Ga naar inhoud

Keuze stress


MisterMinn

Aanbevolen Berichten

Goedemorgen Proceed-kenners en -fans,

Laat ik me allereerst even netjes voorstellen. Ik ben MisterMinn, maar naar Rich luister ik over het algemeen beter! ;) Ik ben 45 jaar oud en sta 'op het punt' om een Kia Proceed GT-line (plus) te bestellen. Ik start op 1 februari bij mijn nieuwe werkgever en na mijn maandje proeftijd mag ik mijn echte lease-auto bestellen. En de kans is 99,99% dat dit een Proceed GT-line / GT-line plus te bestellen, 'uiteraard' de automaat.

Ik rijd momenteel een Peugeot 2008, eveneens een lease-auto, maar heb eigenlijk altijd Duitse auto's gereden, variërend van een Golf IV en VII (beide R-line uitgevoerd), een VW Passat, een Audi A3 sportsback en een A6 sedan. En eigenlijk 'zweer' ik bij Duitse auto's gezien de degelijkheid en rijbeleving. Ik ben echter enorm gecharmeerd geraakt van de Kia Proceed. Ik ga morgen een proefrit maken, maar heb ik recentelijk al heel wat reviews en tests gelezen. Ben erg benieuwd hoe ik het rijden zal ervaren! 

Ik merk echter dat ik wat keuze stress heb en ik hoop dat jullie me wellicht kunnen helpen bij het maken van mijn keuzes, jullie ademen deze auto tenslotte!

Allereerst de kleur: Black Pearl, Deluxe White of Orange Fusion. Misschien zegt dit iets over mijn gespleten persoonlijkheid... haha...
Over de kleur zwart is iedereen het vaak wel eens, het is chique en stoer tegelijk. Dat vind ik in dit geval ook op gaan. Ik zie echter ook geregeld foto's voorbij komen van de Proceed in het wit en ik vind dat de rondingen en de contrasterende zwarte kunststof elementen super goed tot hun recht komen in de Deluxe White kleur. 

Aangezien ik toch van mijn Duitse geloof afstap, kan ik het misschien beter gelijk goed doen en kiezen voor een onorthodoxe kleur, Orange Fusion. Over smaak valt niet te twisten, maar ben benieuwd naar jullie mening, alle kleine beetjes helpen.

Dan heb ik nog een -voornamelijk- praktische overweging: ga ik voor de GT-line of de GT-plus line, al dan niet met panoramadak.

Ondanks dat de 17" velgen van de GT-line fraai / stoer vind, vind ik de 18" echt prachtig. Dat zou dan -volgens mij- automatisch betekenen dat ik voor de plus line moet gaan. Ik ben 1,94 meter en dan is -als het forum zo lees- niet verstandig om voor het panoramadak te gaan, dit scheelt zo'n 3 centimeter volgens mij en daarmee de nodige 'kopzorgen' door de relatief kleine hoofdruimte. 

Daarnaast is de hoofdruimte door de elektrisch verstelbare stoelen in de GT plus line nog iets beperkter of is dit naar jullie inzicht verwaarloosbaar? Ook hier geldt wellicht voor dat alle kleine beetjes helpen?

Misschien vinden jullie dit een volledig overbodig topic, aangezien het deels een kwestie van smaak is. Maar ik heb toch stiekem de hoop dat jullie mij wat inzichten kunnen geven die me helpen met het maken van de -voor mij- juiste keuzes.

In ieder geval bedankt voor het meedenken. Ik zal jullie meenemen in het beslissingsproces en laten weten wanneer de auto daadwerkelijk besteld is. Dan begint waarschijnlijk het lange wachten. Wat ik begreep is dat momenteel 4 maanden levertijd beetje de richtlijn is. Of hebben jullie andere levertijden gehoord?

Bij voorbaat dank voor het delen van jullie inzichten! 

Groet,

MisterMinn aka Rich

 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Tja, ieder zo zijn smaak... zo ook de kleur. Succes.... ik heb toen ook lang getwijfeld tussen twee kleuren, (speciale) rood of blauw... uiteindelijk is het die laatste geworden.

Ik heb een gt line gekozen en niet de plus, reden ik wilde een dakraam en met de elektrische stoel op de laagste stand is toch anders dan de normale in de gt line.
Nu ben ik niet extreem lang 1,82 maar als mijn haar tegen het dak zit vindt ik dat ook al irritant.
Ik zou echt goed proberen en proefrijden zodat je een goed oordeel voor jezelf kan bepalen.

