Hippe lip Posted May 27, 2022 Posted May 27, 2022 @Sigmasailor, @Ton van Hout , andere oudgedienden en ieder die zijn kosten bijhoudt: Ik heb er nu ruim 66k km op zitten en houdt alle kosten bij. Van aanschaf tot onderhoudsbeurten, verzekering, banden (maar ik heb de eerste banden nog), laden en wat zoal meer. Alle extra’s die niet direct met de waarde of onderhoud van de auto te maken hebben (laadpaal, verlangsnoer voor grannylader, spatlappen, etc) laat ik hier buiten beschouwing. En omdat ik het overgrote deel van het laden thuis doe en dat in de zomer vrijwel uitsluitend van mijn eigen zonnepanelen komt, reken ik daarvoor ook ‘gewoon’ 25 cent en sinds 2022 28 cent (nieuw contract). Precies dat bedrag dat ik ook zou betalen als ik geen panelen had en alle stroom in zou moeten kopen. Om de afschrijving te bepalen gebruik ik de ANWB-koerslijst en hanteer de prijs voor aan- en verkoop tussen particulieren. Die is bijna identiek aan de laagste prijs, die bij inruil bij een autobedrijf. Dat is dus ‘conservatief’ gerekend dus. Het gaat om de e-Niro Executive line (MY19) met meerprijs voor metallic lak (Runway Red). Hieronder een samenvatting dat ik bovenaan mijn spreadsheet heb staan. Nu ben ik benieuwd of er anderen zijn die ook hun kosten bijhouden en wat hun kosten zijn. Komen mijn kosten een beetje overeen? Quote
Murcielaygo Posted May 27, 2022 Posted May 27, 2022 Ik ga mijn kosten hier niet delen, want Picanto, maar ik gebruik wel al jaren https://spritmonitor.de om mijn kosten bij te houden.Daar staan ook Tesla's geregistreerd, dus EV's kan de site aan, en als ik zoek op Electrische Kia's staan er ook op de site, dus dat kan ook leuk zijn om te vergelijken. 1 Quote
Hippe lip Posted May 27, 2022 Author Posted May 27, 2022 3 uur geleden, zei Murcielaygo: Ik ga mijn kosten hier niet delen, want Picanto, maar ik gebruik wel al jaren https://spritmonitor.de om mijn kosten bij te houden. Daar staan ook Tesla's geregistreerd, dus EV's kan de site aan, en als ik zoek op Electrische Kia's staan er ook op de site, dus dat kan ook leuk zijn om te vergelijken. Daar heb ik een stukje van mijn EV ook staan, maar het is me teveel werk om dat goed bij te houden daar. Als je dat nou eens kon automatiseren, hè… Quote
Case Posted May 29, 2022 Posted May 29, 2022 Ik hield het ook zo bij, maar sinds begin van het jaar heb ik een flexibel energiecontract (variabele dagprijs voor gas, variabele uurprijs voor stroom, 1 dag tevoren bekend). Als in het weekend de zon flink schijnt en het ook flink waait, is er een overschot aan stroom, waardoor de uurprijs zelfs een aantal uren onder nul kan zijn; hèt moment om de zonnepanelen uit te schakelen (!) en de auto's zo snel mogelijk op te laden. Op mijn 3x25A netaansluiting haalt mijn 1-fase e-Niro ruim 5,5 kW. Met de Outlander PHEV erbij wordt er dan in totaal met bijna 8kW geladen, en krijg je bovendien geld toe. Door te laden op basis van de uurprijzen, zijn de 'brandstof'-kosten erg laag geworden. Die variëren van -€0,04 tot +€0,015 per km. Het is me teveel administratie geworden om hier nog een zuiver kostenplaatje van te (willen) maken. 1 Quote
