Jump to content

Keuze voor een e-Niro en kamperen

bnw
 Share

Recommended Posts

Ik begin langzaamaan te bewegen in de richting van een elektrische auto. Ik heb altijd diesels en benzine gereden, maar om diverse redenen ben ik me ondertussen aan het verdiepen in wat er aan modellen leverbaar zijn.

De keuze is natuurlijk altijd nog een stuk kleiner dan wanneer je op brandstof (of hybride) wilt gaan rijden. Daarnaast is de prijs natuurlijk ook nog wel een dingetje, waardoor veel elektrische modellen al snel afvallen,  alhoewel het op dit moment natuurlijk nog altijd niet de goedkoopste auto's zijn. Toch begin ik er aardig zin in te krijgen, al helemaal nadat ik onlangs mijn eerste elektrische (test-)kilometers heb gereden in een Kia e-Niro.

Tsjonge, wat rijdt dat fijn! Ik ben op zich een rustige rijder, maar alleen al het idee dat je op elk moment hele grote hoeveelheden power tot je beschikking hebt, is erg prettig auto rijden. Dat is compleet het tegenovergestelde aan de Volkswagen Polo Bluemotion die ik eentijdje voor mijn werk heb gereden. Daar schrol ik nog wel eens van het gebrek van reactie op het gaspedaal, wanneer ik in bepaalde situaties even snel tempo moest maken....

Natuurlijk vind ook ik het wel even spannend elektrisch te gaan rijden en voel ik een lichte angst van "wat als ik leeg kom te staan en er geen laadmogelijkheden in de buurt zijn...."

Voor binnen Nederland ben ik niet zo bang. Ik wil er toch voor zorgen dat ik op mijn eigen oprit kan laden, dus in principe staan er altijd genoeg rijdbare kilometers paraat. en als ik eens wat verder moet rijden, vind ik het geen probleem om een pauze te maken en gedeeltelijk bij te laden.

Maar we gaan ook regelmatig de grens over voor één of meerdere dagen en dat lijkt me al iets uitdagender. We zijn regelmatig in de buurlanden, maar rijden ook regelmatig naar Frankrijk of Oostenrijk en eigenlijk een groot deel van (West) Europa. 

Dus bereik is toch wel een dingetje voor me. Dan wordt het lijstje met beschikbare auto's al weer wat kleiner. Zoals bij zovele staan bij mij bovenaan de Kia e-Niro en de Hyundai Kona. Beide vind ik interessant en ik kan nog niet direct een keuze maken. Ik wil sowieso nog een proefrit maken met de Kona maar zoals gezegd heeft de Kia me aardig overdonderd! En het is zo'n model dat in eerste instantie geen koppendraaier is, maar die ik steeds meer ga waarderen, hoe vaker ik hem zie.

Dan is er bijvoorbeeld ook nog de Volkswagen ID.3, maar die vind ik niet mooi, ik verafschuw dat bijna alle functies via een touchscreen bediend moeten worden en naar ik begrepen heb, zijn er nogal wat problemen in de software. Vanwege mijn lange goede ervaring met Japanse auto's en mijn mindere met de eerder genoemde Polo, heb ik dan ook een sterke voorkeur voor Japanse en Koreaanse auto's.

De Kia heeft op dit moment mijn lichte voorkeur boven de Kona, vanwege de wat grotere kofferbak.

We gaan vaak met de tent op pad. Normaal nemen we geen stroom op de kamping. Zijn er mensen met ervaring wat  betreft kampeervakanties met de e-Niro in de diverse Europese landen? Is het mogelijk op de kamping te laden of zijn daar de elektra aansluitingen niet op berekend? Ik begrijp dat dat sowieso geen snelladen wordt, maar elke 50 of 100 km die je bijgeladen krijgt is meegenomen. Daarnaast zul je dan ook openbare palen moeten gebruiken.

Wat is jullie ervaringen met kampeer vakanties in de Benelux, Frankrijk, de alpenlanden, Engeland/Schotland, Skandinavie?

iemand nog goede tips bij de keuze van een elektrische auto?

