Jump to content

Start probleem

Edgar Schiferli
 Share

Recommended Posts

Goedendag, ik ben hier nieuw en wil graag even vragen of er iemand wel eens eerder hetzelfde probleem heeft gehad of gehoord.

Na het ontgrendelen van de auto en startonderbreker duw ik de sleutel in het stopcontact. Ik draai hem om en alles gaat branden en werken behalve de motor. Hij start dus niet. Wanneer ik de sluetel een paar heen weer doe en/of vast houdt dan start hij ineens wel. Soms duurt het 2 minuten of soms 30 seconden. 

Hoor graag als er iemand ideen heeft?

gr

edgar

Doet 'ie het wel goed met de reservesleutel? Er zou een RFID chip in elke sleutel moeten zitten, pas wanneer die herkend wordt, slaat de auto aan (als het goed is).

Als het met beide sleutels op dezelfde manier niet goed gaat, is het contactslot  en/of de leesring voor de RFID chip de 1e verdachte.

Edit: Ervan uitgaand dat de startonderbreker standaard/af fabriek is.

Edited by Peter-036

Je hebt dus geen losse startonderbreker met een code of sleutelhanger ofzo? Dan zou ik de transponder antenne rondom het contactslot verdenken.
Maar ik vind het dan wel raar dat het na enige tijd wel werkt. En dat je geen lichtjes ofzo op het dashboard krijgt.

Verder is je ook gevraagd wat er niet werkt; start de auto niet (dus geen startmotor) of slaat de motor niet aan, dus wel startmotor, maar de motor gaat niet lopen?
Als je de auto op contact zet (ON) zonder te starten, hoor je dan wel de brandstofpomp even lopen? Meestal te horen onder de achterbank.

Alles gaat aan qua lampjes. Verlichting radio enz.

Er gebeurd niets op het front van de motor voor een bepaalde tijd. Ik hoor niets. En dan opeens slaat hij aan. De sleutel zit dan niet op on maar op start. Die houdt ik dan vast totdat hij dus gaat starten.

Guest Rinus30

Ik zou het niet bij de sleutel zoeken, maar bij het start relais, misschien zijn hier de kontakt puntjes vuil of ingebrand.

Oke, dus je houdt de sleutel vast op "start" en dan ineens gaat de startmotor lopen?
Ik weet niet of het starten bij een Rio 1 rechtstreeks vanaf het contactslot loopt of nog via een ECU, maar als dat laatste niet het geval is kan ik me zo niet meteen bedenken waar die vertraging vandaan komt.

Het start relais is zeker een optie, ik zou dan willen weten of daar meteen spanning komt bij het omdraaien van de sleutel. Maar om dat te checken moet je wel de juiste gereedschappen en kennis hebben...
Komt de spanning meteen op dan is het start relais zeker verdacht, komt de spanning "te laat" dan zit het probleem "stroomopwaarts".

• 1 month later...