Dsil Geplaatst 18 Januari, 2025 Geplaatst 18 Januari, 2025 Na vele jaren tevreden met een Ford focus station te hebben gereden werd het tijd voor een nieuwe auto. We hebben voor de Kia Ceed phev (my22) gekozen. Onze Kia heeft nog het 4,2 inch cluster, dus niet het volledig digitale dashboard. Mooie fijne wagen en handig om de stroom van onze zonnepanelen straks zelf te kunnen gebruiken ipv terugleveren. Ik heb al behoorlijk wat info kunnen vinden hier op het forum, maar ik heb toch nog enkele vragen / onduidelijkheden - ik mis een toerenteller. Er wordt in de handleiding wel gesproken over het toerental, soms zelfs over bepaalde rpm, maar de toerenteller heb ik nog niet gevonden - achteruitrij piep is bizar hard en erg vervelend voor de buren als ik vroeg of laat vertrek of aankom. Volgens de dealer niets aan te doen en heb hier al gevonden dat het alleen zelf op te lossen is door een schakelaar te zetten op de desbetreffende zekering. Heeft iemand hier dat gedaan en wil je foto’s of ervaringen delen? - ik zal zoveel mogelijk elektrisch proberen te rijden op korte afstanden. Het is nog even wennen met alle instellingen voor de airco en verwarming om ervoor te zorgen dat de verwarming niet aan gaat. Stuur en stoelverwarming is vaak voldoende, maar toch gaat de ICE dan nog wel eens aan. Gebruikt de airco soms ook de ICE of doe ik wellicht iets verkeerd? - muziek afspelen via usb stick gaat nog niet helemaal logisch. Zowel in file als album modus wordt niet altijd de volgorde van de meta tags gevolgd, maar lijkt het soms alfabetisch en/of random af te spelen. - ik wil de achterbakverlichting en achteruitrijverlichting vervangen voor led voor meer lichtopbrengst. Het is me alleen nog niet helemaal duidelijk welke lampjes ik daarvoor nodig heb. Heeft iemand een linkje naar de juiste lampjes? - er zijn lichten te bestellen bij Kia voor bij je voeten en bij de passagierstoel en ook onder de stoelen. Zijn de connectors voor die lampen al aangelegd af fabriek? Dit was namelijk bij de Ford zo en moest ik alleen de juiste lampjes halen en plaatsen. Ik hoop dat dit bij de Ceed ook het geval is. Bedankt alvast voor het lezen en evt beantwoorden. Quote
Breeze Geplaatst 18 Januari, 2025 Geplaatst 18 Januari, 2025 Sommige vragen begrijp ik en zit met hetzelfde, maar sommige zaken zijn anders in mijn Ceed SW PHEV b.j. 2020. - Mijn Ceed 3 heeft al een 10 duims Infotainmentscherm. In 2022 is, voor zover ik weet, de Ceed 4 geïntroduceerd en die zal dus zeker het grotere scherm hebben. - Als ik achteruitrijd hoor ik helemaal naks. - Toerenteller mis ik ook hevig. - Bij mij slaat de ICE bij het wegrijden, ook met een volgeladen accu, eigenlijk altijd aan en blijft dan gedurende een minuut of 5 lopen, zo te horen laagtoerig/stationair. Alleen als ik gelijk wegrijd na het laden, niet. Ik vind dat aanslaan ook niet prettig en eigenlijk overbodig, want de stoel- en stuurverwarming is voldoende. Bovendien is een ICE die steeds korte tijd en laagtoerig loopt, onderhevig aan extra slijtage, omdat het (te) lang duurt voor hij op bedrijfstemperatuur is. Het enige voordeel van een warme ICE + airco, is de snellere en betere ontwaseming van de voorruit bij winterse omstandigheden. Maar ik vrees dat we niet kunnen ingrijpen in het PHEV management. Adri Quote
Dsil Geplaatst 19 Januari, 2025 Topic Starter Geplaatst 19 Januari, 2025 Hi Adri, Bedankt voor je reactie. Ik weet niet de exacte verschillen tussen de versies van de afgelopen jaren, maar ik heb inderdaad een versie met het gen5w scherm, dus iets van 10,25 inch als het goed is. Volgens mij is dat niet veranderd sinds de versie met het iets meer vierkant scherm van zo’n 8 inch. Je ervaart zo te lezen exact hetzelfde als ik met het phev systeem. Wellicht dat het straks bij warmer weer makkelijker gaat om puur EV te rijden op de kleine stukjes. Idd voor ontwaseming en vochtverwijdering is het met dit winterweer geen ramp om de kachel aan te hebben. het achteruitrijsignaal is in de en verplicht per ongeveer 2020 maar ik hoor maar weinig auto’s die zoveel geluid maken bij het achteruitrijden. Het klinkt zoals op deze video en een straat verder ook prima te horen, zo hard staat het. Quote