Velgen had ik hetzelfde als wat jij beschrijft, maar uiteindelijk staat het toch erg goed onder de auto en net iets meer comfort.

Succes met de keuze 819abb55dc093f8c7162dffa743683c9.jpg

Verstuurd vanaf mijn SM-G981B met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites


Thx Huuv en Lazers voor jullie reactie. Ik ben het eens, kleur is echt heel persoonlijk. Ik vind de blauwe kleur die jij uiteindelijk hebt gekozen ook echt heel fraai…!

Ik ga zeker morgen mijn zithouding eens goed bekijken, want dat is toch wel heel relevant natuurlijk. Op zich wel bijzonder dat dit überhaupt een aandachtspunt is; ik kan me voorstellen dat men bij het ontwikkelen van een auto toch rekening houdt met de gemiddelde lengte van (Europese) mensen. Ik ben dan misschien iets langer dan gemiddeld, maar toch ook weer geen 2 meter 15…

We gaan het morgen eens rustig bekijken! 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ja die kleur zorgt ervoor dat toch veel mensen omkijken als je voorbij rijdt, totaal geen spijt van deze keuze.

De proceed is iets lager gemaakt ten opzichte van de gewone ceed, voor een sportieve en mooie lijn.

Verstuurd vanaf mijn SM-G981B met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites


Kleine doch relevante update: ik heb helaas niet proef kunnen rijden, enkel proef zitten. Demo auto verkocht…

Ik was benieuwd met m’n 1,94cm in de GT plus line. Ondanks dat proef zitten wezenlijk anders is dan rijden, verwacht ik wel dat ik een houding kan vinden. Met een automaat ben je toch wat flexibeler in je houding. Geen panorama dak, dat scheelt echt een paar cm’s… Ik vind m van binnen vrij klein, had ik groter verwacht…

Kleur neig ik heel sterk naar Orange Fusion. Die kleur doet het heel goed op die auto. Zeker minder courant, maar hey, het is lease ;) Een keer een heel andere kleur dan m’n gebruikelijke keuzes. Net zo ongebruikelijk als ineens erg gecharmeerd te zijn van een Kia. Een Proceed. Een geweldig mooie auto.

 

 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites


Welkom! Grappig, ik ben 01-01 begonnen en na mijn privé Leaseauto (Ceed SW 1.4 DCT7 GT-Line) wil ik weer een Kia.

Ik heb mijn oog nu ook op de Proceed laten vallen, liefst ook de GT-Plusline. Uiteraard automaat, want het is echt veel relaxter rijden en de Adaptieve cruise control is fantastisch.

Dan de kleur: niets is zo persoonlijk als kleur. De vorige SW was on de kleur Blue Flame, maar wij (mijn vrouw misschien nog wel meer dan ik) vinden de accenten op de Proceed er het mooiste uit komen in de kleur Deluxe White.

Het panoramadak: wees je bewust dat je in combinatie met de GT-PlusLine weinig extra hoofdruimte over houdt. De stoelen van de GT-PlusLine staan wat hoger dan in de GT-Line omdat ze electrisch verstelbaar zijn. In de laagste stand hield ik met mijn 1,76m hoogte enkel cm's ruimte over. Ik adviseer je om - als je dat nog niet gedaan hebt - ff te gaan proefzitten.

Ik kies - mits de werkgever mee gaat in mijn ideeën - wel voor het panorama dak. In de SW hadden we de verduistering altijd weg, zodat het wat lichter is in de auto. Wel welkom aangezien je in de GT-lines donkere dakhemel hebt en de auto dan altijd wat kleiner en donkerder aan voelt.

Verstuurd vanaf mijn DN2103 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites


Aangenaam kennis te maken MisterMinn, ook ik ben nieuw hier. Ik zag jouw post en zie dat je ongeveer in dezelfde situatie zit als ik. Ik heb inmiddels al wel de KIA Proceed 1.5 DCT7 GT-PlusLine besteld én met panoramadak. Met mijn 1.74 meter is dat prima te doen. Een collega van mij heeft de MY21 versie en heb daarmee mogen proefrijden, dus weet wat ik ongeveer kan verwachten. Op Youtube kun je overigens voor jouw lengte nog wat reviews bekijken voordat je de keuze maakt, maar als ik Marijn mag geloven zou ik in jouw geval niet kiezen voor een panoramadak. 

