Jump to content

Recommended Posts

Posted

ik weet niet of ik de vraag op het juiste forum stel , maar ik zou graag weten hoe ik met een Niro PHEV kan rijden zonder dat er benzin gebruikt wordt.

ik heb het idee dat de benzine motor regelmatig bijspringt ondanks dat ik zeer rustig rijdt.

op een rit van op en neer 38 km naar en van werk zou ik toch geen benzine moeten gebruiken

Posted

Je zit inderdaad niet helemaal op de juiste plek, er is ook een algemeen deel, dit is specifiek e-niro.

Maar de phev haalt onder andere zijn verwarming uit de benzinemotor, dus als je de kachel aan zet en het is koud, start de benzinemotor.

Probeer het eens zonder verwarming 😉

• Like 1
Posted

Het kan kloppen wat je zegt. Dat komt waarschijnlijk omdat je airco aanstaat. De Niro PHEV gebruikt de benzine motor om de cabine te verwarmen. Als je de airco uitzet, dan zal de motor ook zichzelf uitzetten.

Posted
Op 6-2-2022 om 21:32, zei Nol de Hoon:

ik weet niet of ik de vraag op het juiste forum stel , maar ik zou graag weten hoe ik met een Niro PHEV kan rijden zonder dat er benzin gebruikt wordt.

ik heb het idee dat de benzine motor regelmatig bijspringt ondanks dat ik zeer rustig rijdt.

op een rit van op en neer 38 km naar en van werk zou ik toch geen benzine moeten gebruiken

Ik rijd ook een PHEV. Wanneer ik de verwarming op OFF zet start de benzinemotor niet tijdens het rijden. De ramen gaan na verloop van tijd dan wel beslaan.
De hoeveelheid brandstof die verbruikt wordt bij het verwarmen van de binnenruimte is zo gering, ik zou me daar maar niet druk over maken.
Als je amper benzine verbruikt is het raadzaam om euro-98 te tanken (E5). De benzine in de tank wordt dan best wel oud en de 10% toevoeging van bio-brandstof bij gewone benzine kan leidingen en afdichtingen aantasten (volgens mijn Kia dealer in Zwolle).

Posted
11 uur geleden, zei Flying_Dutchman:

Als je amper benzine verbruikt is het raadzaam om euro-98 te tanken (E5). De benzine in de tank wordt dan best wel oud en de 10% toevoeging van bio-brandstof bij gewone benzine kan leidingen en afdichtingen aantasten (volgens mijn Kia dealer in Zwolle).

De leidingen en afdichtingen van alle moderne auto's zijn ontworpen en gemaakt met de wetenschap dat er E10 in/door zou gaan, je Kia dealer zegt dus eigenlijk dat Kia het verkeerd doet!?

Het kan zeker geen kwaad om E5 of 'beter' te tanken, maar echt nodig is dat niet.

• Like 1
Posted

Ik heb ervaring met de auto van mijn moeder (geen Kia overigens). Ze rijdt maar heel weinig meer en dan is E10 echt heel slecht (veel sludge in de olie). Ik heb haar aangeraden om E0 te tanken en sindsdien geen problemen meer. Je moet even zoeken maar er zijn nog een paar merken welke E98 nog verkopen zonder ethanol (bijv. BP en Shell). Het mag dan iets duurder zijn, maar voor die paar km/jaar maakt dat ook niet uit. 

Posted (edited)

Sludge (mayonaise) aan de olievuldop is een gevolg van een niet/bijna nooit goed warmgereden motor, en heeft niets met de kwaliteit(?) of samenstelling van de brandstof te maken.

En, ja, E10 kan (na een jaar of meer) stilstaan een soort 'gom' laten neerslaan in de tank, leidingen en indien aanwezig (de vlotterkamer van) de carburateur.

Ook kan het inderdaad de leidingen, pakkingen en andere afdichtingen van auto's van ouder dan 20 jaar aantasten, dus wanneer de auto niet ouder is dan een jaar of 12, geen probleem.

Ik citeer mijzelf maar even:

Op 13-2-2022 om 09:31, zei Peter-036:

Het kan zeker geen kwaad om E5 of 'beter' te tanken, maar echt nodig is dat niet.

