Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Het is een bekend probleem/fout, niks aan te doen, er zit gewoon iets niet lekker met het aansluiten van zo'n "paalstekker" weet ed naam niet haha.
Erg vervelend ben er zelf ook minuten aan kwijt tot die eens fatsoenlijk contact maakt en gaat laden.
Recall zou ik zeggen, kia.

• 5 maanden later...
Geplaatst

Heel stoer voor het eerst mijn PHEV aan de laadpaal, keurig volgens de gebruiksaanwijzing op de paal…maar 0% opgeladen🤭.

’Blij’ te lezen dat het een vaker voorkomend probleem is…En ik ga de tips zeker uitproberen, bedankt! Er is ook geen cent voor deze oefening afgeschreven…

De kabel voor thuis is te kort om een stopcontact te bereiken, dus een speciale verlengkabel besteld…Ben benieuwd!

Onze Sportage is nu 5 dagen bij ons, dus nog genoeg uitdagingen en leermomenten te gaan. Fijne auto tot nu toe…

Geplaatst
5 uur geleden, zei Vleems:

Heel stoer voor het eerst mijn PHEV aan de laadpaal, keurig volgens de gebruiksaanwijzing op de paal…maar 0% opgeladen🤭.

’Blij’ te lezen dat het een vaker voorkomend probleem is…En ik ga de tips zeker uitproberen, bedankt! Er is ook geen cent voor deze oefening afgeschreven…

De kabel voor thuis is te kort om een stopcontact te bereiken, dus een speciale verlengkabel besteld…Ben benieuwd!

Onze Sportage is nu 5 dagen bij ons, dus nog genoeg uitdagingen en leermomenten te gaan. Fijne auto tot nu toe…

Op wat voor laadpaal precies? Openbaar ?

• 3 weken later...
Geplaatst
7 uur geleden, zei Vleems:

Openbare laadpaal, BarneyRubble. Thuis laden gaat prima…Heb sindsdien geen poging meer ondernomen…

Ik stond laatst bij een openbare laadpaal en daar stond op een sticker.

1 Kabel in de laadpaal

2 Kabel in de Auto

3 Pasje of Telefoon voor de laadpaal

En hij laadde direct op

Stoppen:

1 Pasje of telefoon voor de laadpaal

2 Kabel uit de laadpaal

3 Kabel uit de auto

Ik heb ook aan een openbare laadpaal gestaan daar stond:

1 Kabel in de laadpaal

2 Pasje of telefoon er voor

3 Kabel in de auto

Het verschilt dus nog wel is🤔

Geplaatst

Ik gebruik altijd de laatste methode:

1 Kabel in de laadpaal

2 Pasje of telefoon er voor

3 Kabel in de auto

Dit zodat ik voor de zekerheid bij stap 3 de stekker kan aandrukken totdat laadlampje in de auto brand.

• 2 weken later...
Geplaatst

GOED NIEUWS !

Mijn dealer is na 4 maanden om oplossingen vragen voor de laadproblemen, 9 bezoekjes aan hen, 10-tallen emails, 2 reparaties en aanpassingen, eindelijk overstag.

Ze hebben mij om niet een 7 meter lange, dunne kabel geleverd. Deze vervangt de problematische, dikke, standaard meegeleverde 5 meter KIA kabel.

Tot nu toe zijn mijn laadissues opgelost. Het werkt gewoon zoals omschreven in de handleiding en zoals het bij alle andere, mij bekende auto's werkt. Ik monitor echter nog wel een paar weken.

Ik heb ze een week nadat ik de auto uit de showroom ophaalde, al gewezen op het feit dat de kabel niet OK is.

Plus dat er op diverse fora eigenaren zijn die een andere, wel goed werkende kabel gekocht hebben.

Eindelijk hebben ze toegeven dat KIA voor AL HUN MODELLEN vanaf de haven in Rotterdam de veel te dikke drie fasen kabel met rampzalig slechte stekkers meelevert. Dus niet alleen voor de EV6/9, maar ook alle PHEV's. Mind you: de Sportage NQ5 PHEV kan maar met 1 fase laden.

Spijtig dat ze niet direct geopteerd hebben om de juiste kabel te leveren, had een hoop irritaties gescheeld...

Doe er je voordeel mee. ;-)

Geplaatst

Nou, in drie onderwerpen gepost... Je bent echt erg blij met de oplossing.
Maar fijn dat het geregeld is!

• Like 1
Geplaatst

Heb met de originele kabel nog geen enkel laadprobleem gehad.

Ik was ook bezorgd door de vele opmerkingen die ik voorbij zag komen.
Maar ik heb van al die problemen nooit iets gemerkt mbt de kabel.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Geplaatst
2 uur geleden, zei Robert de Niro:

Mijn dealer zei dat ik niet op forums moet kijken, want “ daar zeggen ze maar wat”.

Binnenkort weer langs voor de laadkabel problemen.

Tja, dan kun jij tegen je dealer zeggen dat hij "maar wat zegt" .......toch?

• Like 1
Geplaatst
2 uur geleden, zei Robert de Niro:

Mijn dealer zei dat ik niet op forums moet kijken, want “ daar zeggen ze maar wat”.

Binnenkort weer langs voor de laadkabel problemen.

😂wat een ........

• Like 1
Geplaatst
3 uur geleden, zei gjklasens:

Heb met de originele kabel nog geen enkel laadprobleem gehad.

Ik was ook bezorgd door de vele opmerkingen die ik voorbij zag komen.
Maar ik heb van al die problemen nooit iets gemerkt mbt de kabel.

Hier idemito, nooit problemen, de bijgeleverde kabels zijn prima🤔

• 8 maanden later...
Geplaatst

20 september nieuwe Sportage GT+ bij dealer opgehaald.  Heb nog geen 1 keer fatsoenlijk laden kunnen starten.  Moet volgens Kia Nederland laadpaal activeren, dan stekker in auto steken, omhoog houden tot dat de vergrendeling klaar is. Dan start laden.  Eersteklas knoeiboel dus. Vandaag startte het laden met deze werkwijze. Na 70% lading is stekker uit auto gevallen.  Vergrendeling is dus uiterst onzeker. Dealer probeert te helpen en stuurt nieuwe laadkabel.  Overigens heeft de 1 dase kabel (nog) geen probleem.  Maar laden duurt dan erg lang. Dit is zeker geen Kia kwaliteit die ik gewend was. Kia Nederland schreef dat dit product eigenschap is. Schandelijke vertoning! Ik rij nu met een paar honderd kilo te zware auto waarvan ik niet eens accu's fatsoenlijk kan laden.  Deel dit bericht.

Geplaatst

Als je dan zo instelt dat vergrendeling er pas af gaat wanneer je van slot doet.

Zoals vermeld na 1 jaar overal 100% kunnen laden zonder problemen

Ik gebruik niet eens methode die KIA aangeeft.
Ik verbind met paal en auto. Dan pasje en laden begint.

Ik hoef ook niet omhoog te houden voor vergrendeling. Ik stop wel altijd automatisch
dop er onder ivm meldingen hier. Is gewoonte.
Maar zelfs zonder blijft het goed zitten

Geplaatst (aangepast)

Thuis via de wallbox met vaste kabel. Auto kan gewoon op slot blijven staan, Laadklep open, stekker erin, je hoort de vergrendeling en de stekker zit echt muurvast.😉

Opgeladen: Auto van slot af, kabel komt dan direct los, uitnemen en oprollen. ( soms auto ontgrendelen, weer vergrendelen en weer ontgrendelen om de kabel los te krijgen )

Onderweg laden, kabel in de laadpaal, dan in de auto, auto op slot, pas of telefoon langs de laadpaal en laden maar, stekker zit dan ook muurvast.

Stoppen: Pas of telefoon langs de laadpaal, auto ontgrendelen deze ontgrendeld dan de laadkabel,  kabel uit de oplader, kabel uit de auto , in de kia tas en rijden maar.

En idd, niet instellen dat bij volle accu en klaar met laden de kabel automatisch ontgrendeld.   Alleen laten ontgrendelen zodra de auto zelf ontgrendeld is.😉

aangepast door BarneyRubble
Geplaatst (aangepast)
Op 18-10-2024 om 17:53, zei Peter Gouweleeuw:

20 september nieuwe Sportage GT+ bij dealer opgehaald.  Heb nog geen 1 keer fatsoenlijk laden kunnen starten.  Moet volgens Kia Nederland laadpaal activeren, dan stekker in auto steken, omhoog houden tot dat de vergrendeling klaar is. Dan start laden.  Eersteklas knoeiboel dus. Vandaag startte het laden met deze werkwijze. Na 70% lading is stekker uit auto gevallen.  Vergrendeling is dus uiterst onzeker. Dealer probeert te helpen en stuurt nieuwe laadkabel.  Overigens heeft de 1 dase kabel (nog) geen probleem.  Maar laden duurt dan erg lang. Dit is zeker geen Kia kwaliteit die ik gewend was. Kia Nederland schreef dat dit product eigenschap is. Schandelijke vertoning! Ik rij nu met een paar honderd kilo te zware auto waarvan ik niet eens accu's fatsoenlijk kan laden.  Deel dit bericht.

Ik heb een enorme trits aan issues gehad inzake het laden van mijn exemplaar. Na vele tests en vervanging van de actator (bij het chassisdeel in de auto), vervangen door dezelfde kabel en uitvijlen van de plug door mijn dealer, was de enige oplossing een langere (7 m.) en dunnere kabel met een paar fatsoenlijke stekkers. (Na 5 maanden niet of nauwelijks kunnen laden...)

Deze heeft mijn dealer mij geleverd om niet en werkt prima. De kabel af fabriek is een algemene kabel voor alle Kia modellen en veel te zwaar (qua vermogen EN gewicht) voor de Sportage. Dit werd na vele mails heen en weer uiteindelijk toegegeven.

De enige issues die ik nu nog ondervind zijn de loze meldingen in de Kia app dat het laden niet gestart kon worden. Nadat ik de kabel heb afgekoppeld en de accu vol is, n.b.!

Maar dat is geen dealbreaker meer, gezien de app toch een belabberd stuk software is.

Ik moet wel toegeven dat ik nog niet goed gecheckt heb of de huidige, nieuwe kabel 6 mm2 aders heeft. Deze zijn nodig om met 7,2 (7,4) KWatt te laden.

Wel is duidelijk dat ik nagenoeg bij geen enkele laadpaal boven de 3,6 KWatt uit kom. Maar dit ligt mijns inziens aan de laadpalen die vaak dubbel zijn uitgevoerd en met maar 3x 16A zijn af gezekerd/gevoed.

De Sportage gebruikt helaas maar 1 fase van 32A voor het laden.

Fijn zou zijn als het een 5-aderige kabel is met 3x 6 mm2 (L(L1), N en PE) plus 2x 0,5 mm2 voor PP en CP. 7-aderig is onzinnig.

Ik ga het morgen testen en meten. 

Mijn procedure die bij nagenoeg alle laadpalen werkt (en anders is dan wat Kia in haar laatste communicatie voorschrijft):

-connector in de laadpaal steken;

-contra connector in de auto steken;

-laden aan de paal starten middels, pasje, dongle of telefoon.

Ik hoop dat dit je helpt.

aangepast door Fumbler
Geplaatst (aangepast)
8 uur geleden, zei Fumbler:

Ik heb een enorme trits aan issues gehad inzake het laden van mijn exemplaar. Na vele tests en vervanging van de actator (bij het chassisdeel in de auto), vervangen door dezelfde kabel en uitvijlen van de plug door mijn dealer, was de enige oplossing een langere (7 m.) en dunnere kabel met een paar fatsoenlijke stekkers. (Na 5 maanden niet of nauwelijks kunnen laden...)

