Ron met Kia Niro EV Posted November 20 Posted November 20 Ik heb u mijn Kia Niro EV bijna 7 maanden, van de zomer gaf hij aan 550 km bij een volle accu perfect ondanks de 460 kw volgens het boekje , nu laad hij max 430 km, vervolgens na een nacht staat is er weer 30 km vanaf zonder een meter te rijden, vandaag ( 20/11 ) geeft hij aan 27 kw per 100 km en dat bij 67 kw, dan kom je niet ver, al met al voel ik me een beetje bekocht en toch wel spijt mijn hybriede ingeruild te hebben, ik ervaar ik dat alleen ??. Gr Ron Quote
Breeze Posted November 20 Posted November 20 Energie is kWh, vermogen is kW en afstand is km. Adri Quote
xtra40 Posted November 20 Posted November 20 dit is vrij normaal in de winter als het kouder word word de afstand die je op een accu lading kan rijden minder maar 27kw per 100 kilometer dat een heel stevig verbruik waarschijnlijk hou je ook van gas geven ik haal met mijn stevige rij gedrag 18kw per 100 km maar ook een auto met verbrandings motor verbruikt meer in de winter dan in de zomer Quote
Murcielaygo Posted November 20 Posted November 20 Je haalt een aantal eenheden door elkaar.De accu is totaal 64kWh BRUIKBAAR.Je rijbereik is in kilometers.Het verbruik geef je bij een EV aan in kWh/100km.Als je 550km kunt rijden op 64kWh heb je een gemiddeld verbruik van 11,6kWh/100km, wat erg netjes is.Een verbruik van 27kWh/100km zou een bereik van 237km geven, dat voelt wel als weinig (dus hoog verbruik), maar niet onmogelijk met koude, regen, duister en veel start-stop verkeer.Het probleem is eigenlijk dat al deze factoren bij een verbrandingsmotor OOK spelen, maar niet zo zichtbaar zijn. En DAAR vergissen mensen zich in heb ik het idee... 1 Quote
Guapo Posted November 23 Posted November 23 Het hogere verbruik in de winter is heel herkenbaar. Dat is, denk ik, alleen maar op te lossen als Kia Nederland, net als Kia in de ons omringende landen, het installeren van een warmtepomp als optie mogelijk zou maken. Het verhaal van Kia Nederland blijft maar dat dit in Nederland vanwege ons milde klimaat niet nodig zou zijn, maar ons klimaat is niet anders dan in Duitsland, Engeland, België en Frankrijk. Het is slechts bedoeld om de prijs optisch onder de €45.000 te houden. We zien ditzelfde verschijnsel bij de nieuwe Kia EV3. In alle landen leverbaar met warmtepomp, behalve in Nederland. Afgelopen weekend reed ik 's avonds van Groningen naar Rotterdam, 3 graden en regen, verwarming op 21 graden). En ondanks de snelheid van 100 km op de cruise control verloor ik 120 km aan range ten opzichte wat ik zou verbruiken in gunstige omstandigheden (overdag, geen wind, droog, 20 graden, geen airco). Inmiddels heb ik ruim 20.000 km met mijn Kia Niro EV gereden in anderhalf jaar en geeft de teller aan dat ik over die 20.000 km een gemiddeld verbruik heb van 14,4 kwh/100 km. Nu ben ik een rustige rijder, houd mij altijd aan de snelheidslimiet en rijd op de cruise-control. Mij valt op dat het verbruik onder de 10 graden echt begint af te nemen. Dan is het geen 460 km meer, maar 430 km, en naarmate de temperatuur daalt, zakt dit verder. Overall ben ik met die 14,4 kwh/100 natuurlijk dik tevreden, maar met een warmtepomp zou ik gelukkiger zijn, omdat je dan minder 'range' kwijt bent aan de verwarming van het interieur. Wil ik in de toekomst ooit overstappen naar de EV3 of EV5, dan zou het gebrek aan warmtepomp voor mij een 'showstopper' zijn. Het wordt tijd dat Kia ook op dit punt gaat luisteren naar de klant. Quote
Guapo Posted November 25 Posted November 25 HenkM, dank voor deze interessante link over nut en noodzaak van de warmtepomp. Ik ben het ermee eens dat het vooral een rol speelt bij langere ritten (>300 km). Met een warmtepomp, en als gevolg daarvan minder 'range-verlies', hoef je op zo'n lange rit niet tussendoor te laden en zit je niet met samengeknepen billen of je het wel of niet haalt (afhankelijk van hoe vol de batterij was bij vertrek). Bij kortere ritten speelt dat natuurlijk niet en is het van groter belang dat je op jaarbasis een fatsoenlijk gemiddelde (<15 kwh/100 km) haalt. En natuurlijk staan daar die €1000 aanschaf tegenover. Maar dat is aan de consument zelf of hij dat voor deze optie over heeft of niet. Die keuze hoeft Kia voor mij niet te maken. Quote
Chiel Broerse Posted November 29 Posted November 29 (edited) On 11/20/2024 at 4:28 PM, Ron met Kia Niro EV said: Ik heb u mijn Kia Niro EV bijna 7 maanden, van de zomer gaf hij aan 550 km bij een volle accu perfect ondanks de 460 kw volgens het boekje , nu laad hij max 430 km, vervolgens na een nacht staat is er weer 30 km vanaf zonder een meter te rijden, vandaag ( 20/11 ) geeft hij aan 27 kw per 100 km en dat bij 67 kw, dan kom je niet ver, al met al voel ik me een beetje bekocht en toch wel spijt mijn hybriede ingeruild te hebben, ik ervaar ik dat alleen ??. Gr Ron Een elektrische auto verwarmt het interieur m.b.v. de batterij. Als je in de kou een korte afstand rijdt, dan is de auto de eerste vijf, tien kilometer heel erg hard bezig het interieur te verwarmen. En dan gaat het over flinke hoeveelheden energie. Dat drukt enorm op je verbruik. Een verbruik van 27 kWh per 100 km is over zo'n eerste vijf kilometer helemaal niet ongewoon in de winter. Daarnaast: 550 km bereik, ook in de zomer, is behoorlijk veel. Mijn auto geeft 490 km aan in de zomer. In de winter geeft hij soms 350 km aan. Dat is heel normaal en een eigenschap van alle EV's. Eigenlijk had je dit moeten weten voordat je de auto kocht, want dit is één van de meest besproken onderwerpen als het gaat om elektrische auto's. Daarnaast, daarnaast: wat de auto aangeeft in het dashboard bij 100% accu is een indicatie, gebaseerd op het verbruik van de laatste paar ritten en nog wat variabelen. Het is zelden ook wat je werkelijk kunt rijden met je auto. Edited November 29 by Chiel Broerse 2 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.