jan. Posted July 27, 2024 Posted July 27, 2024 Ik heb eind juni een splinternieuwe KIA sportage plus hybride gekocht. Vandaag wilde ik gaan rijden en is mijn accu helemaal leeg. Dus geen contact met de auto . Sleutel doet het niet. Eenmaal in de auto doet nog steeds niks het. KIA gebeld en die hebben een pechhulp gestuurd. Die wist ook niet hoe het kwam dat mijn accu leeg was. Heeft iemand net zoiets meegemaakt? Want ik vind het vreemd voor een auto van 1 maand oud en nee ik had geen lampje of iets anders aangelaten. Gr. Jan. Quote
Wim-A Posted July 27, 2024 Posted July 27, 2024 Het enige dat ik kan verzinnen: deur of achterklep net niet helemaal dicht? Quote
Ben Wouters Posted July 28, 2024 Posted July 28, 2024 Is dit alleen de 12V accu? Begrijp dat de hybride accu de auto kan starten als de 12V het laat afweten. Werkt dit niet zo? Quote
Rick O Posted July 29, 2024 Posted July 29, 2024 10 uur geleden, zei Ben Wouters: Is dit alleen de 12V accu? Begrijp dat de hybride accu de auto kan starten als de 12V het laat afweten. Werkt dit niet zo? Er zit inderdaad links naast het stuur een knop om de auto te starten via de hybride accu Quote
Harm Vet Posted July 29, 2024 Posted July 29, 2024 ik heb iets soortgelijks gehad, oorzaak vocht in elektrische bedrading bestuurdersportier, toen was ook de 12 V accu leeg, dit is bij een hybride maar een klein accu'tje voor zeg maar alleen de standby en opstarten (niet de stroom voor de startmotor, die komt van de HV accu), daarna alles op de dynamo. Dit is ook de reden zijn dat de radio niet lang aan kan als de motor niet aan is, wat ik jammer vind. Lege 12 V accu'tje bij hybride is op zich een bekend fenomeen, ook bij bijvoorbeeld een keer een paar weken niet gebruiken een risico, omdat er altijd wel zaken een kleine stroom vragen zoals bijvoorbeeld alarminstallatie of sensoren voor deur openen e.d.. Quote
rgo Posted August 7, 2024 Posted August 7, 2024 Hallo Leuk te zien dat dit al jaren bestaande probleem nog steeds actueel is , ook bij de grotere Kia uitvoeringen van 2024. Wil je tenen krommen : kijk verder rond op de Kia forums met startaccu problemen vanaf pak m beet 2016/2017. Zelf sinds een jaar ben ik de trotse bezitter van een Kia Niro uit 2020, en dit jaar hadden we wild willen kamperen in Finland. Na 2x de Kai hulpdienst te hebben gebeld wegens een lege accu zijn we met een aangeschafte druppellader toch nog thuis gekomen. Echt wild kamperen hebben we niet gedaan : zonder gsm en 220 volt hadden we het niet overleefd wegens een regelmatig lege accu. . Nu twijfel ik tussen aanschaf van een startbooster of een proces aanspannen tegen KIA wegens wanprestatie. Dit probleem bestaat al zolang de KIA hybrides levert, en het wordt vanaf 2020 min of meer opgelost door de Grote rij-accu te gebruiken als booster/opstart accu. Hoe de kleine 12 volt accu het regelmatig leeglopen overleeft weet ik niet. Het lijkt een structurele ontwerpfout te zijn waarschijnlijk op te lossen door een een ruimere accu in te zetten en de software daar op aan te passen. Ben jarenlang ICT-programmeur geweest, en had niet gescoord met de opzet van de KIA accu's Succes met de nieuwe auto. Quote
Jan Schouten Posted October 1, 2024 Posted October 1, 2024 (edited) Goedemorgen Jan, Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn Sportage Hybrid. Vorige week tijdens de eerste beurt heeft Kia het voor de 2e keer na gekeken nadat ze bij de eerste keer zeiden dat ze niks konden vinden. Terwijl we bezig waren met alles in te vullen ( voor de leenauto ) zei ik nog tegen de medewerker dat ik een lijst met andere irritaties had op mijn telefoon. Hierop stond onder andere dat de open dicht knop op mijn deurhendel heel vaak niet reageert en dat ik mijn sleutel moet gebruiken. Conclusie: ik werd diezelfde dag rond 15:00 gebeld en hij gaf aan dat mijn 2 grootste klachten dus met elkaar te maken hadden/hebben. Omdat mijn deurhendel knop dus “vast liep” zorgde dit ervoor dat mijn accu leeg liep. Ze hebben voor de zekerheid mijn kant uitgeschakeld ( omdat het alleen aan mijn kant fout ging ) zodat ik dit kon testen en verdomd mijn Sportage loopt niet meer leeg en werkt weer als een zonnetje. Als je probleem nog niet is opgelost en je ervaart hetzelfde probleem met je deurhendel vergrendeling knop, neem dan contact op met je dealer en leg dit verhaal uit. Groetjes Jan Schouten Edited October 1, 2024 by Jan Schouten 1 Quote
Elbee60 Posted November 25, 2024 Posted November 25, 2024 Op 29-7-2024 om 09:00, zei Rick O: Er zit inderdaad links naast het stuur een knop om de auto te starten via de hybride accu Over welk type Kia sportage heb jij het dan? Ik heb een PHEV uit 22, en daar zie ik niet zo’n knop Quote
Rick O Posted November 26, 2024 Posted November 26, 2024 Misschien dan alleen bij de HEV, ik heb een HEV uit 23 Quote
Wim-A Posted November 26, 2024 Posted November 26, 2024 19 uur geleden, zei Elbee60: Over welk type Kia sportage heb jij het dan? Ik heb een PHEV uit 22, en daar zie ik niet zo’n knop Is alleen bij de HEV. Quote
Recommended Posts