Uiteindelijk heb ik gekozen voor de kleur Penta Metal metallic, ben namelijk bang dat te veel kleur gaat vervelen bij mij. Ook vind ik deze kleur geweldig staan met de achterlichten. 

Qua levertijd mag je rekening houden met een half jaar. Eind vorige week is de verwachte levertijd gesteld op week 30 van dit jaar. Geduld is een schone zaak, zeg maar. Al denk ik dat het bij KIA nog wel meevalt in vergelijking met andere autofabrikanten. 

Succes verder met je keuze! 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Aangenaam en dank voor jullie reacties! 
 

Ik heb proef gezeten in een versie mét pano dak. Dan houd ik idd echt heel weinig hoofdruimte over. Hoe fraai ook, het scheelt echt een behoorlijk stuk en die concessie moet ik maar gewoon doen. De elektrisch verstelbare stoelen schijnt wel iets te schelen maar niet extreem. 
 

ik ga nog proefrijden voordat ik daadwerkelijk bestel, maar heb er wel vertrouwen in dat ik er nog normaal in pas en dus de GT plus line kan bestellen.
 

Zoveel mensen, zoveel wensen qua kleur en het model leent zich voor meerdere mooie kleurstellingen! Levertijd is stevig zeg, maar helaas is het idd niet anders. In ieder geval iets heel leuks om naar uit te kijken! 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Welkom allemaal.

De Proceed is een heel degelijke auto, en heeft een uniek uiterlijk.

Persoonlijk moet ik wel heel eerlijk zijn, dat ik hem zelf nooit meer zou kiezen.
Ter info, ikzelf ben 1m87.

In de achterruit zie je gewoon niets in dit model (toch zeker niet met deze lengte of hoger), als er een auto 2/3 meter achter mij zit, zie ik wel zijn koplampen but that's it.
Het infotainmentsysteem/digital dashboard vind ik persoonlijk slecht en hadden ze veel meer kunnen mee doen. Was voor mij een grote teleurstelling. 

Mijn vorige lease wagens waren wel duits, en dan zeggen ze in die KIA garage, dat zo'n mensen dan vaak graag naar een auto als kia komen omdat ze dan plots veel meer opties kunnen aanduiden. En dat klopt aangezien ik full option had (geen pano dak wegens mijn lengte). Maar het mist voor mij wel een beetje de duitse afwerking ook en de kleine details.

Ik post dit hier vooral omdat de topicstarter zelf verwees naar zichzelf als een duitse auto liefhebber, hou dan rekening dat je mogelijks wel een paar kleine detailpunten zal ondervinden.
Ik zou er toch zeker eerst mee rijden voor je hem effectief kiest dat je achteraf geen spijt hebt.

 

Pas op: het is zeker een mooie en degelijke auto! maar ik denk dat ik als volgende auto toch wel terug naar een duits merk ga proberen te kijken :) 
 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dank je Cobalt voor je eerlijke reactie, dat waardeer ik juist. Ik zit op dit forum voor eerlijk advies, het verkooppraatje doet men wel bij de dealer.

Ik heb vandaag bericht gekregen dat ik de 12e kan proefrijden, dus dan ga ik zeker dat zicht-verhaal toetsen. Ik vind het wel belangrijk dat ik goed en volledig zicht naar achteren heb, al ben ik nog iemand die veel zijn buitenspiegels gebruikt. Maar toch ook zeker weer een aandachtspunt voor de proefrit! 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ja, maar ik vind de achterkant van de Proceed wel echt onderscheidend en erg aansprekend… Maar dank voor de tip! 
Staat buiten kijf !

Maar als hij zou afvallen vanwege te slecht zicht is er eigenlijk geen directe concurrent (geen andere Shooting brake in dit prijssegment), dus dan kan ik mij voorstellen dat je naar normale Stations kijkt als alternatief.

Verstuurd vanaf mijn DN2103 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites


12 minuten geleden, zei MisterMinn:

Ik heb vandaag bericht gekregen dat ik de 12e kan proefrijden, dus dan ga ik zeker dat zicht-verhaal toetsen. Ik vind het wel belangrijk dat ik goed en volledig zicht naar achteren heb, al ben ik nog iemand die veel zijn buitenspiegels gebruikt. Maar toch ook zeker weer een aandachtspunt voor de proefrit! 

Ben benieuwd naar jouw mening na de proefrit.