Oha ja, ik rij nu een Mazda2 en heb vele Mazda's gereden (inclsuief twee keer MX-5). Naast de betrouwbaarheid van het merk, heb ik vooral goede ervaring met het weggedrag van deze auto's. Ze zijn erg fijn en leuk om in te rijden vanwege de fijne besturing en de voortreffelijke (handgeschakelde) versnellingsbakken. De e-Niro is natuurlijk een heel ander soort auto met een flink hoger rijgewicht. Toch ben ik benieuwd hoe het plezier in het rijden met deze auto is, wanneer je er ook de leukere weggetjes mee berijdt. Hoe is jullie ervaring daarin?

Ik heb nog niet op een camping geladen, hangt voornamelijk af van wat voor zekering je hebt bij de stroom bij je kampeerplaats (als er stroom is per plek). Ik heb al wel verschillende keren geladen met de grannylader bij huisjes en via een verloop (blauwe stekker naar gewone) bij de jachthaven waar ik met mijn boot lig. Dat was allemaal in Nederland. Ik ben naar Groningen en terug geweest, dat kon bijna zonder bij te laden, voor de zekerheid wel onderweg kort gedaan. Tot nu toe bevalt het prima. Als je zoekt vind je meer verhalen over vakanties in Europa. Succes met de keuze, al een een EV6 gedacht? Groter bereik en mooie auto met mogelijkheid om een aanhanger te trekken.

Succes met de keuze, al een een EV6 gedacht? Groter bereik en mooie auto met mogelijkheid om een aanhanger te trekken.

De EV6 is mooi; zag er vorige week 1 rijden.
Maar als iemand kijkt naar een e-Niro, dan is de EV6 echt een TOTAAL andere auto. En een vanaf-prijs van ca. €10k meer (ca. 28%) maakt ook nog flink verschil...

gisteren de nieuwe elektrische Kia gespot. volgend jaar komt er een nieuwe .

Kia. niro uit die ik al gezien heb .elektrisch rijden voor particulier heeft geen zin.

in 2024 wort de elektrisch KIA nero belast met houder schap belasting waar schijn lijk 

met negentig euro per maand. voor lease rijders maak dat niets uit. 

Fout.

Was aanvankelijk aangekondigd dat de regeling tot en met 2020 zou gelden, inmiddels is besloten dat de vrijstelling van MRB tot en met 2024 geldt. Dit geldt overigens ook voor aanschafbelasting van een elektrische auto (BPM). 2025 is een overgangsjaar waarin je een korting van 75 procent op de wegenbelasting krijgt. Vanaf 2026 betaal je het volledige tarief.

• Like 3

Tegen die tijd is het bijtellingspercentage ook veel hoger. Vrees dat het dan rap over is met elektrisch rijden. Voor de lease is het dan ook niet meer interessant. 

Met het vooruitzicht dat branstofmotoren uitgwfaseerd moeten worden dus wel; op een gegeven moment KUN je niet eens meer non-EV kopen of leasen.

Ik heb pas geleden de overstap gemaakt van benzine naar elektrisch, absoluut geen spijt van. En dat als particulier. Wat betreft laden op campings zal je als je tijdens het verblijf je auto wil laden de camping moeten selecteren op de max hoeveelheid Ampères die beschikbaar is. De grannylader kan op meerdere standen ingesteld worden, max 12A. Houd er rekening mee dat het dan nog steeds veel tijd kost om de auto vol te krijgen. Bij 12A zo'n 30 uur... Ik weet uit ervaring dat in Noorwegen (zowiezo een aanrader voor kampeerders) het elektrisch rijden veel meer gestimuleerd wordt als in Nederland daardoor zijn daar openbare laadmogelijkheden genoeg. Over het weggedrag kan ik melden dat je met een e-Niro best wat leuke stuurweggetjes kan pakken, al is het natuurlijk geen lichtvoetige lage sportwagen. 

• Like 1

8 hours ago, Chojin said:

Tegen die tijd is het bijtellingspercentage ook veel hoger. Vrees dat het dan rap over is met elektrisch rijden. Voor de lease is het dan ook niet meer interessant. 