Hippe lip Posted May 29, 2022 Author Posted May 29, 2022 @Case Tja, zo’n contract heb ik ook aan gedacht. Ik moet nu kiezen tussen zo’n contract met variabele prijzen en stroom van een locale energiecoöperatie die écht 100% groene stroom levert. Tot nu toe koos ik voor het laatste. Intussen heb ik die energiecoöperatie wel aangespoord om ook zo’n contract met variabele prijzen aan het assortiment toe te voegen, maar dat hebben ze nog niet gedaan helaas. Tegen de teijd dat ik ook variabele uurprijzen krijg voor de stroom ga ik waarschijnlijk ook een flinke thuisaccu installeren. Die kun je dan mogelijk zelfs terugverdienen door in te kopen op de laagste prijs en die weer te verkopen als de prijs hoger is. Dat kun je redelijk automatiseren doordat die prijs 24 (36?) uur vooruit bekend is. Bovendien wil ik dan een thuisaccu hebben (maken, installeren) die het huis ook van stroom voorziet bij stroomuitval. Dat is wel een lastige, want die moet dan niet alleen driefasen omvatten, maar moet ook weer automatisch met het net synchroniseren als de spanning weer terugkomt. Maar dat gaat nog even duren, ben ik bang… Quote
Ton van Hout Posted May 30, 2022 Posted May 30, 2022 (edited) @Hippe lip: Onze auto met kilometerstand 100dkm heeft nu 3 kleine en drie grote onderhoudsbeurten gehad (+- 3 * €73 en 3 * € 130), een setje van twee banden met balanceren a € 270, toen omdat de uitlijning ruk was acht banden laten balanceren maar ook twee laten vervangen want die waren verkeerd afgesleten a € 775, één keer diverse schades laten spuiten toen de auto voor een andere schade stond a € 1363 en zeg 18Mwh aan elektra. Zappi laadpaal en groepenkastaanpassing was +- € 900. Dat komt doordat ik de oude 1F Zappi heb, ik de montage zelf gedaan heb en alleen een andere automaat heb moeten kopen voor in de groepenkast. Winterbanden a € 600, 4 st zomervelgen samen a € 500. Dus: 3 * 73 3 * 130 1 * 270 1 * 775 1 * 500 + 1 * 600 1 * 1363 18.000 * € 0.25 subtotaal = € 4.117 aan ROB en € 5384,25 aan elektra, alleen heb ik mijn eerste set zonnepanelen (5MWh / € 5.500) al jaren geleden terugverdiend en de tweede set (6MWh / € 5.000) wordt dit jaar terugverdiend. Daarom plaats ik nog een derde set a 7MWh zodat ik ook de warmtepomp 'gratis' kan voorzien van (geschat 2 tot 2.5MWh) elektra en het restant kan verkopen. De vijf keer aan de FastNed lader schat ik in op samen € 130 om het niet mooier te maken dan het is en dit bedrag is inbegrepen in de fictieve totaalkostprijs van de elektra. Fictief omdat mijn zonnepanelen voor ongeveer 40% direct de auto laden middels de stroomklemmen en de Eco++ stand van de Zappi laadpaal. Dan wordt het in cent per kilometer: Reparatie: € 0,01363 Onderhoud: € 0,00609 Banden: € 0,02145 Brandstof: € 0,0538425 Laadpaal + groepenkast aanpassing: € 0,009 Subtotaal kosten per km zonder afschrijving: € 0,1040125 Afschrijving: aanschafprijs € 45.270 (metallic lak als enige optie) Aan- en verkoop tussen particulieren € 30.500 Afschrijving = € 14.770 Afschrijving per km: € 0,1477 Overige kosten per km: € 0,1040125 Totale kosten per km: € 0,2517125 Als de auto het technisch toelaat rij ik hem helemaal op, en toevallig had ik van het weekend tot 100% geladen -ik laad altijd maar tot 80%- en hij een bereik aanwees van 455km op de GOM ga ik ervan uit dat de accu nog prima is en ik de 6 ton moet kunnen halen wat dus als ik iedere 3 jaar en 3 maanden 100dkm rij, nog zeker 16 jaar en 3 maanden is. Dan zijn we reeds in het jaar 2038 aanbelandt en mag ik met misschien ook wel met pensioen. Noot: ik heb de auto zakelijk gekocht waardoor het plaatje veel complexer is dan hier staat, maar ik heb geen zin in allerlei fiscale regels etc neer te pennen maar het kost me netto ongeveer de helft van wat een consument betaalt / van wat hier boven staat. Noot2: ik heb de verzekering buiten beschouwing gelaten want die is voor iedereen totaal verschillend en zeer makkelijk in te passen. Edited May 30, 2022 by Ton van Hout uitlijning want ik had geen zin om Excel te gebruiken 2 Quote