Breeze Geplaatst 20 Januari, 2025 Geplaatst 20 Januari, 2025 Hedenmiddag de vraag waarom de ICE ook start met een volle accu, voorgelegd aan mijn KIA verdeler. Antwoord: door de lage interieurtemperatuur wil het autootje dat graag op een aangenaam niveau brengen. En dat kan hij alleen maar door de restwarmte van de ICE te gebruiken. Dat gaat daarmee heel inefficiënt, want de ICE draait (niet veel hoger dan) stationair. De interieurtemperatuur stijgt dan ook heel langzaam, maar gelukkig is er stoel- en stuurverwarming. Als je al 60 jaar een vol-ICE-voertuig gewend bent geweest, dan is dat (gelukkig maar eventjes) wel afzien. Ben wel benieuwd hoe zich dit ontwikkelt bij het stijgen van de buitentemperatuur. Adri Quote
Dsil Geplaatst 20 Januari, 2025 Topic Starter Geplaatst 20 Januari, 2025 Hoe lang heb je jouw Ceed al Adri? Ook nog niet zo lang? ik bedacht me vandaag dat het met deze temperaturen wel zo verstandig is om de auto eerst een minuut of 5 a 10 op hybride modus te laten rijden. Dan warmt de ICE sneller op omdat de auto daarop rijdt ipv EV. Ook is de binnentemperatuur dan sneller op gewenst niveau. En het is beter voor de motor en olie om warm te draaien en op de juiste temperatuur te komen. Het viel me tijdens het rijden namelijk op dat het phev infoplaatje laat zien dat de ICE alleen draait voor de verwarming en het opladen van de accu. Er ging geen power naar de wielen. Vandaar waarschijnlijk het lage toerental (wat we niet kunnen zien in de Ceed door een missende tachometer). Quote
Breeze Geplaatst 20 Januari, 2025 Geplaatst 20 Januari, 2025 (aangepast) Drie maanden Dsil en ik ontdek nog steeds nieuwe (on)mogelijkheden. Dat starten in HEV (of AUT) modus is een goeie, ga ’k proberen. Vanmiddag vroeg ik ook naar de eventuele installatie van een toerenteller. Lastig door het CAN-bus systeem. Adri 20 Januari, 2025 aangepast door Breeze Quote
Dsil Geplaatst 21 Januari, 2025 Topic Starter Geplaatst 21 Januari, 2025 Aah ook de witte broodsweken Het is natuurlijk leuk zo’n nieuwe auto met al die technische snufjes, maar het is inderdaad wel even wennen. Ik ben benieuwd of ik de toerenteller met een ODB2 adapter op mijn telefoon zichtbaar kan maken. Ik heb nog zo’n adapter, maar dan een oude met usb kabel. Een versie met Bluetooth is een stuk handiger, dus dat ga ik eens onderzoeken. Dat het overigens lastig is vanwege het canbus systeem verbaast me wel, volgens mij heeft de Ceed met het volledig digitale cluster wel een toerenteller in de sportmodel. Het lijkt me niet dat daarvoor een aangepast canbus systeem is geïnstalleerd. Maar ik heb er ook maar weinig verstand van, dus het zou kunnen. Quote
Dsil Geplaatst 21 Januari, 2025 Topic Starter Geplaatst 21 Januari, 2025 @Breeze Adri, wellicht goed om dit topic even te lezen, zeker als je van plan bent zoveel mogelijk EV te rijden en daardoor maar eens in de zoveel tijd gaat tanken https://www.kiaclub.nl/topic/27103-volledig-electrisch-rijden-met-phev/ Quote
Breeze Geplaatst 21 Januari, 2025 Geplaatst 21 Januari, 2025 Ja, al die overwegingen over de nadelen van: - het moderne rijden - ethanol toevoegingen aan de brandstof - de EGR (toegegeven er is ook een voordeel) - directe brandstofinspuiting - drukvulling (aka turbo) in kleine hoogtoerige motoren die ken allemaal. Maar ik vrees dat het steeds moeilijker wordt om ze te ontlopen, dus we zullen er mee moeten leren leven. Gelukkig heb ik in mijn rijpatroon een mix van lange en korte afstanden (en veel panelen op het dak), dus voorlopig is een PHEV redelijk optimaal voor mij. Adri Quote
