met dat vreselijke ongeluk) is ook nooit achterhaald waarom ie ondanks rempogingen door bleef rijden. Enige wat mij wel eens is overkomen: remmen met de linkerflipper ingedrukt, en dan daarbij ook nog de rem intrappen, dan lijkt het alsof ie eerst even doorschiet alvorens die in de ankers gaat. Alsof ie dan twijfelt tussen regenereren of remmen via de remschijven. Het lijkt hier echter alsof de auto gewoon doorhobbelt met het tempo zoals ie doet in D met de voeten van de pedalen? Als je niet gewend bent aan een automaat die meteen gaat ipv zoals met de 'auto-hold' functie actief, dan kan je dit overkomen. @Hippe lip ik weet vrij zeker dat je de P-knop niet tijdens het rijden in kunt drukken, om de door jou genoemde reden. @Richard van Es is het vakantiepark in de buurt? Je zou daar eens opnieuw kunnen testen natuurlijk, maar dan wel eerst zeker weten hoe je op een andere wijze tot stilstand kan komen.. Pas als je het kunt aantonen dat het onder die conditie kan gebeuren zal Kia aanknopingspunten hebben om nader onderzoek te kunnen doen. 10 September, 2020 aangepast door jwv Quote
Richard van Es Geplaatst 10 September, 2020 Topic Starter Geplaatst 10 September, 2020 (aangepast) @jwv Bedankt voor je reactie. Over dat ongeluk met die Stint hadden wij het inderdaad ook al gehad. Het vakantiepark ligt in Wageningen. Op 22 en 23 september gaat de KIA dealer samen met een deskundige van de leasemaatschappij onze auto nader onderzoeken. Ik ga ze inderdaad aanraden om te proberen dit incident na te spelen bij zo'n soort slagboom. Het lijkt mij dat Kia er alles aan wil doen om te voorkomen dat dit soort incidenten kunnen plaatsvinden onder bepaalde omstandigheden. Dat remmen met die linker flipper tot stilstand heb ik ook wel eens gedaan, maar dan zonder de rem in te drukken. Ik zal jouw bevinding ook eens uittesten. Dat twijfelen zou denk ik ook niet mogen gebeuren in die situatie. 10 September, 2020 aangepast door Richard van Es Quote
JvdBosch Geplaatst 11 September, 2020 Geplaatst 11 September, 2020 Het afremmen op de motor gebeurt inderdaad de eerste centimeter of zo van het rempedaal, maar dit is niets anders dan een sensor die registreert of het rempedaal wordt ingedrukt en die dan eventueel de motor kan laten afremmen op de accu. Dit doet niets af aan de mechanische rem. Mijn ervaring is dat de motor-rem bij stapvoets rijden niet werkt. Ik rem altijd af met rempedaal en zoveel mogelijk in het eerste gebied (meeste regeneratie) en je merkt op het einde dat de motor-rem ophoudt en je alleen nog mechanisch remt (bij < 5km/u of zo). Dus dan moet je gewoon een klein beetje extra druk op het rempedaal zetten om helemaal tot stilstand te komen. Wellicht verwachtte je dochter een andere reactie van de auto, was ze verrast en vergat ze de rem verder in te drukken op dat moment? 1 Quote
Hippe lip Geplaatst 11 September, 2020 Geplaatst 11 September, 2020 Op 10-9-2020 om 13:21, jwv zei: @Hippe lip ik weet vrij zeker dat je de P-knop niet tijdens het rijden in kunt drukken, om de door jou genoemde reden. Het kan wel, maar het is bepaald niet aan te raden. Ik ga het niet testen bij hogere snelheid, maar ik heb het pas geleden nog gedaan terwijl de auto nog niet helemaal stil stond. De pal schiet tussen de tanden en de auto staat met een ruk stil en waggelt een paar keer voor- en achteruit rondom de speling (ruimte) tussen pal en tanden waartussen die valt. 1 Quote
Sigmasailor Geplaatst 12 September, 2020 Geplaatst 12 September, 2020 Regeneratief remmen (en wervelstroom remmen) hebben altijd beweging nodig (verandering van magnetisch veld (delta flux)). Bij stilstand doen ze dus niets, bij langzaam rijden een heel klein beetje. Kia heeft het mooi geregeld; de overgang van 'modern' remmen naar ouderwets (frictie) gaat ongemerkt. Bij echt remmen (flink trappen of paniek stop werken de frictie remmen direct. Ik mag hopen dat Kia zijn zaakjes beter voor elkaar het dan bij de Stint. Zelfs daar hebben ze beïnvloeding van de trein of overweg niet echt kunnen aantonen. Die Stint was vergeleken met de Kia amateuristisch ontworpen en slecht in elkaar gezet. Er was dan ook geen RDW erkenning. De Kia is door onze eigen RDW goedgekeurd (E4) voor handel binnen Europa. Ik denk dat de P pal ook wel bewaakt wordt door Kia; is de snelheid te hoog zal hij niet invallen. Bij hele lage snelheid wel (en dat geeft de on technische 'ruk' die je beter kunt voorkomen. Quote
