surfingjohn Geplaatst 30 Mei Geplaatst 30 Mei Sinds een paar weken krijg ik om de 30 seconden de melding “ handen aan het stuur. Maakt niet uit welke positie ik mijn op het stuur heb. Ben bang dat dit niet bij de instellingen uit te schakelen is? Quote
xxxxx Geplaatst 30 Mei Geplaatst 30 Mei hoi, een klein rukje aan het stuur is genoeg en de melding verdwijnt. is helaas niet uit te schakelen. Quote
surfingjohn Geplaatst 30 Mei Topic Starter Geplaatst 30 Mei 6 minuten geleden, zei Charley Kurvers: hoi, een klein rukje aan het stuur is genoeg en de melding verdwijnt. is helaas niet uit te schakelen. Toch jammer. Bij een lange rit op de snelweg wordt ik hier toch lichtelijk gestoord van. Quote
Ben Wouters Geplaatst 30 Mei Geplaatst 30 Mei 1 uur terug, zei surfingjohn: Toch jammer. Bij een lange rit op de snelweg wordt ik hier toch lichtelijk gestoord van. Je hoeft alleen maar met 2 vingers het stuur vast te houden en af en toe wat lichte druk linksom of rechtsom uit te oefenen (rotatie) Of de "autopilot" uitschakelen en zelf gaan sturen Quote
surfingjohn Geplaatst 30 Mei Topic Starter Geplaatst 30 Mei 13 minuten geleden, zei Ben Wouters: Je hoeft alleen maar met 2 vingers het stuur vast te houden en af en toe wat lichte druk linksom of rechtsom uit te oefenen (rotatie) Of de "autopilot" uitschakelen en zelf gaan sturen Klopt helemaal, maar ik vind dit toch vervelend en onrustig rijden. Ik ben van mening dat dit toch anders moet kunnen, behalve de autopilot uitschakelen zit er niet anders op ben ik bang. Is wel een nieuw Kia dingetje, vorige auto’s (Niro en Qashqai) had ik hier geen last van. Quote
MyKia Geplaatst 30 Mei Geplaatst 30 Mei 4 minuten geleden, zei surfingjohn: Klopt helemaal, maar ik vind dit toch vervelend en onrustig rijden. Ik ben van mening dat dit toch anders moet kunnen, behalve de autopilot uitschakelen zit er niet anders op ben ik bang. Is wel een nieuw Kia dingetje, vorige auto’s (Niro en Qashqai) had ik hier geen last van. Mijn vorige auto, Volvo XC40, had dit ook... En als je niet reageert dan schakelt de autopilot uit. Zal wellicht een wettelijke verplichting zijn? Ik ben er na al die jaren inmiddels aan gewend Quote
Breeze Geplaatst 30 Mei Geplaatst 30 Mei (aangepast) Autopilot? Bedoelen jullie de adaptieve snelheidsregelaar? (smart cruise control in goed NL). Tenminste zo werkt dat bij mijn Ceed. Heel irritante pop up inderdaad. Mijn KIA verdeler dacht dat het weg zou zijn als ik alle rijbegeleiding geluiden zou uitzetten, maar ook dat helpt niet. Bij mij gaat het alleen maar weg als ik stevig met 2 handen het stuur vastpak. Ik laat het nu maar gewoon janken en pop uppen, want het verdwijnt na een paar seconden. Na een aantal keren wordt hij echt boos en dreigt hij met het uitschakelen van de rijstrook assistentie (LFA in goed NL). En dat verdwijnt ook na een aantal seconden, waarna de LFA ook vanzelf weer terugkomt. Rare jongens die Koreanen. Adri 30 Mei aangepast door Breeze Quote
surfingjohn Geplaatst 30 Mei Topic Starter Geplaatst 30 Mei 27 minuten geleden, zei Breeze: Autopilot? Bedoelen jullie de adaptieve snelheidsregelaar? (smart cruise control in goed NL). Tenminste zo werkt dat bij mijn Ceed. Heel irritante pop up inderdaad. Mijn KIA verdeler dacht dat het weg zou zijn als ik alle rijbegeleiding geluiden zou uitzetten, maar ook dat helpt niet. Bij mij gaat het alleen maar weg als ik stevig met 2 handen het stuur vastpak. Ik laat het nu maar gewoon janken en pop uppen, want het verdwijnt na een paar seconden. Na een aantal keren wordt hij echt boos en dreigt hij met het uitschakelen van de rijstrook assistentie (LFA in goed NL). En dat verdwijnt ook na een aantal seconden, waarna de LFA ook vanzelf weer terugkomt. Rare jongens die Koreanen. Adri Inderdaad de cruiscontrol, ik ga eens uitproberen als ik dit uitschakel of de meldingen dan blijven komen. Quote
Ben Wouters Geplaatst 30 Mei Geplaatst 30 Mei 1 uur geleden, zei Breeze: Bij mij gaat het alleen maar weg als ik stevig met 2 handen het stuur vastpak. Je hoeft alleen maar het stuur heel licht links of rechtsom te "duwen". Kan met 2 vingers desnoods. Hoe je het stuur vastpakt maakt niets uit. Quote
Ben Wouters Geplaatst 30 Mei Geplaatst 30 Mei 2 uur geleden, zei surfingjohn: Klopt helemaal, maar ik vind dit toch vervelend en onrustig rijden. Ik ben van mening dat dit toch anders moet kunnen, behalve de autopilot uitschakelen zit er niet anders op ben ik bang. Is wel een nieuw Kia dingetje, vorige auto’s (Niro en Qashqai) had ik hier geen last van. Persoonlijk heb ik het er graag voor over. Het relaxte rijden met de "autopilot" zonder zelf tussen de strepen te moeten sturen is een groot voordeel imo. Denk overigens dat dit weer één van de nieuwe EU regeltjes is in de MY25 software. Quote
Wim-A Geplaatst 30 Mei Geplaatst 30 Mei 3 uur geleden, zei Ben Wouters: Denk overigens dat dit weer één van de nieuwe EU regeltjes is in de MY25 software. Nou, het zat van begin af aan al in mijn Sportage MY23. Quote
elsinga Geplaatst 1 Juni Geplaatst 1 Juni Mijn Kodiaq deed dit ook (maar was voor de ek te houden door een gevuld flesje water in het stuur te klemmen) en mijn MY24 HEV doet exact hetzelfde. Als ik het stuur stevig vasthoud valt het wel mee, lichter beethouden is minder "tegenstuur" en melding. Bij mijn Kodiaq werd bij negeren eerst een melding, dan een dringendere melding en dan een hele korte noodstop gedaan (niet erg veilig...). Bij de Sportage schakelt het systeem uit, wat op een andere manier ook onveilig is.... Quote
Breeze Geplaatst 5 Juni Geplaatst 5 Juni Op 30-5-2025 om 14:44, zei Ben Wouters: Je hoeft alleen maar het stuur heel licht links of rechtsom te "duwen". Kan met 2 vingers desnoods. Bedankt voor de tip. Bij mij werkt het zelfs door het stuur licht te bewegen met 1 (één) vinger. Adri Quote
Ben Wouters Geplaatst 5 Juni Geplaatst 5 Juni 1 uur geleden, zei Breeze: Bij mij werkt het zelfs door het stuur licht te bewegen met 1 (één) vinger. Dat is het idee idd, heel lichte druk uitoefenen. Persoonlijk heb ik iig mijn linkerbeen op de vloer "staan" waar mijn hand op rust waarmee ik het stuur lichtjes vasthoud. Daarmee kan je zo af en toe wat druk uitoefenen, of wachten tot de waarschuwing opkomt om hem dan te cancelen. Quote
surfingjohn Geplaatst 9 Juni Topic Starter Geplaatst 9 Juni Op 30-5-2025 om 14:44, zei Ben Wouters: Je hoeft alleen maar het stuur heel licht links of rechtsom te "duwen". Kan met 2 vingers desnoods. Hoe je het stuur vastpakt maakt niets uit. Klopt helemaal, stuur lichtjes bewegen is voldoende om de melding weg te krijgen. Quote
Wim72 Geplaatst 19 Juli Geplaatst 19 Juli Sinds kort een Sportage (GT Plusline 2023), hiervoor een Niro (executiveline 2020). Bij de Niro nooit last van, bij de Sportage valt het me ook op. Lijkt wel of het stuur iets te dik is voor de sensor. Stuurbeweging niet nodig, iets knijpen werkt ook. Quote
surfingjohn Geplaatst 19 Juli Topic Starter Geplaatst 19 Juli Deze week bij de dealer geweest, handen aan het stuur melding is om de 2 minuten, ook de dealer vond dit niet normaal. Nieuwe afspraak gemaakt (ivm mijn vakantie) pas op 4-9. Auto wordt die hele dag aan de computer gehangen (zijn meer foutmeldingen geconstateerd), wordt vervolgd. Quote
Ben Wouters Geplaatst 19 Juli Geplaatst 19 Juli 2 uur geleden, zei surfingjohn: Deze week bij de dealer geweest, handen aan het stuur melding is om de 2 minuten, ook de dealer vond dit niet normaal. Nieuwe afspraak gemaakt (ivm mijn vakantie) pas op 4-9. Auto wordt die hele dag aan de computer gehangen (zijn meer foutmeldingen geconstateerd), wordt vervolgd. Benieuwd naar de uitkomst. Bij mij komt de handen ah stuur melding ieder 30 sec. Als dit 2 minuten moet zijn wil ik dat ook wel aangepast zien Quote