Datzelfde werd gezegd van windenergie, zonnepanelen. "Zonder subsidie wordt het niets".  WIj rijden een EV zonder subsidie en zo zijn er wel meer. 

• Like 2

Even specifiek nadenkend over het laden op de kampeerplaats: ik kan me herinneren uit de tijd dat ik al kind met mijn ouders mee moest met de caravan, dat auto's vaak niet welkom waren op het terrein.
Misschien is dat nu anders, maar gezien de aangegeven beperkingen van de granny charger lijkt mij dat je dan niet moet zoeken op campings met zware stroom, maar met (een) laadpa(a)l(en) op de parkeerplaats...

• Like 1

1 hour ago, Kia pannenkoek said:

Ik heb pas geleden de overstap gemaakt van benzine naar elektrisch, absoluut geen spijt van. En dat als particulier. 

Ook ik ga de auto particulier aanschaffen en ik ben van plan de overstap te maken om verschillende redenen. Ten eerste wordt brandstof steeds duurder. Ik besef dat het goedkopere rijden op elekrticiteit natuurlijk nooit de (meer-)kosten van een elektrische auto opheft, dus dat is eigenlijk geen geldige reden. En ja, ook elektrisch rijden zal in de toekomst steeds meer belast gaan worden. Zo gaat het altijd. Zo ging het met auto's op gas en diesel ook en dat zal hier niet anders zijn. Uiteindelijk wil de overheid toch ergens weer die inkomsten vandaan gaan halen.... En als elektrisch rijden steeds duurder gaat worden, dan zullen de kosten voor rijden op fosiele brandstoffen zeker niet minder hard gaan stijgen.

Daarnaast geeft het ook een goed gevoel om geen fosiele brandstoffen meer te verstoken, er vanuit gaande dat de elektriciteit op een schone manier wordt opgewekt, onder andere door eigen zonnepanelen. En ik besef ook wel, dat over de hele levensduur ook een elektrische auto nog wel voor de nodige milieubelasting zorgt, vooral bijvoorbeeld de accu.

Maar het grappige is, dat ik ondertussen een andere reden heb om over te stappen. Ik had het verschillende mensen al horen zeggen, maar bij een proefrit heb ik het ook zelf kunnen ervaren: wat rijdt een elektrische auto fijn! Dat koppel dat onmiddelijk beschikbaar is, dat is echt verslavend!

Ik heb dan ook het gevoel dat me dat heel goed gaat bevallen en ik niet meer terug zal willen naar benzine of diesel!

Wat betreft laden op campings zal je als je tijdens het verblijf je auto wil laden de camping moeten selecteren op de max hoeveelheid Ampères die beschikbaar is. De grannylader kan op meerdere standen ingesteld worden, max 12A. Houd er rekening mee dat het dan nog steeds veel tijd kost om de auto vol te krijgen. Bij 12A zo'n 30 uur... Ik weet uit ervaring dat in Noorwegen (zowiezo een aanrader voor kampeerders) het elektrisch rijden veel meer gestimuleerd wordt als in Nederland daardoor zijn daar openbare laadmogelijkheden genoeg.

Ik snap dat het laden op de camping nooit heel snel zal gaan met de grannylader, maar het is maar ter aanvulling en misschien komt het er in praktijk op neerdat ik toch de openbare laadpalen tijdens de vakantie ga gebruiken.

Noorwegen is inderdaad een geweldig mooi land om te kamperen, weet ik uit eigen ervaring. Het is zelfs één van mijn favoriete landen. Eerst dacht ik dat het daar met die grote afstanden wel erg lastig zou worden met het laden van een elektrische auto, maar ik heb ondertussen inderdaad begrepen dat Noorwegen juist heel hoog inzet op elektrisch rijden. Ik ben alleen benieuwd hoe ver de laadpalen uit elkaar staan in de uitgestrekte gebieden van Noorwegen... Het is in ieder geval een reden dat ik wel voor een 64kWh versie ga. We zijn ook wel eens in Schotland geweest en dat is ook zo uitgestrekt. Wel begreep ik dat je daar gratis openbaar kunt laden, maar het zal wel wat uitkienen zijn met de laad locaties.