Dsil Geplaatst 22 Januari, 2025 Topic Starter Geplaatst 22 Januari, 2025 Ja het lijkt bijna op werken, al die overwegingen die we moeten maken met onze bolide. De EGR en drukvulling zeggen mij niets, ik ben dan ook een leek op het gebied van auto’s en motoren. Ik zal me daar eens op inlezen. Voor mij overigens hetzelfde alhoewel ik behoorlijk wat kleine stukje rij. Met zonnepanelen op het dak is het wel zo fijn om mijn ‘eigen’ electriciteit te kunnen gebruiken. Ik ga mijn overige vragen maar eens in aparte topics stellen, dan krijg ik wellicht iets meer respons als in dit topic van meer ‘algemenere’ aard. Quote
Breeze Geplaatst 22 Januari, 2025 Geplaatst 22 Januari, 2025 'k Zag het Dsil. Die toerenteller- en 2x temperatuurvraag interesseren mij ook in hoge mate. Die zouden overigens ook beter in een algemeen draadje gesteld kunnen worden. Misschien kan een meer ervaren forummer advies geven welk draadje daarvoor het meest geschikt is. Toelichting: EGR wordt uitgebreid beschreven in Wiki, diverse fora en andere bronnen. Het grootste nadeel is de vervuiling van het ingangskanaal. En dat ene voordeel: je doet ermee 'iets' voor het milieu. Oh ja en je voorkomt potentiële garantie-issues. Drukvulling is het woord dat behalve dat het goed Nederlands, is ook precies beschrijft wat het betekent. Maar een Engels woord als turbo staat veel interessanter. Adri Quote
Murcielaygo Geplaatst 23 Januari, 2025 Geplaatst 23 Januari, 2025 Deukvulling is breder dan alleen een turbo. Dat omvat ook een supercharger (compressor) of een combinatie van beide. Quote
Breeze Geplaatst 23 Januari, 2025 Geplaatst 23 Januari, 2025 (aangepast) Ja natuurlijk, ik zou ook nog een verhandeling hebben kunnen houden over de start van drukvulling in de vooroorlogse compressor technieken (aandrijving van de turbine door de krukas) en de combinatie van drukvulling door een turbo en compressor in de Super Connie (turbo compound), maar ik wilde het eenvoudig houden. Adri 23 Januari, 2025 aangepast door Breeze 1 Quote
Dsil Geplaatst 23 Januari, 2025 Topic Starter Geplaatst 23 Januari, 2025 Jullie zijn me kwijt Ik was in de veronderstelling dat de Ceed PHEV geen turbo, euh drukvulling heeft Quote
Breeze Geplaatst 23 Januari, 2025 Geplaatst 23 Januari, 2025 (aangepast) Klopt. Voorzover ik weet hebben de PHEV uitvoeringen geen drukvulling (turbo), maar de ICE Ceeds hebben wel de keuze uit een 1,6 T-GTi of 1,0 T-GDI. Kijk maar eens op Autoweek Carbase. Mijn voorbeelden van nadelen van nieuwe ontwikkelingen in auto- en motortechniek golden algemeen. Adri 23 Januari, 2025 aangepast door Breeze Quote
Breeze Geplaatst 23 Januari, 2025 Geplaatst 23 Januari, 2025 Hedenochtend de proef op de som genomen. Na wegrijden gelijk HEV modus geselekteerd. En zowaar, de ICE drijft zowel de generator als de vooras aan. Daardoor kwam hij merkbaar sneller op temperatuur en daarmee ook het interieur. Adri Quote
Dsil Geplaatst 23 Januari, 2025 Topic Starter Geplaatst 23 Januari, 2025 4 uur geleden, zei Breeze: Hedenochtend de proef op de som genomen. Na wegrijden gelijk HEV modus geselekteerd. En zowaar, de ICE drijft zowel de generator als de vooras aan. Daardoor kwam hij merkbaar sneller op temperatuur en daarmee ook het interieur. Adri Ik heb dinsdagavond hetzelfde getest. En getest hoeveel km snelweg kunnen worden gereden op EV. Uiteraard een stuk minder dan lokale wegen, maar het viel alsnog niet tegen. Quote
Breeze Geplaatst 23 Januari, 2025 Geplaatst 23 Januari, 2025 2 uur geleden, zei Dsil: Ik heb dinsdagavond hetzelfde getest. En getest hoeveel km snelweg kunnen worden gereden op EV. Uiteraard een stuk minder dan lokale wegen, maar het viel alsnog niet tegen. Ben wel benieuwd hoeveel snelwegkilometers dat waren? En hoeveel lokale kilometers? Adri Quote