Hippe lip Geplaatst 12 September, 2020 Geplaatst 12 September, 2020 (aangepast) 32 minuten geleden, Sigmasailor zei: Regeneratief remmen (en wervelstroom remmen) hebben altijd beweging nodig (verandering van magnetisch veld (delta flux)). Bij stilstand doen ze dus niets, bij langzaam rijden een heel klein beetje. Een wervelstroomrem heeft inderdaad beweging nodig om te werken. Die werkt ook steeds minder bij afnemend toerental. Het magnetisch remmen bij een EV is hier gelukkig niet mee te vergelijken: bij een wervelstroomrem gaat alle energie verloren in de vorm van warmte. Onze Kia e-Niro heeft een motor met permanente magneten. Het is in feite een synchroonmotor die aangestuurd wordt door in frequentie geregeld draaiveld. Door dat draaiveld langzamer te laten gaan dan de snelheid van de motor rem je af en wordt er energie teruggewonnen. Dat gaat op die manier tot volledige stilstand. Je merkt dat soms ook doordat de auto niet echt stilstaat, maar nog een klein stukje 'terugveert'. Als je remt met je linker flipper komt er echt geen remblok aan te pas, helemaal niet. Je kunt daarmee ook stilstaan op een helling, zelfs de steile helling van een garage-inrit. Je voelt dan ook duidelijk dat je magnetisch op je plek gehouden wordt (het veert een beetje) en niet met de schijfrem. Quote Ik denk dat de P pal ook wel bewaakt wordt door Kia; is de snelheid te hoog zal hij niet invallen. Dat mag ik hopen, maar ik ga het niet proberen. Dat laat ik aan iemand anders over 12 September, 2020 aangepast door Hippe lip Quote
Richard van Es Geplaatst 12 September, 2020 Topic Starter Geplaatst 12 September, 2020 Op 11-9-2020 om 09:48, JvdBosch zei: Het afremmen op de motor gebeurt inderdaad de eerste centimeter of zo van het rempedaal, maar dit is niets anders dan een sensor die registreert of het rempedaal wordt ingedrukt en die dan eventueel de motor kan laten afremmen op de accu. Dit doet niets af aan de mechanische rem. Mijn ervaring is dat de motor-rem bij stapvoets rijden niet werkt. Ik rem altijd af met rempedaal en zoveel mogelijk in het eerste gebied (meeste regeneratie) en je merkt op het einde dat de motor-rem ophoudt en je alleen nog mechanisch remt (bij < 5km/u of zo). Dus dan moet je gewoon een klein beetje extra druk op het rempedaal zetten om helemaal tot stilstand te komen. Wellicht verwachtte je dochter een andere reactie van de auto, was ze verrast en vergat ze de rem verder in te drukken op dat moment? Bedankt voor je reactie en uitleg. Mijn dochter is tijdens het rijden echter helemaal niet bezig met het automatisch remmen of het terugwinnen van stroom. Ze rijdt en remt gewoon en was, heel begrijpelijk, verbijstert dat de auto deze keer niet reageerde op het intrappen van de rem. Haar logische reactie was de goede: ze trapte het pedaal verder in, maar zoals verteld stopte de auto pas toen de slagboom de voorruit raakte en omhoog ging. Zelf heb ik de ervaring dat niet alleen bij de eerste cm intrappen van de rem er stroom teruggewonnen wordt. Als je verder intrapt wordt er steeds harder op de motor afgeremd en volgens mij gaat pas daarna de mechanische rem echt meeremmen. De flippers hebben twee standen. Een automatische, waarbij de auto zonder remmen en zonder gebruik van de flippers gaat regenereren en een niet automatische, waarbij er pas bij het gebruik van de flippers afgeremd wordt op de motor afhankelijk van de stand (0, 1, 2 of 3 pijltjes). Tijdens het incident stonden de flippers in de niet automatische stand op 1. Ik weet niet of dit mechanisme nog invloed kan hebben op de werking van het gaspedaal Groeten Richard. Quote
