Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

NOODREM door FCA systeem

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Mijn wagen is nu reeds 4 maal volledig in de ankers gegaan, en dit zonder weinig of geen reden... Gevolg : ik en mijn vrouw kleefden bijna aan de voorruit!  Gelukkig zonder enige schade gezien er geen achterop komende voertuigen waren. Ik heb dit gemeld a d garage die nu dinsdag een her-calibrering vd radar zal uitvoeren. Ik heb wél de schrik te pakken dat het eens niet zonder verdere gevolgen zal blijven. Zijn er nog gebruikers met dit probleem?

Geplaatst (aangepast)

Dat herken ik niet... Het systeem is best gevoelig, ik krijg wel eens een 'botswaarschuwing' als mensen na het inhalen te snel naar rechts sturen. Zodra je maar iets tegen de wegbelijning rijdt krijg je ook een waarschuwing, het systeem is, wat mij betreft, overgevoelig. Maar, de auto heeft nog nooit een noodstop uitgevoerd.

Wellicht is de voorruit van de auto vervangen en is daarna het systeem niet, of niet juist, gekalibreerd 

aangepast door MyKia
Geplaatst

‘k Heb het hier eerder beschreven, ook mijn Ceed gaat op een bochtige weg regelmatig in de ankers als de radar wordt getriggerd door een langs de kant scherp geparkeerd voertuig. Dat is lastig en als je niet oplet zelfs gevaarlijk. Het wordt duidelijk veroorzaakt door de adaptieve snelheidsregelaar en kan gemakkelijk worden overruled door gas bij te geven. Maar de hier beschreven fantoomremmingen is ander koek. Ben benieuwd of er hier ervaringen met KIA’s zijn die ook zonder aanleiding keihard de rem aktiveren. En ik volg de ervaringen van andere merken met belangstelling.

Adri

Geplaatst
8 uur geleden, zei MyKia:

Dat herken ik niet... Het systeem is best gevoelig, ik krijg wel eens een 'botswaarschuwing' als mensen na het inhalen te snel naar rechts sturen. Zodra je maar iets tegen de wegbelijning rijdt krijg je ook een waarschuwing, het systeem is, wat mij betreft, overgevoelig. Maar, de auto heeft nog nooit een noodstop uitgevoerd.

Wellicht is de voorruit van de auto vervangen en is daarna het systeem niet, of niet juist, gekalibreerd 

De wagen is splinternieuw en de voorruit dus ook. Maar is het apparaat dat verantwoordelijk is voor het aansturen v h FCA-systeem niet gans onderaan de voorbumper geplaatst? 

Geplaatst

Ik heb dit ook een keer gehad. Sindsdien zet ik de actieve noodstop meestal uit in het info systeem en wijzig ik dit in alleen waarschuwingen. De garage kan misschien wat proberen te doen maar het blijft een systeem wat situaties verkeert kan interpreteren. Ik ga er niet op vertrouwen want het gaat een keer goed mis. 

Geplaatst
Op 30-8-2025 om 19:42, zei la taupe:

De wagen is splinternieuw en de voorruit dus ook. Maar is het apparaat dat verantwoordelijk is voor het aansturen v h FCA-systeem niet gans onderaan de voorbumper geplaatst? 

Ik dacht dat het een combinatie was van zowel radar als camera...

• 2 weken later...
Geplaatst

Het probleem lijkt opgelost. De radar is terug gecalibreerd EN er is een nieuwe software update geïnstalleerd. Deze laatste heeft volgens mij de oplossing geboden. Deze versie is nl nergens terug te vinden. Een "patch" dus?

Geplaatst
13 minuten geleden, zei la taupe:

Het probleem lijkt opgelost. De radar is terug gecalibreerd EN er is een nieuwe software update geïnstalleerd. Deze laatste heeft volgens mij de oplossing geboden. Deze versie is nl nergens terug te vinden. Een "patch" dus?

O interessant. Wil je het versienummer eens doorgeven hier?

Geplaatst
12 uur geleden, zei la taupe:

Die software update lijkt mij toeval. Vorige week is er een grote update uitgebracht. Alleen de paginas op uodate.kia.com waren nog oud.

Sinds (eer)gisteren ? staat de nieuwe versie er wel op:
https://update.kia.com/EU/NL/updateNoticeView/PDbFq8

Overigens herken ik het rem probleem ook wel enigszins, bijv. een afslaande voorganger die nog niet helemaal is afgeslagen kan al een waarschuwing/remactie veroorzaken.
Het systeem dwingt je zo dus om meer conservatief te rijden.

Geplaatst
19 uur geleden, zei la taupe:

Komt in orde. Zal voor morgen zijn.

Zie bericht van Ben Wouters hierboven. Versienummer plaatsen is niet meer nodig; staat gewoon inmiddels op de KIA update site.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...