Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Ik heb eind juni een splinternieuwe KIA sportage plus hybride gekocht. Vandaag wilde ik gaan rijden en is mijn accu helemaal leeg. Dus geen contact met de auto . Sleutel doet het niet. Eenmaal in de auto doet nog steeds niks het. KIA gebeld en die hebben een pechhulp gestuurd. Die wist ook niet hoe het kwam dat mijn accu leeg was. Heeft iemand net zoiets meegemaakt? Want ik vind het vreemd voor een auto van 1 maand oud en nee ik had geen lampje of iets anders aangelaten. Gr. Jan. 

Geplaatst
10 uur geleden, zei Ben Wouters:

Is dit alleen de 12V accu?  Begrijp dat de hybride accu de auto kan starten als de 12V het laat afweten. Werkt dit niet zo?

Er zit inderdaad links naast het stuur een knop om de auto te starten via de hybride accu

Geplaatst

ik heb iets soortgelijks gehad, oorzaak vocht in elektrische bedrading bestuurdersportier, toen was ook de 12 V accu leeg, dit is bij een hybride maar een klein accu'tje voor zeg maar alleen de standby en opstarten (niet de stroom voor de startmotor, die komt van de HV accu), daarna alles op de dynamo. Dit is ook de reden zijn dat de radio niet lang aan kan als de motor niet aan is, wat ik jammer vind. Lege 12 V accu'tje bij hybride is op zich een bekend fenomeen, ook bij bijvoorbeeld een keer een paar weken niet gebruiken een risico, omdat er altijd wel zaken een kleine stroom vragen zoals bijvoorbeeld alarminstallatie of sensoren voor deur openen e.d..

• 2 weken later...
Geplaatst

Hallo

Leuk te zien dat dit al jaren bestaande probleem nog steeds actueel is , ook bij de grotere Kia uitvoeringen van 2024.

Wil je tenen krommen : kijk verder rond op de Kia forums met startaccu problemen vanaf pak m beet 2016/2017.

Zelf sinds een jaar ben ik de trotse bezitter van een Kia Niro uit 2020, en dit jaar hadden we wild willen kamperen in Finland.

Na 2x de Kai hulpdienst te hebben gebeld wegens een lege accu zijn we met een aangeschafte druppellader toch nog thuis gekomen.

Echt wild kamperen hebben we niet gedaan : zonder gsm en 220 volt hadden we het niet overleefd wegens een regelmatig lege accu. .

Nu twijfel ik tussen aanschaf van een startbooster of een proces aanspannen tegen KIA wegens wanprestatie.

Dit probleem bestaat al zolang de KIA hybrides levert, en het wordt vanaf 2020 min of meer opgelost door de Grote rij-accu te gebruiken als booster/opstart accu.

Hoe de kleine 12 volt accu het regelmatig leeglopen overleeft weet ik niet.

Het lijkt een structurele ontwerpfout te zijn waarschijnlijk op te lossen door een een ruimere accu in te zetten

en de software daar op aan te passen.

Ben jarenlang ICT-programmeur geweest, en had niet gescoord met de opzet van de KIA accu's

Succes met de nieuwe auto.

• 1 maand later...
Geplaatst (aangepast)

Goedemorgen Jan,

Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn Sportage Hybrid. Vorige week tijdens de eerste beurt heeft Kia het voor de 2e keer na gekeken nadat ze bij de eerste keer zeiden dat ze niks konden vinden. Terwijl we bezig waren met alles in te vullen ( voor de leenauto ) zei ik nog tegen de medewerker dat ik een lijst met andere irritaties had op mijn telefoon. Hierop stond onder andere dat de open dicht knop op mijn deurhendel heel vaak niet reageert en dat ik mijn sleutel moet gebruiken.

Conclusie: ik werd diezelfde dag rond 15:00 gebeld en hij gaf aan dat mijn 2 grootste klachten dus met elkaar te maken hadden/hebben.

Omdat mijn deurhendel knop dus “vast liep” zorgde dit ervoor dat mijn accu leeg liep. Ze hebben voor de zekerheid mijn kant uitgeschakeld ( omdat het alleen aan mijn kant fout ging ) zodat ik dit kon testen en verdomd mijn Sportage loopt niet meer leeg en werkt weer als een zonnetje.