Hippe lip Geplaatst 12 September, 2020 Geplaatst 12 September, 2020 (aangepast) @Gerd Bartels Waar komt dat grafiekje vandaan? @Richard van Es Van gewone auto's met rembekrachtiging weet ik dat als de rembekrachtiging om wat voor reden dan ook niet werkt, dan doet de rem het nog steeds, maar je moet dan verdomd hard op dat rempedaal stampen omdat dan alle remkracht van je voet moet komen. Vooral omdat je de rembekrachtiger gewend bent voelt dat heel zwaar aan. De overbrenging zal ook wel anders zijn dan van een (oude) auto die helemaal geen rembekrachtiging heeft. Dat de rem altijd werkt, ook als alle andere hulpsystemen uitvallen, dat is bij mijn weten een wettelijke veiligheidseis. ik heb alleen geen idee hoe je dat zou kunnen testen bij de e-Niro.... 12 September, 2020 aangepast door Hippe lip Quote
JvdBosch Geplaatst 12 September, 2020 Geplaatst 12 September, 2020 Ja kunt de staat van het vacuüm wellicht testen. Die zou lange tijd goed moeten blijven. Dat wil zeggen dat na lange tijd je nog (met de auto uit!) gebruik kunt maken van de rembekrachtiging. Als je de rem een paar keer indrukt, dan verbruik je het vacuüm en merk je dat het pedaal veel moeilijker in te drukken valt. Ik heb het bij de Niro nog niet getest, maar mijn vorige auto had ook nog na dagen vacuüm in de tank. Quote
Gerd_NL Geplaatst 12 September, 2020 Geplaatst 12 September, 2020 Een van de belangrijkste dingen is een auto te stoppen. Dit was het eerste dat ik geprobeerd heb: een volle rem! Ook om te testen dat de alarmlichten gaan branden. Wanneer ik met de voet op de rem sta en de auto bewegt, dann trap ik automatisch vaster op de rem, snap niet, warom dit hier niet gebeurd was ... Ik ken geen auto, dat in ruststand rijd, wanneer de rem is ingetrappt ... Quote
Murcielaygo Geplaatst 12 September, 2020 Geplaatst 12 September, 2020 [mention]Hippe lip [/mention]als ik jouw verhaal over de rem lees, begrijp ik dan goed dat de auto stil houden met de flipper dus stroom KOST?Er moet dan immers een magnetisch veld in de motor worden opgewekt om de magneten op hun plek te houden.Of zie ik iets over het hoofd nu? 1 Quote
JvdBosch Geplaatst 12 September, 2020 Geplaatst 12 September, 2020 De e-Niro kan gerust rijden met je voet op de rem hoor. Maar dan wel heel licht ingedrukt. Het is wat dat betreft net als een klassieke automaat. Quote
Gerd_NL Geplaatst 12 September, 2020 Geplaatst 12 September, 2020 (aangepast) De rem licht ingedrukt is niet gelijk met ingetrapt! Heb ik de rem ingetrapt, dan staat mijn auto stil en die gaat niet van alleen verder! Hier kan men zich verder verdiepen in de rem techniek van de Niro en die zul bij de HEV/PHEV/BEV hetzelfde zijn: http://www.kniro.net/description_and_operation-1379.html Hier uit de handleiding van de E-Niro: REMSYSTEEM Rembekrachtiging Het remsysteem van uw auto wordt bekrachtigd door de elektrisch-hydraulische pomp. Als de rembekrachtiging uitvalt door een storing in het regelsysteem van de remmen, een instabiele stroomvoorziening of door een andere oorzaak, kunt u de auto alsnog tot stilstand brengen door het rempedaal met een grotere kracht dan normaal in te trappen. De remweg zal echter langer zijn dan gewoonlijk. Laat het systeem zo snel mogelijk nakijken. 12 September, 2020 aangepast door Gerd Bartels 1 Quote
Sigmasailor Geplaatst 12 September, 2020 Geplaatst 12 September, 2020 8 uur geleden, Hippe lip zei: Een wervelstroomrem heeft inderdaad beweging nodig om te werken. Die werkt ook steeds minder bij afnemend toerental. Het magnetisch remmen bij een EV is hier gelukkig niet mee te vergelijken: bij een wervelstroomrem gaat alle energie verloren in de vorm van warmte. Onze Kia e-Niro heeft een motor met permanente magneten. Het is in feite een synchroonmotor die aangestuurd wordt door in frequentie geregeld draaiveld. Door dat draaiveld langzamer te laten gaan dan de snelheid van de motor rem je af en wordt er energie teruggewonnen. Dat gaat op die manier tot volledige stilstand. Je merkt dat soms ook doordat de auto niet echt stilstaat, maar nog een klein stukje 'terugveert'. Als je remt met je linker flipper komt er echt geen remblok aan te pas, helemaal niet. Je kunt daarmee ook stilstaan op een helling, zelfs de steile helling van een garage-inrit. Je voelt dan ook duidelijk dat je magnetisch op je plek gehouden wordt (het veert een beetje) en niet met de schijfrem. Dat mag ik hopen, maar ik ga het niet proberen. Dat laat ik aan iemand anders over Zelfs als je langzaam rijdt (is mij een keer overkomen) geeft het een ongezond aanvoelende tik. Gaat mij dus niet meer gebeuren die P knop Op zich snap ik dat het draaiveld om een permanente magneet in staat is de auto stil te laten staan. Zal wel de nodige energie kosten. Bij snelheid verminderen genereer je nog de nodige energie; bij stilstand natuurlijk niet meer. Zouden de gewone remmen het niet overnemen bij stilstand? Quote
Gerd_NL Geplaatst 12 September, 2020 Geplaatst 12 September, 2020 Ik vind dat veel van de electronica in de huidige autos je te veel bepalde zekerheid geeft, maar die jij eigenlijk iedere keer moet checken, b.v. bordenherkenning, ACC, Autohold, Flippers ... Quote
Hippe lip Geplaatst 12 September, 2020 Geplaatst 12 September, 2020 6 uur geleden, JvdBosch zei: Ja kunt de staat van het vacuüm wellicht testen. Die zou lange tijd goed moeten blijven. Dat wil zeggen dat na lange tijd je nog (met de auto uit!) gebruik kunt maken van de rembekrachtiging. Als je de rem een paar keer indrukt, dan verbruik je het vacuüm en merk je dat het pedaal veel moeilijker in te drukken valt. Ik heb het bij de Niro nog niet getest, maar mijn vorige auto had ook nog na dagen vacuüm in de tank. Vacuum? Huh? We hebben het hier over een elektrische auto! Die heeft geen vacuum. Dat is alleen beschikbaar bij (de inlaat van) een verbrandingsmotor. Hier werkt alles elektrisch. En zelfs in een auto met verbrandingsmotor werkt de rembekrachtiging niet altijd met vacuum. In mijn Citroen C5 uit 2007 werkte de rem- en stuurbekrachtiging hydraulisch. Quote
McDadd Geplaatst 16 September, 2020 Geplaatst 16 September, 2020 Op 12-9-2020 om 20:32, Sigmasailor zei: Zelfs als je langzaam rijdt (is mij een keer overkomen) geeft het een ongezond aanvoelende tik. Gaat mij dus niet meer gebeuren die P knop Dito ervaring. De auto rolde nog een heel klein beetje en ik drukte al de P knop in. Wielen staan direct stil, auto schoof even een cm of 5 over de geblokkeerde wielen. Gelukkig verder niets aan de hand, geen medlingen en auto rijdt en remt gewoon. Ook de P stand is prima en verder niets mee gebeurd. Quote
_Ruud Geplaatst 23 September, 2020 Geplaatst 23 September, 2020 (aangepast) Is op de andere camera ( die naast de slagboom staat ) niet te zien of de remlichten al dan niet branden. Zal er om hangen of de kijkhoek voldoende is van de camera. Laat maar, niet goed gekeken, daar ga je niks op zien. 23 September, 2020 aangepast door _Ruud Quote
Richard van Es Geplaatst 23 September, 2020 Topic Starter Geplaatst 23 September, 2020 @_Ruud Van achter staat (helaas) geen camera. Ik had toen eigenlijk gelijk de bestuurder van de auto achter ons bevestiging moeten vragen, maar dat heb ik helaas niet gedaan. Maar zoals eerder vermeld ben ik ervan overtuigd dat mijn dochter geremd heeft. Dit blijkt uit hun verslag vlak na het incident. Mijn dochter was verbijsterd dat de auto niet op de rem reageerde en mijn vrouw die naast haar zat zei: Nu remmen Ivette, nu remmen!!! Maar mijn dochter was al aan het remmen, alleen de auto reageerde pas toen de slagboom tegen de ruit aankwam en omhoog ging op het remmen. Ikzelf stond 20 meter voor de auto met verbijstering dit te bekijken. Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.