Edited by Peter-036
citaat
Posted

De meeste grasmaaiers die een half jaar stilstaan hebben al een probleem met de E10. En dat is omdat de benzine verrot is of dat er water bij is gekomen. En nee een Kia is geen grasmaaier, maar de huidige E10 gaat erg snel verrot, begint al met 3 maanden. Dat na een jaar of meer is helaas niet meer. Lang leve de E10.

Posted

Voor zover ik weet zijn er geen grasmaaiers met brandstofinspuiting: een carburateur is niet luchtdicht en dus zal die gomlaag zich daarin sneller voordoen.

Inderdaad, ook voor klassieke auto's wordt terecht aangeraden om E5 of liefst beter te tanken, niet alleen voor de afdichtingen , maar vooral voor de carburateur.

Diesel heeft een vergelijkbaar probleem: algenvorming in de tank en de filters bij gebruik van bio-diesel (volledig of als bij-menging).

De oplossing daarvoor: synthetische diesel (HVO, GTL...). 

Posted
Op 15-2-2022 om 08:48, zei Peter-036:

Sludge (mayonaise) aan de olievuldop is een gevolg van een niet/bijna nooit goed warmgereden motor, en heeft niets met de kwaliteit(?) of samenstelling van de brandstof te maken.

Kleine aanvulling/correctie/waarschuwing:
Sludge (mayonaise) ontstaat door water/koelvloeistof/brandstof of andere vloeistoffen, die vermengt zijn in de olie. Hierdoor krijgt de olie andere eigenschappen, zoals sludge en mindere smering. Eén van de mogelijke hoofdoorzaken is, zoals @Peter-036 hierboven correct aangeeft. Andere hoofdoorzaken zijn diverse defecte in/aan de motor.

De onderliggende oorzaken op Peter's hoofdoorzaak kunnen uiteenlopend zijn:
- Moderne E10 door de hogere waterconcentratie minder heet verbrand
- Moderne E10 een dunnere vloeistof is, door de bijmenging
- Moderne E10 minder oppervlakte spanning heeft

De onderliggende oorzaak is in deze niet belangrijk, als het werkt, werkt het. ;) Maar een oliebeurt is vaak niet de permanente oplossing! Een koppakking of zuigerveren is de meest voorkomende oorzaak. Dit ter aanvulling, tegen verder motorschade.

• Like 1
Posted

Dus: als je maar om de paar maanden hoeft te tanken, geef dan een paar euro meer uit om je mooie auto optimaal te beschermen.

Posted

Interesse in horror stories over de PHEV die amper de benzinemotor laat werken?
Lees dan de posts op het internationale Kia forum: deze bijvoorbeeld.

Posted

Fully charged, youtube kanaal over elektrische auto's noemde het ook "the worst of both worlds." Wel de ingewikkelde draaiende delen en dus onderhoud van een benzinemotor en het eindeloos vaak aan de laadpaal hangen om elektrisch te kunnen rijden.

Nou is dat wel wat overdreven, maar als je goed je best doet om elektrisch te rijden, betekent dat wel dat de benzinemotor een bestaan heeft van vele korte ritjes. En dat is nog nooit goed geweest voor een motor. Zeker nu niet met alle foefjes om zo min mogelijk uit te stoten. Dus minimaal 1 keer per maand even het stof er uit blazen 😁

• Like 3
  • 2 weeks later...
Posted

Oei oei :P

En heb pas geleden een Sportage PHEV aangeschaft omdat ik vooral stad/dorp rijd en waarschijnlijk amper op de benzine.. (misschien 1x in de 3 a 4 maanden tanken).
Mijn huidige Sportage 2011 bestaat ook uit vooral korte ritjes, lees 100k op 12 jaar. Geen problemen gehad ermee nog.

Maar zoals ik begrijp kan ik sws dus het beste qua benzine de 98 E0 tanken in een PHEV? En toch afentoe eens een autoweg nemen om de benzine motor in te rijden haha.
Zijn er nog andere dingen waar ik echt op moet gaan letten als ik bijna niet op de benzine motor rij? 🙈