Adrie Koorn Posted May 7, 2022 Posted May 7, 2022 Ik heb een vraag. Ik heb nu ruim een maand mijn e-niro met 64KW. Maar ik merk een afwijking op in de hoeveelheid KW die ik er in kan laden. gisteren gaf het EV scherm aan dat er nog 28% in de auto aanwezig was, goed voor 120 km. ( mijn verbruik ligt nu op 16KW/100km)Aangezien ik vandaag een lange rit ga maken heb ik hem bij mij thuis met de zappi 2 tot 100% gevuld. En deze gaf aan dat er 53KW is geladen. Nu ben ik geen rekenwonder maar 28% van 64 KW is volgens mij 17,92 KW + die 53 KW kom ik toch uit op 70,92KW. nu heb ik ook een homewizzard P1 meter aan mijn slimme meter hangen en die gaf aan dat ik gisteren totaal 50 KW heb verbruikt, als ik daar mijn normale verbruik van gemiddeld 4 KW van af haal kom ik op 46 KW geladen uit, plus die 18 KW die er nog in zat maakt 64 KW. En dat lijkt er meer op. gaande weg het opstellen van dit bericht krijg ik dus de gedachte dat mijn zappi niet de juiste KW hoeveelheid doorgeeft. wie weet hier iets van? Kan dat ingesteld worden? Zie ik iets over het hoofd? Ik heb ook zonnepanelen. ik ben benieuwd naar jullie reacties. adrie Quote
Peter-036 Posted May 7, 2022 Posted May 7, 2022 Houd, zeker wanneer je naar 100% laadt, rekening met een "laadverlies" van 10-20%. Daarover is bij 'tweakers.net al veel discussie over in de desbetreffende fora. Dat je Homewizard nu een waarde geeft die met je verwachting overeenkomt, is hoogstwaarschijnlijk toeval. Je Zappi zou de opbrengst van de zonnepanelen wel, en je homewizard niet, mee kunnen nemen in de berekening van wat er de accu ingegaan is. 1 Quote
The Dude Posted May 7, 2022 Posted May 7, 2022 En er is ook enig rendement verlies binnen de zappi bij omzetten van AC naar DC en afh van de kabeldikte en lengte tussen je meterkast en zappi kan je ook zo 3% verlies krijgen. Zelf heb ik, mn om zakelijk te kunnen afrekenen, een kWh meter in de meterkast op de groep van Zappi laten plaatsen. Verschillen tussen schermpje Zappi en eigen meting is niet relevant. Quote
gjcvro Posted May 7, 2022 Posted May 7, 2022 Niet de zappi maar de auto zet ac om naar dc. De zappi is niet veel meer dan een veredelde schakelaar. 1 1 Quote
Kia pannenkoek Posted May 8, 2022 Posted May 8, 2022 Die laadverliezen zijn sowiezo aanzienlijk, heb al eens van 9% naar 100% geladen en volgens de openbare laadpaal is er 68kWh in gegaan Quote
Case Posted May 8, 2022 Posted May 8, 2022 Ik heb het voor mijn Wallbox Pulsar Plus wat langer bijgehouden, en afhankelijk van de laadstroom meet ik tussen de kWh-meter en de Wallbox-app verschillen/verliezen van 3 tot 7%, gemiddeld ongeveer 4%. Hogere laadstroom geeft procentueel lager verlies. Naar de percentages, die de auto aangeeft kijk ik alleen nog om te schatten hoeveel er bijgeladen moet worden. Om het verbruik van de auto te becijferen, deel ik de gereden km's door de (werkelijk geladen) kWh. Dat is toch wat je uiteindelijk kwijt bent. 1 Quote
Adrie Koorn Posted May 9, 2022 Author Posted May 9, 2022 Navraag bij zappileverde het volgende antwoord op: ” Verder is het normaal dat de zappi meer stroom nodig heeft (ongeveer 10% afhankelijk van de efficiëntie van de omvormers in de auto) om de accu te laden, dus 54kWh laden, betekent dat er 48, 49kWh in de wagen terecht komt. De rest zijn dus verliezen in de omvorming van wisselstroom naar gelijkstroom. Ook moet ik u melden dat de zappi geen geijkte meting verricht, we pretenderen dat ook niet. Er is over korte en lage vermogens een afwijking van tot 7% mogelijk “ mij was dit niet bekend dus, ik zal daar nu tekening mee gaan houden. Quote
Recommended Posts