Hippe lip Posted May 30, 2022 Author Posted May 30, 2022 Dank je, @Ton van Hout. Dan zit ik niet slecht met mijn kilometerkosten bij 66k km (28,5 ct/km), vergeleken met jou kosten op 100k km (25,2 ct/km). Jij rekent de laadpaal en bijbehoren mee, ik niet omdat dit de auto niet is. En schade heb ik gelukkig nog niet gehad, maar dat kan morgen anders zijn natuurlijk. Alleen valt me op dat jouw stroomkosten (5,3 ct/km) een stuk hoger zijn dan die van mij (4,1 ct/km). Hoe kan dat? Zo onzuinig rijd jij toch niet? Ik kom jaarrond op gemiddeld 15,5 kWh/100km… Ik rekende tot voor kort met 25ct/kWh. Quote
Ton van Hout Posted May 31, 2022 Posted May 31, 2022 (edited) @Hippe lip: de stroomkosten zijn fictief want mijn zonnepanelen hebben me inclusief zelfmontage en groepenkastaanpassing € 5.000 gekost en mijn stroomrekening rond de € 0 is wegens saldering. Eigenlijk zou er moeten staan dat de stroomkosten in de eerste drie jaar van autogebruik € 5.000 is en daarna € 0 ivm amortisatie bereikt. Mijn stroomrekening is daarom nu ook slechts € 5 voorschot per maand omdat dat het laagste bedrag is dat je gefactureerd kan worden vanuit de leverancier, waarna er een eindafrekening volgt die per 2023 rond de € 1.500 als creditfactuur zal uitvallen. De extra set panelen (27*460Wp) kost me dan wel een kleine € 10.000 maar ivm zakelijke aankoop, thuisladen en saldering is dat met twee jaar terugverdiend, helemaal omdat ik mezelf mag factureren (privé aan zakelijk) voor iedere kWh thuisgeladen tegen het geldende contractuele tarief. Het is zeer lucratief om nu je dak nog eens goed vol te leggen, je auto er mee te laden, de warmtepomp uit eigen opwek te voorzien en wat je buiten saldering over houdt via een tussenhandel (www.allinpower.nl) te verkopen voor meer dan de leverancier geeft voor buitensalderingtarief. Je bent een dief van je eigen portemonnee als je niet nu nog extra panelen koopt. En mbt negatieve stroomprijzen; daar zullen we vast heengaan maar dan laad je je aauto met stroom uit het net en wordt ervoor betaald terwijl je op piekmomenten de panelen een paar uur uitzet, alhoewel ik liefst gewoon alles uit eigen opwek doe ivm peak shaving oftewel voorkomen netcongestie. En wat het verbruik betreft, wij hebben 15.7kWh als overall gemiddelde maar ik reken er 15% laadverlies bij. De Kia staat nu voor de deur te laden en mijn vrouw is nu met onze tweede EV naar haar werk toe, de Peugeot e208. Die laden we gewoon na elkaar en degene die het verste moet rijden pakt de auto met de volste accu. We hebben het geprobeerd om met 1 auto te doen maar ik kreeg er een beklemmend gevoel van, dat we teveel met elkaar rekening moesten houden en teveel moesten schuiven om het werbaar te maken, waarbij ik ook niet alles meer kon doen wat ik met twee auto's wel kan, daarom heb ik toch weer een tweede auto gekocht. Ik had eerst een TDi stationwagen maar wegens het blijvende hybride thuiswerken heb ik deze weggedaan, ook omdat ze hun waarde zeer snel kwijtraken in tegenstelling tot EV's. Edited May 31, 2022 by Ton van Hout 3 Quote
Recommended Posts