Over het weggedrag kan ik melden dat je met een e-Niro best wat leuke stuurweggetjes kan pakken, al is het natuurlijk geen lichtvoetige lage sportwagen. 

Ik snap dat het weggedrag niet vergelijkbaar zal zijn met de MX-5jes die ik heb gehad, maar zolang het maar enigszins prettig stuurt, dan doet de oneindige trekkracht van de elektromotor de rest! En zo zwabberig als de Polo die ik ook  ooit had, zal het bij lange na niet zijn.

Ik ben ook erg benieuwd naar het rijden in de bergen, waar ik graag kom. Dat moet ook een erg fijne ervaring zijn!

Wel ben ik altijd fan van handgeschakelde verscnellingsbakken zoals waar onder andere mijn MX-5 om bekend staat net als andere Mazda's die ik heb gereden....

46 minutes ago, Murcielaygo said:

Even specifiek nadenkend over het laden op de kampeerplaats: ik kan me herinneren uit de tijd dat ik al kind met mijn ouders mee moest met de caravan, dat auto's vaak niet welkom waren op het terrein.
Misschien is dat nu anders, maar gezien de aangegeven beperkingen van de granny charger lijkt mij dat je dan niet moet zoeken op campings met zware stroom, maar met (een) laadpa(a)l(en) op de parkeerplaats...

In Nederland mag je op heel veel van de campings inderdaad de auto niet bij de tent/caravan plaatsen. Wij gaan echter vaak in het buitenland kamperen en daar is mijn ervaring dat de auto bij de meeste kampings waar ik geweest ben, gewoon bij de tent mag staan. Maar het is inderdaad wel een goed punt.

Uiteindelijk komt het er denk ik op neer om de grannylader gewoon mee te nemen en per kamping gewoon naar de mogelijkheden te vragen. Aangezien we eigenlijk altijd op de bonnefooi gaan en per vakantie nogal eens rondtrekken langs verschillende kampings, reserveren we nooit, omdat we vooraf niet weten waar we terecht zullen komen. Dus we zullen het per keer moeten zien.

• Like 2

@bnw Er zijn op youtube wat filmpjes te vinden over (winter) testritten in noord Noorwegen, evenals wat vakantie ervaringen van Nederlanders met EV's naar Scandinavië, en dat ging ook allemaal min of meer probleemloos.

Gelukkig, want ook voor ons is het een gewilde vakantiebestemming!

Ook heeft de ANWB een elektrische auto vakantietrip op youtube staan naat het Gardameer, en nog wel meer langere trips met EV's.

Ik heb er vertrouwen in, en kijk ernaar uit.

Edited by Peter-036
  • Like 1

12 uur geleden, zei bnw:

Ik ben alleen benieuwd hoe ver de laadpalen uit elkaar staan in de uitgestrekte gebieden van Noorwegen...

Kijk maar eens op chargemap of plugshare, daarin kun je alle bekende laadpalen zien. Dan zul je zien dat dat best meevalt, zeker in Noorwegen zijn er genoeg.

De grannylader van mijn Outlander PHEV is niet instelbaar, laadt altijd op 10A. In de 7 jaar dat we hiermee op vakantie gecampeerd hebben (in Frankrijk, Spanje, Denemarken, Zweden, Noorwegen) heb ik alleen in Frankrijk 2x niet kunnen laden op wat afgelegen gemeentecampings (max 6A).

Edited by Case

Zolang je de auto bij je tent kunt parkeren en tenminste 8A kunt gebruiken, is het, in mijn ogen, al goed te doen met een grannycharger. Als ik zelf naar een camping ga, dan gebruik ik de auto slechts incidenteel. Al die tijd kan de auto dus op zijn gemak opladen. Mochten we een keer een verre trip maken, dan zoek ik bij mijn bestemming of onderweg wel een snellere laadmethode. De eerlijk gebied te zeggen dat ik nog niet op vakantie ben geweest met mijn e-Niro, maar er wel over heb nagedacht. Thuis doe ik het op dezelfde manier en dan staat mijn auto korter aan de oplader (wel met 12A).

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk