tester Posted November 14, 2009 Share Posted November 14, 2009 Hoi, Ben er nog niet helmaal uit met KIA, weet iemand waarom er zulke vreemde verschillen zijn in ondershouds intervallen. In meeste landen lijkt 20000 normaal te zijn ipv 15000 die in nederland gebruikt wordt. 2 x ~250 voor niet veel meer als olie verversen en ~450 euro voor grote beurt is ook weer veel duurder als de motorisch identieke Hyundai i30 1.6 CDRi 20000km ~250euro kleine beurt , 40000 ~450 euro grote beurt. Bij een diesel is klein onderhoud feitelijk olie verversen. (long life olie kost minder dan 100 euro bij "kwikfit" achtigen. Als ik dit vergelijk met bv een Skoda Octavia TDI zie ik kosten kleine beurt 20000km ~130 euro en grote beurt ~260 euro. De helft dus! Garantie: Verder opmerkelijke garantie verschillen tussen bv duitsland en nederland In de Duitse zeer overzichtelijke garantie bepalingen staat gewoon dat (rad)wiellager wel tot garantie behoren, in nederland wordt dit als "slijtonderdeel" gezien. Als je zo door redeneerd is de hele auto een slijt onderdeel. Als je klein onderhoud NIET bij de dealer laat uitvoeren vervalt de garantie begreep ik, Is deze 7 jaar garantie een sigaar uit eigen doos? In iedergeval lijken de onderhouds prijzen erg duur mijns inziens. Wie kan me hier meer over vertellen? Thx in advance Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bigwade Posted November 14, 2009 Share Posted November 14, 2009 Garantie is idd doorgaans sigaar uit eigen doos en service intervallen zijn afhankelijk land. In DL kan je vast redelijk doorplanken. In NL is de koppeling het meest gebruikte attribuut in de auto vanwege files. Eerste beurt Sportage (15K km) was 225 oid en daar kan ik mee leven. Die Octavia beurtprijzen zou ik niet vertrouwen btw. Extra ditjes en datjes maken het ook gewoon duurder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tester Posted November 14, 2009 Author Share Posted November 14, 2009 Zoals ik al opmerkte technisch dus niet te verklaren, daar Hyundai (moederbedrijf) voor de zelfde techniek in zelfde land Nederland nl WEL de hogere intervallen specificeert. Overigens doorplanken > 140 km geeft technisch juist een hogere belasting voor een auto. Goede vriend heeft een octavia (1 1/2 jaar in bezit) prijzen kloppen, er zijn in een diesel geen extra ditjes en datjes het is bijna basic onderhoud nl olie verversen.... Interieur filter wordt bij grote beurt vervangen. KIA claimt overigens elke 15000km (30 euro) on top of the kleine beurt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bigwade Posted November 14, 2009 Share Posted November 14, 2009 Hyundai is net zo krom of recht. We hebben ook een Hyundai i10 met wel 3 jaar garantie. In Engeland is dat 5 jaar. Ook hier om de 15.000 naar de garage en kreeg idd 30 eu extra aan ditjes en datjes. Als je daar niet mee kan leven moet je naar Skoda kennelijk.. Met doorplanken bedoel ik langere afstanden met weinig schakelen en motor op temperatuur. Dat is op de korte stukjes in NL anders, even afgezien van de eindeloze files. Suc6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smart Posted November 15, 2009 Share Posted November 15, 2009 (edited) Ik vind dit een erg interessante posting. Mensen kopen geen auto om later via hun onderhoud geconfronteerd te worden met: a. korte onderhoudsintervallen in vergelijking met Hyundai en andere merken; b. hogere onderhoudskosten; c. opvallende extra kosten per beurt (groot/klein). @Bigwade Het gaat er volgens mij niet om, om er maar mee te leven. Dat zit in ieder geval niet in mijn aard. Ik kan niet in andermans portemonnee kijken, maar ik kan mij voorstellen dat deze extra kosten voor sommigen net teveel van het goede is. Ik suggereer niets, maar het valt blijkbaar niet te verklaren waarom in NL bovenstaande punten afwijken van andere landen, zelfs bij merken binnen het eigen concern. Edited November 15, 2009 by Smart Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alex VB Posted November 15, 2009 Share Posted November 15, 2009 In Belgi Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leon Posted November 15, 2009 Share Posted November 15, 2009 (edited) In Belgi Edited November 15, 2009 by Leon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jantje Posted November 15, 2009 Share Posted November 15, 2009 waarschijnlijk vaste tarieven, daarom is het ook vaak zoals eerder aangegeven dat ze vaak ditjes en datjes hebben waardoor het toch nog duurder wordt. Ik ben zelf automonteur en mag helaas de beurt ook niet zelf doen ivm de garantie. Wat ik raar vind want mijn vader mag zijn toyota wel naar een mazda dealer brengen en houdt toch de garantie... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tester Posted November 15, 2009 Author Share Posted November 15, 2009 Ik zou graag de discussie op technische gronden voeren. Tot nu toe heeft niemand een verdedigbare stelling waarom 2 technisch identieke auto's van een moeder concern een factor 1.5 in onderhouds kosten schelen. Discussies dan moet je maar een andere auto kopen lijken me absoluut niet zinvol. Zinvoller lijkt me dat blijkbaar alleen de nederlandse dealer organisatie een laag onderhouds interval specificeerd met de huidige stand der techniek. Noge gekker wordt het in Engeland: Intervals staan op engelse KIA site per types en bouwjaar geplitst. Een KIA CEED diesel onderhouds interval =20.000 miles id id ~ 30.000 km Dit is een factor 2 met nederland! en waar praten we over met een diesel Olie en Olie filter verversen (100 euro?) en wat controle uitvoeren voor 150 euro?... 3 uur werk met 50 euro uurloon, voor mij hokus pocus. Wie kan zinvol commentaar geven? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kia Fan Posted November 15, 2009 Share Posted November 15, 2009 zinvol commentaar...... hier was het eerst ook 20.000 km voor onderhoudsinterval bij cee'd diesel.... maar onder druk van de dealers is daar de importeur op terug gekomen. Scheelt de dealers namelijk veel werkplaatsomzet om de interval te verhogen. Verder maakt het niet uit of je wel of niet bij een Kia dealer onderhoud laat uitvoeren voor je garantie. Dit is echt onzin. De enigste eis is dat het conform fabriekspecificaties gebeurd, dit hoeft niet bij de dealer en zelfs niet eens met originele onderdelen! Meeste dealers gebruiken zelfs niet eens originele oliefilters maar halen deze bij KAP (korean auto parts) uit Leek. Deze zijn namelijk veel goedkoper dan originele filters. Hier komen ook de luchtfilters, brandstoffilters enz... vandaan. Dus nogmaals onderhoudsinterval is een keuze van importeur onder druk van de dealers, kan makelijk naar 20.000 km toe getrokken worden want doen ze in andere landen ook. (ook omliggende landen dus verhaal wat importeur wel eens ophield van hier is het heel anders (qua omstandigheden voor auto's) als in korea en amerika gaat dan niet meer op)) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leon Posted November 15, 2009 Share Posted November 15, 2009 Ik denk dat je wel gelijk hebt dat je normaal gesproken niet verplicht bent om bij de dealer onderhoud te doen, dit is zelfs wettelijk vastgelegd. Maar......dit geldt volgens mij dan ook alleen maar voor de wettelijk vastgestelde garantie van 2 jaar (europa). De unieke 7 jarige garantie bij Kia is natuurlijk wel wat anders, volgens mij kunnen ze hiervoor wel verplichten om het onderhoud bij Kia te laten doen, aangezien ze niet verplicht zijn om 7 jaar garantie te geven. Beetje hetzelfde als bij Volkswagen, die geven 10 jaar mobiliteitsgarantie (pechbijstand), maar ook onder voorwaarde dat de auto regelmatig bij VW onderhouden is. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alex VB Posted November 15, 2009 Share Posted November 15, 2009 @Leon, 1ste beurt was bij mijn SW ong. 150,- Euro en de grote beurt (Die de mijne deze maand krijgt) ong. 300,- Euro (ik spreek dan voor de Belgische forumleden) Betreffende de garantie die KIA geeft. Volgens mijn info is het zo dat de onderhoudsbeurten gebeuren moeten bij een erkende garage. Zo is het hier in Begi Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rick Horst Posted November 15, 2009 Share Posted November 15, 2009 ik draai zo weinig kilometer met de pica (6500km per jaar) dat ik het ene jaar een kleine en het andere jaar een grote beurt doe. de kleine beurt vorig jaar was rond de 140 euro. heb eind december de eerste grote beurt staan voor 308 euro. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leon Posted November 15, 2009 Share Posted November 15, 2009 @Leon,1ste beurt was bij mijn SW ong. 150,- Euro en de grote beurt (Die de mijne deze maand krijgt) ong. 300,- Euro (ik spreek dan voor de Belgische forumleden) Betreffende de garantie die KIA geeft. Volgens mijn info is het zo dat de onderhoudsbeurten gebeuren moeten bij een erkende garage. Zo is het hier in Begi Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bigwade Posted November 15, 2009 Share Posted November 15, 2009 Bij Mijn Kia kun je precies zien wat wel en wat niet onder garantie valt. Vooral wat niet is toch nogal wat. Die 7 jaar op een Sportage is alleen op de aandrijflijn. Je kunt het ook anders doen. Met mijn vorige auto (chevy van) had ik vanwege grijze import 1 jaar garantie. Volgens onderhouds specs zou deze auto ELKE 12.500 km naar de garage moeten. Dat heb ik dus nooit gedaan. Bij de eerste beurt heb ik de duurste synthetische olie er in laten gooien en ben buiten calamiteiten, die ik in de buurt heb laten oplossen, nooit vaker dan 1x per jaar voor een beurt gegaan. En of dat nou 20-30-40.000 km p/jr was maakte niet uit. Dat heb ik tot zijn bijna 11e verjaardag met 272.000 km vol kunnen houden zonder buitensporige kosten. Garantie, wat is het waard, en wat kunnen je eigen afwegingen zijn. Juridisch gezien zit er sowieso een vorm van product-garantie op. De dealer ziet je graag elke 15.000 terug, dat is duidelijk Maar met een beetje boeren verstand kun je dat ook anders doen. @Rick, je bent gek dat je zoveel betaald voor die beurten met zo weinig km's.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smart Posted November 15, 2009 Share Posted November 15, 2009 Volgens mij houdt de 7 jaar Kia garantie het volgende in; de eerste 5 jaar volledige garantie op de auto en de laatste 2 jaar alleen op de aandrijflijn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bigwade Posted November 15, 2009 Share Posted November 15, 2009 Hele garantieverhaal: http://tinyurl.com/yh3wmmb Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smart Posted November 15, 2009 Share Posted November 15, 2009 @Bigwade, bedankt voor de opheldering! Nou, dan was mijn verhaal maar magertjes! Mij is het voorgaande niet zo uitgelegd. Blijkbaar moet je dus goed de 'kleine lettertjes' lezen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leon Posted November 15, 2009 Share Posted November 15, 2009 Volgens mij houdt de 7 jaar Kia garantie het volgende in; de eerste 5 jaar volledige garantie op de auto en de laatste 2 jaar alleen op de aandrijflijn. Klopt voor NL, in Belgi Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smart Posted November 15, 2009 Share Posted November 15, 2009 Bij nader inzien klopt mijn verhaal toch redelijk, dus 5 jaar op de gehele auto (3 jaar onbeperkte km's/5 jaar begrenst tot 150.000 km) en 7 jaar op de aandrijflijn. De accu is een begrijpelijk slijtonderdeel en daarom maar 2 jaar garantie. Alleen.....2 jaar garantie op onderdelen moet mij nog maar eens uitgelegd worden, want dat rijmt niet met de totale garantie op de auto. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bigwade Posted November 15, 2009 Share Posted November 15, 2009 Bij nader inzien klopt mijn verhaal toch redelijk, dus 5 jaar op de gehele auto (3 jaar onbeperkte km's/5 jaar begrenst tot 150.000 km) en 7 jaar op de aandrijflijn. De accu is een begrijpelijk slijtonderdeel en daarom maar 2 jaar garantie.Alleen.....2 jaar garantie op onderdelen moet mij nog maar eens uitgelegd worden, want dat rijmt niet met de totale garantie op de auto. Accu 2 jaar is redelijk absurd, heb met auto's v.a. 1986 nooit langer dan 4 jaar gereden en nooit een accu te hoeven vervangen. Met die start-stop systemen zal dat misschien anders zijn. Tja onderdelen...... Een auto bestaat uit een hele hoop onderdelen, da's dus weer en vage.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smart Posted November 15, 2009 Share Posted November 15, 2009 Voor het start/stop systeem (ISG) is volgens mij een extra accu ge Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bigwade Posted November 15, 2009 Share Posted November 15, 2009 Ik denk aan dingen zoals startmotor, radiator etc. Maar ehhhhhh, zit je je daar nou blind op te staren ?? Je hebt als ex Hyundai rijder toch al ruime ervaring met de gang van zaken en zoveel verschillen die 2 niet w.b. service, garantie en onderhoud, lijkt me. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jantje Posted November 15, 2009 Share Posted November 15, 2009 Voor het start/stop systeem (ISG) is volgens mij een extra accu ge Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smart Posted November 15, 2009 Share Posted November 15, 2009 dat is voor als je al buiten de garantie zit en je laat een reparatie uitvoeren, bijvoorbeeld een kachel weerstand, en je vervangt hem met een origineel kia onderdeel, dan heb je 2 jaar garantie op dat onderdeel. Gaat hij binnen 2 jaar kapot krijg je gratis een nieuwe. @Jantje Bedankt voor het verhelderend antwoord. That makes sense! @ Bigwade Nee, ik maak mij niet zo druk hierover, maar wil wel graag alles weten. Zit in het aard van het beestje h Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.