Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Zojuist even een grove berekening gemaakt met een verschil tussen verbruik bij de "oude" HEV en de nu gereden EV.
Aan de hand van deze berekening moet ik constateren dat de overstap van een half jaartje geleden op tijd is geweest.
Uit de berekening komt met de huidige benzineprijs (€ 2,17 bij de plaatselijk pomp) op het volgende uit :
Benzine: € 12,10 / 100km (gerekend met een gemiddeld verbruik 1:18)
Elektrisch: € 5,20 / 100km (gerekend over het totaal aantal gereden km's en totale afname € van de E-paal) - hierbij is geen rekening gehouden met het verschil tussen afname E-paal en werkelijk verbruik.

Al met al, toch leuk om te zien dat dit best (al zit er misschien een marge in/tussen) wat scheelt om over te stappen.
ps. en wij hadden het geluk om "goedkoper" over te stappen (private lease) van HEV naar EV (scheelt toch € 25 / maand).

• Like 1
Geplaatst

Scheelt zeker al is het ook afhankelijk van je persoonlijke situatie. Daar zit inderdaad een marge.

Ik schat in dat je in dit voorbeeld met 0,37 per kWh rekent? Met eigen zonnepanelen zal dit bedrag lager worden en als je zoals ik gratis mag laden bij de werkgever dan wordt het verschil nog groter. Bij mij gaat het dan nog maar over centen per kWh.

Geplaatst

Ik had dit vorig jaar ook al uitgerekend en komt vrijwel overeen met de berekening van Michel_1970.

Daarbij komt de nog besparing op onderhoudskosten en geen wegenbelasting.

Verzekering is iets duurder en de afschrijving van een laadpaal als je thuis op kunt laden.

Geplaatst (aangepast)
1 uur geleden, zei Rubke81:

Scheelt zeker al is het ook afhankelijk van je persoonlijke situatie. Daar zit inderdaad een marge.

Ik schat in dat je in dit voorbeeld met 0,37 per kWh rekent? Met eigen zonnepanelen zal dit bedrag lager worden en als je zoals ik gratis mag laden bij de werkgever dan wordt het verschil nog groter. Bij mij gaat het dan nog maar over centen per kWh.

Beste @Rubke81, ik heb gerekend met € 0,32 / kWh aan de openbare laadpaal.
In mijn "thuis" situatie zou ik zelfs een besparing kunnen hebben van € 0,09 op die € 0,32. Gezien ik met mijn energiecontract "slechts" € 0,23 / kWh betaal (nachttafrief).
Maar ja, ik heb geen eigen parkeerplek.

aangepast door Michel_1970
Geplaatst

Ik vrees dat die wegenbelasting over 2 jaar er flink in gaat hakken. Ben benieuwd of het dan nog steeds zo voordelig is. Daar in tegen als die benzine prijzen zo doorgaan (2.40! 😮)

Geplaatst
48 minuten geleden, zei Bas Bosman:

Het is afwachten of een EV belast gaat worden met wegenbelasting. Volgens mij is daar nog geen besluit overgenomen.

Dacht dat voor EV’s vanaf 2025 ook wegenbelasting betaald moet worden. Hoeveel is afwachten. Uiteindelijk gaat de wegenbelasting eraf en krijgen we kilometerheffing. Dan zijn de EV rijers ook aan de beurt. 🤨

Geplaatst
1 uur terug, zei Peter-036:

'het volle pond' van benzineauto's van hetzelfde gewicht.

Ben benieuwd of dat zo blijft, want een EV zit zo ongeveer 3 tot 500 kilo boven de normale auto's , dus 3 tot 5 schalen hoger, dan is het voordeel heel snel weg.

Geplaatst

@gjcvroZo lees ik het nu wel, dat gaat inhouden dat mijn E-Soul (1651-1750 kg) dan 279 euro per kwartaal gaat kosten (pfooeei: 1080 euro/jaar!!)😢😠.

Tot dan dus voorlopig in '22 0,0 +

in '23 0,0 +

in '24 0,0 +

in '25 280 Euro. 

Wie dan leeft, die dan zorgt.....Je kunt er toch zelf niets aan veranderen.

Geplaatst
6 uur geleden, zei Peter-036:

@gjcvroZo lees ik het nu wel.

Klopt, zo lees ik het ook, alleen heeft er nog niet echt iemand goed over nagedacht en tegen de tijd dat het zo ver is gaan er waarschijnlijk vanzelf weer wat kelen open die roepen dat het niet zo kan. Maar voor de zekerheid heb ik daarom wel een leasecontract van 4 jaar ipv 5. Als het echt zo duur wordt gaat de ev er weer uit en ga ik weer ploffen. (met tegenzin)

Geplaatst
6 hours ago, gjcvro said:

Maar voor de zekerheid heb ik daarom wel een leasecontract van 4 jaar ipv 5. 

Dat snap ik niet. Wij hebben een lease contract voor 5 jaar, waarbij de wegenbelasting voor het laatste jaar al in is verwerkt. Ik hoef dus niets extra's te betalen in het laatste jaar. Alleen als de regering de spelregels tussentijds zou veranderen, dan wordt de leaseprijs eventueel aangepast.

Geplaatst

Nope, bij mij is dat niet, dus komt dat er tegen die tijd nog bij. Mocht tegen die tijd duidelijk zijn wat de regels zijn kan ik altijd nog een jaar verlengen, dat is makkelijker dan inkorten ;-)

• Like 1
  • 1 maand later...
Geplaatst

Van de week even uit nieuwsgierigheid een tussentijdse berekening gemaakt over de kosten voor het laden t.o.v. het "ouderwetse" benzine tanken.
Over de afgelopen periode is er voor:
10200 km rijplezier, "slechts" €500 afgerekend. Puur de optelling van alle facturen.
Als ik datzelfde tegen de benzineprijs afzet dan zou ik voor diezelfde X km's (ongeveer) €1100 hebben betaald. Uitgaande van een ltr prijs van €1,90 en een verbruik van 1:18 (Niro HEV).
Gemiddeld ltr prijs gezien het feit dat aug 2021 de prijs nog ergens tegen de €1,80 lag en nu €2,00.
Maar goed, al met al........

Nog steeds blijf ik bij de titel van deze post :clap:

• Like 1
  • Haha 1
  • 4 weken later...
Geplaatst

Leuk om te lezen! ik sta zelf nog in dubio, rij met veel plezier in mijn Niro meestal ruil ik in na 4 jaar, maar op dit moment rij ik al weer bijna 5 jaar met de Niro. Toch ben ik eens aan het kijken naar de E-niro. Hij is natuurlijk duurder maar je hoeft voorlopig geen wegenbelasting te betalen. Ik kan helaas niet thuis laden. (misschien wel met snoertje over de stoep) Ben wel benieuwd wat de onderhoudsprijzen zijn van de E-niro. Zou iemand eens in mijn kia willen kijken wat daar staat bij de 15K, 30K en 60K beurten?

Geplaatst

15k: 81€

30k: 127 €  60k beurt bestaat niet is om en om kleine /grote beurt. 60k zal nomaal wel bougies zijn of zo maar die heeft een EV dus niet.....

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...