Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Na een tijdje meelezen hier, maar eens een account aangemaakt, want ik kan mijn probleem hier niet terugvinden.

Het gaat om een Rio met 1.25 CVVT benzine motor en een handgeschakelde vijfbak van voor de facelift (bj eind 2013). 

De auto reed perfect tot een paar weken geleden, maar de auto gaat nu gelijk naar de 4000 toeren bij een beetje gas na het koppelen. Hier blijft het toerental vervolgens hangen tot je daadwerkelijk 4000 rpm rijdt in de situatie voor dit probleem optrad. 

Ook een tunnel uitrijden op de cruise control is er niet meer bij. Deze vliegt er gelijk af, omdat ook hier het probleem met de toeren zich voordoet.

Sinds een week is het probleem echter verder gegroeid en is nu ook bij gas geven op de snelweg in de versnelling (bijv van 100 naar 120) dat dit in schokken gaat. De motor giert gelijk van 3000 naar 4500 toeren, klapt weer terug naar een lager toerental en dit gaat netzolang door tot je op de gewenste snelheid zit.

Heeft iemand al eens iets soortgelijks meegemaakt en een mogelijke oplossing?

Ik ben maandag bij de Kia dealer geweest en daar kwam het probleem ze niet bekend voor, waardoor de Rio morgen voor onderzoek ingenomen wordt.

Het lijkt mij iniedergeval een urgent probleem en heb daarom besloten niet te wachten tot de oliebeurt die op korte termijn ingepland staat.

Mijn voornaamste vraag is dus wat er mis zou kunnen zijn en wat een redelijk kostenplaatje hiervoor is (of evt. garantie/coulance).

Geplaatst

Overigens nog een opvallend kenmerk aan het probleem is dat het zich niet continu voordoet, ik schat dat het 5-10% van de tijd probleemloos gaat

Geplaatst

Het zit inderdaad in de koppeling. Die laat ik nu volledig vervangen door een exemplaar van Bosch.

• Like 1
Geplaatst

Er staat nu zo'n 117.000 km (23k afgelegd in het afgelopen jaar) op de teller. Zelf leg ik meer langere afstanden af op provinciale wegen en snelwegen. En uiteraard ook het nodige stadsverkeer hier in de Randstad, maar echt veelvuldig filerijden valt wel mee. Ik heb de auto nu verder een jaar en het koppelen ging altijd wel een beetje apart in vergelijking met de andere auto's die ik gereden heb. Ik had hier verder niet veel achter gezocht, gezien dit als een eigenschap genoemd werd in een aantal occasionvideo's en -artikelen.

Overigens wel opvallend dat de Kia dealer een 3x zo hoge rekening/prijsopgave presenteert in vergelijking met de Bosch Car Service hier en een defecte LED-knipperlicht in de spiegel geconstateerd heeft die, vanavond nog getest, helemaal niet kapot is...

Geplaatst

Koppeling bij zo'n stand is niet heel vreemd, maar kan natuurlijk altijd beter. Mijn Picanto TA heeft het dubbele al gedraaid op de eerste koppeling...

Dat van die defecte RAW kan natuurlijk wel; ik heb dat gehad met mijn mistlamp; die zou stuk zijn, heb ik niet laten fixen met de intentie dit zelf te doen.
Maar bij eigen controle was er niks mis!
Twee JAAR later bleek het weer mis; uiteindelijk bleek de fitting gebarsten, waardoor deze soms geen contact maakte. En ja, mistlicht mag je toch bijna nooit voeren, dus ik heb dat nooit gemist...

• Like 1
Geplaatst (aangepast)

Ik vrees overigens dat het vervangen van de richtingaanwijzer in de spiegel niet zelf te doen zal zijn, gezien het een speciale ledstrip is, maar dat zie ik tegen die tijd wel weer.

aangepast door RioL
Geplaatst

Als de Rio hetzelfde als de Picanto gebouwd is vwb de RAW's op de spiegels is dit een demonteerbare unit.
Volgens mij een paar clips voor de spiegelkap en dan een paar schroeven en een stekkertje.
Maar als het werkt nu; zo laten!

Geplaatst
Op 29-3-2021 om 19:11, RioL zei:

Ik vrees overigens dat het vervangen van de richtingaanwijzer in de spiegel niet zelf te doen zal zijn, gezien het een speciale ledstrip is, maar dat zie ik tegen die tijd wel weer.

Heb ik onlangs ook zelf gedaan met een clone van Aliexpress. Is goed te doen met beleid.

• 2 maanden later...
Geplaatst (aangepast)

Op die richtingaanwijzer terugkomende. Laatst wou de auto niet meer van het slot af met de sleutel. Nieuw batterijtje in de sleutel en de richtingaanwijzer doet het ook weer...

aangepast door RioL

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...