Jump to content

Recommended Posts

Posted

Al een paar weken valt het me op dat als ik (rustig) over een drempel of hobbel rijd, dat ik de vering of de schokbrekers hoor kreunen. Is dat een bekend verschijnsel? Hebben anderen dat ook?

En moet ik dan denken aan een ‘feature’ of is dit niet in orde en moet ik ermee naar de garage?

Guest MileB
Posted
Al een paar weken valt het me op dat als ik (rustig) over een drempel of hobbel rijd, dat ik de vering of de schokbrekers hoor kreunen. Is dat een bekend verschijnsel? Hebben anderen dat ook?
En moet ik dan denken aan een ‘feature’ of is dit niet in orde en moet ik ermee naar de garage?

Dat heb ik ook. Over een maand bij de aankomende beurt ga ik het laten bekijken

Sent from my iPhone using Tapatalk
Posted
12 hours ago, Hippe lip said:

Hallo,

Daar had mijn auto in het begin (bij 2 jaar geleden) ook meteen last van. Bij de 1e beurt gemeld bij de garage, die hebben de vering wat gesmeerd en het bleef een poosje weg. Maar na een paar duizend km kwam het terug. Inmiddels heb ik de hoop opgegeven en neem ik het gekraak bij het rijden over drempels voor lief. Ik denk dat het te maken heeft met het feit dat auto niet als EV is ontworpen en de vering meer moeite heeft met het extra gewicht van de batterij. 

Desalniettemin erg irritant.

Groet, Vinnie

Posted

@Hippe lip Dat is lastig te beoordelen, zeker op basis van je post. Is metaal, of rubber dat kraakt.. Er zijn nogal wat rubbers buiten de vering, in het onderstel die allemaal moeten meebewegen. Zo zou het een defect stabilisatorstang- of draagarmrubber kunnen zijn, maar ook een droge schokbreker omdat deze in het verleden lek is geraakt. Maar als het ook wel eens bij sturen voorkomt, kan het weer diverse andere dingen zijn zoals bijvoorbeeld een veerpootlager.

Posted
8 uur geleden, zei Bart Burger:

@Hippe lip Dat is lastig te beoordelen, zeker op basis van je post. Is metaal, of rubber dat kraakt.. Er zijn nogal wat rubbers buiten de vering, in het onderstel die allemaal moeten meebewegen. Zo zou het een defect stabilisatorstang- of draagarmrubber kunnen zijn, maar ook een droge schokbreker omdat deze in het verleden lek is geraakt. Maar als het ook wel eens bij sturen voorkomt, kan het weer diverse andere dingen zijn zoals bijvoorbeeld een veerpootlager.

Dat het van alles kan zijn had ik me ook al verzonnen.  🤨

Het gaat er mij om van anderen te horen of ze zoiets bij de hand hebben gehad, wat het bleek te zijn en wat eraan gedaan is…

• Haha 1
Posted

Van de winter kwam er gekraak van het onderstel als ik over een drempel ging.

Met een hogedrukspuit goed schoongemaakt daar. Wat een hoop zand kwam eraf.

Daarna met een multispray de boel gesmeerd. Sindsdien niet meer voorgekomen. Hou het nu ook regelmatig daar schoon.

• Like 2
Posted
Op 26-5-2022 om 17:21, zei 8.3:

Van de winter kwam er gekraak van het onderstel als ik over een drempel ging.

Met een hogedrukspuit goed schoongemaakt daar. Wat een hoop zand kwam eraf.

Daarna met een multispray de boel gesmeerd. Sindsdien niet meer voorgekomen. Hou het nu ook regelmatig daar schoon.

Goeie tip. Daar ga ik dan ook maar eens naar kijken.

Thnx!

• Like 1