Als je probleem nog niet is opgelost en je ervaart hetzelfde probleem met je deurhendel vergrendeling knop, neem dan contact op met je dealer en leg dit verhaal uit. 

Groetjes Jan Schouten

aangepast door Jan Schouten
  • Like 1
  • 1 maand later...
Geplaatst
Op 29-7-2024 om 09:00, zei Rick O:

Er zit inderdaad links naast het stuur een knop om de auto te starten via de hybride accu

Over welk type Kia sportage heb jij het dan? Ik heb een PHEV uit 22, en daar zie ik niet zo’n knop 

Geplaatst
19 uur geleden, zei Elbee60:

Over welk type Kia sportage heb jij het dan? Ik heb een PHEV uit 22, en daar zie ik niet zo’n knop 

Geplaatst
19 uur geleden, zei Elbee60:

Is alleen bij de HEV.

• 4 maanden later...
Geplaatst
Op 1-10-2024 om 10:18, zei Jan Schouten:

Goedemorgen Jan,

Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn Sportage Hybrid. Vorige week tijdens de eerste beurt heeft Kia het voor de 2e keer na gekeken nadat ze bij de eerste keer zeiden dat ze niks konden vinden. Terwijl we bezig waren met alles in te vullen ( voor de leenauto ) zei ik nog tegen de medewerker dat ik een lijst met andere irritaties had op mijn telefoon. Hierop stond onder andere dat de open dicht knop op mijn deurhendel heel vaak niet reageert en dat ik mijn sleutel moet gebruiken.

Conclusie: ik werd diezelfde dag rond 15:00 gebeld en hij gaf aan dat mijn 2 grootste klachten dus met elkaar te maken hadden/hebben.

Omdat mijn deurhendel knop dus “vast liep” zorgde dit ervoor dat mijn accu leeg liep. Ze hebben voor de zekerheid mijn kant uitgeschakeld ( omdat het alleen aan mijn kant fout ging ) zodat ik dit kon testen en verdomd mijn Sportage loopt niet meer leeg en werkt weer als een zonnetje.

Als je probleem nog niet is opgelost en je ervaart hetzelfde probleem met je deurhendel vergrendeling knop, neem dan contact op met je dealer en leg dit verhaal uit. 

Groetjes Jan Schouten

Hallo ik heb het zelfde probleem dat de open dicht knop op mijn deurhendel heel vaak niet reageert en dat ik mijn sleutel moet gebruiken om de deur te openen . Niets reageert meer 

moet zelfs starten met de sleutel op de start knop 

ga volgendeweek naar de dealer 

De auto is 2 weken oud

Geplaatst

Als dit vaak gebeurt dan heb je een gebruiker van stroom aan de vaste spanning hangen. Dashcam in parkeermodus? Je kunt dan overigens met de knop 12v reset links naast het stuur de (kleine) 12v accu weer "laden" vanuit de hybride accu. Ik heb dit nu 2x gehad in bijna een jaar, nadat de auto lang had stilgestaan en ik een dashcam aan de vaste plus heb hangen (maar zonder parkeermodus aan).

Geplaatst
Op 1-10-2024 om 10:18, zei Jan Schouten:

Goedemorgen Jan,

Groetjes Jan Schouten

Ik heb nu een Kia sportage  hiervoor had ik een alfa tonale deze had dezelfde problemen en wel 4 x per week de dealer had geen idee de auto was totaal blackout  deed niets meer ook  de Alfa noodhulp kan deze niet starten , toen deze ingeruild voor een kia sportage  nog geen problemen gehad  bijna 1 jaar en 19000 kilometer verder 

Geplaatst

Ja de vorige sportage heb ik bijna 30.000 km gereden zonder problemen.

Bij de nieuwe na 800 km is bij de dealer en zijn alles aan het nakijken wat het kan zijn.

Auto gaat niet meer open en de accu's zijn vol zeggen ze.

Ze moeten ook iedere keer met de sleutel naar binnen.

Dus ben benieuwd, heb nu zolang een andere sportage gekregen. Tot ze het probleem gevonden hebben.