Deze heeft mijn dealer mij geleverd om niet en werkt prima. De kabel af fabriek is een algemene kabel voor alle Kia modellen en veel te zwaar (qua vermogen EN gewicht) voor de Sportage. Dit werd na vele mails heen en weer uiteindelijk toegegeven.

De enige issues die ik nu nog ondervind zijn de loze meldingen in de Kia app dat het laden niet gestart kon worden. Nadat ik de kabel heb afgekoppeld en de accu vol is, n.b.!

Maar dat is geen dealbreaker meer, gezien de app toch een belabberd stuk software is.

Ik moet wel toegeven dat ik nog niet goed gecheckt heb of de huidige, nieuwe kabel 6 mm2 aders heeft. Deze zijn nodig om met 7,2 (7,4) KWatt te laden.

Wel is duidelijk dat ik nagenoeg bij geen enkele laadpaal boven de 3,6 KWatt uit kom. Maar dit ligt mijns inziens aan de laadpalen die vaak dubbel zijn uitgevoerd en met maar 3x 16A zijn af gezekerd/gevoed.

De Sportage gebruikt helaas maar 1 fase van 32A voor het laden.

Fijn zou zijn als het een 5-aderige kabel is met 3x 6 mm2 (L(L1), N en PE) plus 2x 0,5 mm2 voor PP en CP. 7-aderig is onzinnig.

Ik ga het morgen testen en meten. 

Mijn procedure die bij nagenoeg alle laadpalen werkt (en anders is dan wat Kia in haar laatste communicatie voorschrijft):

-connector in de laadpaal steken;

-contra connector in de auto steken;

-laden aan de paal starten middels, pasje, dongle of telefoon.

Ik hoop dat dit je helpt.

Je kan heel simpel in de Kia Charge app zien hoeveel de betreffende laadpaal waar je op dat moment bij staat aan kwh levert.( zie de afbeelding ) .

Ik zelf heb nog geen 1 keer meegemaakt dat een laadpaal niet meer dan 3.6 kwh max levert.🤔

Screenshot_20241022_080058_Kia Charge.jpg

Screenshot_20241022_081437_Kia Charge.jpg

Geplaatst (aangepast)
Op 22-10-2024 om 08:07, zei BarneyRubble:

Je kan heel simpel in de Kia Charge app zien hoeveel de betreffende laadpaal waar je op dat moment bij staat aan kwh levert.( zie de afbeelding ) .

Ik zelf heb nog geen 1 keer meegemaakt dat een laadpaal niet meer dan 3.6 kwh max levert.🤔

Screenshot_20241022_080058_Kia Charge.jpg

Screenshot_20241022_081437_Kia Charge.jpg

Ha Barney,

De gegevens in de Kia charge app kloppen, zo ook die in andere apps en (bij sommige exemplaren) op de paal zelf.

Maar...het is het vermogen als je 3 fasen tegelijk gebruikt. En de Kia Sportage PHEV kan maar 1 fase tegelijk gebruiken.

Dus bij de paal is het 11 / 3 ~ 3,7 kW. En de Sportage kan maximaal 7,2 kW aan op die ene fase, mits de kabel daarvoor geschikt is (6 mm2 aders).

Die palen zijn dan 3x 16A gezekerd. Palen met 3x 32A leveren 7,4 kW aan vermogen per fase, daaraan gekoppeld kan de Sportage bijna 2x zo snel opladen.

Daarnaast zijn veel palen duo palen en wordt het vermogen van 11 kW verdeelt over twee aangesloten auto's. Maar vaker door frequent wisselen tussen de ene en de ander auto.

Ik gebruik de Kia charge app niet. Kia vraagt behoorlijk wat meer per kWh  en startkosten dan bijvoorbeeld E-Flux. Maar dat geheel ter zijde, haha.

Groets!

aangepast door Fumbler
  • 2 weken later...
Geplaatst

Bedankt iedereen voor de vele tips. Kia Nederland heeft de verantwoordelijkheid bij de dealer gelegd en zeggen dat de genoemde procedure met omhoog houden etc. volgens product specificaties is. Schande!