Link naar reactie
Delen op andere sites




...... Ik vind het wel belangrijk dat ik goed en volledig zicht naar achteren heb, al ben ik nog iemand die veel zijn buitenspiegels gebruikt. Maar toch ook zeker weer een aandachtspunt voor de proefrit! 



Dat slecht zicht naar achteren kan ik ook bevestigen, dat is nou eenmaal door die mooie daklijn.
Dit is ook in diverse auto tests terug te lezen. Ik heb er zelf geen enorme hinder van, in de zijspiegels heb je goed zicht.

Verstuurd vanaf mijn SM-G981B met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb al voldoende aandachtspunten voor m’n testrit! 


Zal proberen objectief te blijven, wat altijd lastig is bij een (deels) emotionele aankoop… Vind de auto super maar uiteindelijk moet ik er ook heel wat uurtjes in zitten / rijden en dus zal ik eea ook rationeel moeten bekijken.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 31-1-2022 om 20:50, zei MisterMinn:

Ik heb al voldoende aandachtspunten voor m’n testrit! 


Zal proberen objectief te blijven, wat altijd lastig is bij een (deels) emotionele aankoop… Vind de auto super maar uiteindelijk moet ik er ook heel wat uurtjes in zitten / rijden en dus zal ik eea ook rationeel moeten bekijken.

 

 

 

Veel succes :)

één puntje dat nu in me opkomt is de achteruitrijcamera. Die zit altijd uit. In mijn Golf kwam die maar naar buiten als je hem in achteruit zette.
Nadeel hiervan is dus dat die camera gewoon altijd vuil is en in periode van slecht weer soms bijna onbruikbaar, tenzij je altijd voor je instapt even met je vinger de camera gaat kuisen :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Veel succes
één puntje dat nu in me opkomt is de achteruitrijcamera. Die zit altijd uit. In mijn Golf kwam die maar naar buiten als je hem in achteruit zette.
Nadeel hiervan is dus dat die camera gewoon altijd vuil is en in periode van slecht weer soms bijna onbruikbaar, tenzij je altijd voor je instapt even met je vinger de camera gaat kuisen  
Check by de Ceed!

Beter dan de Opel Astra - daar verblind het licht de camera in het donker ... Zucht

Verstuurd vanaf mijn DN2103 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 2 weken later...
Op 31-1-2022 om 17:33, zei MisterMinn:

Dank je Cobalt voor je eerlijke reactie, dat waardeer ik juist. Ik zit op dit forum voor eerlijk advies, het verkooppraatje doet men wel bij de dealer.

Ik heb vandaag bericht gekregen dat ik de 12e kan proefrijden, dus dan ga ik zeker dat zicht-verhaal toetsen. Ik vind het wel belangrijk dat ik goed en volledig zicht naar achteren heb, al ben ik nog iemand die veel zijn buitenspiegels gebruikt. Maar toch ook zeker weer een aandachtspunt voor de proefrit! 

Ondertussen zijn we de 14e, hoe was de proefrit? :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 31-1-2022 om 17:36, zei marijn.hak:

En zou het zicht baar achteren te slecht zijn: er is ook nog de SW die in dezelfde trim te krijgen is als de Proceed. Goedkoper, net zo luxe, beter zicht naar achteren emoji846.png

Beter zicht in de station dat zeker. Maar als persoon van 1,96 in de SW, vind ik de horizon toch ook erg dicht tegen de bovenkant zitten als ik rechtop zit en zie ik ook niet alles aan de horizon. 🙃 
Verder helemaal happy met de SW, maar de details van franse en/of duitse auto's heeft de ceed niet inderdaad. Maar zonder modder gooien, kijk even naar de vorige generaties Ceed/cee'd. Kia heeft enorme stappen gemaakt in luxe tov de duitse en franse concurrenten en je krijgt erg veel gebundelde opties voor het geld met de ?4? bundels die ze aanbieden.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Sorry voor mijn late reactie…! De proefrit is helaas verplaatst naar as zaterdag! Dan zal ik uiteraard verslag uitbrengen.
Spannend!!

Mijn zakelijke auto is intussen in besteld. Ik waag het erop met Panorama dak en slecht zicht naar achteren 4d3311e60e171916b09797f432c76d0c.jpg510d587ef8b333a73807ea2f77dc7125.jpg

Verstuurd vanaf mijn DN2103 met Tapatalk


Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...