• 3 maanden later...
Geplaatst

Ik heb hetzelfde probleem met mijn Kia Sportage PHEV van mei 2024. In een week twee keer voorgekomen. Kia dealer heeft de 12V accu vervangen en adviseert om een "jump start" aan te schaffen.

Schijnt veel voorkomend probleem te zijn. Kia NL reageert niet, verwijst naar dealer en doet of haar neus bloedt.

Is  mijn eerste Kia en al drie keer binnen een jaar heeft hij mij laten staan. Auto rijdt top maar is onbetrouwbaar. 🙁

Geplaatst

Als ik het goed begrijp en lees doet dit probleem zich hoofdzakelijk voor bij de Sportage (en de Niro?). Het lijkt mij dat het 12V gedeelte van het HEV systeem ook bij andere modellen wordt gebruikt. Diverse malen wordt er geklaagd over de te kleine 12V accu, maar nergens zie ik staan wat de capaciteit van die accu dan wel niet is. Bij mijn Ceed PHEV van 2020, zit er een 12V accu in met 45 Ah. Dat is een heel behoorlijke (en normale) waarde, waarmee je rustig een aantal uren je radio kan gebruiken en zelfs eventjes je koplampen kan vergeten. Ik heb dan ook (nog) nooit problemen gehad (even afkloppen).

Zijn alle 12V accu problemen nu opgelost of is de ergernis zo groot dat er niet meer over wordt geschreven en/of geklaagd?

Adri

Geplaatst
2 uur geleden, zei Breeze:

Als ik het goed begrijp en lees doet dit probleem zich hoofdzakelijk voor bij de Sportage (en de Niro?). Het lijkt mij dat het 12V gedeelte van het HEV systeem ook bij andere modellen wordt gebruikt. Diverse malen wordt er geklaagd over de te kleine 12V accu, maar nergens zie ik staan wat de capaciteit van die accu dan wel niet is. Bij mijn Ceed PHEV van 2020, zit er een 12V accu in met 45 Ah. Dat is een heel behoorlijke (en normale) waarde, waarmee je rustig een aantal uren je radio kan gebruiken en zelfs eventjes je koplampen kan vergeten. Ik heb dan ook (nog) nooit problemen gehad (even afkloppen).

Zijn alle 12V accu problemen nu opgelost of is de ergernis zo groot dat er niet meer over wordt geschreven en/of geklaagd?

Adri

Ik heb vanaf dat onze KIA CEED PHEV uit 2022 iets meer dan een jaar oud was voortdurend 12V accu waarschuwingen in de KIA Connect app gehad, maar eigenlijk geen lege accu.
Bij de dealer een paar keer naar laten kijken, maar die zeiden niets te hebben gevonden en deden het af als "bug in de app".
Totdat toen de auto 2 jaar en 10 maanden oud was deze niet reageerde op de sleutel als gevolg van een lege/dode accu, na slecht 1 dag stilstand. Dit zonder dat  de auto een waarschuwing op het dashboard of infotainment systeem had gegeven. Starthulp gehad en daarna ongeveer een uur probleem loos kunnen rijden, weer zonder enige waarschuwing in de auto zelf. Nadat de auto ongeveer 3 uur geparkeerd heeft gestaan weer hetzelfde probleem, accu leeg/dood. De hulpdienst constateerde daarna dat de accu defecte cellen moest hebben en vervangen diende te worden, direct naar de werkplaats (zonder waarschuwing in de auto), waar dezelfde conclusie werd getrokken. In de werkplaats hebben ze een nieuwe accu geplaatst, waarna geen probleem meer gehad, maar sindsdien ook geen accu waarschuwing in de app meer.
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat de app al die tijd gelijk had en de oude accu al die tijd niet 100% goed is geweest. De dealer wil daar echter niet in meegaan en stelt dat de accu pas na 2 jaat en 10 maanden defect is gegaan en daarmee buiten de garantie viel.

Geplaatst
Op 13-8-2025 om 17:49, zei GerritV:

De dealer wil daar echter niet in meegaan en stelt dat de accu pas na 2 jaat en 10 maanden defect is gegaan en daarmee buiten de garantie viel.

Tja. Het is ook een kwestie van 'willen', van zo'n dealer.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...