Voor mijn werk kom ik ook bij bedrijven die laadpalen maken, exploiteren en aansluiten. Daar heb ik andere kabels geprobeerd.  Dat gaat goed. De originele kabel is te zwaar en de vergrendeling te zwak. Dealer stuurt nieuwe kabel, maar na twee weken nog niet ontvangen.  Op deze manier raak ik vertrouwen van de afgelopen 14 jaar in Kia wel kwijt. Het lijkt op grote knoeiboel. 

Geplaatst (aangepast)
3 uur geleden, zei Peter Gouweleeuw:

Bedankt iedereen voor de vele tips. Kia Nederland heeft de verantwoordelijkheid bij de dealer gelegd en zeggen dat de genoemde procedure met omhoog houden etc. volgens product specificaties is. Schande!

Voor mijn werk kom ik ook bij bedrijven die laadpalen maken, exploiteren en aansluiten. Daar heb ik andere kabels geprobeerd.  Dat gaat goed. De originele kabel is te zwaar en de vergrendeling te zwak. Dealer stuurt nieuwe kabel, maar na twee weken nog niet ontvangen.  Op deze manier raak ik vertrouwen van de afgelopen 14 jaar in Kia wel kwijt. Het lijkt op grote knoeiboel. 

Omhoog houden doormiddel van je afsluitdop er onder te wurmen, belachelijk, de laadkabel die ik aan mijn wallbox heb is dikker en zwaarder dan diegene voor onderweg en zelfs die zit bij het 1x insteken in de auto meteen muurvast vergrendeld en laad altijd direct.! Er zijn dus zeker kia's die gewoon goed geproduceerd zijn en waarbij het werkt zoals het hoort. Genoeg reden om kia te laten weten dat dit zeker om een productiefout gaat anders zouden alle kia's ( sportage ) met dit " hulpmiddelen " moeten dealen en zou het ook in de handleiding moeten staan.   Het is waarschijnlijk zeer moeilijk om dit probleem achteraf te corrigeren en verzinnen ze direct maar een alternatieve methode.  🫢

Geplaatst (aangepast)
2 uur geleden, zei BarneyRubble:

Omhoog houden doormiddel van je afsluitdop er onder te wurmen, belachelijk, de laadkabel die ik aan mijn wallbox heb is dikker en zwaarder dan diegene voor onderweg en zelfs die zit bij het 1x insteken in de auto meteen muurvast vergrendeld en laad altijd direct.! Er zijn dus zeker kia's die gewoon goed geproduceerd zijn en waarbij het werkt zoals het hoort. Genoeg reden om kia te laten weten dat dit zeker om een productiefout gaat anders zouden alle kia's ( sportage ) met dit " hulpmiddelen " moeten dealen en zou het ook in de handleiding moeten staan.   Het is waarschijnlijk zeer moeilijk om dit probleem achteraf te corrigeren en verzinnen ze direct maar een alternatieve methode.  🫢

Totaal mee eens!

Het is inderdaad simpelweg een productie fout. (Ik heb behoorlijk wat research gedaan omdat ik zat was...)

Die moet opgelost worden. Klant met een kluitje het riet in sturen is zeer kinderachtig, minachtend en aanmatigend van Kia NL.

Dit zou nog meer motivatie moeten zijn voor een dealer om het snel en adequaat binnen alle redelijkheid op te lossen voor een klant.

Helaas is dat in auto-verkoop land geen common sense...

Ik heb bijna een half jaar gedonder met het laden gehad door de slechte prut kabel van Kia. Terwijl ik van het begin af aan al de suggestie deed de kabel te vervangen.

Na dreigen met juridische stappen was er ineens binnen een week een nieuwe kabel. Toen waren de issues voor 95% opgelost.

Ik raad Peter aan ten zeerste aan door te vechten tegen deze onverschilligheid.  Desnoods direct in gebreke stellen, als ze niet binnen een redelijke termijn van 14 dagen met de juiste oplossing/kabel komen. Want de reactie van Kia NL is schandalig.

aangepast door Fumbler

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...