Breeze Geplaatst 24 Januari, 2025 Geplaatst 24 Januari, 2025 23 uur geleden, zei Breeze: Ja natuurlijk, ik zou ook nog een verhandeling hebben kunnen houden over de start van drukvulling in de vooroorlogse compressor technieken (aandrijving van de turbine door de krukas) en de combinatie van drukvulling door een turbo en compressor in de Super Connie (turbo compound), maar ik wilde het eenvoudig houden. turbine moet natuurlijk compressor zijn. Beetje dom van mij. Adri Quote
Dsil Geplaatst 24 Januari, 2025 Topic Starter Geplaatst 24 Januari, 2025 10 uur geleden, zei Breeze: Ben wel benieuwd hoeveel snelwegkilometers dat waren? En hoeveel lokale kilometers? Adri Oh Niet heel veel hoor. Snelweg was 30km op EV. Dat kostte 43% van de accu, dus zo’n 2,1% per km. En dat met zo’n 110km/u op de teller en temperatuur rond het vriespunt. Dit was wel na de eerste 5km op HEV om de motor op te warmen. Lokaal zit ik op zo’n 1,6% per km na ongeveer 100km. Quote
Erasmus Geplaatst 18 Februari, 2025 Geplaatst 18 Februari, 2025 On 1/18/2025 at 6:40 PM, Dsil said: - muziek afspelen via usb stick gaat nog niet helemaal logisch. Zowel in file als album modus wordt niet altijd de volgorde van de meta tags gevolgd, maar lijkt het soms alfabetisch en/of random af te spelen. Het kan zijn dat je bij afspelen al dan niet per ongeluk de random functieknop hebt geselecteerd. Die zit bij mij ook in het multimedia menu. Als op scherm dit symbool indrukt gaat het uit. Kijk in je boekje voor het symbool, het is een soort doorlopende pijl. Dat lijkt mij het probleem. Quote
Dsil Geplaatst 19 Februari, 2025 Topic Starter Geplaatst 19 Februari, 2025 16 uur geleden, zei Erasmus: Het kan zijn dat je bij afspelen al dan niet per ongeluk de random functieknop hebt geselecteerd. Die zit bij mij ook in het multimedia menu. Als op scherm dit symbool indrukt gaat het uit. Kijk in je boekje voor het symbool, het is een soort doorlopende pijl. Dat lijkt mij het probleem. Bedankt voor het meedenken. Ik denk dat het iets in de tags van dat bepaalde album was, ik heb er nu geen last meer van. Quote
Breeze Geplaatst 16 Maart, 2025 Geplaatst 16 Maart, 2025 Op 20-1-2025 om 18:35, zei Breeze: Hedenmiddag de vraag waarom de ICE ook start met een volle accu, voorgelegd aan mijn KIA verdeler. Antwoord: door de lage interieurtemperatuur wil het autootje dat graag op een aangenaam niveau brengen. En dat kan hij alleen maar door de restwarmte van de ICE te gebruiken. Dat gaat daarmee heel inefficiënt, want de ICE draait (niet veel hoger dan) stationair. De interieurtemperatuur stijgt dan ook heel langzaam, maar gelukkig is er stoel- en stuurverwarming. Vandaag kreeg ik de bevestiging van de werking van deze regeling. Bij een buitentemp. van 10° C sloeg de ICE niet aan. Adri Quote
Dsil Geplaatst 21 Maart, 2025 Topic Starter Geplaatst 21 Maart, 2025 Goed nieuws Adri! Ik rij de laatste tijd kleine ritjes ook alleen elektrisch. Heel soms wil de ICE aanslaan bij het starten van de auto. Ik neem aan dat dit automatisch wordt geregeld, zodat het motortje even draait en alle vloeistoffen even lopen. De kachel staat namelijk niet aan. Quote
Breeze Geplaatst 21 Maart, 2025 Geplaatst 21 Maart, 2025 (aangepast) Dan kloppen onze ervaringen dus. Blijf het raar vinden dat de ICE eventjes wordt gestart bij het wegrijden (gebeurt bij mij ook). Die onverbrande en agressieve gassen doen pijn aan m'n werktuigbouwziel. Maar aan de andere kant, tijdens een 'normale' rit schakelt de ICE ook geregeld eventjes bij. Bij ietsje meer dan gemiddeld gas geven, maar ook maak ik het mee dat de ICE bijspringt na een bocht met ingeschakelde snelheidsregeling, of als hij terug wil naar de ingestelde afstand tot de voorligger. Adri 21 Maart, 2025 aangepast door Breeze Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.