Henri497 Geplaatst 20 Juli Geplaatst 20 Juli 13 uur geleden, zei surfingjohn: Deze week bij de dealer geweest, handen aan het stuur melding is om de 2 minuten, ook de dealer vond dit niet normaal. Dat vind ik een rare uitspraak van een dealer, want hoe kan hij daar nu over oordelen? Als je twee volle minuten je stuur helemaal niet aanraakt vind ik best lang eigenlijk. Ik denk eerder dat de gevoeligheid van een eventuele sensor(?) niet goed is. Krijg de melding zelf ook regelmatig als ik op cruise control 100 op de A2 rijd, dan pak ik het stuur even anders vast en is de melding weg. Quote
surfingjohn Geplaatst 20 Juli Topic Starter Geplaatst 20 Juli 55 minuten geleden, zei Henri497: Dat vind ik een rare uitspraak van een dealer, want hoe kan hij daar nu over oordelen? Als je twee volle minuten je stuur helemaal niet aanraakt vind ik best lang eigenlijk. Ik denk eerder dat de gevoeligheid van een eventuele sensor(?) niet goed is. Krijg de melding zelf ook regelmatig als ik op cruise control 100 op de A2 rijd, dan pak ik het stuur even anders vast en is de melding weg. Mijn handen zitten aan het stuur, ik laat het stuur dus niet los en toch de melding. Quote
Henri497 Geplaatst 20 Juli Geplaatst 20 Juli 3 uur geleden, zei surfingjohn: Mijn handen zitten aan het stuur, ik laat het stuur dus niet los en toch de melding. Oké dan is het irritant als je die melding telkens krijgt. Ik heb dat alleen als ik het stuur met een hand aan de onderkant een beetje vasthoud, dan komt die melding wel tevoorschijn. Dan knijp ik een keer in het stuur en dan is het alweer weg. Misschien werkt die sensor dan niet goed, dat zou ook kunnen natuurlijk. Heb zelf nu al voor de tweede keer dat de ultrasone sensor achter defect is. Quote
Ben Wouters Geplaatst 20 Juli Geplaatst 20 Juli 8 uur geleden, zei Henri497: Ik heb dat alleen als ik het stuur met een hand aan de onderkant een beetje vasthoud, dan komt die melding wel tevoorschijn. Dan knijp ik een keer in het stuur en dan is het alweer weg. Denk niet dat knijpen in het stuur enige invloed heeft. Probeer eens te knijpen zonder ook enige rotatie kracht uit te oefenen. Als je op "autopilot" rijdt (Lane Following Assist + Adaptive Cruise Control) en de waarschuwing komt op, is het voldoende om met één vinger licht de stuurspaak naar beneden te duwen ( links of rechts maakt niet uit) Als je zelf stuurt oefen je regelmatig wat kracht uit op het stuur, zowel linksom als rechtsom. Zelfs met een perfect uitgelijnde auto op een kaarsrechte weg is dit meestal voldoende om de waarschuwing te voorkomen. Op autopilot is 30 sec wel erg kort op elkaar om steeds die waarschuwing te geven. Idee is toch om wat relaxter te kunnen rijden Quote
surfingjohn Geplaatst 9 September Topic Starter Geplaatst 9 September Bij de dealer geweest, ook zij kunnen hier niets aan veranderen. Ze hebben wel een melding gemaakt bij KIA Nederland, maar of dit gaat helpen? Ik denk dat als er honderden Kia rijders gaan klagen er wel een oplossing gaat komen. Softwarematige oplossing zou niet zo moeilijk moeten zijn. Ik kan niet ontdekken of handen aan het stuur een Europese verplichting is? Quote
surfingjohn Geplaatst 16 September Topic Starter Geplaatst 16 September Antwoord van Kia Nederland: Wat vervelend dat je klachten ervaart in jouw Kia Sportage door de melding handen aan het stuur. Ik begrijp dat het vervelend kan zijn wanneer de melding vaak komt, maar helaas kan dit niet uitgezet worden. Deze melding valt onder de nieuwe Europese regelgeving. De oplossing die wordt aangegeven op de fora is de juiste oplossing, het stuur moet voelen dat er wordt vastgehouden of bewogen. Het spijt mij je niet anders te kunnen informeren. Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.