Jump to content

Bijna lege accu: gevaarlijk rijden op de 'turtle'-stand

Recommended Posts

Posted (edited)

Een leerzame ervaring met een bijna lege accu in mijn nieuwe e-Niro die ik graag deel.

Vorige week had ik voor het eerst dat ik dacht: "dat moet de accu wel halen". Terugrijdend uit Den Haag naar 020 kwam het aantal restkilometers zo goed als overeen met de af te leggen afstand. Had ik beter niet kunnen doen, maar ik ben blij dat ik de ervaring op zak heb.

Wat gebeurt er namelijk? Aan de rand van Amsterdam, vlak voor de A10, had ik nog 15 kilometer ruimte (ruim voldoende om het thuishonk te halen), maar plots waren die kilometers weg. De snelheid zakte in en er verscheen een schildpadsymbool in beeld. "Nou zal je het hebben", dacht ik. Ik heb de auto pas een paar weken en stilstaan langs de snelweg dreigde. Van Eco naar Eco+ en naar 80 km.

Maar het gaspedaal reageerde niet meer. De snelheid werd gevaarlijk laag en met 40 km per uur, met knipperlampen rijdend op de zijstrook, koos ik de afslag naar het Mercure Hotel waar in ieder geval een tankstation is. Ik hoopte op een snellader. Stapvoets kwam ik daar aan en was enigszins opgelucht dit achter de rug te hebben (er is daar inderdaad een hele 'batterij' snelladers).

In mijn vorige EV, een prettige oerdegelijke BMW i3 33 kWh, had ik namelijk zeker nog 10-15 kilometer na het teken dat de accu leeg is; zelf meegemaakt en ook filmpjes op Youtube bekeken over dit onderwerp, maar nog niet over hoe deze e-Niro zich gedraagt. In de handleiding heb ik hier niet veel over kunnen lezen, misschien omdat Kia voorzichtig wil zijn over dit onderwerp?

Wat mij vooral opviel: waarom zakt de snelheid niet tot het wettelijke minimum dat je op de snelweg mag rijden (70 km/u)? Ik vond dit geen prettige ervaring en uiteraard zal ik hier in de toekomst beter op anticiperen.

Edited by PieterJ
Posted

De e-Niro gedraagt zich in die onderste regionen van de batterij-capaciteit onvoorspelbaar. Ik heb wel eens gereden met "---" op het dashboard, in turtle mode, waarbij ik nog gewoon 70-80 kon rijden. Maar een paar dagen geleden was ik ook opeens die laatste 10km heel snel kwijt en kon ik in turtle mode met 30 km/h nog net bij de laadpaal op kantoor komen. Ik laat het er niet meer op aankomen.

Posted

Raar Chiel, dat onvoorspelbare (en ook wel jammer). Ik laat het er ook niet meer op aankomen. Lesje geleerd ;-)